Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

En Hanneke Boerma neemt een deel van het takenpakket over van Reinette Klever. Hanneke wordt daarmee staatssecretaris voor Buitenlandse Handel:

https://www.ad.nl/politiek/na-vvd-en-bbb-is-ook-bekend-wie-namens-nsc-het-kabinet-ingaan-als-opvolgers-van-opgestapte-pvvers~a7f7cfa8/
..............
De diplomaat Hanneke Boerma wordt staatssecretaris voor Buitenlandse Handel. Zij neemt daarmee een deel van het takenpakket van minister Reinette Klever (PVV) over. Eerder werd al bekend dat buitenlandminister Caspar Veldkamp (NSC) ontwikkelingshulp, de andere helft van Klevers portefeuille, overneemt.
...................
Boerma werkte onder meer bij de Permanente Vertegenwoordiging in Brussel, waar zij verantwoordelijk was voor contacten met het Europees Parlement. Ook heeft zij zich beziggehouden met de nieuwe relatie tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk na de Brexit.
................etc.etc.etc............

Ik zag vandaag een overzicht van alle kabinetten waar de VVD in zat. Vanaf 1972, mijn geboortejaar, hebben ze maar 12 jaar niet geregeerd. waarom trappen mensen steeds in het frame dat het altijd aan andere partijen ligten als je wel op ze stemt zij echt verschil gaan maken?

Ik stemde voorheen altijd VVD. Nu ga ik dat niet meer doen. Ik zie de bui al hangen dat ze wel moeten samen gaan met Timmermans. Mijn stem gaat naar Joost Eerdmans.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-06-2025 om 11:40 Topicstarter

https://www.ad.nl/politiek/nsc-bestuur-draagt-eddy-van-hijum-voor-als-lijsttrekker-nog-niet-zeker-of-hij-het-ook-wordt~a1dbe704/
Boomsma gaat op zoek naar voldoende steunverklaringen om een lijsttrekkersverkiezing af te dwingen. Hij heeft steun nodig van 10 procent van de leden, en krijgt daar maar liefst twee dagen voor.

Ik vind het een heel rechts conservatief mannetje. Maar goed de NSC is en was absoluut niet mijn partij. 
https://chrisaalberts.nl/2025/06/16/heel-amsterdam-kende-diederik-boomsma-nsc-kennelijk-niet/

Ik had geen andere reactie verwacht van Timmermans:
GroenLinks-PvdA wil Zelenski naar Kamer halen tijdens NAVO-top: ‘Het Oekraïense volk verdient lidmaatschap van Europese Unie en NAVO’

16-06-2025, 21:46 Dagblad De Limburger

[foto met afbeelding van Timmermans]

GroenLinks-PvdA stelt voor de Oekraïense president Volodimir Zelenski uit te nodigen om in de week van de NAVO-top in Den Haag de Tweede Kamer toe te spreken.
De partij wil zo „een krachtig signaal van solidariteit” afgeven, en hoopt voor dit voorstel voldoende steun te krijgen van andere fracties.

„President Zelenski en Oekraïne vechten voor de vrijheid en veiligheid van hun eigen land en van Europa”, zegt partijleider Frans Timmermans. „Het Oekraïense volk verdient een rechtvaardige en blijvende vrede, een toekomst zonder Russische agressie, en lidmaatschap van de Europese Unie en de NAVO. Daarom is het belangrijk dat president Zelenski is uitgenodigd voor de NAVO-top.”

Beperkt

De rol van Zelenski op de NAVO-top zelf zal beperkt zijn. Hij is voorlopig alleen welkom bij het diner op het paleis waarvoor de koning de NAVO-leiders heeft uitgenodigd. Als het aan de Amerikaanse regering had gelegen, was de Oekraïense president er helemaal niet bij geweest, maar Europese lidstaten waaronder Nederland stonden op zijn aanwezigheid.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-06-2025 om 12:03 Topicstarter

Goed plan van Timmermans, hij gaat daar vast voldoende steun voor krijgen. 

Tuurlijk. Zijn oud-EU-collega Guy Verhofstadt zal het zelfs toejuichen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-06-2025 om 12:10 Topicstarter

GroenLinks-PvdA gaat ook de voorgestelde nieuwe navonorm steunen. Zodat deze een meerderheid gaat krijgen in de Tweede Kamer.
https://nos.nl/artikel/2571428-groenlinks-pvda-ook-voor-verhogen-navo-norm-meerderheid-in-tweede-kamer Zoals ik al eerder zei, de VVD heeft de steun van GroenLinks-PvdA gewoon nodig. 

Daglichtlamp schreef op 17-06-2025 om 12:10:

GroenLinks-PvdA gaat ook de voorgestelde nieuwe navonorm steunen. Zodat deze een meerderheid gaat krijgen in de Tweede Kamer.
https://nos.nl/artikel/2571428-groenlinks-pvda-ook-voor-verhogen-navo-norm-meerderheid-in-tweede-kamer Zoals ik al eerder zei, de VVD heeft de steun van GroenLinks-PvdA gewoon nodig.

En andersom. 

Quote uit je link: Met de steun van GroenLinks-PvdA is er een meerderheid in de Kamer voor het verhogen van de NAVO-norm. In ieder geval zijn ook VVD, NSC, D66, CDA, ChristenUnie, SGP en Volt voor het plan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

17-06-2025 om 12:50 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 17-06-2025 om 12:34:

[..]

En andersom.

Quote uit je link: Met de steun van GroenLinks-PvdA is er een meerderheid in de Kamer voor het verhogen van de NAVO-norm. In ieder geval zijn ook VVD, NSC, D66, CDA, ChristenUnie, SGP en Volt voor het plan.

Klopt, al ligt dat natuurlijk wel anders. VVD maakt deel uit van een regering die momenteel steunt op een minderheid in de Tweede Kamer. Om te kunnen blijven regeren hebben ze voor elk voorstel steun van de oppositie nodig. 

Loeki72 schreef op 16-06-2025 om 22:25:

Ik zag vandaag een overzicht van alle kabinetten waar de VVD in zat. Vanaf 1972, mijn geboortejaar, hebben ze maar 12 jaar niet geregeerd. waarom trappen mensen steeds in het frame dat het altijd aan andere partijen ligten als je wel op ze stemt zij echt verschil gaan maken?

ja, dit klopt. 

Het is allemaal de schuld van links terwijl de VVD dus bijna constant in de regering zit. En recent zijn ze lange tijd de grootste partij geweest. 

Mensen foppen zichzelf en elkaar.

Daglichtlamp schreef op 17-06-2025 om 12:10:

Nou gelukkig. 

Als er iets is wat me dan weer aan links irriteert is het soms niet-pragmatische wanneer dit wel nodig is. 
Dus graag: meer handelsverdragen met andere landen, vooral nu de VS zo onstabiel is, en meer geld voor defensie. 

En niet: gezeur en vertraging vanwege obscure redenen, omdat een paar mensen in alles puur willen zijn. 

Jammer genoeg zorgt dat soort beleid voor een verzakking van Nederland, waardoor we ook minder invloed zouden hebben en minder voor milieu etc kunnen doen.

Als ze zo doorgaan, dan zal ik misschien toch op GL-PVDA stemmen, wat ik eerst niet van plan was.

Fleurtje_5 schreef op 17-06-2025 om 12:00:

Ik had geen andere reactie verwacht van Timmermans:
GroenLinks-PvdA wil Zelenski naar Kamer halen tijdens NAVO-top: ‘Het Oekraïense volk verdient lidmaatschap van Europese Unie en NAVO’

16-06-2025, 21:46 Dagblad De Limburger

[foto met afbeelding van Timmermans]

GroenLinks-PvdA stelt voor de Oekraïense president Volodimir Zelenski uit te nodigen om in de week van de NAVO-top in Den Haag de Tweede Kamer toe te spreken.
De partij wil zo „een krachtig signaal van solidariteit” afgeven, en hoopt voor dit voorstel voldoende steun te krijgen van andere fracties.

„President Zelenski en Oekraïne vechten voor de vrijheid en veiligheid van hun eigen land en van Europa”, zegt partijleider Frans Timmermans. „Het Oekraïense volk verdient een rechtvaardige en blijvende vrede, een toekomst zonder Russische agressie, en lidmaatschap van de Europese Unie en de NAVO. Daarom is het belangrijk dat president Zelenski is uitgenodigd voor de NAVO-top.”

Beperkt

De rol van Zelenski op de NAVO-top zelf zal beperkt zijn. Hij is voorlopig alleen welkom bij het diner op het paleis waarvoor de koning de NAVO-leiders heeft uitgenodigd. Als het aan de Amerikaanse regering had gelegen, was de Oekraïense president er helemaal niet bij geweest, maar Europese lidstaten waaronder Nederland stonden op zijn aanwezigheid.

Vooral nog meer olie op het vuur gooien gaat helpen om vrede te krijgen, maar niet heus en Oekraine vooral lid laten worden van de NAVO dan zitten we zo in een WO III. Timmermans gaat mijn stem dus niet krijgen.

het lijkt erop dat Timmermans weer lijsttrekker wordt van groen links/PvdA. Hoewel ik Timmermans een goed politicus vind, vind ik hem niet goed in het volk aanspreken. (En hebben veel mensen een persoonlijke vendetta tegen hem). Denk dat dat de verkiezingen niet te goede komt. 

Ik had gehoopt dat ze voor een verfrissende politieke kracht zouden gaan maar goed. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.