Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

felija schreef op 22-12-2025 om 12:59:

[..]

............

Serieus, ben je echt vergeten waarvoor Kaag allemaal is uitgemaakt toe zij partijleider van D66 was? Heks? Hoe zij en haar gezin werden bedreigd?

Ik heb het nieuws gevolgd. Dat ze bij haar thuis op de stoep stonden en werd bedreigd is zó fout. Maar daar ging het in het gesprek op dit forum niet over.

Die vraag stelde ik aan Pensionada nadat ze schreef: Helaas hebben de figuren die eerst Timmermans en Kaag tot de enkels hebben afgebrand het nu op Jetten gemunt.

Ik schreef toen: Bedoel je met "Figuren" mensen? Ik zelf heb nooit mee gemaakt dat er op dit forum iets negatiefs over Kaag werd besproken. Jij wel?

Er is zeker wel negatief over Kaag gesproken op dit forum. Als ik me goed herinner in het Israël topic. Daar werd haar partijdigheid ten laste gelegd. 

Fleurtje_5 schreef op 22-12-2025 om 13:21:

[..]

Ik heb het nieuws gevolgd. Dat ze bij haar thuis op de stoep stonden en werd bedreigd is zó fout. Maar daar ging het in het gesprek op dit forum niet over.

Die vraag stelde ik aan Pensionada nadat ze schreef: Helaas hebben de figuren die eerst Timmermans en Kaag tot de enkels hebben afgebrand het nu op Jetten gemunt.

Ik schreef toen: Bedoel je met "Figuren" mensen? Ik zelf heb nooit mee gemaakt dat er op dit forum iets negatiefs over Kaag werd besproken. Jij wel?

Wat "die figuren" betreft had ik het niet specifiek over dit forum. Wel wordt alles wat linksig is, hier nogal eens negatief weg gezet. Overigens doe ik precies hetzelfde met Wilders en wat mij betreft mag dat ook best, zolang het maar een beetje onderbouwd wordt. En bij het onderbouwen ga ik graag terug naar de bron, in het voorbeeld van de "10 nieuwe steden" het verkiezingsprogramma van D66.

PensioNada schreef op 22-12-2025 om 13:36:

[..]

Wat "die figuren" betreft had ik het niet specifiek over dit forum. Wel wordt alles wat linksig is, hier nogal eens negatief weg gezet. Overigens doe ik precies hetzelfde met Wilders en wat mij betreft mag dat ook best, zolang het maar een beetje onderbouwd wordt. En bij het onderbouwen ga ik graag terug naar de bron, in het voorbeeld van de "10 nieuwe steden" het verkiezingsprogramma van D66.

En vooral Vice versa.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-12-2025 om 13:52 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 21-12-2025 om 11:28:

[..]

Ik zelf heb nooit mee gemaakt dat er op dit forum iets negatiefs over Kaag werd besproken. Jij wel?

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/tweets-over-kaag

Citaten uit dit draadje:

Elke politicus krijgt een hoop bagger over zich heen en wat Kaag betreft vind ik het vaak wel terecht.
Ik vind kaag politiek niet correct. Dus hopelijk snel zonder kaag weer door
Vreselijk mens die Kaag met haar dubbele agenda.
Kaag mag van mij snel ophoepelen. Heel dat D66 vind ik een sneaky partij met al die propaganda op de NPO

Fleurtje_5 schreef op 22-12-2025 om 13:38:

[..]

En vooral Vice versa.

Dat ben ik niet met je eens, het gaat mij vooral om de onderbouwing. Sommigen die hier schrijven uit de rechtse hoek doen dat heel goed en daar kun je dan prima een discussie mee voeren. Maar een verwijzingen naar ultrarechtse rel websites als de dagelijkse standaard is voor mij geen onderbouwing. Wat zij publiceren is altijd iets in de trant van " Wij hebben gehoord dat.." Voorbeeldje, DDS meldde laatst dat Wilders woedend was omdat moslims in Brussel de kerstmarkt hadden bestormd. Ik heb even moeten zoeken om te vinden wat er precies aan de hand was. Uiteindelijk heb ik het gevonden in een lokaal Brussels krantje: Pro-Palestijnse demonstranten hadden een plekje toegewezen gekregen waar ze elke vrijdag mochten protesteren tegen de oorlog in Gaza en dat deden ze dan ook, met vlaggen en rookfakkels. Nu was dat precies op de plek waar in december de kerstmarkt wordt opgebouwd, bij de ingang van de markt. Dus de eerste vrijdag dat de kerstmarkt open was, werden bezoekers geconfronteerd met demonstranten die met vlaggen en rookfakkels zwaaiden. Verder gebeurde er niets, maar bezoekers van de kerstmarkt vonden dat niet prettig. Dat kan ik me eerlijk gezegd ook wel een beetje voorstellen. Er was echter absoluut geen bestorming van de kerstmarkt.

PensioNada, je legt wat mij betreft precies de vinger op de zere plek. 

Ja, eens. Ik wilde gaan schrijven, maar PensioNada zegt het allemaal al en beter dan ik het kan verwoorden. Met een voorbeeld erbij ook nog.

Daglichtlamp schreef op 22-12-2025 om 13:52:

[..]

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/tweets-over-kaag

Citaten uit dit draadje:

Elke politicus krijgt een hoop bagger over zich heen en wat Kaag betreft vind ik het vaak wel terecht.
Ik vind kaag politiek niet correct. Dus hopelijk snel zonder kaag weer door
Vreselijk mens die Kaag met haar dubbele agenda.
Kaag mag van mij snel ophoepelen. Heel dat D66 vind ik een sneaky partij met al die propaganda op de NPO

Knap dat je dit topic hebt gevonden. Ik kende het topic niet. Maar toen was ik ook maar nét op dit forum. 

Een topic dat op 8 augustus 2021 is gestart, in totaal maar vijf pagina's lang is, en de laatste reactie was al op 10 augustus 2021. Sommige forummers zijn niet eens meer aanwezig onder die nick.

Men vind Kaag politiek niet correct? Dat kan. 

En dat laatste citaat zag ik staan in een bericht op pagina 2. Jeetje ojeetje, ze mag van diegene snel ophoepelen...zoiets zouden jullie nooit en te nimmer over Carolien of Wilders zeggen.

@Pensionada, die onderbouwing kan ook naar smaak 'gemaakt' zijn. Rechtsen hebben ook goede onderbouwing, maar die word niet begrepen of goed bevonden. En als die dan niet in het straatje past, teveel berichten met feiten, word een stafje gebruikt om berichten te laten wissen onder het mom van off-topic oid.

Wat je allemaal schrijft over een "Brussels krantje: Pro-Palestijnse demonstranten" weet ik niet. Ik vind het een zwaar onderwerp en ben daar zeer weinig-tot-niet te vinden. Maar zo te lezen is dat ook wat ik bedoelde, het gaat ook zeker vice versa. Als het waar is dat men Pro-Palestijnse demonstranten-met-vlaggen-en-rookfakkels elke vrijdag een plekje hebben gegeven op de plaats waar in december een kerstmarkt zou zijn, en in december daar dan ook staan met vlaggen en rokende fakkels en kerstmarktbezoekers geconfronteerd werden met boze-demonstranten zeg jij "maar verder gebeurde er niets". Vind je dat zelf niet van de zotte dan?? Wat een goeie linkse 'onderbouwing' zeg (maar niet heus). 

Dan heb je het inlevingsvermogen van een rol beschuit. Weet je hoeveel bewaking en beveiliging de laatste jaren nodig zijn bij kerstmarkten? Hoeveel aanslagen er al gepleegd zijn op kerstmarkten?

Welke onderbouwing was er voor het uiterlijk van Faber? Voor het afkraken de Lidewij Vos? Al meteen roepen dat het kabinet Schoof er een puinhoop van heeft gemaakt, terwijl ze nog met gesprekken bezig waren, en zij een puinhoop hadden gekregen van de voorgangers. En dat is meermaals zeer goed onderbouwd met feiten zoals bv de Toeslagenaffaire, te weinig cellen, personeelstekort in de zorg, etc. Die woningnood is daar ergens ontstaan. Idem dito met het stikstofprobleem.

ps. Ook vorige kabinetten hadden problemen met de grote toestroom. Dat speelt al jaren. Het laatste Kabinet Rutte is gevallen op migratie. Dan werd geroepen dat het gevallen was wegens een leugen van Dilan over het aantal nareizigers. Als ik dan tig berichten aanhaal dat het niet daarop gevallen is, zelfs met berichten van de tweede Kamer, dan is dat een hele goeie onderbouwing. Maar dat paste niet in het straatje dat jullie wilden inslaan.

Fleurtje, ik vind jou echt een kei, wist je dat al?
Jij blijft netjes, kunt zaken uitleggen en weet andere reacties te weerleggen daar waar nodig. Ik ben het met je eens, alleen ben ik niet goed in dat uitleggen en onderbouwen.

Euphoria schreef op 23-12-2025 om 09:14:

Fleurtje, ik vind jou echt een kei, wist je dat al?
Jij blijft netjes, kunt zaken uitleggen en weet andere reacties te weerleggen daar waar nodig. Ik ben het met je eens, alleen ben ik niet goed in dat uitleggen en onderbouwen.

Dank je. Ik denk dat een meer-dan-gemiddeld-aantal forummers een andere mening hebben. Althans, dat voelt zo.

felija schreef op 22-12-2025 om 15:17:

PensioNada, je legt wat mij betreft precies de vinger op de zere plek.

Schoonmaken en pleistertje erop.

Dat stukje over die Brusselse kerstmarkt laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Wilders liegt over een bestorming van pro-Palestijnse betogers van de kerstmarkt. 
Dat wordt gretig opgepikt door de ultrarechtse Dagelijkse Standaard als zijnde de waarheid, vervolgens is er niets over te vinden en blijkt slechts de locatie ongelukkig gekozen. De plek waar ze vrijdag mogen demonstreren is pal naast de kerstmarkt. 
Daar zit geen woord Spaans bij, als er echt een bestorming had plaatsgevonden, zoals Wilders suggereert was dat uitgebreid in het nieuws en op de socials gekomen. 

Fleurtje_5 schreef op 23-12-2025 om 10:43:

[..]

Schoonmaken en pleistertje erop.

Helaas helpt dat niet tegen leugens verspreiden, zou wel makkelijk zijn.

@Felija, je schrijft "zoals Wilders suggereert". Vandaar dat ik op zoek ging. Wat hij 'suggereerde' was te zien via een video op zijn X van 30 nov. 2025.  Soheey, als dit op een kerstmarkt is...en zo te zien is dat idd op of naast een kerstmarkt.... dat lijkt wel de hel op een kerstmarkt, daarover heeft Wilders m.i. niet overdreven: https://x.com/geertwilderspvv/status/1995033508541010212 

Is dit misschien een andere pro-Palestijnse actiegroep?

Er blijkt nogal wat gaande te zijn daar in Antwerpen.

https://www.hln.be/antwerpen/komen-pro-palestijnse-protesten-na-kerstmarkt-terug-naar-stadhuis-politie-en-stad-behouden-dezelfde-aanpak~a706b595/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F 
Komen pro-Palestijnse protesten na kerstmarkt terug naar stadhuis? “Politie en stad behouden dezelfde aanpak”

De pro-Palestijnse acties op maandagavond zijn door de kerstmarkt verhuisd naar het Centraal Station, waardoor ze ook weer probleemloos verlopen. Maar wat als de winteractiviteiten voorbij zijn? Komt het dan opnieuw tot een confrontatie tussen betogers en politie met waterkanon? Cd&v vraagt garanties voor een vreedzame terugkeer naar het stadhuis, maar vindt geen meerderheid op de gemeenteraad

En wat is dit? Dit lijkt niet op een vreedzame 'confrontatie' van pro-Palestijna-betogers met de politie in Antwerpen:

https://www.pzc.nl/antwerpen/pro-palestijnse-betogers-in-antwerpen-die-door-kerstmarkt-moeten-uitwijken-kiezen-voor-plein-naast-centraal-station-grotere-zichtbaarheid~afbc4d06/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.