Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Amber82 schreef op 11-12-2025 om 07:48:

[..]

Deze had ik gevonden: https://www.openkamer.org/stemmingen/?page=6

Dank je wel. sorry voor de late reactie, ik heb weinig tijd momenteel om alles bij te lezen. Dus dat gaat stapvoets.

felija schreef op 20-12-2025 om 18:45:

Wilders is wel een kei in het zijn kiezers naar de mond praten, dat moet ik hem nageven.

Wilders is een plucheplakker die er van droomt dat op een dag het balletje nog eens zo rolt dat hij premier wordt en dat hij vervolgens de democratie uit kan hollen waardoor hij kan blijven zitten tot sint juttemus. Het is jammer dat hij zo goed kan babbelen.

Fleurtje_5 schreef op 20-12-2025 om 18:18:

[..]

En dát zegt Jetten, de man die 10 steden beloofde met een bouwhelm op zijn hoofd, zodat er meer woningen waren voor woningzoekenden, en meteen ná de verkiezingen werd duidelijk dat die steden er niet zouden komen en werd het een metafoor genoemd. Verkiezingenbedrog. Als Wilders zijn mond open trekt is de kans groot dat het niet fraai is wat hij zegt, maar hij doet zich niet anders voor dan hij is. Dat kan ik niet van Jetten ...

Als je het verkiezingsprogramma van D66 had gelezen, had je geweten dat met de 10 nieuwe steden grote nieuwbouwlocaties wordt bedoeld (zoals in de jaren 90 de Vinex-locaties). Dus iets anders dan een straatje erbij. In het voorstel met Bontenbal komt dit ook zo ongeveer terug. Dus niets geen kiezersbedrog.
Helaas hebben de figuren die eerst Timmermans en Kaag tot de enkels hebben afgebrand het nu op Jetten gemunt.

PensioNada schreef op 20-12-2025 om 20:52:

[..]

Als je het verkiezingsprogramma van D66 had gelezen, had je geweten dat met de 10 nieuwe steden grote nieuwbouwlocaties wordt bedoeld (zoals in de jaren 90 de Vinex-locaties). Dus iets anders dan een straatje erbij. In het voorstel met Bontenbal komt dit ook zo ongeveer terug. Dus niets geen kiezersbedrog.
Helaas hebben de figuren die eerst Timmermans en Kaag tot de enkels hebben afgebrand het nu op Jetten gemunt.

Je hebt (helaas vanwege het afbranden) helemaal gelijk...en mensen blijven er met open ogen intrappen.

PensioNada schreef op 20-12-2025 om 20:52:

[..]

Dat kan zo in het verkiezingsprogramma staan, maar Jetten vertelde in elke talkshow die hem hebben wilde ( en dat waren er veel) ronduit en constant over 10 nieuwe steden. Zijn positieve verhaal, “ het kan wel”. 
Hij had het geen enkele keer over nieuwbouwlocaties, maar over nieuwe steden.

Koko67 schreef op 20-12-2025 om 23:23:

[..]

Dat kan zo in het verkiezingsprogramma staan, maar Jetten vertelde in elke talkshow die hem hebben wilde ( en dat waren er veel) ronduit en constant over 10 nieuwe steden. Zijn positieve verhaal, “ het kan wel”.
Hij had het geen enkele keer over nieuwbouwlocaties, maar over nieuwe steden.

Ja, het onmiddellijk afschaffen van het eigen risico ging onder het vorige kabinet ook niet door, terwijl Wilders het wel beloofd had. Er is toch niemand die verwacht dat een verkiezingsprogramma precies zo uitgevoerd gaat worden?

Dit is een (ver)  gezochte stok om Jetten mee te slaan. 

Als D66-stemmer ben ik heel wat meer ontevreden met de boycot van GL/PvdA waar Jetten nu in mee gaat.

wat een boosheid. Ik lees weer eens bij in dit topic en zie de verzuurde gezichten terwijl enkelen schrijven levendig voor me. 

Euphoria schreef op 21-12-2025 om 08:22:

wat een boosheid. Ik lees weer eens bij in dit topic en zie de verzuurde gezichten terwijl enkelen schrijven levendig voor me.

Meer verbazing dan boosheid, maar eigenlijk zou ik niet meer verbaasd moeten zijn.

Euphoria schreef op 21-12-2025 om 08:22:

Mocht je op mij reageren, ik ben niet boos hoor.

felija schreef op 20-12-2025 om 18:45:

Het zit de radicaalrechtse onderbuik wel dwars, zeg! Die tien nieuwe steden. Met veel pijn en moeite werd door een ultrarechtse site uiteindelijk een fragment gevonden van Roger van Boxtel, meer was er kennelijk niet,niet eens van Jetten zelf.
Daar over door blijven zagen als zijnde kiezersbedrog. Door blijven gaan over zogenaamde tegenwerking van Wilders, terwijl hij en het huidige kabinet er helemaal zelf een verschrikkelijke puinhoop van hebben gemaakt. Zo erg, dat geen enkele partij nu definitief meer met hem in zee wil.

Wilders is wel een kei in het zijn kiezers naar de mond praten, dat moet ik hem nageven.

(De radicaalrechtse onderbuik? Klinkt ernstig en smerig. Misschien moet diegene een afspraak maken bij een dokter.  Welke Ultrarechtse site? Onderstaande?  )

https://youtu.be/xy3KfoVBg0w?si=fra_1N0t3_UMObdc Zie vanaf minuut 3.33

Jetten is net de voorleesvader die een eng verhaaltje uit een sprookjesboek vertelt.

Wie praat er hier wie naar de mond? Hij wil groot worden door de ander klein te maken (kleineren).

@Pensionada, Je schrijft:Als je het verkiezingsprogramma van D66 had gelezen, had je geweten dat met de 10 nieuwe steden grote nieuwbouwlocaties wordt bedoeld (zoals in de jaren 90 de Vinex-locaties). Dus iets anders dan een straatje erbij. In het voorstel met Bontenbal komt dit ook zo ongeveer terug. Dus niets geen kiezersbedrog.

Dat is ut um nou net. Op tv in tig talkshows riep Jetten dingen die de mensen wilden horen, maar in zijn programma was daar niets over terug te vinden. Bedoel je met "Figuren" mensen? Ik zelf heb nooit mee gemaakt dat er op dit forum iets negatiefs over Kaag werd besproken. Jij wel?

https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/rene-van-der-gijp-rob-jetten-heeft-ons-in-de-maling-genomen

https://www.youtube.com/live/XUrdYXRQ64M?si=Fu62DYUN61sGM4Yj NL
Rob Jetten (D66): 'Zeker van toon veranderd op migratie'

https://www.tiktok.com/@sorry72636/video/7561336544586501398

https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/d66-draait-bij-belofte-van-tien-nieuwe-steden-blijkt-ineens-slechts-een-metafoor 

Fleurtje_5 schreef op 20-12-2025 om 18:18:

[..]

Wilders is zich er juist veel meer van bewust dat een euro maar één keer uitgegeven kan worden.

En omdat Wilders de feiten opnoemt gaat Jetten roepen dat Wilders 37 zetels kreeg maar niets voor elkaar heeft gekregen. Dát was juist omdat oa Jetten steeds weer tegen werkte, zodat Wilders niet eens kans kreeg om iets voor elkaar te krijgen. En ook nu weer was Wilders nek aan nek race met Jetten, en dan mag hij alweer niet mee doen met dank aan oa Jetten.

En dát zegt Jetten, de man die 10 steden beloofde met een bouwhelm op zijn hoofd, zodat er meer woningen waren voor woningzoekenden, en meteen ná de verkiezingen werd duidelijk dat die steden er niet zouden komen en werd het een metafoor genoemd. Verkiezingenbedrog. Als Wilders zijn mond open trekt is de kans groot dat het niet fraai is wat hij zegt, maar hij doet zich niet anders voor dan hij is. Dat kan ik niet van Jetten zeggen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2549135-oud-informateur-van-zwol-wilders-had-premier-moeten-worden 21 dec. 2024 Oud-informateur Van Zwol: Wilders had premier moeten worden

Prima verwoord. En Jetten heeft inderdaad aan kiezersbedrog gedaan. Maar dat geeft niet. Was het Wilders, Caroline van der Plas of Liedwij geweest dan was het land te klein geweest en hadden de media over elkaar heen gebuiteld om er schande van te spreken en te veroordelen. 

Fleurtje_5 schreef op 21-12-2025 om 11:28:

[..]

(De radicaalrechtse onderbuik? Klinkt ernstig en smerig. Misschien moet diegene een afspraak maken bij een dokter. Welke Ultrarechtse site? Onderstaande? )

https://youtu.be/xy3KfoVBg0w?si=fra_1N0t3_UMObdc Zie vanaf minuut 3.33

Jetten is net de voorleesvader die een eng verhaaltje uit een sprookjesboek vertelt.

Wie praat er hier wie naar de mond? Hij wil groot worden door de ander klein te maken (kleineren).

@Pensionada, Je schrijft:Als je het verkiezingsprogramma van D66 had gelezen, had je geweten dat met de 10 nieuwe steden grote nieuwbouwlocaties wordt bedoeld (zoals in de jaren 90 de Vinex-locaties). Dus iets anders dan een straatje erbij. In het voorstel met Bontenbal komt dit ook zo ongeveer terug. Dus niets geen kiezersbedrog.

Dat is ut um nou net. Op tv in tig talkshows riep Jetten dingen die de mensen wilden horen, maar in zijn programma was daar niets over terug te vinden. Bedoel je met "Figuren" mensen? Ik zelf heb nooit mee gemaakt dat er op dit forum iets negatiefs over Kaag werd besproken. Jij wel?

https://www.vandaaginside.nl/politiek/nederlandse-politiek/artikelen/rene-van-der-gijp-rob-jetten-heeft-ons-in-de-maling-genomen

https://www.youtube.com/live/XUrdYXRQ64M?si=Fu62DYUN61sGM4Yj NL
Rob Jetten (D66): 'Zeker van toon veranderd op migratie'

https://www.tiktok.com/@sorry72636/video/7561336544586501398

https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/d66-draait-bij-belofte-van-tien-nieuwe-steden-blijkt-ineens-slechts-een-metafoor

De dagelijkse standaard, de link die jij hier ook post, is een ultrarechtse site.

Het staat gewoon in het programma van D66:

https://d66.nl/standpunten/wonen/nieuwe-huizen-op-nieuwe-plaatsen/

"D66 wil tien nieuwe woonplaatsen ontwikkelen, dus ook op weilanden. Wij willen plekken aanwijzen voor nieuwe grootschalige woningbouw. De ene keer denken we daarbij aan een nieuw groot stadsdeel, naast of in bestaande plaatsen, zoals Rijnenburg bij Utrecht of Fellenoord dat middenin Eindhoven ligt. Soms zullen het écht totaal nieuwe woonplaatsen worden zoals Eemvallei in Zuid-Flevoland. En soms wordt een gehucht of dorp een grote woonplaats zoals De Klomp in de gemeente Ede of langs de A30 onder Barneveld. En de andere keer kan het een combinatie zijn van inbreiden en uitleg zoals in Zwolle-Vechtpoort en Zwolle-Zuid. Wat D66 betreft willen we geen taboes meer op locaties, ook niet als dat nu bijvoorbeeld weilanden buiten de bebouwde kom zijn. De kern is dat verschillende plaatsen in Nederland om een verschillende aanpak vragen om snel meer woningen te realiseren: soms vooral veel inbreiding, soms uitbreiding in omliggende weilanden en soms een totaal nieuw gebied ontwikkelen. D66 wil het aanpakken van de woningcrisis op één zetten en daarom doen wat nodig is om snel meer woningen te bouwen.

D66 wil dat we de ruimte in Nederland anders gaan verdelen: minder vee, meer huizen. Nog steeds gebruiken we twee derde van ons land voor landbouw.5 En daarvan een groot deel niet eens voor voedsel voor Nederlandse mensen, maar juist om dieren te voeden en hun vlees te exporteren. Je hoeft geen vegetariër te zijn om gefronste wenkbrauwen te krijgen dat Nederland het slachthuis van Europa is. Ook omdat daarvoor heel veel ruimte nodig is. Veel meer dan we gebruiken om te wonen, te leven en te werken. Natuurlijk willen we niet heel Nederland volbouwen. Alle ontwikkeling tussen 1980 en 2020 – dus ook alle Vinex-wijken – hebben we kunnen doen met een groei van de bebouwde omgeving van 8% naar 11%. Door een fractie van onze oppervlakte slim te bestemmen voor woningen kunnen we dus een enorme slag maken. Een deel van deze grond wil D66 juist omzetten naar natuur. Voor écht groen in plaats van eindeloze weilanden voor intensieve landbouw."

Serieus, ben je echt vergeten waarvoor Kaag allemaal is uitgemaakt toe zij partijleider van  D66 was? Heks, om maar een voorbeeld te noemen? Hoe zij en haar gezin werden bedreigd? 

Thora schreef op 22-12-2025 om 12:09:

[..]

Prima verwoord. En Jetten heeft inderdaad aan kiezersbedrog gedaan. Maar dat geeft niet. Was het Wilders, Caroline van der Plas of Liedwij geweest dan was het land te klein geweest en hadden de media over elkaar heen gebuiteld om er schande van te spreken en te veroordelen.

Wat maakt voor jou dat het kiezersbedrog is? Ik zie het gewoon overduidelijk en helder geformuleerd met onderbouwing in het partijprogramma van D66 staan.

Wat hebben Van de Plas en Wilders kunnen waarmaken van wat ze hun kiezers hebben beloofd?

felija schreef op 22-12-2025 om 12:59:

[..]

De dagelijkse standaard, de link die jij hier ook post, is een ultrarechtse site.

Het staat gewoon in het programma van D66:

https://d66.nl/standpunten/wonen/nieuwe-huizen-op-nieuwe-plaatsen/

"D66 wil tien nieuwe woonplaatsen ontwikkelen, dus ook op weilanden. Wij willen plekken aanwijzen voor nieuwe grootschalige woningbouw. De ene keer denken we daarbij aan een nieuw groot stadsdeel, naast of in bestaande plaatsen, zoals Rijnenburg bij Utrecht of Fellenoord dat middenin Eindhoven ligt. Soms zullen het écht totaal nieuwe woonplaatsen worden zoals Eemvallei in Zuid-Flevoland. En soms wordt een gehucht of dorp een grote woonplaats zoals De Klomp in de gemeente Ede of langs de A30 onder Barneveld. En de andere keer kan het een combinatie zijn van inbreiden en uitleg zoals in Zwolle-Vechtpoort en Zwolle-Zuid. Wat D66 betreft willen we geen taboes meer op locaties, ook niet als dat nu bijvoorbeeld weilanden buiten de bebouwde kom zijn. De kern is dat verschillende plaatsen in Nederland om een verschillende aanpak vragen om snel meer woningen te realiseren: soms vooral veel inbreiding, soms uitbreiding in omliggende weilanden en soms een totaal nieuw gebied ontwikkelen. D66 wil het aanpakken van de woningcrisis op één zetten en daarom doen wat nodig is om snel meer woningen te bouwen.

D66 wil dat we de ruimte in Nederland anders gaan verdelen: minder vee, meer huizen. Nog steeds gebruiken we twee derde van ons land voor landbouw.5 En daarvan een groot deel niet eens voor voedsel voor Nederlandse mensen, maar juist om dieren te voeden en hun vlees te exporteren. Je hoeft geen vegetariër te zijn om gefronste wenkbrauwen te krijgen dat Nederland het slachthuis van Europa is. Ook omdat daarvoor heel veel ruimte nodig is. Veel meer dan we gebruiken om te wonen, te leven en te werken. Natuurlijk willen we niet heel Nederland volbouwen. Alle ontwikkeling tussen 1980 en 2020 – dus ook alle Vinex-wijken – hebben we kunnen doen met een groei van de bebouwde omgeving van 8% naar 11%. Door een fractie van onze oppervlakte slim te bestemmen voor woningen kunnen we dus een enorme slag maken. Een deel van deze grond wil D66 juist omzetten naar natuur. Voor écht groen in plaats van eindeloze weilanden voor intensieve landbouw."

Serieus, ben je echt vergeten waarvoor Kaag allemaal is uitgemaakt toe zij partijleider van D66 was? Heks? Hoe zij en haar gezin werden bedreigd?

Dank je voor het opzoeken in het D66-programma. Ik had er even geen zin in.

PensioNada schreef op 22-12-2025 om 13:15:

[..]

Dank je voor het opzoeken in het D66-programma. Ik had er even geen zin in.

Snap ik  heb nog even naar je verwezen in mijn post.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.