Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Zorroo
10-12-2025 om 19:53
ik ben tegen Wilders. Maar ik vind dat er nu echt niet meer mag worden gezuinigd op de gezondheidszorg. Die is nu wel genoeg uitgekleed. Dan de staatsschuld maar wat omhoog.
PensioNada
10-12-2025 om 20:54
Zorroo schreef op 10-12-2025 om 19:53:
ik ben tegen Wilders. Maar ik vind dat er nu echt niet meer mag worden gezuinigd op de gezondheidszorg. Die is nu wel genoeg uitgekleed. Dan de staatsschuld maar wat omhoog.
Nou, het gemene van Wilders is dat hij weet dat iedereen voorbeelden kent van dramatische situaties in de zorg en dat het gros liever wat meer belasting betaald dan dat die situaties voort blijven bestaan, maar hij weet ook dat de toekomstige bekostiging en bemensing van de zorg een heel complex probleem is, dus in een motie stellen dat er niet op bezuinigd mag worden is veel te simplistisch. Overigens blijkt uit het stemgedrag van de PVV dat ze heel vaak meestemmen met de VVD als het om "echte" wetten gaat.
Amber82
10-12-2025 om 21:01
Hebben jullie een link naar waar je kan zien wat partijen stemmen bij moties en wetgeving?
Ik zie dat daar vaker naar verwezen wordt, maar benieuwd waar ik die info kan vinden.
EDIT: heb het al gevonden!
Euphoria
11-12-2025 om 02:23
Amber82 schreef op 10-12-2025 om 21:01:
Hebben jullie een link naar waar je kan zien wat partijen stemmen bij moties en wetgeving?
Ik zie dat daar vaker naar verwezen wordt, maar benieuwd waar ik die info kan vinden.EDIT: heb het al gevonden!
Ik weet het nu nog steeds niet. Linkje?
Amber82
11-12-2025 om 07:48
Euphoria schreef op 11-12-2025 om 02:23:
[..]
Ik weet het nu nog steeds niet. Linkje?
Deze had ik gevonden: https://www.openkamer.org/stemmingen/?page=6
Daglichtlamp
20-12-2025 om 18:07
Tja volgens Wilders is er onbeperkt geld. Gelukkig gaan de formerende partijen reëler om met de schatkist en weten ze dat elke euro maar 1 keer uitgegeven kan worden.
Het is gewoon belachelijk dat iemand die zelf zijn verkiezingsprogramma niet laat doorrekenen Jetten aanspreekt op een financiële paragraaf die er nog niet is, nadat er drie weken onderhandeld is.
PensioNada
20-12-2025 om 18:14
Fleurtje_5 schreef op 20-12-2025 om 17:49:
Applaus voor Wilders. Een grote boe voor Jetten.
https://youtu.be/JQ4n0GeQSYA?si=nry83FWMW6ghkXQr
Rob Jetten en Geert Wilders clashen: ‘Miljarden bezuinigen op zorg’
Het is al eerder hier langs gekomen, maar Wilders die nooit zijn verkiezingsprogramma laat doorrekenen, verwijt Jetten dat hij het plan met Bontenbal niet heeft laten doorrekenen, terwijl aan de kamer beloofd was dat het een discussiestuk is, zonder doorrekening. Wilders heeft het over bezuinigingen die de zwakkeren raken, terwijl onder het kabinet Schoof het aantal mensen onder de armoedegrens is toegenomen.
Ik weet dat jou de zorg erg aan het hart gaat, maar de realiteit is dat we de groei van de zorgkosten moeten afremmen. Helaas. Het is slimmer om te kijken hoe je dat een beetje verantwoord kan doen. Misschien die vele zorgcowboys aanpakken zonder een volgend bureaucratisch gedrocht op te tuigen of door te schieten in controles. Erg lastig.
PensioNada
20-12-2025 om 18:15
Daglichtlamp schreef op 20-12-2025 om 18:07:
Tja volgens Wilders is er onbeperkt geld. Gelukkig gaan de formerende partijen reëler om met de schatkist en weten ze dat elke euro maar 1 keer uitgegeven kan worden.
Het is gewoon belachelijk dat iemand die zelf zijn verkiezingsprogramma niet laat doorrekenen Jetten aanspreekt op een financiële paragraaf die er nog niet is, nadat er drie weken onderhandeld is.
Daglichtlamp typt sneller.
Fleurtje_5
20-12-2025 om 18:18
Daglichtlamp schreef op 20-12-2025 om 18:07:
Wilders is zich er juist veel meer van bewust dat een euro maar één keer uitgegeven kan worden.
En omdat Wilders de feiten opnoemt gaat Jetten roepen dat Wilders 37 zetels kreeg maar niets voor elkaar heeft gekregen. Dát was juist omdat oa Jetten steeds weer tegen werkte, zodat Wilders niet eens kans kreeg om iets voor elkaar te krijgen. En ook nu weer was Wilders nek aan nek race met Jetten, en dan mag hij alweer niet mee doen met dank aan oa Jetten.
En dát zegt Jetten, de man die 10 steden beloofde met een bouwhelm op zijn hoofd, zodat er meer woningen waren voor woningzoekenden, en meteen ná de verkiezingen werd duidelijk dat die steden er niet zouden komen en werd het een metafoor genoemd. Verkiezingenbedrog. Als Wilders zijn mond open trekt is de kans groot dat het niet fraai is wat hij zegt, maar hij doet zich niet anders voor dan hij is. Dat kan ik niet van Jetten zeggen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2549135-oud-informateur-van-zwol-wilders-had-premier-moeten-worden 21 dec. 2024 Oud-informateur Van Zwol: Wilders had premier moeten worden
Daglichtlamp
20-12-2025 om 18:24
Hoeveel zetels had D66 ook al weer voor de verkiezingen? Is het echt reëel om te denken dat D66 Wilders had kunnen tegenwerken? Terwijl zijn regering toch een heel comfortabele meerderheid had in de Tweede Kamer?
Welke wetten van het huidige kabinet zijn dan gesneuveld in de Eerste Kamer doordat D66 heeft tegengestemd Fleurtje?
Fleurtje_5
20-12-2025 om 18:35
Daglichtlamp schreef op 20-12-2025 om 18:24:
Hoeveel zetels had D66 ook al weer voor de verkiezingen? Is het echt reëel om te denken dat D66 Wilders had kunnen tegenwerken? Terwijl zijn regering toch een heel comfortabele meerderheid had in de Tweede Kamer?
Welke wetten van het huidige kabinet zijn dan gesneuveld in de Eerste Kamer doordat D66 heeft tegengestemd Fleurtje?
Neem alleen al de laatste verkiezingen.
Mensen stemden nog steeds massaal op de PVV, of VVD. Omdat ze absoluut niet willen dat GL/PvdA wint. Jetten doet het verbazend goed in talkshows en bij de Slimste, hij praat de burgers heel netjes naar de mond. En meteen ná de verkiezingen slaat hij om en overweegt Jetten om samen met GL/PvdA in zee te gaan. Gelukkig dat Dilan voet bij stuk houd.
https://www.ad.nl/politiek/wilders-weet-premier-word-ik-niet-maar-het-maakt-wel-uit-of-pvv-grootste-wordt~a7cbf38a/ 30 okt 2025 Geert Wilders wordt waarschijnlijk geen premier, zelfs niet als de PVV alsnog de grootste wordt.
Bij winst zullen de sessies met de PVV-verkenner tijd kosten, maar de uitkomst lijkt al vast te staan. D66, GL-PvdA, VVD en CDA: geen enkele van die grotere partijen wil regeren met de PVV, niet in een klassiek kabinet, niet in een minderheidsvariant.
felija
20-12-2025 om 18:45
Het zit de radicaalrechtse onderbuik wel dwars, zeg! Die tien nieuwe steden. Met veel pijn en moeite werd door een ultrarechtse site uiteindelijk een fragment gevonden van Roger van Boxtel, meer was er kennelijk niet, niet eens van Jetten zelf.
Daar over door blijven zagen als zijnde kiezersbedrog. Door blijven gaan over zogenaamde tegenwerking van Wilders, terwijl hij en het huidige kabinet er helemaal zelf een verschrikkelijke puinhoop van hebben gemaakt. Zo erg, dat geen enkele partij nu definitief meer met hem in zee wil.
Wilders is wel een kei in het zijn kiezers naar de mond praten, dat moet ik hem nageven.
Nicole123
20-12-2025 om 19:17
Toch knap, als een oppositiepartij met 9 zetels het verwezenlijken van de kabinetsplannen van een coalitie met 88 zetels heeft weten te dwarsbomen. Dat zouden meer partijen wel willen kunnen. Hoe hebben ze dat gedaan dan, welke plannen uit het regeerprogramma van het kabinet heeft D66 concreet gedwarsboomd?
Je ontwijkt trouwens de vraag om je stelling 'D66 heeft het kabinetsbeleid tegengewerkt en daarom is het niet gelukt' te onderbouwen als je daarna met een 'neem alleen maar de afgelopen verkiezingen' antwoord komt. De stelling ging over het kabinetsbeleid wat betreft armoede en zorg, niet over de verkiezingen.