Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
PensioNada
01-11-2025 om 13:04
Waar het uiteindelijk om gaat is dat ons land enorme behoefte heeft aan een stabiel en daadkrachtig kabinet, die niet aan symboolpolitiek doet, zoals 10 van de paar honderd grensovergangen bewaken, maar echt beleid gaat maken. Daar horen pijnlijke keuzes bij over bijvoorbeeld de agrarische sector. Er moet extra inzet komen om het stuwmeer aan asielzoekers weg te werken. Maar er moet ook nagedacht worden over de gezondheidszorg. Iedereen buitelt over elkaar heen wat dit onderwerp betreft. We weten echter dat de kosten uit de pan gaan rijzen als we niet ingrijpen.
Doir de enorme versplintering en met een radicaal rechts blok van minimaal 33 zetels (FvD, PVV) en maximaal 46 zetels (Ja21, BBB ) zal dat niet simpel worden.
En met een roeptoeterende Wilders aan de zijlijn wordt het zeker niet simpeler.
Fleurtje_5
01-11-2025 om 13:15
CharlieB schreef op 31-10-2025 om 15:49:
[..]
Nee ik snap die keuze ook niet. Hoe sterk je analyses ook zijn, iemand als winnaar uitroepen op basis daarvan vind ik niet passend nu het closer is dan ooit. Tel gewoon die stemmen en benoem dan een winnaar, vind ik ook het meest respectvol naar beide partijen en partijleiders.
Heeft Venray nou al geteld eigenlijk?
Ik las in de krant vanochtend dit:
"De PVV blijkt ook hier de grootste, met 5277 stemmen, de VVD volgt met 4219, D66 haalde er 4105."
Fleurtje_5
01-11-2025 om 13:19
Joszy schreef op 01-11-2025 om 08:46:
[..]
Als de PVV 15.000 stemmen voor had gestaan en alleen Venlo en Almere moesten nog bekend worden, hadden ze PVV op dezelfde basis als winnaar uitgeroepen. Ik kan me niet voorstellen dat Wilders dan gezegd zou hebben: nee hoor we weten nog niks.
Eigen aanname dus.
Jij kan je dat voorstellen dat Wilders dat gezegd zou hebben, maar dat wil niet zeggen dat hij dat ookecht zo zou zeggen, of dat het dan ook echt zo zijn gegaan. Ook dan was het niet terecht geweest.
PensioNada
01-11-2025 om 13:20
Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 13:15:
[..]
Ik las in de krant vanochtend dit:
"De PVV blijkt ook hier de grootste, met 5277 stemmen, de VVD volgt met 4219, D66 haalde er 4105."
In Limburg is in elke gemeente de PVV het grootste. https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
Ik las elders (en ik heb het niet gecontroleerd) dat Limburg het kleinste aantal asielzoekers huisvest per 1000 inwoners.
Fleurtje_5
01-11-2025 om 13:22
Jujubee schreef op 01-11-2025 om 08:50:
[..]
Ach ja, het is maar net wat in je straatje past he? Verder eens hoor. Dat gebeurt eigenlijk altijd maar als Jetten het doet is het stom.
Dat doet Jetten niet, maar die verkiezingendienst van ANP deed dat. En het is niet stom maar het hoort gewoon niet zo te gaan, ongeacht over welke partij het gaat.
Fleurtje_5
01-11-2025 om 13:32
Joszy schreef op 01-11-2025 om 08:53:
[..]
Jaren geleden woonde ik in een West Afrikaans land toen daar verkiezingen waren. Wat me altijd is bijgebleven is dat mensen pas na de verkiezingen gingen praten over wie wat eigenlijk wilde. Mensen stemden echt op een persoon omdat die uit dezelfde regio kwam, op dezelfde universiteit had gezeten of omdat ze de nicht van de kapper van de buurvrouw van een kandidaat kenden.
Hier lijkt het ook steeds meer om de poppetjes te gaan dan om de ideeën. Werkt democratie op deze manier nog wel?
Het heeft Rob Jetten goed gedaan dat hij op het juiste moment aan de Slimste Mens heeft mee gedaan. Ik zag daar ook een vriendelijke correcte man.
Zo heel anders dan de bijna-robot-achtige man in de Tweede Kamer, die net als Jimmy Dijk altijd wel wat vind om over te sakkeren.
Maar niet alleen in de Tweede Kamer:
https://youtu.be/NJkEWAno86o?si=sA4roJNw_8Thl9du ROB JETTEN vs. CAROLINE VAN DER PLAS: Landbouwgrond voor WONINGEN? | Pauw & De Wit'Boeren zijn minder belangrijk dan huizen' zegt Jetten. Jetten vind dat de boeren moeten wijken.
Volgens schattingen zijn er in de komende 20 jaar meer dan een miljoen nieuwe woningen nodig om aan de vraag te voldoen.
Nou wat vind Jetten dan van dit:
https://www.nu.nl/klimaat/6370909/dagelijks-verdwijnen-600-voetbalvelden-aan-natuur-en-landbouwgrond-in-europa.html 1 okt. 2025 Tussen 2018 en 2023 gingen dagelijks 600 voetbalvelden aan natuur en landbouwgrond verloren, blijkt uit nieuw internationaal onderzoek. Voor dat groen komt veelal grijs in de plaats, zoals snelwegen en woningen.
Bakblik
01-11-2025 om 13:33
PensioNada schreef op 01-11-2025 om 13:20:
[..]
In Limburg is in elke gemeente de PVV het grootste. https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/
Ik las elders (en ik heb het niet gecontroleerd) dat Limburg het kleinste aantal asielzoekers huisvest per 1000 inwoners.
Dat hoor ik vaker dat gemeenten waar nauwelijks immigranten zijn massaal PVV stemmen. Ik kom weleens in een dorp waar je op straat nooit iemand met een zichtbaar islamitisch uiterlijk ziet en daar is het mantra van de PVV duidelijk hoorbaar in de gesprekken.
Net even gecheckt, in 2023 was de PVV daar de grootste nu de VVD.
Fleurtje_5
01-11-2025 om 13:34
Amber82 schreef op 01-11-2025 om 09:20:
Ik heb even mijn eigen berichten teruggelezen en zie dat ik zelf niet letterlijk benoem dat ik het niet verstandig vind. Hier heb ik vooral de berichten geliked die dat aangaven, dat is handig van dit forum. Op een ander forum heb ik het uitgesproken, dus was daar mee in de war.
Maar wat dat betreft ben ik het dus wel met je eens Fleurtje, als het zo'n close call is en dat in combinatie met 2 partijen die een behoorlijk eind uitelkaar staan had ik het zeker verstandig gevonden om pas een officiële uitspraak te doen als alles geteld is.
Met de hoop om onrust en beschuldigingen die nu geuit worden te voorkomen.
Ach...wat een verrassing. Dank. Ik word er bijna emotioneel van.
PensioNada
01-11-2025 om 13:37
En Wilders gaat rustig door met onrust stoken, dit keer over een voorzitter van een stembureau die anti Wilders is. Als je het bijbehorende artikel leest, blijkt nergens uit dat ze zich in het stembureau zo heeft uitgelaten, dat is dan ook streng verboden. Stembureauleden horen zich neutraal op te stellen. Wel schrijft ze op Facebook dat ze zich bij het tellen verbaasde over het aantal voorkeursstemmen op Faber. Dat laatste vind ik onverstandig, maar heeft geen invloed op de uitslag.
Kortom Wilders is een anti-democraat.
Fleurtje_5
01-11-2025 om 13:38
PensioNada schreef op 01-11-2025 om 09:54:
[..]
Ik zou zeggen, lees paragraaf 7.4 van het D66 verkiezingsprogramma door. D66 belooft inderdaad geen dingen waarvan ze weten dat die niet te realiseren zijn, maar willen wel een modernisering van het asielbeleid.
Daar heeft men al een paar keren over gepraat bij Vandaag Inside, er is door Jetten meermaals mondeling genoemd de asielstroom aan te pakken etc etc. maar dat daar niets van terug te vinden is in zijn 100 pagina's tellende programma waar bijna niet door te komen is.
Hij heeft zijn kiezers een oor aangenaaid.
Jorni
01-11-2025 om 13:39
Jetten heeft heel goed campagne gevoerd. Het is dat ik het verleden van D66 niet ben vergeten. Anders had ik denk ik ook overwogen op Jetten te stemme en geen proteststem uit te brengen. Best veel standpunten vond ik goed en ik vond Jetten het heel goed, sterk en positief brengen. Hij heeft wel terecht gewonnen denk ik.
Fleurtje_5
01-11-2025 om 13:39
kerstbeer schreef op 01-11-2025 om 10:05:
[..]
Zeker weten.
Ik heb niet op D66 gestemd, maar ik ben dat polariseren ook zat.
Helaas zie ik het met de laatste actie van Wilders somber in. Ik dacht dat hij ietsje naar normaal opgeschoven was de laatste paar jaar, maar hij laat nu zijn ware aard zien.
Niet alleen dat polariseren, maar ook dat men meent dat men zo arrogant mensen buiten kunnen sluiten ben ik zat.
Dat vind ik nou andersom. De aard van Wilders is nooit anders geweest vandaar dat hij zware beveiliging nodig heeft voor mensen wiens ware aard ik niet wil kennen.
Jorni
01-11-2025 om 13:41
Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 13:38:
[..]
Daar heeft men al een paar keren over gepraat bij Vandaag Inside, er is door Jetten meermaals mondeling genoemd de asielstroom aan te pakken etc etc. maar dat daar niets van terug te vinden is in zijn 100 pagina's tellende programma waar bijna niet door te komen is.
Hij heeft zijn kiezers een oor aangenaaid.
Dat doen ze uiteindelijk toch allemaal? We zullen nu gaan zien wat ze van de praatjes waar zullen gaan maken. Ik denk zoals altijd niet veel.
Nicole123
01-11-2025 om 13:41
Bakblik schreef op 01-11-2025 om 13:33:
[..]
Dat hoor ik vaker dat gemeenten waar nauwelijks immigranten zijn massaal PVV stemmen. Ik kon weleens in een dorp waar je op straat nooit iemand met een zichtbaar islamitisch uiterlijk ziet en daar is het mantra van de PVV duidelijk hoorbaar in de gesprekken.
Angst voor het onbekende. Ik woon zelf in een zeer multi-culti regio, met een AZC in mijn woonplaats - waar je nooit iets van hoort, het gaat daar prima - , veel collega's met een migratie-achtergrond en kom ze dagelijks in allerhande situaties tegen (mijn tandartspraktijk bestaat inmiddels uit bijv. alleen maar mensen met een migratieachtergrond, 3/4 van het sportteam van mijn zoon ook). Op grond van mijn ervaring zou ik echt niet beweren dat er geen problemen zijn, maar wel dat de enorme angst voor moslims / migranten / buitenlanders / AZCs verschrikkelijk opgeblazen is. Juist de mensen die er weinig mee te maken hebben in de praktijk kun je allerlei fabeltjes erover op de mouw spelden en angst aanjagen om hun vertrouwde wereldje kwijt te raken.
Fleurtje_5
01-11-2025 om 13:44
Jujubee schreef op 01-11-2025 om 08:49:
Er zullen sowieso een hoop mensen gestemd hebben op wie ze leuk/goed vonden overkomen, mijn moeder is er een van. Politiek kan haar echt niet boeien, maar Mona vindt ze leuk en goed dus daar stemt ze dan op. En honderdduizenden met haar hoor. Echt niet iedereen heeft zin en tijd om al die debatten te volgen, programma's te lezen of stemwijzers te doen.
Zat mensen die puur stemmen omdat het erbij hoort en dan gaan voor degene met de mooiste babbel ( Jetten dus dit keer ) en een goede uitstraling. Want ja, ook dat doet er toe. Het uiterlijk en voortkomen bepaalt ook veel. Vergeet ook de gun factor niet.
Maar door op Mona te stemmen kan ze nooit wat fout doen. Petje af voor je moeder. Anderen boeit de politiek wel, en stemmen dan op de verkeerde.