Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Mick87
01-11-2025 om 13:44
Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 13:39:
[..]
Dat vind ik nou andersom.
De aard van Wilders is nooit anders geweest vandaar dat hij zware beveiliging nodig heeft voor mensen wiens ware aard ik niet wil kennen.
PensioNada
01-11-2025 om 13:46
Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 13:38:
[..]
Hij heeft zijn kiezers een oor aangenaaid.
Zijn kiezers een oor aan naaien doet plucheplakker Wilders, die komt met tienpuntenlijstjes waarvan hij weet dat een aantal punten niet kunnen omdat ze tegen de grondwet of verdragen ingaan.
Jetten beloofd alleen maar inzet en ja daarmee zal de asielinstroom niet naar nul gaan.
Jorni
01-11-2025 om 13:46
Nicole123 schreef op 01-11-2025 om 13:41:
[..]
Angst voor het onbekende. Ik woon zelf in een zeer multi-culti regio, met een AZC in mijn woonplaats - waar je nooit iets van hoort, het gaat daar prima - , veel collega's met een migratie-achtergrond en kom ze dagelijks in allerhande situaties tegen (mijn tandartspraktijk bestaat inmiddels uit bijv. alleen maar mensen met een migratieachtergrond, 3/4 van het sportteam van mijn zoon ook). Op grond van mijn ervaring zou ik echt niet beweren dat er geen problemen zijn, maar wel dat de enorme angst voor moslims / migranten / buitenlanders / AZCs verschrikkelijk opgeblazen is. Juist de mensen die er weinig mee te maken hebben in de praktijk kun je allerlei fabeltjes erover op de mouw spelden en angst aanjagen om hun vertrouwde wereldje kwijt te raken.
Ik denk dat het ook wat met de media te maken heeft. Er komt alleen maar negativiteit over naar buiten en de misstanden worden niet of onvoldoende aangepakt.
Mensen willen die narigheid niet ook in hun buurt. Mensen weten namelijk dat wanneer dat zou gebeuren er niets aan wordt gedaan en dat ze dan keihard de klos zijn. Dat willen mensen natuurlijk niet.
Ook kunnen eigen negatieve ervaringen uit het verleden met bepaalde groepen een rol spelen.
Amber82
01-11-2025 om 13:47
Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 13:34:
[..]
Ach...wat een verrassing. Dank. Ik word er bijna emotioneel van.
Echt het zegt al genoeg dat dit je enige reactie is op mij.
Je beschuldigt mij vanalles, wat ik duidelijk kan tegenspreken en als je echt leest wat ik schrijf. Maar daar ga je niet op in, het enige is een sarcastische reactie.
Je beschuldigt andere van het niet tonen van begrip of niet kunnen begrijpen dat een mens anders kan denken en het daarop neerkijken. Maar in deze reactie druipt je afgunst eraf over mensen die een andere mening dan jij hebben.
Fleurtje_5
01-11-2025 om 13:50
Amber82 schreef op 01-11-2025 om 13:47:
[..]
Echt het zegt al genoeg dat dit je enige reactie is op mij.
Je beschuldigt mij vanalles, wat ik duidelijk kan tegenspreken en als je echt leest wat ik schrijf. Maar daar ga je niet op in, het enige is een sarcastische reactie.
Je beschuldigt andere van het niet tonen van begrip of niet kunnen begrijpen dat een mens anders kan denken en het daarop neerkijken. Maar in deze reactie druipt je afgunst eraf over mensen die een andere mening dan jij hebben.
Echt? Ik ga terug lezen.
ps Bedoel je dit:
Omdat je onder een bericht van mij schreef: Waarom is voor sommigen niet te begrijpen dat niet bij iedereen alles om de PVV draait?
Je beschuldigd hier mij ervan dat ik niet kan begrijpen dat niet bij iedereen alles om de PVV draait. (Terwijl ik het onterecht vind als men stembrieven uit 2023 mee telt in een verkiezing van 2025 omdat de stembrieven van 2025 pas aanstaande maandag binnen komen. Dat is niet oké, ONGEACHT welke partij, kleur of geloof men heeft)
Dát én dit hierboven vind ik pas nare beschuldigingen. Ik heb het effe met je gehad. Zoek maar een andere gek waar je tegen kan schoppen.
PensioNada
01-11-2025 om 13:54
Jorni schreef op 01-11-2025 om 13:46:
[..]
Ik denk dat het ook wat met de media te maken heeft. Er komt alleen maar negativiteit over naar buiten en de misstanden worden niet of onvoldoende aangepakt.
Mensen willen die narigheid niet ook in hun buurt. Mensen weten namelijk dat wanneer dat zou gebeuren er niets aan wordt gedaan en dat ze dan keihard de klos zijn. Dat willen mensen natuurlijk niet.
Ook kunnen eigen negatieve ervaringen uit het verleden met bepaalde groepen een rol spelen.
Het AZC waar ik tijdens de open dag ben wezen kijken, zit er ook al jaren en is nooit in het nieuws, want er gebeurt nooit iets nieuwswaardig.
Overigens heb ik best wel wat begrip voor de angst voor AZC's. Zeker mega-AZC's, zoals die in Ter Apel en in Amsterdam, waar de moordenaar van Lisa verbleef, zijn onwenselijke instituten. Alleen dan moet je wel meerdere kleinere AZC's als vervanging kunnen openen en dat wordt moeilijk gemaakt door opruiing van Wilders en co.
Amber82
01-11-2025 om 13:57
Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 13:50:
[..]
Echt? Ik ga terug lezen.
ps Bedoel je dit:
Ja dat bedoel ik. Maar je hoeft je niet te verantwoorden hoor. Want je zal het zelf vast anders zien.
Jij hebt jouw mening en manier van communiceren en ik de mijne en wij zitten niet op dezelfde golflengte en we gaan daar ook geen afstemming in vinden.
Jorni
01-11-2025 om 13:57
Ik zou dat ook hebben hoor of ze nu groot of klein zouden zijn. Als er namelijk stront aan de knikker zou zijn dan wordt er toch niets aan gedaan. Ook al gaat het op meerdere plekken gewoon goed, als dat niet het geval is dan ben je de klos als omwonende. Dus liever niet.
Amber82
01-11-2025 om 14:01
Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 13:50:
[..]
Echt? Ik ga terug lezen.
ps Bedoel je dit:
Omdat je onder een bericht van mij schreef: Waarom is voor sommigen niet te begrijpen dat niet bij iedereen alles om de PVV draait?
Je beschuldigd hier mij ervan dat ik niet kan begrijpen dat niet bij iedereen alles om de PVV draait. (Terwijl ik het onterecht vind als men stembrieven uit 2023 mee telt in een verkiezing van 2025 ONGEACHT welke partij, kleur of geloof men heeft)
Dát én dit hierboven vind ik pas nare beschuldigingen. Ik heb het effe met je gehad. Zoek maar een andere gek waar je tegen kan schoppen.
Maar hier ging het hele gesprek niet over. Daar heb ik geen enkele beschuldiging over uitgesproken naar jou niet en naar anderen niet. Dus je legt me hier woorden in de mond die ik niet heb gezegd.
felija
01-11-2025 om 14:06
Amber82 schreef op 01-11-2025 om 14:01:
[..]
Maar hier ging het hele gesprek niet over. Daar heb ik geen enkele beschuldiging over uitgesproken naar jou niet en naar anderen niet. Dus je legt me hier woorden in de mond die ik niet heb gezegd.
Zo gaat het heel, heel vaak (bijna altijd) en het ligt altijd aan de ander.
Fleurtje_5
01-11-2025 om 14:08
Zegt de narcis tegen de crocus

Cartoon van zaterdag 1 november 2025.
Van cartoonist Paul Kusters.
Nicole123
01-11-2025 om 14:08
[..]
Daar heeft men al een paar keren over gepraat bij Vandaag Inside, er is door Jetten meermaals mondeling genoemd de asielstroom aan te pakken etc etc. maar dat daar niets van terug te vinden is in zijn 100 pagina's tellende programma waar bijna niet door te komen is.
Dan hebben ze bij VI niet goed gekeken en heb jij het ook niet gecheckt blijkbaar. Er staat een heel stuk over asiel in het D66 verkiezingsprogramma, in 7.4.
Wat is er 'niet door te komen' aan bijvoorbeeld dit?
- D66 blijft zich inzetten voor ondersteuning van landen waar eerste opvang plaatsvindt, met duidelijke afspraken over mensenrechten, onderwijs en werk.
- We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.
- D66 wil snellere en zorgvuldige procedures.
- We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land.
- We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen.
- We zorgen voor zorgvuldige inspraak voor buurtbewoners.
- We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren en mogen werken.
- We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.
- D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.
- D66 is voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.
Jujubee
01-11-2025 om 14:12
Fleurtje_5 schreef op 01-11-2025 om 13:44:
[..]
Maar door op Mona te stemmen kan ze nooit wat fout doen. Petje af voor je moeder. Anderen boeit de politiek wel, en stemmen dan op de verkeerde.
Ze kan sowieso nooit wat "fout" doen want ze is mijn moeder en ze is het beste rolmodel dat ik in mijn leven heb gehad. Ik heb volgens jou wel op de verkeerde gestemd dus ik ben wel fout. Ik vind het nogal rechtlijnig hoor, om er zo in te staan, dat je mensen labelt als goed of fout puur gebaseerd op hun stemkeuze. Ik veroordeel PVV stemmers dan weer niet om die keuze, zelfs DENK of FvD stemmers niet. Het zijn mijn partijen niet maar ik ga ze niet betichten van dat ze de "foute" persoon gekozen hebben.
Verder heb ik niet zo'n zin meer om op jou te reageren na je berichten van deze week dus ik ga ze vanaf nu gewoon negeren.
Jujubee
01-11-2025 om 14:14
Nicole123 schreef op 01-11-2025 om 14:08:
[..]
Dan hebben ze bij VI niet goed gekeken en heb jij het ook niet gecheckt blijkbaar. Er staat een heel stuk over asiel in het D66 verkiezingsprogramma, in 7.4.
Wat is er 'niet door te komen' aan bijvoorbeeld dit?
- D66 blijft zich inzetten voor ondersteuning van landen waar eerste opvang plaatsvindt, met duidelijke afspraken over mensenrechten, onderwijs en werk.
- We steunen de invoering van het Europese migratiepact in juni 2026 als belangrijke stap naar een eerlijk, humaan en werkend asielsysteem in Europa.
- D66 wil snellere en zorgvuldige procedures.
- We investeren in opvang met een menselijke maat, eerlijk verdeeld over ons land.
- We maken een einde aan de opvangcrisis en het continue verplaatsen van mensen.
- We zorgen voor zorgvuldige inspraak voor buurtbewoners.
- We stellen mensen in staat om vanaf dag één mee te doen aan onze samenleving. We maken taal, onderwijs en werk vanaf dag één mogelijk. D66 wil dat kansrijke asielzoekers verplicht Nederlands leren en mogen werken.
- We treden strikt op tegen een kleine groep asielzoekers, vaak met weinig kans op een vluchtelingenstatus, die zorgt voor grote overlast voor omwonenden en mensen in de opvang. We zorgen voor aparte, gesloten opvang voor deze groep, geld voor handhaving, snellere procedures en snelle terugkeer naar land van herkomst.
- D66 wil voor mensen zonder verblijfsstatus snellere terugkeer naar land van herkomst. Hierover maken we afspraken met herkomstlanden, bij voorkeur doen we dat op Europees niveau.
- D66 is voorstander van het moderniseren van het Vluchtelingenverdrag. Vluchtelingen moeten buiten Europa hun asielverzoek kunnen indienen. Wanneer hun aanvraag kansrijk is, moeten ze veilig naar Europa kunnen komen.
Dat klopt, ik heb het hele programma wel gelezen en er staat zat in over asiel. Daarin zat VI er dus echt flink naast. Onzin dat er niks over in het programma staat. Sowieso komt er volgend jaar zomer toch een nieuwe Europese asielwet die al veel op zou moeten lossen?
Libertine
01-11-2025 om 14:17
[..]
Of z’n kiezers waren te beroerd om het partijprogramma te lezen en haalde hun informatie liever bij VI vandaan.