Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ik heb nog twee keuzes over, D66 of VVD. Maar ik neig wel meer naar D66. Ik kies straks pas in het stemhokje maar het is 80% zeker dat het D66 wordt. Ik vind het optimisme en het positieve momentum van Jetten verfrissend. Bontenbal is voor mij echt definitief afgevallen. Wel een aardige man hoor, maar politiek gezien vind ik hem nog iets te licht. 
VVD heeft voor mijn portomonee weinig zin dus dan maar Jetten denk ik. Zo eerst even sporten en dan stemmen. Ik denk zomaar dat D66 heel groot gaat worden en dat zowel de PVV als PVDA/Gl echt gaan verliezen. Ik hoor al veel mensen om me heen die op een van die zouden gaan stemmen maar nu toch naar D66 over gaan. Het gaat heel close worden denk ik. 

rionyriony schreef op 28-10-2025 om 15:20:

[..]

Vond het ook niet erg boeiend de manier waarop Bosman dat debat voerde. Ik denk dat ik het laatste debat ook niet meer ga kijken.

Het gaat niet echt over de wensen en problemen van de mensen maar hoe lijsttrekkers reclame maken voor hun partij zodat mensen gaan denken dat ze daarop moeten stemmen. Terwijl ze gewoon gaan uitvoeren wat ze al jarenlang weten. Meer immigratie, minder zeggenschap, steeds meer EU en minder NL nationaliteit.

Hoe beter de economie, hoe meer instroom, hoe minder beschikbare huizen (tenzij je nieuwkomer bent), minder identiteit, NLers trekken weg uit het land.

In twaalf jaar onder Rutte zijn er anderhalf miljoen immigranten binnengekomen en niemand kon er door zijn stem iets tegen doen. PvdA zat erbij, D'66, VVD, CDA. Die gaan echt niet plotseling veranderen.

Precies, PvdA/GL D66 en CDA gaan daar helemaal niets aan veranderen. Ook al zegt Jetten dat ze dat ze de asielstroom gaan aanpakken. Er zou daar helemaal niets van in het programma van D66 staan. Of hij bedoeld dat met die tien steden bouwen voor de asielstroom in op te vangen. 

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-dichtbevolkte-landen-ter-wereld/ 

Top 5 dichtbevolkte landen met meer dan 10 miljoen inwoners

Bovenstaande top 10 van dichtbevolkte landen staat vol met hele kleine landjes met maar relatief gezien weinig inwoners. Maar hoe zit dat met de grotere landen, met meer dan 10 miljoen inwoners? Ook bij deze landen zijn er landen waarin men zeer dicht op elkaar woont, hieronder een top 5:

5. Nederland

nederland.jpg

In Nederland wonen 17.362.019 mensen (18 september 2019) op een oppervlakte van slechts 41.543 km². Dit houdt in dat er per vierkante kilometer zo’n 411 mensen wonen. Hiermee is Nederland het dichtstbevolkte land van de EU (Monaco maakt hier geen deel van uit). En na dwergstaten Monaco en San Marino het dichtstbevolkte land van Europa. Ongeveer 40% van de Nederlandse bevolking woont in de Randstad. De dichtstbevolkte gemeente van Nederland is Den Haag met 6.429 inwoners per km².

Soheeyyyy, zie je die weilanden en boerderijen van boeren die hoognodig uitgekocht moeten worden?
Zodat we woningen kunnen bouwen en de preitjes en bietjes met het vliegtuig laten overkomen.

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-grootste-steden-van-nederland/ 2025

In totaal telde Nederland in 2025 meer dan 18 miljoen inwoners. De schatting is dat dit aantal de komende vijftig jaar zal groeien tot 20.6 miljoen.

den-haag.jpg

3. Den Haag – 568.419 inwoners

rotterdam.jpg

2. Rotterdam – 672.330 inwoners

amsterdam.jpg

1. Amsterdam – 935.793 inwoners

En dan wil Jetten boeren uitkopen en tien steden er bij bouwen. Nog niet eens de vraag:Waar in Nederland? en Wanneer zullen ze klaar zijn?? Tig vrachtverkeer erbij ivm stikstofaanpak. Fantast.

Jorni schreef op 29-10-2025 om 07:06:

Als zo ontzettend veel mensen op een partij willen stemmen dan vind ik niet dat zo wat alle partijen op voorhand die partij opzij moeten zetten en er dan niet eens mee in gesprek zouden willen gaan. Afgelopen keer gingen ze ook samen regeren dus het kan gewoon wel. 

Er stemmen nog veel meer mensen juist niet op de PVV. Er zijn meer mensen die pertinent niet de PVV in een kabinet willen dan degenen die dat wel willen. Tellen die mensen dan minder mee volgens jou? Waarom zou partij A zich meer moeten laten leiden door de kiezersgroep van partij B dan door de kiezers van zijn eigen partij? 

Afgelopen keer gingen VVD en NSC inderdaad met PVV regeren. Wat een zootje dat werd, hoe er onderling gescholden werd en dat ze voortdurend botsten op het thema rechtsstatelijkheid hebben we gezien. Daar hebben ze dus van geleerd, ze hadden het bij voorbaat al niet moeten doen. 

Stel nou hè, DENK zou de grootste partij worden, met 40 zetels. En stel, DENK zou in Nederland de Sharia in willen voeren, in een extreme variant met steniging en al. Zeg je dan ook: de andere partijen moeten dan met zo'n partij om tafel, al die kiezers serieus nemen en DENK zou de premier moeten leveren? Of is het in bepaalde gevallen toch anders, als je echt radicaal van visie verschilt met een partij op essentiële basispunten, zoals hoe je met democratie, rechtsstaat of mensenrechten omgaat?

Samenwerken in de politiek moet. Een coalitie vormen met een specifieke partij hoeft niet, elke partij mag gaan voor haar eigen visie en normen en waarden hierin. En een partij die zich extreem uit, miljoenen mensen als tweederangs burgers wegzet, mensen ophitst tegen burgemeesters, journalistiek, parlement en rechters en de rechtsstaat bij het grofvuil zet, die heeft het helemaal aan zichzelf te wijten als anderen de samenwerking met die partij niet (meer) zien zitten.

Ik hoop dat er vandaag gestemd gaat worden voor een kabinet dat echt wat aan de problemen gaat doen, op het gebied van woningnood, zorg, onderwijs, klimaat, bestaanszekerheid en veiligheid, in plaats van alleen maar de hele tijd de 'asiel' plaat grijs te draaien. Ga gewoon eens wat doen in plaats van die zondebokpolitiek, waarbij je één kleine groep tot oorzaak van alles bombardeert. Niet meer wegkijken, afschuiven en ophitsen, maar gewoon echt keuzes maken en problemen aanpakken!

Fleurtje_5 schreef op 29-10-2025 om 08:20:

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-grootste-steden-van-nederland/ 2025

In totaal telde Nederland in 2025 meer dan 18 miljoen inwoners. De schatting is dat dit aantal de komende vijftig jaar zal groeien tot 20.6 miljoen.

den-haag.jpg

3. Den Haag – 568.419 inwoners

rotterdam.jpg

2. Rotterdam – 672.330 inwoners

amsterdam.jpg

1. Amsterdam – 935.793 inwoners

En dan wil Jetten boeren uitkopen en tien steden er bij bouwen. Nog niet eens de vraag:Waar in Nederland? en Wanneer zullen ze klaar zijn?? Tig vrachtverkeer erbij ivm stikstofaanpak. Fantast.

Experts willen ook steden erbij op bepaalde plekken. Zuid Limburg, Drenthe en bij Groningen dacht ik. Maar je wil er dus geen steden bij ? Wat wil je dan doen aan de woningnood? 

En als we landbouw minderen, dus niet volledig stoppen hoeft er helemaal niet meer ingevlogen te worden. Er is voldoende voor onszelf. Men wil vooral de vervuilende veestapel inkrimpen waarvan het allergrootste deel van het geproduceerde vlees geexporteerd wordt.

Nicole123 schreef op 29-10-2025 om 08:44:

[..]

Er stemmen nog veel meer mensen juist niet op de PVV. Er zijn meer mensen die pertinent niet de PVV in een kabinet willen dan degenen die dat wel willen. Tellen die mensen dan minder mee volgens jou? Waarom zou partij A zich meer moeten laten leiden door de kiezersgroep van partij B dan door de kiezers van zijn eigen partij?

Afgelopen keer gingen VVD en NSC inderdaad met PVV regeren. Wat een zootje dat werd, hoe er onderling gescholden werd en dat ze voortdurend botsten op het thema rechtsstatelijkheid hebben we gezien. Daar hebben ze dus van geleerd, ze hadden het bij voorbaat al niet moeten doen.

Stel nou hè, DENK zou de grootste partij worden, met 40 zetels. En stel, DENK zou in Nederland de Sharia in willen voeren, in een extreme variant met steniging en al. Zeg je dan ook: de andere partijen moeten dan met zo'n partij om tafel, al die kiezers serieus nemen en DENK zou de premier moeten leveren? Of is het in bepaalde gevallen toch anders, als je echt radicaal van visie verschilt met een partij op essentiële basispunten, zoals hoe je met democratie, rechtsstaat of mensenrechten omgaat?

Ja dan vind ik dat ze er wel mee om tafel moeten ja, ook al zou denk voor mij extreme dingen willen. En als die partij in de regering komt vind ik dat die partij de premier moet leveren. Dat is wel zo fatsoenlijk. Het kan zijn dat ze er niet uitkomen maar zomaar met zijn allen 1 partij bij voorbaat al uitsluiten vind ik smerig. Dat iets volgens het systeem kan wil niet zo zijn dat ik het dan ook goed vind. Ik ben overigens niet de enige die er zo over denkt. Meer dan 59% van de Nederlanders denkt er zo over.

Tijdens eerdere coalities hebben ook partijen samengewerkt en ook dat werd niets. Toch zullen sommige van die partijen met elkaar verder moeten. 

Dus is wel zo netjes inderdaad naar alle kiezers toe om een partij niet bijvoorbaat uit te sluiten, zeker niet met zijn allen. Ik vind dat wanneer een partij echt de grootste of wanneer mensen verwachten dat een partij de grootste wordt dat je die niet zomaar bij voorbaat moet uitsluiten. Het is me ook duideljk dat wij er anders over denken.

ik zal nooit op een partij stemmen die de PVV van te voren niet heeft uitgesloten. CDA staat op mijn shortlist en die was daar niet op terecht gekomen als ze de PVV niet hadden uitgesloten.

@Jorni, je hebt het over fatsoenlijk of smerig, maar het is toch gewoon zo dat bepaalde partijen niet door 1 deur kunnen samen? PVV sluit andersom ook uit hoor, bijv met PvdA/GL of DENK gaan ze no way samen regeren. Waarom is het smerig of niet fatsoenlijk om dat eerlijk uit te spreken? Ik vind heel wat andere dingen smerig en onfatsoenlijk. AI plaatjes maken van Timmermans bijvoorbeeld door Kamerleden van je partij. Je eigen premier afvallen met 'slappe hap'. Mede-kamerleden, ministers of voorzitters aanvallen om een vermeend gebrek aan loyaliteit, puur vanwege hun afkomst. Mensen die een bepaalde religie hebben wegzetten als gevaarlijk. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe kun je nou grote woorden hebben over fatsoenlijk en dan op de meest grove onfatsoenlijke politicus gaan stemmen?

Fleurtje_5 schreef op 29-10-2025 om 07:38:

[..]

Precies.

(Je hebt het hier over dat lang gerekt bericht dat Libertine om 11.36 u. had geplaatst?)

Ja, ik had er al eerder over geschreven.

Vele partijen weten toch van tevoren dat ze onverenigbaar zijn met elkaar zijn. Dus waarom daar tijd en energie in steken ? Het land is gebaat bij een snelle formatie zodat we vooruit kunnen.

En als je de grootste partij bent betekent het niet dat je de meerderheid van de bevolking vertegenwoordigt. Als de regering maar 75+1 zetel heeft.

Mick87 schreef op 29-10-2025 om 08:52:

[..]

Experts willen ook steden erbij op bepaalde plekken. Zuid Limburg, Drenthe en bij Groningen dacht ik. Maar je wil er dus geen steden bij ? Wat wil je dan doen aan de woningnood?

En als we landbouw minderen, dus niet volledig stoppen hoeft er helemaal niet meer ingevlogen te worden. Er is voldoende voor onszelf. Men wil vooral de vervuilende veestapel inkrimpen waarvan het allergrootste deel van het geproduceerde vlees geexporteerd wordt.

Aanvulling: als wij minder dieren hier gaan houden en slachten voor de export scheelt dat trouwens ook weer een hoop export van dieren naar de slacht en export van het geproduceerde vlees naar het buitenland. Win win

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-10-2025 om 09:11 Topicstarter

Wilders zoekt buiten de verkiezingen om ook nauwelijks samenwerking met andere partijen. Je ziet Eerdmans met zijn ene zetel dat veel beter doen. Die investeert daar ook in, zie bijvoorbeeld de onderhandelingen over het van tafel krijgen van bezuinigingen op de  onderwijsbegroting vorig jaar. Dan zie je Eerdmans samenwerken met linkse en middenpartijen om iets voor elkaar te krijgen dat hij belangrijk vindt. Dat betekent ook omgekeerd dat partijen ook straks na de verkiezingen gemakkelijker met hem onderhandelen. 

PensioNada schreef op 29-10-2025 om 08:59:

ik zal nooit op een partij stemmen die de PVV van te voren niet heeft uitgesloten. CDA staat op mijn shortlist en die was daar niet op terecht gekomen als ze de PVV niet hadden uitgesloten.

Ja, soms is dat juist handig inderdaad en wel zo transparant. Als je op partij X stemt, welke partijen krijg je er dan waarschijnlijk wel of niet bij? 

Alle deuren dicht gooien zoals Yesilgöz dat nu doet vind ik het andere uiterste, want zij lijkt zowel PVV als PvdA/GL uit te sluiten en dan zijn er praktisch geen combi's meer mogelijk. Dan blokkeer je de boel en dat is niet oké. Het moet wel werkbaar blijven. 

Maar 'wij zijn groot en dús moeten jullie met ons in zee'? Nee, dat hoeft helemaal niet. De PVV zei toch in 2023 ook niet: er stemden miljoenen mensen op PvdA/GL, ze werden tweede, we moeten en zullen ze erbij hebben in het kabinet?

Het gaat niet om hoe groot je bent, maar om of je qua standpunten en politiek bedrijven goed bij elkaar past en samen een meerderheid vormt. Om die reden komt bijv de CU, hoe klein ook, vaak juist wel in een kabinet. Zij hebben laten zien dat ze qua standpunten redelijk in het midden staan, dat ze de rechtsstaat hoog in het vaandel hebben en dat ze heel constructief kunnen samenwerken. Of mensen met je samen willen werken als partij kun je niet boos of verongelijkt afdwingen, dat moet je laten zien, in je woorden en daden. 

Mick87 schreef op 29-10-2025 om 08:52:

[..]

De woningnood kan worden opgelost door een asielstop en boeren uitkopen betekent dat we geen eten meer hebben.  Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat er mensen in dit soort fantasiescenario's trappen en er zelf nog een tandje bovenop doen met een nog meer overdreven versie ervan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.