Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-10-2025 om 07:36 Topicstarter

Lijsttrekkers gaan er in EenVandaag Verkiezingsdebat met gestrekt been in - https://nos.nl/l/2588177

In het jeugdjournaal debat beloofden ze nog verbetering, maar dat hebben ze nog geen 24 uur vastgehouden. Ik vond het jeugdjournaal debat best goed, ik zou dat debat de volgende keer alleen meer tijd geven zodat er meer kan worden doorgevraagd. Heel merkwaardig om Wilders daar te beweren dat hij met alle Nederlanders iedereen bedoeld met een Nederlands paspoort, terwijl hij in werkelijkheid regelmatig te keer gaat tegen mensen die naast dat Nederlands paspoort bijvoorbeeld ook een Turks, Marokkaans of Syrisch paspoort hebben. 

felija schreef op 27-10-2025 om 22:48:

[..]

Nou, inderdaad! Over ontzettend ongepast gesproken...

Ik hoop dat het hem stemmen gaat kosten, maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat (een deel van) zijn aanhang het wel prachtig vond die opmerking. Ikke ikke ikke !

Alle missers van Wilders/de PVV bij elkaar geteld zouden de Nederlanders toch wakker moeten hebben geschud? De rare uitspraken van Wilders die AI plaatjes namens de PVV, je KAN toch als mens met goed fatsoen niet meer op de PVV stemmen? 

Bakblik schreef op 28-10-2025 om 08:15:

Alle missers van Wilders/de PVV bij elkaar geteld zouden de Nederlanders toch wakker moeten hebben geschud? De rare uitspraken van Wilders die AI plaatjes namens de PVV, je KAN toch als mens met goed fatsoen niet meer op de PVV stemmen?

Helaas vinden nogal wat mensen dat al die ontwikkelingshulp maar onzin is, dat geld blijft toch naar allemaal aan de strijkstok hangen en "Afrika" heeft wel geld om wapens te kopen, dat soort argumenten.

De PVV stemmers in mijn omgeving gaan bijna allemaal om naar JA21. Voornamelijk omdat PVV stemmen dit keer toch geen nut heeft en het dus een weggegooide stem is. Maar een van die mensen is ook afgeknapt na wat Wilders zei over dat ze dan maar wat meer honger hebben in Afrika. Die was wel heel smakeloos he. Dus wellicht gaat de PVV toch niet dik winnen dit keer. 

En ik zweef nog steeds door. Ik beslis morgen in het hokje wel wat goed voelt. Ik ben verkiezingsmoe dus ik heb ook geen zin meer om er de hele dag mee bezig te zijn. Ga geen debatten meer kijken of talkshows. Ik vind het mooi geweest. Ik denk zomaar dat het weer blanco word. 

LazyCat schreef op 27-10-2025 om 13:15:

[..]

Dit is toch niet zo links? CDA is rechts en D66 is (meestal) midden. Ik vind het wel een redelijk middenkabinet zo.

Vind ik in de verste verte niet.

Ik vind de debatten ook weinig opleveren. Het is vooral roepen wat de ander niet goed doet ipv laten zien waar je zelf voor staat. Dat laatste komt af en toe terug in een ingestudeerd antwoord op een vraag. 

Ik vond gisteren wilders niet zo sterk als dat hij meestal is, hij oogte ook moe. Ben benieuwd of hij "binnenkort" opstapt, maar dat hangt vast af van de verkiezingsuitslag.

Ik vond bontebal best prettig in het debat, hij focuste op samenwerken. Wel vond ik het jammer dat hij daardoor meer mediator was dan iemand met een standpunt/visie. 

Ik heb hem al eerder gedeeld maar de nos op 3 over de politieke partijen vond ik erg mooi. Dan leer je wat meer over de basis & visie van waaruit ze werken. En de aanpassingen tov vorige verkiezingen.

https://youtu.be/YKh0lPGRock?si=x2j_H0nrAdkO95ha

Neweve schreef op 27-10-2025 om 13:23:

waat Wilders 2 weken nog steeg zit er nu een dalende lijn in. Ik ben benieuwd waarom kiezers toch bij Wilders weglopen. Ik las ergens omdat hij wordt uitgesloten door zoveel andere partijen. Blijkbaar wil men graag op een premier stemmen.

D66 zit hard in de lift, ik ben benieuwd waar die uitkomen. Het is niet mijn partij maar ik vind Jetten een prima politicus. Eerder deden ze vaak, in mijn ogen, tijdens de formatie teveel compromissen. Ik ben benieuwd hoe dat is als ze een van de grotere/grootste partij zijn.

@Fleurtje, welke partijen zie jij graag een kabinet vormen?

Ik zou het niet weten, moet het nog maar afwachten. Ik hoop alleen dat die drie partijen die hun taak zien om Wilders te 'vernietigen' niet de grootste worden. 

En de grote mond en dat aanstellerig gedrag van Jimmy Dijk en dat irritant toontje van Esther Ouwehand mogen wat mij betreft stoppen. Jammer dat Lilian Marijnissen moest stoppen.

Bakblik schreef op 28-10-2025 om 08:15:

Helemaal met je eens, maar juist dat goede fatsoen is door het doucheputje weggespoeld, deugen is een scheldwoord geworden, iets wat je beslist niet moet willen. 

BeesAreCool schreef op 27-10-2025 om 14:19:

[..]

Oh ja?

Zeg eens wie er aan de lopende band achter elkaar door blijven posten zonder zelfs maar een reactie van iemand anders ertussen te laten?

Ik ken maar 1 persoon die dit constant doet.

Daar komt ze alweer. Wat wil je bereiken met dit? 

Ik weet dat je mij bedoeld, en ik heb ook meermaals uitgelegd waarom er berichten achter elkaar getikt worden en dan weer uren afwezig ben.

Nogmaals nieuwe uitleg:

Gisterochtend heb ik van 08:07 tot 08:53 uur op 10 berichten geantwoord, omdat ik een paar uren afwezig was, dan eerst ga bijlezen, en dan een voor een antwoord geef. Vaak sla ik ook berichten over, of lees ik alleen een paar woorden.

Dan ben ik weer een tijdje afwezig. Mijn laatste 5 berichten waren gisteren van 12:57 tot 13:11 uur. Dat was het voor de hele dag.

Jullie zitten nu een paar pagina's verder, en daar zit niet één bericht van Fleurtje tussen. Heb jij niet gewoon naar hartenlust berichten kunnen plaatsen? Zelfs tijdens mijn aanwezigheid kun je gewoon berichten plaatsen. Het forum plaats de berichten allemaal netjes op rij.

Neweve schreef op 28-10-2025 om 10:17:

Ik vond gisteren wilders niet zo sterk als dat hij meestal is, hij oogte ook moe. Ben benieuwd of hij "binnenkort" opstapt, maar dat hangt vast af van de verkiezingsuitslag.

Dat zou het einde van de PVV betekenen, dus Dat betwijfel ik. Volgens mij heeft die man nog nooit nagedacht over opvolging of hoe het moet als hij moet of wil stoppen

Daglichtlamp schreef op 27-10-2025 om 14:33:

[..]

Ik denk dat ze meer bedoeld dat er niet altijd ingegaan wordt op onderwerpen die aangedragen worden. Zo heb ik de laatste keer er niets meer over gezegd toen de Europese subsidies aan de klimaatlobby aan de orde kwamen. Ik kan nog wel een keer vragen waarom dat een groot probleem is, en subsidie aan de zuivel- en vleeslobby niet. Maar ik vermoed dat daar toch geen inhoudelijk antwoord op komt. Dan laat ik zo'n onderwerp liever links liggen.

Maar op bijvoorbeeld de burgemeesterssollocitatie van Lahlah kwamen er gewoon reacties van links, rechts en midden.

Gaat dit over een vraag aan mij? Als dat zo is, wil ik daar héél graag uitgebreid op ingaan. 

Maar uh, had ik het alleen over subsidies aan de klimaatlobby? Of denk je niet dat ik datgene bedoel wat in Duitsland al langer breed in het nieuws is, en nu in Brussel en Nederland ook?

Subsidie klinkt ook zo legaal en mooi, maar in Duitsland en Brussel word het 'een lobbyschandaal' genoemd. Ongeacht of dat over appels, peren of een pond kaas gaat. Ik vraag me nu zelfs af of die activisten bij het vliegveld Beek/Maastricht ook daarvan betaald werden. 

Het ging heimelijk, in het geniep, koste veel geld, en was niet oké. Zie de berichten in oa bericht:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8056009#8056009

.............

"Mensen die toegang hebben tot die contracten, zoals Bert-Jan Ruissen en Dirk Gotink, zeggen: 'We hebben nog maar het topje van de ijsberg in kunnen zien.'"...........

Deze snap ik nog steeds niet:

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2875787/actievoerders-tegen-vliegveld-incasseren-120000-euro-van-ministerie Actievoerders tegen vliegveld incasseren 120.000 euro van ministerie

Poezenmeisje schreef op 27-10-2025 om 22:00:

Mag de koning tegenwoordig nog hoofden afhakken als zijn dochter en haar carrière belachelijk worden gemaakt?

Rob Jetten moet zich doodschamen...

https://nieuws.nl/koningshuis/jetten-denkt-dat-mannen-wel-militaire-training-willen-met-amalia

...

D66-leider Rob Jetten ziet de rol van prinses Amalia als reservist in opleiding als de beste reclame die Defensie zich kan wensen. Dat betekent dat je "met de kroonprinses in militaire training kan komen" als je ook voor een loopbaan bij de krijgsmacht kiest. "Ik gok dat een aantal kerels hier in de zaal hier wel zin in hebben", zei Jetten bij het EenVandaag-verkiezingsdebat voor een zaal met 2000 studenten.

Debatleider Suzanne Bosman riep Jetten direct tot de orde. "Wat is dat nu voor seksistische opmerking?"

...

Dat was idd zeer ongepast.

Ik vond dat debat erg rommelig. De debatleidster had het niet onder controle. Heb het debat toen weggezapt. Schandalige vertoning met dat ordinair geschreeuw.

Miraval schreef op 27-10-2025 om 22:06:

[..]

Ach, ik vond dat een beetje een "slip of the tongue". Eerlijk gezegd vond ik hem wellicht minder gepast, hij had moeten zeggen "ik gok dat veel mensen in de zaal daar wel zin in hebben" . Want ik denk dat hij bedoelde zoiets als hoe leuk zou het zijn om te kunnen zeggen ik heb met de Kroonprinses in militaire dienst gezeten.

Doodschamen vind ik een te groffe term eerlijk gezegd. Zo heel kwalijk vond ik die opmerking niet.

Anderen zouden er niet zo gladjes mee wegkomen, met zo'n 'slip of the tonque'.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.