Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

BeesAreCool schreef op 27-10-2025 om 14:19:

[..]

Oh ja?

Zeg eens wie er aan de lopende band achter elkaar door blijven posten zonder zelfs maar een reactie van iemand anders ertussen te laten?

Ik ken maar 1 persoon die dit constant doet.

In het bericht van Loeki72, ging het niet over 1 persoon, en daar reageerde ik op.

Loeki72 schreef op 27-10-2025 om 09:19:
Ik heb bijna het idee dat er veel posts geplaatst worden om het maar niet over het schandalige gedrag van de PVV-kamerleden te hebben.

Libertine schreef op 27-10-2025 om 17:04:

[..]

Dat zullen primair landbouw en visserij zijn? Maar wie gaat daar dan wél werken?

Veel meer sectoren logistiek, bouw, bagage afhandeling schiphol, wegen onderhoud, hotel en horeca personeel, vleesverwerkers. Bevoorradings centra aan de grens, omdat hier wel 's- nachts gewerkt mag worden.

Rendable sectoren behouden en andere gewoon afstoten dus het werk niet meer in Nederland laten doen.

Heel eerlijk ik weet cijfermatig ook niet welke sectoren dat zijn maar ik heb het idee dat politici dat ook niet weten. Er wordt van alles gezegd over arbeidsmigranten maar goede cijfers zijn er niet eens. 

Tuinfluiter schreef op 27-10-2025 om 17:37:

[..]

Veel meer sectoren logistiek, bouw, bagage afhandeling schiphol, wegen onderhoud, hotel en horeca personeel, vleesverwerkers. Bevoorradings centra aan de grens, omdat hier wel 's- nachts gewerkt mag worden.

Rendable sectoren behouden en andere gewoon afstoten dus het werk niet meer in Nederland laten doen.

Heel eerlijk ik weet cijfermatig ook niet welke sectoren dat zijn maar ik heb het idee dat politici dat ook niet weten. Er wordt van alles gezegd over arbeidsmigranten maar goede cijfers zijn er niet eens.

Ik wilde het opzoeken maar de cbs statistieken die ik kan vinden zijn van 2026, met als grootste categorie voor eu-migranten: uitzendbureau (40%) en voor niet eu "onbekend" (26%). Daar schiet je ook niet veel mee op...

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-10-2025 om 18:51 Topicstarter

Neweve schreef op 27-10-2025 om 14:46:

[..]

Deel 1 niet

Deel 2 in mijn ogen wel. Ook zij hebben met ai plaatjes gemaakt om Wilders in een slechte dag licht te stellen. (De plaatjes over Timmermans waren in mijn ogen van een vergelijkbaar niveau).

Denk jij echt dat die plaatjes gemaakt zijn door een 88 en een 85 jarige? Het lijkt mij niet zo waarschijnlijk. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-10-2025 om 19:37 Topicstarter

Wilders moet het gewoon eerder geweten hebben. 
https://www.volkskrant.nl/verkiezingen-tweede-kamer/pvv-er-boon-loog-eerder-in-tweede-kamer-over-rol-bij-omstreden-nepafbeeldingen~b2e0e203/
Het valt te betwijfelen of Wilders echt niet wist wat zijn fractieleden online uitvoeren. Zo blijkt uit de notulen van de plenaire vergadering van 11 december vorig jaar dat Boon in de Tweede Kamer is bevraagd over zijn rol bij het verspreiden van nepbeelden. Op die dag publiceerde De Groene Amsterdammer over Boons betrokkenheid bij een reeks zogenaamde fanpagina’s van de PVV die racistische AI-foto’s verspreidden. Het weekblad kon zijn persoonlijke Facebookaccount aan die pagina’s koppelen.

Geconfronteerd met die informatie tijdens het debat, ontkende Boon glashard. ‘Ik ben het niet’, zei hij. ‘Ik ken die pagina’s niet. Ik kan er dus weinig over kwijt.’

Daglichtlamp schreef op 27-10-2025 om 19:37:

Wilders moet het gewoon eerder geweten hebben.
https://www.volkskrant.nl/verkiezingen-tweede-kamer/pvv-er-boon-loog-eerder-in-tweede-kamer-over-rol-bij-omstreden-nepafbeeldingen~b2e0e203/
Het valt te betwijfelen of Wilders echt niet wist wat zijn fractieleden online uitvoeren. Zo blijkt uit de notulen van de plenaire vergadering van 11 december vorig jaar dat Boon in de Tweede Kamer is bevraagd over zijn rol bij het verspreiden van nepbeelden. Op die dag publiceerde De Groene Amsterdammer over Boons betrokkenheid bij een reeks zogenaamde fanpagina’s van de PVV die racistische AI-foto’s verspreidden. Het weekblad kon zijn persoonlijke Facebookaccount aan die pagina’s koppelen.

Geconfronteerd met die informatie tijdens het debat, ontkende Boon glashard. ‘Ik ben het niet’, zei hij. ‘Ik ken die pagina’s niet. Ik kan er dus weinig over kwijt.’

Er zijn inderdaad al meerdere publicaties over gemaakt. Men is steeds iets verder gaan graven en men kan onderwijl de account van de heren verbinden met die AI-tool.

Tuinfluiter schreef op 27-10-2025 om 17:37:

[..]

Hier werd glasvezel aangelegd, dat waren ook echt allemaal arbeidsmigranten.

Ik heb weleens iets gevonden over landbouw/visserij de grootste sector gevolgd door de logistiek. 

Maar kan zo snel geen recente cijfers vinden. 

Miraval schreef op 27-10-2025 om 20:03:

[..]

Hier werd glasvezel aangelegd, dat waren ook echt allemaal arbeidsmigranten.

Ik heb weleens iets gevonden over landbouw/visserij de grootste sector gevolgd door de logistiek.

Maar kan zo snel geen recente cijfers vinden.

Hier waren de teamleiders 2e generatie migranten, die spraken (bijna) accentloos Nederlands en de mensen die buiten met de kabels sleepten, spraken geen Nederlands.

Daglichtlamp schreef op 27-10-2025 om 18:51:

[..]

Denk jij echt dat die plaatjes gemaakt zijn door een 88 en een 85 jarige? Het lijkt mij niet zo waarschijnlijk.

Je hebt gelijk ik nam de nos communicatie voor waar aan en heb daarmee te snel geoordeeld over deze politici. Maar aanleiding van jouw post verder gezocht. 

Voor degene die ook geïnteresseerd zijn:

De poster is gemaakt door "the Rights Forum". De voorzitter is een voormalig adviseur van een consulaat, met geen duidelijke politieke stroming. 

De genoemde politici/lijstduwers zitten in de raad van advies, maar niet in het dagelijks bestuur. In de raad van advies zit ook een cda-er, d66, en een voormalig(?) bij1-er. (Ik heb niet gecheckt of ze nog wel of niet op de lijst staan.) 

Oftewel, de poster is waarschijnlijk niet gemaakt door de genoemde politici, maar wel door een organisatie waarbij ze betrokken zijn. En Timmermans heeft 0 invloed op die organisatie.

Kortom ik ben in een leugen van Wilders getrapt. Ik schaam me diep. 

Neweve schreef op 27-10-2025 om 21:32:

[..]

Je hebt gelijk ik nam de nos communicatie voor waar aan en heb daarmee te snel geoordeeld over deze politici. Maar aanleiding van jouw post verder gezocht.

Voor degene die ook geïnteresseerd zijn:

De poster is gemaakt door "the Rights Forum". De voorzitter is een voormalig adviseur van een consulaat, met geen duidelijke politieke stroming.

De genoemde politici/lijstduwers zitten in de raad van advies, maar niet in het dagelijks bestuur. In de raad van advies zit ook een cda-er, d66, en een voormalig(?) bij1-er. (Ik heb niet gecheckt of ze nog wel of niet op de lijst staan.)

Oftewel, de poster is waarschijnlijk niet gemaakt door de genoemde politici, maar wel door een organisatie waarbij ze betrokken zijn. En Timmermans heeft 0 invloed op die organisatie.

Kortom ik ben in een leugen van Wilders getrapt. Ik schaam me diep.

Ik vind die poster heel anders, eerlijk gezegd. Het is heel duidelijk dat het over een mening gaat. Als je een poster zou maken met een aantal linkse politici met als tekst: zij laten Israël in de steek, dan zou ik het smakeloos vinden, maar het kan wel, het is geen smaad, maar iets dat je in een politiek debat kan zeggen.  

Maar als je een poster maakt met Timmermans met de tekst corrupt, of dat hij tussen twee agenten wordt afgevoerd, dat is geen mening meer.

Mag de koning tegenwoordig nog hoofden afhakken als zijn dochter en haar carrière belachelijk worden gemaakt?

Rob Jetten moet zich doodschamen...

https://nieuws.nl/koningshuis/jetten-denkt-dat-mannen-wel-militaire-training-willen-met-amalia

...

D66-leider Rob Jetten ziet de rol van prinses Amalia als reservist in opleiding als de beste reclame die Defensie zich kan wensen. Dat betekent dat je "met de kroonprinses in militaire training kan komen" als je ook voor een loopbaan bij de krijgsmacht kiest. "Ik gok dat een aantal kerels hier in de zaal hier wel zin in hebben", zei Jetten bij het EenVandaag-verkiezingsdebat voor een zaal met 2000 studenten.

Debatleider Suzanne Bosman riep Jetten direct tot de orde. "Wat is dat nu voor seksistische opmerking?"

...

Poezenmeisje schreef op 27-10-2025 om 22:00:

Mag de koning tegenwoordig nog hoofden afhakken als zijn dochter en haar carrière belachelijk worden gemaakt?

Rob Jetten moet zich doodschamen...

https://nieuws.nl/koningshuis/jetten-denkt-dat-mannen-wel-militaire-training-willen-met-amalia

...

D66-leider Rob Jetten ziet de rol van prinses Amalia als reservist in opleiding als de beste reclame die Defensie zich kan wensen. Dat betekent dat je "met de kroonprinses in militaire training kan komen" als je ook voor een loopbaan bij de krijgsmacht kiest. "Ik gok dat een aantal kerels hier in de zaal hier wel zin in hebben", zei Jetten bij het EenVandaag-verkiezingsdebat voor een zaal met 2000 studenten.

Debatleider Suzanne Bosman riep Jetten direct tot de orde. "Wat is dat nu voor seksistische opmerking?"

...

Ach, ik vond dat een beetje een "slip of the tongue". Eerlijk gezegd vond ik hem wellicht minder gepast, hij had moeten zeggen "ik gok dat veel mensen in de zaal daar wel zin in hebben" . Want ik denk dat hij bedoelde zoiets als hoe leuk zou het zijn om te kunnen zeggen ik heb met de Kroonprinses in militaire dienst gezeten.

Doodschamen vind ik een te groffe term eerlijk gezegd. Zo heel kwalijk vond ik die opmerking niet. 

Ik zou overigens 1000x eerder vallen over de opmerking van Wilders over "dan hebben ze misschien iets meer honger in Afrika, maar wij in Nederland niet".

Die was zo schokkend, dat kon je gewoon door de tv voelen vanuit de zaal daar. Vreselijke opmerking. Ik hoop dat dat hem zetels gaat kosten. 

Wilders zou zich dood moeten schamen, en nog een beetje meer.

Miraval schreef op 27-10-2025 om 22:06:

[..]

Ach, ik vond dat een beetje een "slip of the tongue". Eerlijk gezegd vond ik hem wellicht minder gepast, hij had moeten zeggen "ik gok dat veel mensen in de zaal daar wel zin in hebben" . Want ik denk dat hij bedoelde zoiets als hoe leuk zou het zijn om te kunnen zeggen ik heb met de Kroonprinses in militaire dienst gezeten.

Doodschamen vind ik een te groffe term eerlijk gezegd. Zo heel kwalijk vond ik die opmerking niet.

Het is geen 'slip of the tongue' als hij erover door blijft kwekken terwijl hij tot de orde geroepen wordt.

Miraval schreef op 27-10-2025 om 22:19:

Ik zou overigens 1000x eerder vallen over de opmerking van Wilders over "dan hebben ze misschien iets meer honger in Afrika, maar wij in Nederland niet".

Die was zo schokkend, dat kon je gewoon door de tv voelen vanuit de zaal daar. Vreselijke opmerking. Ik hoop dat dat hem zetels gaat kosten.

Wilders zou zich dood moeten schamen, en nog een beetje meer.

Nou, inderdaad! Over ontzettend ongepast gesproken...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.