Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Wilders biedt excuses aan voor AI-afbeeldingen van Timmermans: 'Ongepast en ongehoord'

PVV-leider Geert Wilders heeft zijn excuses aangeboden aan GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans. Hij doet dat naar aanleiding van de AI-beelden van Timmermans die door PVV-Kamerleden werden geplaatst. GL-PvdA sprak van mogelijk lasterlijke beelden.

"Ongepast en ongehoord", schrijft Wilders op X. "Ik neem er afstand van. Site is offline. Excuses aan collega Timmermans."

De AI-afbeeldingen stonden op de Facebookpagina 'Wij doen geen aangifte tegen Geert Wilders'. De Groene Amsterdammer schreef eerder al, net als de Volkskrant, dat de twee PVV'ers Maikel Boon en Patrick Crijns de beheerders van die groep zouden zijn. De pagina is inmiddels offline gehaald.

Op een van de beelden zou te zien zijn geweest dat Timmermans in handboeien door agenten werd afgevoerd. Het beeld zou amper van echt te onderscheiden zijn, zei het Team Bedreigde Politici van de politie tegen de Volkskrant.

Wilders biedt excuses aan voor AI-afbeeldingen van Timmermans: 'Ongepast en ongehoord'

Yumi schreef op 27-10-2025 om 10:57:

PVV-leider Geert Wilders heeft zijn excuses aangeboden aan GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans. Hij doet dat naar aanleiding van de AI-beelden van Timmermans die door PVV-Kamerleden werden geplaatst. GL-PvdA sprak van mogelijk lasterlijke beelden.

"Ongepast en ongehoord", schrijft Wilders op X. "Ik neem er afstand van. Site is offline. Excuses aan collega Timmermans."

De AI-afbeeldingen stonden op de Facebookpagina 'Wij doen geen aangifte tegen Geert Wilders'. De Groene Amsterdammer schreef eerder al, net als de Volkskrant, dat de twee PVV'ers Maikel Boon en Patrick Crijns de beheerders van die groep zouden zijn. De pagina is inmiddels offline gehaald.

Op een van de beelden zou te zien zijn geweest dat Timmermans in handboeien door agenten werd afgevoerd. Het beeld zou amper van echt te onderscheiden zijn, zei het Team Bedreigde Politici van de politie tegen de Volkskrant.

Netjes, deze reactie van Wilders.

In de laatste peiling zijn de PVV en GroenLinks-PvdA de grootste partijen.

Laatste peilingen Tweede Kamer 2025

Loeki72 schreef op 27-10-2025 om 09:19:

Ik heb bijna het idee dat er veel posts geplaatst worden om het maar niet over het schandalige gedrag van de PVV-kamerleden te hebben.

Goed voorbeeld doet goed volgen, oftewel andersom wordt dat ook weleens gedacht.

Ik hoop dat er na de verkiezingen wat meer rust komt in de samenleving, en in de politieke topics op dit forum.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-10-2025 om 12:02 Topicstarter

Yumi schreef op 27-10-2025 om 11:58:

Ik hoop dat er na de verkiezingen wat meer rust komt in de samenleving, en in de politieke topics op dit forum.

Ik ook, dat zou namelijk een snelle formatie betekenen (maar dat zal afhangen van de verkiezingsuitslag, eigenlijk hoop ik dat D66, CDA en GroenLinks-PvdA samen genoeg zetels halen, en dat er anders een meerderheid ontstaat met CU of Volt o.i.d.). De VVD heeft zoveel blokkades opgeworpen dat een regering waar zij in zitten eigenlijk niet realistisch is. 

Daglichtlamp schreef op 27-10-2025 om 12:02:

[..]

Ik ook, dat zou namelijk een snelle formatie betekenen (maar dat zal afhangen van de verkiezingsuitslag, eigenlijk hoop ik dat D66, CDA en GroenLinks-PvdA samen genoeg zetels halen, en dat er anders een meerderheid ontstaat met CU of Volt o.i.d.). De VVD heeft zoveel blokkades opgeworpen dat een regering waar zij in zitten eigenlijk niet realistisch is.

Een snelle formatie zou top zijn. Je weet dat ik VVD stem, omdat er op rechts geen andere acceptabele partijen zijn. Eens, de VVD heeft inderdaad teveel blokkades opgeworpen. Uiteraard zie ik liever een andere formatie, en zou de voorkeur geven aan, D66, CDA, VVD en GroenLinks-PvdA. (tevens de voorkeur van Jetten)

Jetten sprak een voorkeur uit voor een coalitie met CDA, VVD en GroenLinks-PvdA
Hoe proberen partijen de grootste te worden nu ze dicht bij elkaar staan?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-10-2025 om 12:26 Topicstarter

Maar dat wordt een lastige formatie, net als de vorige keer toen men eerst maandden bezig geweest is met Omtzigt overhalen. Ik heb geen zin in hetzelfde spelletje met Yesilgoz.

Daglichtlamp schreef op 27-10-2025 om 12:26:

Maar dat wordt een lastige formatie, net als de vorige keer toen men eerst maandden bezig geweest is met Omtzigt overhalen. Ik heb geen zin in hetzelfde spelletje met Yesilgoz.

Ik begrijp dat jij dat niet wilt, maar ik heb eigenlijk totaal geen zin in Timmermans. Allen al omdat zijn cijfers niet kloppen, omdat hij de kosten van 5 jaar defensie niet mee neemt.

Daarnaast vind ik het lastig dat een partij die het grootse is/wordt, door andere partijen opzij wordt gezet. 

Geven en nemen..... voor mij en voor jou, anders gaat het nog heel lang duren.

PensioNada schreef op 27-10-2025 om 09:26:

[..]

Nee, dat was hij niet. Hij heeft geen bijdrage geleverd aan de afgelopen formatie. In het verleden is hij wel informateur geweest.

Ik heb effe gegoogled. Klopt. Maar ze lijken op elkaar.

1024x576a.jpg

Foto boven Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf. (Foto oa op NOS)

images?q=tbn:ANd9GcTSYkYQeMNA7X0ddnFIjCTb7-hR3sNAcr5a-vbF2mWjuiQwtam4riMVBOSuVH5hXEIhKrdIVci8vu5-IJ0xGnfWaBO7y5pXGnZ9of_Aq5QDgw

"Tjeenk Willink (foto) wist ook in 2010 volkomen vastgelopen gesprekken over de vorming van Paars-plus weer vlot te trekken."  (Foto in Trouw van 3 juni 2017)

PensioNada schreef op 27-10-2025 om 09:29:

[..]

Het is niet erg als Timmermans bedreigd wordt, dat heeft hij aan zichzelf te wijten.

*Sarcasme-mode uit*

Timmermans wordt gedemoniseerd en dat kan ernstige gevolgen hebben. Daar heeft men het liever niet over.

Hebben we het onlangs toch uitgebreid over gehad. Dat is wel erg en dat gun je niemand.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-10-2025 om 13:01 Topicstarter

Ik denk dat het uitsluiten van de PVV door Omtzigt een stuk rationeler was dan je uitsluiten van Timmermans door Yesilgoz. Maar die mening heb ik vast omdat ik op een partij in het midden stem.

Yumi schreef op 27-10-2025 om 10:57:

Heel netjes van Wilders.

Daglichtlamp schreef op 27-10-2025 om 12:02:

[..]

Die 'hoop' van je word steeds groter. Maar het klinkt wel arrogant. Je zal toch de verkiezingen af moeten wachten voordat je een links kabinet wilt samenstellen en andere partijen wilt uitsluiten.

Mijn hoop ziet er heel anders uit. Die partijen van jouw hoop zitten daar niet bij.

Yumi schreef op 27-10-2025 om 11:58:

Dat hoop ik ook, maar daar ben ik bang voor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.