Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 27-10-2025 om 13:09:

[..]

Die 'hoop' van je word steeds groter. Maar het klinkt wel arrogant. Je zal toch de verkiezingen af moeten wachten voordat je een links kabinet wilt samenstellen en andere partijen wilt uitsluiten.

Mijn hoop ziet er heel anders uit. Die partijen van jouw hoop zitten daar niet bij.

Dit is toch niet zo links? CDA is rechts en D66 is (meestal) midden. Ik vind het wel een redelijk middenkabinet zo.

Yumi schreef op 27-10-2025 om 12:49:

[..]

Ik begrijp dat jij dat niet wilt, maar ik heb eigenlijk totaal geen zin in Timmermans. Allen al omdat zijn cijfers niet kloppen, omdat hij de kosten van 5 jaar defensie niet mee neemt.

Daarnaast vind ik het lastig dat een partij die het grootse is/wordt, door andere partijen opzij wordt gezet.

Geven en nemen..... voor mij en voor jou, anders gaat het nog heel lang duren.

Ik heb daar ook moeite mee dat andere partijen Wilders zomaar op voorhand opzij zetten, terwijl echt veel mensen erop willen stemmen. Ik overweeg om nu toch op die partij te gaan stemmen daardoor. Ik heb ook liever dat de PVV de grootste wordt dan een van die drie andere grote partijen. BBB komt qua standpunten het meest overeen met mij, maar die partij wordt toch niet groot. Dus ik ga denk ik toch maar voor de PVV. 

waat Wilders 2 weken nog steeg zit er nu een dalende lijn in. Ik ben benieuwd waarom kiezers toch bij Wilders weglopen. Ik las ergens omdat hij wordt uitgesloten door zoveel andere partijen. Blijkbaar wil men graag op een premier stemmen. 

D66 zit hard in de lift, ik ben benieuwd waar die uitkomen. Het is niet mijn partij maar ik vind Jetten een prima politicus. Eerder deden ze vaak, in mijn ogen, tijdens de formatie teveel compromissen. Ik ben benieuwd hoe dat is als ze een van de grotere/grootste partij zijn. 

@Fleurtje, welke partijen zie jij graag een kabinet vormen?

ik lees dat Wilders niet van plan is er verdere consequenties aan te verbinden. Hij valt Timmermans weer aan om een AI poster gemaakt door lijstduwers van GroenLinks/pvda.

Hoewel deze poster niet aanzet tot geweld, en in mijn ogen daarom minder erg is. Zou het Timmermans sieren als hij deze 2 leden van de lijst haalt. Onder het mom van "we maken elkaar niet zwart me AI propaganda". Hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen. (En voor groen links is het effect klein, lijstduwers komen waarschijnlijk toch niet in de kamer). 

- knip - discussies van GeenStijl graag voeren op het desbestreffende forum. En als ik een stuk knip, graag niet gewoon nog een keer plaatsen. Bij een volgende keer zal een ban volgen.

rionyriony schreef op 27-10-2025 om 13:30:

- quote verwijderd -

Griezelig dat GeenStijl dit in verband brengt met GroenLinks PvdA? Heb je helemaal gelijk in wat mij betreft. Wat een verachtelijk bericht. 

rionyriony schreef op 27-10-2025 
<geknipt>

Heb ik een hele reactie getypt, blijkt bericht van Rionyriony geknipt te zijn, dus mijn reactie ook maar weg gehaald.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-10-2025 om 14:05 Topicstarter

Neweve schreef op 27-10-2025 om 13:26:

ik lees dat Wilders niet van plan is er verdere consequenties aan te verbinden. Hij valt Timmermans weer aan om een AI poster gemaakt door lijstduwers van GroenLinks/pvda.

Hoewel deze poster niet aanzet tot geweld, en in mijn ogen daarom minder erg is. Zou het Timmermans sieren als hij deze 2 leden van de lijst haalt. Onder het mom van "we maken elkaar niet zwart me AI propaganda". Hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen. (En voor groen links is het effect klein, lijstduwers komen waarschijnlijk toch niet in de kamer).

Beheerden die lijstduwers van GroenLinks-PvdA ook zelf een website of socialmedia account waarop andere politici met de dood bedreigd werden? Hebben zij ook zelf meerdere AI-plaatjes gemaakt waar Wilders gedemoniseerd werd? 

Yumi schreef op 27-10-2025 om 11:40:

[..]

Goed voorbeeld doet goed volgen, oftewel andersom wordt dat ook weleens gedacht.

Oh ja?

Zeg eens wie er aan de lopende band achter elkaar door blijven posten zonder zelfs maar een reactie van iemand anders ertussen te laten?

Ik ken maar 1 persoon die dit constant doet. 

BeesAreCool schreef op 27-10-2025 om 14:19:

[..]

Oh ja?

Zeg eens wie er aan de lopende band achter elkaar door blijven posten zonder zelfs maar een reactie van iemand anders ertussen te laten?

Maak dit eens concreet aub.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-10-2025 om 14:33 Topicstarter

BeesAreCool schreef op 27-10-2025 om 14:19:

[..]

Oh ja?

Ik denk dat ze meer bedoeld dat er niet altijd ingegaan wordt op onderwerpen die aangedragen worden. Zo heb ik de laatste keer er niets meer over gezegd toen de Europese subsidies aan de klimaatlobby aan de orde kwamen. Ik kan nog wel een keer vragen waarom dat een groot probleem is, en subsidie aan de zuivel- en vleeslobby niet. Maar ik vermoed dat daar toch geen inhoudelijk antwoord op komt. Dan laat ik zo'n onderwerp liever links liggen.

Maar op bijvoorbeeld de burgemeesterssollocitatie van Lahlah kwamen er gewoon reacties van links, rechts en midden. 

Daglichtlamp schreef op 27-10-2025 om 14:05:

[..]

Beheerden die lijstduwers van GroenLinks-PvdA ook zelf een website of socialmedia account waarop andere politici met de dood bedreigd werden? Hebben zij ook zelf meerdere AI-plaatjes gemaakt waar Wilders gedemoniseerd werd?

Deel 1 niet

Deel 2 in mijn ogen wel. Ook zij hebben met ai plaatjes gemaakt om Wilders in een slechte dag licht te stellen. (De plaatjes over Timmermans waren in mijn ogen van een vergelijkbaar niveau). 

Ik vind echter dat we een harde grens moeten trekken bij gebruik AI om anderen zwart te maken. Daarom zou het Timmermans en Wilders dieren als ze beide de mensen uit te kamer/van de lijst halen. Daarbij neem je Wilders met zijn kritiek dan gelijk de wind uit de zeilen. "Zie ik stel een grens en handel ernaar nu jij ook" 

En een nog hardere grens voor bedreigingen. Dus idealiter worden de PVV-ers ook nog vervolgd (met de "belediging van een ambtenaar in functie" strafverzwaring erbij wat mij betreft. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-10-2025 om 15:16 Topicstarter

Nog iets waar links al heel lang om vraagt, een betere registratie van arbeidsmigranten.
https://www.ad.nl/economie/in-nederland-werken-veel-meer-arbeidsmigranten-dan-gedacht~a27ebc90/
De omvang van arbeidsmigratie in Nederland is naar schatting veel groter dan gedacht. Waar de overheid spreekt over 220.000 tot 700.000 arbeidsmigranten, telt de Nederlandse arbeidsmarkt in werkelijkheid rond de 1,7 miljoen buitenlandse werknemers.

Daglichtlamp schreef op 27-10-2025 om 15:16:

Nog iets waar links al heel lang om vraagt, een betere registratie van arbeidsmigranten.
https://www.ad.nl/economie/in-nederland-werken-veel-meer-arbeidsmigranten-dan-gedacht~a27ebc90/
De omvang van arbeidsmigratie in Nederland is naar schatting veel groter dan gedacht. Waar de overheid spreekt over 220.000 tot 700.000 arbeidsmigranten, telt de Nederlandse arbeidsmarkt in werkelijkheid rond de 1,7 miljoen buitenlandse werknemers.

Naast weten hoeveel er in Nederland werken zou ook in kaart moeten worden gebracht in welke sectoren zodat je een kosten baten analyse kunt maken. 

Bij sectoren waar veel arbeid migranten nodig zijn maar die weinig bijdrage aan de economie moet je je afvragen of je die wel in je land wil.

Tuinfluiter schreef op 27-10-2025 om 16:31:

[..]

Naast weten hoeveel er in Nederland werken zou ook in kaart moeten worden gebracht in welke sectoren zodat je een kosten baten analyse kunt maken.

Bij sectoren waar veel arbeid migranten nodig zijn maar die weinig bijdrage aan de economie moet je je afvragen of je die wel in je land wil.

Dat zullen primair landbouw en visserij zijn? Maar wie gaat daar dan wél werken?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.