Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
26-10-2025 om 18:41
Yumi schreef op 26-10-2025 om 18:39:
[..]
Ik vraag me af waarom mensen die ondanks dat ze klaarwakker zijn, zich zo druk maken over Yezilgoz en Wilders.
Omdat zij rampzalig beleid voeren/gevoerd hebben voor Nederland, wat mij betreft is dat meer dan genoeg reden om me druk te maken. Wilders is ook alleenheerser in zijn partij. Geen idee wat er met de PVV zou gebeuren als hij zou solliciteren als burgemeester, maar daar zou ik me dan weer niet druk om maken (tenzij het in mijn eigen stad zou zijn).
Fleurtje_5
26-10-2025 om 18:42
Yumi schreef op 26-10-2025 om 18:39:
[..]
Ik vraag me af waarom mensen die ondanks dat ze klaarwakker zijn, zich zo druk maken over Yezilgoz en Wilders, terwijl ze niet eens zouden overwegen op één van hen te stemmen.
Goeie opmerking.
Fleurtje_5
26-10-2025 om 18:44
Jorni schreef op 26-10-2025 om 17:13:
En als mensen het geld in stenen hebben zitten dan kunnen mensen die erfbelasting niet zomaar ophoesten. Fijn om financiële zorgen erbij te krijgen als je net een dierbare bent verloren. Ik heb besloten toch maar niet te gaan stemmen op een linkse partij, mede door dat soort standpunten. Ik ga toch voor de bbb. Die partij komt volgens de stemwijzer nu het meest overeen met mijn eigen opvattingen.
Triest dit.
Ik denk dat BBB ook een goede keuze is.
Miraval
26-10-2025 om 18:46
Daglichtlamp schreef op 26-10-2025 om 18:33:
Ik vraag me nu af waarom mensen die in hun dromen zelfs nog niet eens zouden overwegen om GroenLinks-PvdA te stemmen zich zo druk maken om Lahlah.Het is niet dat ze op een willekeurige andere post heeft gesolliciteerd om maar uit Den Haag te komen. Nee ze heeft gesolliciteerd als burgemeester van Tilburg, haar eigen stad. De volgende keer dat die plek vrij komt kan best eens pas over meer dan 12 jaar zijn. Tegelijk weet je dat een sollicitatie naar een plek als burgemeester meestal niet succesvol is. Er zijn nu eenmaal veel meer kandidaten die het niet worden, dan kandidaten die het wel worden (zoals Hugo de Jonge recent heeft ondervonden). Ik had het eigenlijk veel kwalijker gevonden als ze de partijtop voor haar had laten lobbyen in Tilburg. (zoals recent wel gebeurd is bij 1 van de kandidaten voor het burgemeesterschap van Rotterdam, wat ook al weer uitgelekt is, maar ja die kans is ook groter als je anderen voor je laat lobbyen).
Zelfde reden als mensen die nog niet in hun dood rechts overwegen te stemmen ook altijd iets weten te zeggen of vinden over rechtse politici.
En het gaat niet om een niemandalletje van een partij met 2 zetels in de peilingen he?
Daglichtlamp
26-10-2025 om 18:48
Miraval schreef op 26-10-2025 om 18:46:
[..]
Zelfde reden als mensen die nog niet in hun dood rechts overwegen te stemmen ook altijd iets weten te zeggen of vinden over rechtse politici.
En het gaat niet om een niemandalletje van een partij met 2 zetels in de peilingen he?
Het betekent toch niet dat GroenLinks-PvdA een andere koers gaat varen?
Yumi
26-10-2025 om 18:49
Daglichtlamp schreef op 26-10-2025 om 18:41:
[..]
Omdat zij rampzalig beleid voeren/gevoerd hebben voor Nederland wat mij betreft is dat meer dan genoeg reden om me druk te maken. Wilders is ook alleenheerser in zijn partij. Geen idee wat er met de PVV zou gebeuren als hij zou solliciteren als burgemeester, maar daar zou ik me dan weer niet druk om maken (tenzij het in mijn eigen stad zou zijn).
Het lijkt wel alsof het je persoonlijk raakt, misschien moet je het een beetje loslaten.
Lahlah houdt zich bezig met migranten die hier onrechtmatig zijn, oftewel zich verzetten tegen meerdere uitspraken van de rechter.
Miraval
26-10-2025 om 18:51
Daglichtlamp schreef op 26-10-2025 om 18:48:
[..]
Het betekent toch niet dat GroenLinks-PvdA een andere koers gaat varen?
Nee, dat betekent het toch ook niet wanneer iemand iets zegt over Yesilgoz?
Ik vind er iets van, daar is dit topic ook voor.
Evenals het feit dat ze toevallig dat Kerkasiel bezoekt voor de vrijwilligers waar al bijna 1 jaar een uitgeprocedeerd gezin zit, met bescherming van een kerkdienst 24/7.
Daglichtlamp
26-10-2025 om 18:55
Daar had ik ook al op gereageerd, er is een meerderheid in de Tweede Kamer om anders naar dit soort gezinnen te laten kijken door de IND (ik heb de aangenomen motie al geciteerd). Dat lijkt mij een goede zaak. Blijft dat toekomstige gevallen alleen voorkomen worden als we het beleid eindelijk eens een keer uitvoeren. Maar kinderen hoeven van mij niet het slachtoffer te worden van de keuzes van hun ouders.
felija
26-10-2025 om 19:09
Yumi schreef op 26-10-2025 om 18:49:
[..]
Het lijkt wel alsof het je persoonlijk raakt, misschien moet je het een beetje loslaten.
Lahlah houdt zich bezig met migranten die hier onrechtmatig zijn, oftewel zich verzetten tegen meerdere uitspraken van de rechter.
Het wanbeleid raakt de hele samenleving, nogal wiedes dat het haar raakt, het heeft nogal wat consequenties. Namelijk dat ons land al jaren niet (fatsoenlijk) wordt bestuurd.
Miraval
26-10-2025 om 19:19
Daglichtlamp schreef op 26-10-2025 om 18:55:
Daar had ik ook al op gereageerd, er is een meerderheid in de Tweede Kamer om anders naar dit soort gezinnen te laten kijken door de IND (ik heb de aangenomen motie al geciteerd). Dat lijkt mij een goede zaak. Blijft dat toekomstige gevallen alleen voorkomen worden als we het beleid eindelijk eens een keer uitvoeren. Maar kinderen hoeven van mij niet het slachtoffer te worden van de keuzes van hun ouders.
Dat gezin wist al 9 jaar dat ze geen kans maakten op asiel. Om dat nu neer te leggen bij die zielige kinderen ligt natuurlijk niet aan de proceduren. Dit mogen die ouders zichzelf aanrekenen wat mij betreft.
Neweve
26-10-2025 om 19:24
Muurbloem1985 schreef op 26-10-2025 om 18:18:
[..]
Huurders die het nodig hebben krijgen toch al huurtoeslag?
Huurtoeslag is voor de categorie indeed de 900 euro. Dat is de sociale huurgrens. Middenhuur zit boven de toeslagen grens dus die krijgen geen toeslag.
De grens voor sociale huur is gezamelijk 55k euro (ish). De grens voor toeslag gezamelijk 75k. Als je dus 57k verdient kom je wel in aanmerking voor toeslag (op basis van inkomen) maar niet meer voor sociale huur.
Dus een stel dat 54k verdient mag voor 900 euro huren en krijgt dan 56 euro toeslag. Als een stel 57k verdient krijg je geen toeslag meer en zit je huur al snel tegen de 1000 aan (900-1200 zijn er bijna niet). Kortom aan huur betaalt de tweede 156*12=1872 extra. Dat is bijna alles wat ze meer verdienen.
Dat maakt mede het hele stelsel zo complex. Veel dingen grijpen op elkaar in en kleine wijzigingen kunnen best een groot effect hebben.
Loeki72
26-10-2025 om 19:28
Ik vraag me nu af waarom mensen die in hun dromen zelfs nog niet eens zouden overwegen om GroenLinks-PvdA te stemmen zich zo druk maken om Lahlah.Het is niet dat ze op een willekeurige andere post heeft gesolliciteerd om maar uit Den Haag te komen. Nee ze heeft gesolliciteerd als burgemeester van Tilburg, haar eigen stad. De volgende keer dat die plek vrij komt kan best eens pas over meer dan 12 jaar zijn. Tegelijk weet je dat een sollicitatie naar een plek als burgemeester meestal niet succesvol is. Er zijn nu eenmaal veel meer kandidaten die het niet worden, dan kandidaten die het wel worden (zoals Hugo de Jonge recent heeft ondervonden). Ik had het eigenlijk veel kwalijker gevonden als ze de partijtop voor haar had laten lobbyen in Tilburg. (zoals recent wel gebeurd is bij 1 van de kandidaten voor het burgemeesterschap van Rotterdam, wat ook al weer uitgelekt is, maar ja die kans is ook groter als je anderen voor je laat lobbyen).
Dat zijn vaak ook mensen die het niet erg vinden dat veel kamerleden van de PVV nooit komen opdagen in de kamer en gratis geld krijgen en dat veel kamerleden van diezelfde partij strafbare feiten hebben gepleegd.
Maar wel hard werken als kamerlid en gesolliciteerd hebben, want niet had mogen lekken en dus een strafbaar feit is, is wel heel erg.
Tuinfluiter
26-10-2025 om 19:34
Tot nu toe heb ik altijd PvdA gestemd maar ik vind wat Lahlah heeft gedaan ook niet netjes. Ik zie haar best als serieuze kandidaat voor het burgemeesterschap en ik denk dat het bestuur van PvdA/Gl dat ook had gedaan. Ik vind het dom om het dan niet te melden bij het bestuur het gaat niet om een werknemer die voor honderd euro ergens anders wil werken maar om een partijprominent die op een andere manier de publieke zaak wil dienen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat ze gewoon op een plek op de lijst was gezet waarmee ze de kamer in was gekomen na de verkiezingen maar niet prominent als eerste vrouw op plek 2. Door het niet van te voren te melden heeft ze haar partij in mijn ogen geschaad.
Natuurlijk is het schandalig dat haar sollicitatie gelekt is maar dat gebeurt vaker, in dit geval waarschijnlijk door een politiek tegenstander. Als je je als politicus op plaats 2 van de lijst laat zetten moet je hier gewoon overnadenken en na haar sollicitatie had ze gewoon een lagere verkiesbare plaats moeten vragen.
Daglichtlamp
26-10-2025 om 20:13
Eerder vandaag ging het over zorgfraude. Ik denk dat we hier ook de doorgeschoten marktwerking zien. Net als voor woningen, zou zorg ook geen markt moeten zijn waar cowboys hun gang kunnen gaan.
Waarom heeft mijn gemeente met tig verschillende partijen een contract voor het aanbieden van huishoudelijke hulp onder de WMO. Waarom moet dat überhaupt aanbesteed worden?
Waarom is de uitzendbranche niet allang gereguleerd? Dat stuit niet alleen op problemen met arbeidsmigranten, maar dus ook in de zorg, eerder vandaag postte iemand daar een voorbeeld over.
Ik denk dan toch dat die wet die eindelijk de uitzendsector moet reguleren vooral toch vertraagd wordt omdat de rechtse partijen die eigenlijk niet willen. Het is niet zomaar denk ik dat een oprichter van groot uitzendbureau tijdens de vorige campagne een grote donatie deed aan de VVD.
Miraval
26-10-2025 om 20:21
Het enige wat hieruit duidelijk wordt is dat heel veel mensen niet te vertrouwen zijn, dat heel veel mensen uit zijn op eigen gewin en over lijken gaan om dat te bereiken.