Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Miraval schreef op 26-10-2025 om 14:41:

[..]

https://pointer.kro-ncrv.nl/om-niet-in-staat-zorgfraude-voldoende-te-bestrijden-jaarlijks-wordt-er-voor-10-miljard-gefraudeerd

Ik vind dit wel 10 miljard redenen om wat meer regels op te stellen. Met 10 miljard los je een groot deel vaqn de tekorten op zonder lastenverzwaringen elders. En fraudeurs moeten gewoon aangepakt worden. Jammer voor de goeien, maar zo gaat het helaas altijd en overal.

Dank voor het opzoeken, dat is bijna 10% van de totale uitgaven! Dat is dan zeker de moeite waard. 

Miraval schreef op 26-10-2025 om 17:49:

[..]

Wil je de erfbelasting verhogen, zorg er dan ook voor dat dit soort zaken niet meer kunnen. Geen erfebalsting over kindsdelen totdat de erfenis daadwerkelijk uitgekeerd wordt. Maar daar wordt dan weer helemaal niet over gesproken.

Idem met het EWF, ja de HRA moet worden afgebouwd. Maar wat gaat er gebeuren met het EWF?

Je kunt wel zomaar ergens voor zijn, maar het zou mooi zijn wanneer de randzaken die van invloed zijn dan ook benoemd worden. Wat daar de plannen mee zijn. Want anders is het net als een motie, je stemt voor of tegen, maar het is lang niet zo zwart/wit.

Eens, naar die randvoorwaarden moet je goed kijken. Daar ben ik helemaal voor, zorgen dat problemen die ontstaan (en er nu in de huidige situatie al zijn) met mensen die belasting moeten betalen uit een erfenis die ze nog niet hebben niet zouden kunnen optreden. Voor mij staat dat verder los van de hoogte van de erfbelasting discussie, het moet en-en in mijn ogen. 

Wat betreft EWF willen de partijen die voor een geleidelijke afschaffing van de HRA zijn ook het EWF daarin meenemen (dat dus in gelijk tempo afschaffen). Daar zouden ze misschien helderder in kunnen zijn qua communicatie, maar het wantrouwen en de doemscenario's dat ze dat niet zouden doen vind ik wel weer de andere kant op. Een partij als PvdA/GL gaat echt niet 4,7 miljoen huiseigenaren in de ellende storten hoor, waarom zouden ze? Ik vind die randvoorwaarden daarom geen reden om maar helemaal tegen te zijn, wel om 'voor mits...' te zijn.

Daglichtlamp schreef op 26-10-2025 om 17:56:

[..]

En die mensen die nu een middenhuur woning hebben? Rechts vind het helemaal prima om de regulering die er nu eindelijk is direct maar weer af te schaffen. Dat betekent straks weer tijdelijke contracten zo kort mogelijk, omdat je dan de volgende huurder weer een hoger huur kunt vragen, geen limiet meer aan wat je mag vragen voor een woning. Kunnen huurders dat dan wel betalen? Hebben die ook niet recht op een beetje zekerheid?

Huurders die het nodig hebben krijgen toch al huurtoeslag? 

Miraval schreef op 26-10-2025 om 15:19:

Ik lees overigens net op X dat de nummer 2 van GL/PvdA gesolliciteerd heeft naar de functie burgemeester van Tilburg. Wetende dat ze in de kamer komt voor deze partij, wellicht in het kabinet na verkiezingen. Waar ligt haar prioriteit? Dit besluit heeft ze niet intern besproken dus een stem op haar, is wellicht een stem minder voor een andere vrouw op de lijst.

Daarnaast heeft ze haar mond vol over het respecteren van de rechtsstaat, maar ondertussen wenst ze de familie Babayan geen onzekere toekomst toe na een verblijf van 1 jaar in Kerkasiel. De familie is reeds afgwezen voor asiel maar weet uitzetting op het laatste moment nogmaals te voorkomen door een procedure op te starten. Kennelijk is de rechtsstaat dan ook maar subjectief? Terwijl haar eigen partij in het programma stelt voor snellere procedures en uitzettingen voor degenen die geen asiel krijgen.

https://nos.nl/artikel/2568211-oezbeeks-gezin-verblijft-al-6-maanden-in-kerk-in-kampen-hier-is-rust

En door de dienst 24/7 aan de gang te houden mag de overheid niet ingrijpen en zit die familie al die tijd in de kerk.

Maar dit weet ik al een paar dagen. Het was nieuws op tv. Ik weet alleen niet of het bij Vandaag Inside was of in een ander programma. Timmermans zou ook helemaal niet verbaasd daarover zijn geweest. Men vermoedde dat deze dame op die plek was gezet voor 'de bühne'. Zodat Gl/PvdA goed zou overkomen dat hij deze vrouw op plek twee had staan.

Tijgeroog schreef op 26-10-2025 om 17:02:

Degene die wel burgemeester wordt van Tilburg doet ook mee met de verkiezingen. De nummer 4 van de SGP wordt burgemeester van Katwijk. Maar daar hoor je niemand over.

De SGP heeft nog nooit meer dan 3 zetels gehaald, dus dat begrijp ik wel. 

Nighttripper schreef op 26-10-2025 om 15:32:

[..]

Inderdaad! Volg haar al langer,ook haar columns op de website van NieuwRechts zijn erg de moeite waard. Bv haar laatste warin ze beschrijft hoe premier Meloni van Italie laat zien,hoe een centrumrechts kabinet prima kan functioneren. Quote:"Meloni heeft de Europese leiders opgeroepen tot iets wat in Den Haag inmiddels als radicaal geldt: nadenken. Ze wil het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) hervormen zodat landen hun grenzen kunnen bewaken en hun wetten kunnen handhaven. Dat is geen aanval op mensenrechten, maar een herstel van gezond verstand.
En terwijl onze eigen bestuurders nog druk zijn met het tellen van stikstofstrafpunten, pakt Meloni door. Ze legt een wet op tafel die de boerka en niqab in alle openbare ruimten verbiedt, omdat gezichtsbedekking nu eenmaal niet past in een open samenleving. En ze stelt religieuze dwang en maagdelijkheidstests strafbaar. Niet om te provoceren, maar om vrouwen, vrijheid en beschaving te beschermen."

Dus niet,kan niet,mag niet,is zielig,etc.. Maar kijken naar wat wel mogelijk is en direct aanpakken.Zouden er heel wat in Den Haag nog veel van kunnen leren. Hopelijk gebeurt dat eindelijk ook na 29 oktober. https://nieuwrechts.nl/107178-premier-meloni-toont-wat-een-centrumrechts-kabinet-kan

Ik heb nog niet geluisterd, maar ik vind Annabel ook heel goed.

Nicole123 schreef op 26-10-2025 om 18:17:

[..]

Eens, naar die randvoorwaarden moet je goed kijken. Daar ben ik helemaal voor, zorgen dat problemen die ontstaan (en er nu in de huidige situatie al zijn) met mensen die belasting moeten betalen uit een erfenis die ze nog niet hebben niet zouden kunnen optreden. Voor mij staat dat verder los van de hoogte van de erfbelasting discussie, het moet en-en in mijn ogen.

Wat betreft EWF willen de partijen die voor een geleidelijke afschaffing van de HRA zijn ook het EWF daarin meenemen (dat dus in gelijk tempo afschaffen). Daar zouden ze misschien helderder in kunnen zijn qua communicatie, maar het wantrouwen en de doemscenario's dat ze dat niet zouden doen vind ik wel weer de andere kant op. Een partij als PvdA/GL gaat echt niet 4,7 miljoen huiseigenaren in de ellende storten hoor, waarom zouden ze? Ik vind die randvoorwaarden daarom geen reden om maar helemaal tegen te zijn, wel om 'voor mits...' te zijn.

Ja dat vind ik juist een reden om wel voor- of tegen te zijn. Want die randvoorwaarden zijn net zo belangrijk. Maat het scoort minder lekker natuurlijk. 

Roepen dat de HRA oneerlijk is, dat het de huizenprijzen opstuwt (als er genoeg gebouwd wordt dan kalmeert de markt ook vanzelf, met de crisis was er ook HRA en stonden de huizen compleet onder water door te hoge hypotheken, die HRA hielp niks in waardevastheid van die woningen) 

Het probleem wordt enerzijds neergelegd bij de migranten en anderzijds bij HRA, terwijl het enige probleem is te weinig huizen. Bouw je er daadwerkelijk 100.000 per jaar bij, stabiliseert de markt, dan is de andere kant een reeel scenario namelijk een daling van huizenwaarde. En mensen die met de hoge hypotheken van nu dus meer hypotheek hebben tegenover de waarde van de woning.

Kijk, dat er meer geld binnen moet komen dat is evident. En dat je dat wil dmv afschaffen HRA, ook prima. Maar ik denk niet dat de huizenmarkt door afbouwen van de HRA ineens stabiliseert wanneer al het andere hetzelfde blijft.

Libertine schreef op 26-10-2025 om 15:33:

[..]

Tja, op zich vind ik het niet zo gek dat mensen op twee paarden wedden toch? Zeker niet bij twee van dit soort functies die voor haar beide een geweldige kans zijn. En denk ook dat weinig mensen een externe sollicitatie eerst intern gaan bespreken

Vind het eigenlijk kwalijker dat het is gelekt want dat hoort niet zo te verlopen en is onacceptabel. Zeker bij dit soort publieke functies en sollicitanten. Bovendien: ze is het niet geworden.

Niet?

Muurbloem1985 schreef op 26-10-2025 om 15:35:

[..]

Voor jou zijn het misschien relatief kleine bedragen voor andere niet, ik vind erfbelasting helemaal niet laag zeker als het om een hoog bedrag gaat en waarom je zo reageert als door een wesp gestoken is mij een raadsel.

En die erfbelasting wil men natuurlijk alleen beneficiair aanvaarden. Wel de lusten, niet de lasten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-10-2025 om 18:33 Topicstarter

Ik vraag me nu af waarom mensen die in hun dromen zelfs nog niet eens zouden overwegen om GroenLinks-PvdA te stemmen zich zo druk maken om Lahlah.Het is niet dat ze op een willekeurige andere post heeft gesolliciteerd om maar uit Den Haag te komen. Nee ze heeft gesolliciteerd als burgemeester van Tilburg, haar eigen stad. De volgende keer dat die plek vrij komt kan best eens pas over meer dan 12 jaar zijn. Tegelijk weet je dat een sollicitatie naar een plek als burgemeester meestal niet succesvol is. Er zijn nu eenmaal veel meer kandidaten die het niet worden, dan kandidaten die het wel worden (zoals Hugo de Jonge recent heeft ondervonden). Ik had het eigenlijk veel kwalijker gevonden als ze de partijtop voor haar had laten lobbyen in Tilburg. (zoals recent wel gebeurd is bij 1 van de kandidaten voor het burgemeesterschap van Rotterdam, wat ook al weer uitgelekt is, maar ja die kans is ook groter als je anderen voor je laat lobbyen). 

Nicole123 schreef op 26-10-2025 om 16:32:

Als ik kijk naar de peilingen dan wordt het nog best spannend wie we straks als premier krijgen. Wilders zal het niet worden, want geen enkele grote partij behalve de PVV / Wilders zelf wil dat. De race zal dus gaan tussen PvdA/GL, CDA, D66 en misschien VVD als ze hun stijgende lijn nog door weten te zetten. Wie heeft jullie voorkeur? En laat je je stem daardoor beïnvloeden, of laat je dat niet meewegen?

Ik heb zelf eigenlijk geen heel sterke voorkeur tussen Bontenbal, Timmermans en Jetten. De ene trek ik als persoon beter, de ander heeft nationaal meer ervaring en de ander internationaal. Voor allemaal vind ik wel iets voor en iets tegen. Alleen Yesilgöz zou ik pertinent niet willen. Zij heeft voor mij afgedaan door veel teveel in zee te gaan met populistische rechtsstaat ondermijnende retoriek en -voorstellen. Maar als zij zou opstappen en Karremans wordt lijsttrekker dan zou ik hem als premier wel oké vinden.

Alle drie echt NIET. 

Nationaal of internationaal meer ervaring? Ligt eraan wat je bedoeld. In Brussel zijn ze deze persoon liever kwijt dan rijk. In Duitsland loopt nog een onderzoek naar deze persoon, in Nederland zijn leden uit zijn eigen partij opgestapt.

Daglichtlamp schreef op 26-10-2025 om 18:33:

Ik vraag me nu af waarom mensen die in hun dromen zelfs nog niet eens zouden overwegen om GroenLinks-PvdA te stemmen zich zo druk maken om Lahlah.Het is niet dat ze op een willekeurige andere post heeft gesolliciteerd om maar uit Den Haag te komen. Nee ze heeft gesolliciteerd als burgemeester van Tilburg, haar eigen stad. De volgende keer dat die plek vrij komt kan best eens pas over meer dan 12 jaar zijn. Tegelijk weet je dat een sollicitatie naar een plek als burgemeester meestal niet succesvol is. Er zijn nu eenmaal veel meer kandidaten die het niet worden, dan kandidaten die het wel worden (zoals Hugo de Jonge recent heeft ondervonden). Ik had het eigenlijk veel kwalijker gevonden als ze de PvdA-top voor haar had laten lobbyen in Tilburg. (zoals recent wel gebeurd is bij 1 van de kandidaten voor het burgemeesterschap van Rotterdam, wat ook al weer uitgelekt is, maar ja die kans is ook groter als je anderen voor je laat lobbyen).

Omdat Groenlinks/PVDA nogal goed is met het meten van maten van andere maar als het hen zelf gebeurd en iemand verzwijgt gewoon dat ze ergens anders heeft gesolliciteerd is het ineens niet erg? 

Miraval schreef op 26-10-2025 om 16:38:

https://www.ewmagazine.nl/nederland/opinie/2025/07/familie-babayants-kerk-asiel-uitzetting-media-1492174/

Karina en Alexandr vroegen op 19 maart 2014 asiel aan. Een half jaar later is die aanvraag afgewezen. Het gezin stelde meteen beroep in. Dat door de rechtbank in juli 2016 is afgewezen. Dus negen jaar geleden wist het gezin dat asiel krijgen een heilloze weg was.

Ze procedeerden door. Hun zaak is in elf jaar zestien keer beoordeeld door een instantie, waarvan negen keer door een rechter. Elke keer is hun aanvraag, bezwaar en beroep onderbouwd ongegrond verklaard.

Dit gezin wist 9 jaar geleden al dat ze geen kans maakten op asiel, en om dan het systeem zo te traineren en ondertussen nog 2 kinderen te krijgen in Nederland, dat is allemaal heel erg verdrietig. Maar de regels en wetten zijn er toch niet voor niets?

Ook hier geldt de rechtsstaat toch?

Precies dit.

Daglichtlamp schreef op 26-10-2025 om 18:33:

Ik vraag me nu af waarom mensen die in hun dromen zelfs nog niet eens zouden overwegen om GroenLinks-PvdA te stemmen zich zo druk maken om Lahlah.

Ik vraag me af waarom mensen die ondanks dat ze klaarwakker zijn, zich zo druk maken over Yezilgoz en Wilders, terwijl ze niet eens zouden overwegen op één van hen te stemmen.

Tijgeroog schreef op 26-10-2025 om 17:02:

Degene die wel burgemeester wordt van Tilburg doet ook mee met de verkiezingen. De nummer 4 van de SGP wordt burgemeester van Katwijk. Maar daar hoor je niemand over.

Dat was tot nu toe misschien nog niet gelekt. (want dat wist ik dus nog niet)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.