Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
25-10-2025 om 20:47
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 20:42:
[..]
Nogmaals ik vind het zeer oneerlijk om geld af te pakken van mensen die een beetje mazzel hebben of gewoon keihard hebben gewerkt en daardoor vermogen hebben alleen omdat het zogenaamd "eerlijker" zou zijn, deze mensen hebben al belasting op belasting op belasting betaald, en dat zou je dan willen afpakken? Wat is daar precies eerlijk aan?
Dat de minderbedeelde het beter krijgt, doordat de meerbedeelde dat er voor over heeft, uit medemenselijkheid. Omdat hij zelf al meer dan genoeg heeft en dat een ander ook gunt.
felija
25-10-2025 om 20:49
Euphoria schreef op 25-10-2025 om 20:46:
[..]
Noem het zoals je wil. Je hebt niet in de gate wat je doet. Dat zegt wat mij betreft genoeg.
Goede inhoudelijke argumentatie! Top!
Euphoria
25-10-2025 om 20:50
felija schreef op 25-10-2025 om 20:49:
[..]
Goede inhoudelijke argumentatie!
Ik beargumenteer idd niet.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 20:50
felija schreef op 25-10-2025 om 20:47:
[..]
Dat de minderbedeelde het beter krijgt, doordat de meerbedeelde dat er voor over heeft, uit medemenselijkheid. Omdat hij zelf al meer dan genoeg heeft en dat een ander ook gunt.
De minderbedeelde krijgen al "cadeaus" van de overheid d.m.v. toeslagen, uitkeringen ect. maar voor links nooit genoeg, die willen elke cent van mensen die wat meer hebben afpakken.
felija
25-10-2025 om 20:51
Mick87 schreef op 25-10-2025 om 20:23:
We hebben in Nederland enorme vergrijzing. Steeds minder werkenden. En steeds meer voorzieningen zoals zorg nodig.
De schatting is dat de komende jaren 230 miljard aan erfenissen vrij komt in ons land. Ca. 60% tot 70% van dat geld is ontstaan uit overwaarde op woningen.
Doe het rekenwerk maar. Goed idee om de erfbelasting Iets te verhogen. Dat kan eraan bij dragen dat minder pijnlijke keuzes gemaakt hoeven te worden zoals medicatie uit basispakket, bezuinigen op ouderenzorg etc.
Precies
felija
25-10-2025 om 20:54
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 20:50:
[..]
De minderbedeelde krijgen al "cadeaus" van de overheid d.m.v. toeslagen, uitkeringen ect. maar voor links nooit genoeg, die willen elke cent van mensen die wat meer hebben afpakken.
Je weet het wel weer lekker te draaien: de rijke die 'wat meer' heeft en waarvan zogenaamd iedere cent wordt afgepakt en de armere die alleen maar cadeaus krijgt. Wat triest als je zo in het leven staat.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 20:58
felija schreef op 25-10-2025 om 20:54:
[..]
Je weet het wel weer lekker te draaien: de rijke die 'wat meer' heeft en waarvan zogenaamd iedere cent wordt afgepakt en de armere die alleen maar cadeaus krijgt. Wat triest als je zo in het leven staat.
![]()
Het is toch jouw en de linkse gedachtegang of niet? Iemand die mazzel heeft met bijv. een erfenis of verkoop van huis moet maar uitgekleed worden voor de minder vermogende mensen?
rionyriony
25-10-2025 om 21:01
niemand is zo blind als degene die niet wil zien
https://zoektocht.net/bekijk-het-eens-anders/niemand-is-zo-blind-als-degene-die-niet-wil-zien
Op zich kan dat mij niet schelen, ieder zo ignorant als hij nodig heeft, maar deze mensen slepen anderen mee de ellende in.
Libertine
25-10-2025 om 21:02
[..]
Je doet net alsof de groep mensen die geen spaargeld heeft en niet zal erven allemaal mensen met een uitkering zijn en allemaal toeslagen ontvangen. Maar die hardwerkende Nederlander die net genoeg verdient om van te leven zijn doorgaans gewoon de kappers, de zorgmedewerker, de stratenmaker, de winkelmedewerker etc.
Linkse mensen stemmen meestal niet voor hun eigen portemonnee maar voor de lege(re) portemonnee van een ander. Omdat het gewoon fijner leven is in een land waar iedereen het goed heeft. Ooit was ik heel arm, en nu door veel geluk heb ik voldoende geld. Niks hard voor gewerkt. De mazzel gehad op het juiste moment in te kunnen stappen op de huizenmarkt. Ik lever dan ook echt met ongelooflijk veel liefde extra van m’n eigen rijkdom in voor een ander. Ik eet daar echt geen boterham minder door. ik vind het echt gek dat anderen daar niet zo over denken. Enfin. Dan maar een gutmensch.
Mick87
25-10-2025 om 21:06
[..]
Waarom worden steeds de minderbedeelden genoemd ?
Nogmaals. We hebben een enorm probleem. Met name onze zorg staat onder druk. Politieke partijen praten er niet over want impopulair onderwerp zo voor de verkiezingen. Maar de komende jaren zal steeds meer uit het basispakket verdwijnen omdat het te duur wordt. Ouderenzorg zal nog schrijnender worden dan het al is. Het wordt te duur. Er is te weinig geld. Een ieder die hier mee schrijft kan ernstig ziek worden, of een ouder krijgen met dementie waar steeds minder zorg voor is. Dat heeft geen zak te maken met arm of rijk.
Het zou iets schelen als we erfbelasting meer zouden belasten. Nogmaals 230 miljard komende 10 jaar aan erfenissen. 60 tot 70 procent daarvan is overwaarde op huizen.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 21:11
Libertine schreef op 25-10-2025 om 21:02:
[..]
Je doet net alsof de groep mensen die geen spaargeld heeft en niet zal erven allemaal mensen met een uitkering zijn en allemaal toeslagen ontvangen. Maar die hardwerkende Nederlander die net genoeg verdient om van te leven zijn doorgaans gewoon de kappers, de zorgmedewerker, de stratenmaker, de winkelmedewerker etc.
Linkse mensen stemmen meestal niet voor hun eigen portemonnee maar voor de lege(re) portemonnee van een ander. Omdat het gewoon fijner leven is in een land waar iedereen het goed heeft. Ooit was ik heel arm, en nu door veel geluk heb ik voldoende geld. Niks hard voor gewerkt. De mazzel gehad op het juiste moment in te kunnen stappen op de huizenmarkt. Ik lever dan ook echt met ongelooflijk veel liefde extra van m’n eigen rijkdom in voor een ander. Ik eet daar echt geen boterham Minder door. ik vind het echt gek dat anderen daar niet zo over denken. Enfin. Dan maar een gutmensch.
Dat doe ik helemaal niet, maar jullie doen net alsof de minder vermogende aan hun lot worden overgelaten, en dat is gewoon niet waar, je hebt hier een vangnet met huurtoeslagen/zorgtoeslagen en uitkeringen ect. Wat ik alleen niet vind kunnen is dat mensen die de mazzel hebben keer op keer belasting te laten betalen onder het mom van "de sterkste rug moet het maar dragen" maar op een gegeven moment belast je de sterke ruggen steeds meer en meer dat het gewoon oneerlijk voelt, dan heb ik het over erfbelasting, vermogensbelasting ect ect. want waarom moet iemand die toevallig meer dan 57.000 euro op zijn/ haar bank heeft zo gruwelijk veel belasting betalen? Waar degene misschien hard voor gewerkt heeft of heeft ontvangen via een eventuele erfenis? Een erfenis waar nota bene al belasting al over betaald is, het is gewoon puur diefstal als je er zo over denkt.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 21:21
Mick87 schreef op 25-10-2025 om 21:06:
[..]
Waarom worden steeds de minderbedeelden genoemd ?
Nogmaals. We hebben een enorm probleem. Met name onze zorg staat onder druk. Politieke partijen praten er niet over want impopulair onderwerp zo voor de verkiezingen. Maar de komende jaren zal steeds meer uit het basispakket verdwijnen omdat het te duur wordt. Ouderenzorg zal nog schrijnender worden dan het al is. Het wordt te duur. Er is te weinig geld. Een ieder die hier mee schrijft kan ernstig ziek worden, of een ouder krijgen met dementie waar steeds minder zorg voor is. Dat heeft geen zak te maken met arm of rijk.
Het zou iets schelen als we erfbelasting meer zouden belasten. Nogmaals 230 miljard komende 10 jaar aan erfenissen. 60 tot 70 procent daarvan is overwaarde op huizen.
Praten er niet over? Heb je het wel gevolg in elk debat gaat het bijna over de zorgkosten, en helaas kunnen we het eigen risico niet afschaffen en moeten er sommige erin en andere eruit in het basispakket want het wordt anders onbetaalbaar inderdaad.
Nicole123
25-10-2025 om 21:32
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 20:15:
[..]
Dat heb ik net uitgelegd, erfbelasting is in mijn ogen de minst eerlijke belasting, je hele leven betaal je belasting en als je per ongeluk wat overkomt komt het blauwe gevaar nog een keer langs, waarom zou je na iemands dood nog een keer moeten betalen? En nee het gaat niet om een paar tientjes.
Dat je het het minst eerlijk vindt is een statement, geen argument. Waarom ga je steeds niet in op dat ik de inkomstenbelasting wil verlagen en doe je alsof ik alleen maar meer en meer belastingen zou willen heffen? Je verdraait daarmee wat ik schrijf. Het 'je hele leven belasting betalen' waar jij zo mee zit dat wil ik dus juist verminderen. Ik wil dat mensen tijdens hun leven minder belasting hoeven te betalen. Over die 'paar tientjes', dat schrijf ik ook helemaal niet. Integendeel. De inkomstenbelasting gaat om heel veel meer geld dan de erfbelasting. En de inkomstenbelasting gaat wél om hard ervoor werken, in tegenstelling tot een erfenis waar de ontvanger niets voor hoeft te doen. Kortom, al jouw argumenten pleiten eerder voor wat ik schrijf dan voor jouw 'erfbelasting is oneerlijk' gevoel.
Waarom je na iemands dood nog een keer moet betalen is omdat het geld dan aan iemand anders overgedragen wordt. Net als bij een verkoop, bij dividend, bij een gift, bij salaris, etc. De dode betaalt geen belasting, die is er niet meer. De erfgenaam, die het geld heeft gekregen zonder er iets voor te hoeven doen, die betaalt belasting. Ergbelasting is dus in feite een inkomstenbelasting, op geld dat je als erfenis ontvangt.
Miraval
25-10-2025 om 21:38
https://www.overtoeslagen.nl/over-ons-werk/aantallen-en-bedragen
Ik schrik ook van het enorme bedrag wat jaarlijks naar allerlei toeslagen gaat. Jaarlijks 20 miljard voor 6 miljoen huishoudens. Dit is toch ook gewoon niet meer te betalen? Nederland telt zo'n 8.6 miljoen huishoudens, waarvan 3.4 miljoen eenpersoonshuishoudens zijn.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/woonsituatie/huishoudens-nu
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/kindgebonden-budget/content/maximaal-vermogen-kindgebonden-budget
Kijk alleen eens naar de vermogensgrens voor KGB, die ligt echt absurd hoog als je het mij vraagt. Daar gaat jaarlijks 4.9 miljard euro aan toeslagen naartoe. In 2021 heeft de overheid zo'n 1.6 miljard euro aan erfbelasting geïnd. Om het geheel een beetje in perspectief te plaatsen.
Niemand hoor je over KGB, of kinderbijslag welke alle inkomens toekomt. Kinderbijslag vormt een kostenpost van 33% van het SVB. Dat is zo'n 20 miljard. (Totaal uitgaven SVB is 62 miljard) Ik zou graag zien dat de vermogensgrens voor KGB flink omlaag gaat en de kinderbijslag inkomensafhankelijk wordt.
Van alle werkenden in Nederland, werkt zo'n 48% in deeltijd. Het aantal stellen waarvan beiden parttime werken is in de laatste jaren verdubbeld.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-beroepsbevolking/deeltijd
https://nos.nl/artikel/2557266-aantal-stellen-waar-beide-partners-parttime-werken-bijna-verdubbeld
Als je dan kijkt naar wat er totaal aan huur- en zorgtoeslag is, en je vergelijkt dat met het percentage parttimer en eenpersoonshuishoudens, dan is er wel sprake van een correlatie tussen minder werken en behouden van toeslagen. En onderstaande cijfers zeggen ook dat de redenen om minder te werken vooral huishouden en gezin is, daarna tijd voor zichzelf. Gezondheid komt pas op plaats 5. Niet iedereen die parttime werkt ontvangt toeslagen, maar als je naar de cijfers kijkt is het wel met elkaar verbonden.
https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/emancipatie/arbeid/redenen-vrouwen-om-in-deeltijd-te-werken
Lijkt mij verstandig om zorg (in alle vormen) betaalbaar te houden, alsmede de AOW, dat hier ook een mes in gezet gaat worden.
Verhoog je daarnaast de erfbelasting en kansspelbelasting, bouw je de HRA af, dan kom je wellicht zomaar tot een punt waar het begrotingstekort een heel groot deel kleiner is en bezuinigingen op onderwijs en zorg onnodig zijn.
Nicole123
25-10-2025 om 21:47
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 21:11:
[..]
Dat doe ik helemaal niet, maar jullie doen net alsof de minder vermogende aan hun lot worden overgelaten, en dat is gewoon niet waar, je hebt hier een vangnet met huurtoeslagen/zorgtoeslagen en uitkeringen ect. Wat ik alleen niet vind kunnen is dat mensen die de mazzel hebben keer op keer belasting te laten betalen onder het mom van "de sterkste rug moet het maar dragen" maar op een gegeven moment belast je de sterke ruggen steeds meer en meer dat het gewoon oneerlijk voelt, dan heb ik het over erfbelasting, vermogensbelasting ect ect. want waarom moet iemand die toevallig meer dan 57.000 euro op zijn/ haar bank heeft zo gruwelijk veel belasting betalen? Waar degene misschien hard voor gewerkt heeft of heeft ontvangen via een eventuele erfenis? Een erfenis waar nota bene al belasting al over betaald is, het is gewoon puur diefstal als je er zo over denkt.
Dat doen die anderen helemaal niet, die zeggen enkel dat we nou eenmaal belasting moeten heffen om gemeenschappelijke zaken van te betalen en welke vorm ze daarin het eerlijkst vinden. Waarom zit jij niet met de inkomstenbelasting dan? Dat gaat wél over hard werken, de rest van de belastingen niet.
Als je toevallig meer dan €57.000 op je rekening hebt dan hoef je helemaal niet gruwelijk veel belasting te betalen. Stel een alleenstaande heeft een spaarrekening met €100.000 erop. Dat levert ongeveer €600 per jaar op aan rente en van die rente mag diegene dan €400 houden en moet €200 aan vermogensrendementheffing betalen. Dat is dus een percentage van de winst die je maakt met je vermogen door beleggen of sparen. Waar je niet keihard voor hoeft te werken, je hoeft het enkel op een rekening of in een beleggingsfonds te stallen.
Puur diefstal is weer zo'n statement vanuit emotie zonder argument. Het wordt niet opeens waar als je er een heftige term aan hangt. Belasting wordt geheven als geld van de ene persoon overgaat op de andere. Op transacties en inkomsten. Een erfenis is ook een inkomst, want jij bent niet één geheel met je opa.