Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 19:59:

[..]

Je hoeft niet te doen alsof je altijd alles beter weet.

Misschien kun jij dan gewoon ingaan op wat ik schrijf in plaats van zoiets vreemds erbij halen?

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 20:02:

[..]

Maar jij kunt niet kiezen waar je belastinggeld naartoe gaat dus wat ik net zei daar sta ik nog steeds achter, als je in dit land hard werkt en je hebt daardoor meer dan 57.000 euro op je rekening moet je daar vermogensbelasting over betalen, dat kan ook gaan naar mensen die een uitkering trekken en daar misbruik van maken en dat voelt ontzettend oneerlijk. Dat zelfde geldt ook voor erfbelasting.

Waarom heb je het alleen maar over uitkeringstrekkers? Tweeverdieners, waarvan de één in de zorg werkt en de ander is stratenmaker, werken  zich beiden het schompes, maar komen ondanks twee inkomens aan het eind van de maand net uit, of net niet.

En dan heb je iemand die zijn inkomen goed heeft weten te beleggen, zijn huis in een goede tijd heeft gekocht, pure mazzel, heeft daar helemaal niet zo hard voor hoeven werken, maar heeft wel veel meer vermogen wat hij kan nalaten.

Wie gun je iets extra's? 

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 20:02:

[..]

Maar jij kunt niet kiezen waar je belastinggeld naartoe gaat dus wat ik net zei daar sta ik nog steeds achter, als je in dit land hard werkt en je hebt daardoor meer dan 57.000 euro op je rekening moet je daar vermogensbelasting over betalen, dat kan ook gaan naar mensen die een uitkering trekken en daar misbruik van maken en dat voelt ontzettend oneerlijk. Dat zelfde geldt ook voor erfbelasting.

Dat zou dan voor loonbelasting net zo goed gelden, ik zie het verschil niet waarom je het erg vindt als jouw erfbelasting aan in jouw ogen verkeerde dingen wordt uitgegeven en niet als je inkomstenbelasting aan verkeerde dingen wordt uitgegeven. Je betaalt in je leven heel veel meer inkomstenbelasting dan erfbelasting waarschijnlijk, dus het is ook hier weer de inkomstenbelasting die dan het oneerlijkst zou zijn.

De uitgavenkant is ook een totaal andere discussie. Daar kun je het zeker over hebben, hoe zeer wil je een verzorgingsstaat of een ieder-voor-zich, hoe voorkom je misbruik of fraude, etc. Maar dat er geld binnen moet komen en of je dat liever uit werk of erfenissen haalt staat daar in feite los van. 

Verder is die vermogensbelasting die jij noemt vermogensrendementheffing, dus belasting over de winst die je maakt op je vermogen, waar je zelf ook vrijwel niets voor hoeft te doen. Ik begrijp niet dat je het nog steeds hebt over hard werken maar dan als zogenaamd zo oneerlijke belastingen precies de belastingen noemt waar je niet zelf hard voor hoeft te werken.

Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 20:11:

[..]

Ik begrijp niet dat je het nog steeds hebt over hard werken maar dan als zogenaamd zo oneerlijke belastingen precies de belastingen noemt waar je niet zelf hard voor hoeft te werken.

Dat heb ik net uitgelegd, erfbelasting is in mijn ogen de minst eerlijke belasting, je hele leven betaal je belasting en als je per ongeluk wat overkomt komt het blauwe gevaar nog een keer langs, waarom zou je na iemands dood nog een keer moeten betalen? En nee het gaat niet om een paar tientjes.

felija schreef op 25-10-2025 om 20:11:

[..]

Waarom heb je het alleen maar over uitkeringstrekkers? Tweeverdieners, waarvan de één in de zorg werkt en de ander is stratenmaker, werken zich beiden het schompes, maar komen ondanks twee inkomens aan het eind van de maand net uit, of net niet.

En dan heb je iemand die zijn inkomen goed heeft weten te beleggen, zijn huis in een goede tijd heeft gekocht, pure mazzel, heeft daar helemaal niet zo hard voor hoeven werken, maar heeft wel veel meer vermogen wat hij kan nalaten.

Wie gun je iets extra's?

Alsof degene die mazzel heeft verantwoordelijkheid moet dragen voor degene die net goed uitkomt, zo werkt de linkse gedachte misschien, maar voor mij niet. 

We hebben in Nederland enorme vergrijzing. Steeds minder werkenden. En steeds meer voorzieningen zoals zorg nodig.

De schatting is dat de komende jaren 230 miljard aan erfenissen vrij komt in ons land. Ca. 60% tot 70% van dat geld is ontstaan uit overwaarde op woningen. 

Doe het rekenwerk maar. Goed idee om de erfbelasting Iets te verhogen. Dat kan eraan bij dragen dat minder pijnlijke keuzes gemaakt hoeven te worden zoals medicatie uit basispakket, bezuinigen  op ouderenzorg etc.

felija schreef op 25-10-2025 om 19:05:

[..]

Lang niet alle mensen die veel geld op de bank hebben, hebben er keihard voor gewerkt (hebben geluk gehad met de stijgende huizenprijzen bijvoorbeeld) De factor geluk speelt ook een rol.

Er zijn ook legio mensen die keihard werken, maar totaal niet rijk zijn. Zou mooi zijn als die mensen ook wat kunnen profiteren van de rijkdom van anderen.

Dan geef ze jouw geld. En bepaal vervolgens niet wat een ander met zijn/haar geld dient te doen!!!!

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 20:20:

[..]

Alsof degene die mazzel heeft verantwoordelijkheid moet dragen voor degene die net goed uitkomt, zo werkt de linkse gedachte misschien, maar voor mij niet.

Oké, ikke ikke, dus. Totdat diegene zelf in de shit komt te zitten en bijvoorbeeld niet meer kan werken, of keihard moet werken om rond te kunnen komen. Ieder voor zich, wordt een fijne samenleving, je zou elkaar eens wat gunnen.

felija schreef op 25-10-2025 om 20:29:

[..]

Oké, ikke ikke, dus. Totdat diegene zelf in de shit komt te zitten en bijvoorbeeld niet meer kan werken, of keihard moet werken om rond te kunnen komen. Ieder voor zich, wordt een fijne samenleving, je zou elkaar eens wat gunnen.

Bedoel je met "elkaar wat gunnen" iemand maar laten betalen voor jou ellende totdat iedereen in de put zit? We betalen in Nederland al ongelofelijk veel aan belasting en ziektekosten, maar de linkse gedachte is dat vermogende die wat meer geld op de bank hebben maar moeten blijven betalen toch? Kunnen we net zo goed allemaal arm worden en handje ophouden want het wordt toch allemaal betaald niet?

Euphoria schreef op 25-10-2025 om 20:28:

[..]

Dan geef ze jouw geld. En bepaal vervolgens niet wat een ander met zijn/haar geld dient te doen!!!!

Vier uitroeptekens maken je 'argument' niet bepaald sterker. Ik bepaal niks, ik bepleit enkel een samenleving waarin we weer meer naar elkaar omzien, door bijvoorbeeld de welgestelden wat meer te belasten qua erfenis. 

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 20:32:

[..]

Bedoel je met "elkaar wat gunnen" iemand maar laten betalen voor jou ellende totdat iedereen in de put zit? We betalen in Nederland al ongelofelijk veel aan belasting en ziektekosten, maar de linkse gedachte is dat vermogende die wat meer geld op de bank hebben maar moeten blijven betalen toch? Kunnen we net zo goed allemaal arm worden en handje ophouden want het wordt toch allemaal betaald niet?

Vermogend zijn wordt oa door jou gezien als er dus keihard voor hebben gewerkt, wat helemaal niet zo hoeft te zijn. 

Het zou mooi zijn als iemand die geluk heeft gehad een ander dat ook zou gunnen. Iets waar je heel veel van hebt, daar kun je best iets van missen. 

felija schreef op 25-10-2025 om 20:33:

[..]

Vier uitroeptekens maken je 'argument' niet bepaald sterker. Ik bepaal niks, ik bepleit enkel een samenleving waarin we weer meer naar elkaar omzien, door bijvoorbeeld de welgestelden wat meer te belasten qua erfenis.

Die uitroeptekens komen voortuit het gevoel dat mij bekruipt wanneer iemand dergelijke zinnen uitbraakt. En dat is dus wat ik voortdurende zie gebeuren. De zogenaamde gutmenschen willen bepalen wat hun buurvrouw, buurman, achter achter achter oom te doen heeft. Zogenaamd voor het goede doel.

felija schreef op 25-10-2025 om 20:37:

[..]

Vermogend zijn wordt oa door jou gezien als er dus keihard voor hebben gewerkt, wat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Het zou mooi zijn als iemand die geluk heeft gehad een ander dat ook zou gunnen. Iets waar je heel veel van hebt, daar kun je best iets van missen.

Nogmaals ik vind het zeer oneerlijk om geld af te pakken van mensen die een beetje mazzel hebben of gewoon keihard hebben gewerkt en daardoor vermogen hebben alleen omdat het zogenaamd "eerlijker" zou zijn, deze mensen hebben al belasting op belasting op belasting betaald, en dat zou je dan willen afpakken? Wat is daar precies eerlijk aan?

Euphoria schreef op 25-10-2025 om 20:39:

[..]

Die uitroeptekens komen voor uit het gevoel dat mij bekruipt wanneer iemand dergelijke zinnen uitbraakt. En dat is dus wat ik voortdurende zie gebeuren. De zogenaamde gutmenschen willen bepalen wat hun buurvrouw, buurman, achter achter achter oom te doen heeft. Zogenaamd voor het goede doel.

Gutmenschen? Hoe beschouw jij jezelf dan? 

Ik mag daarvoor pleiten, ja, dat men meer naar elkaar omziet en op zo'n partij stemmen. Is heel wat anders dan iets voor iemand bepalen. Klinkt wel lekker polariserend. 

felija schreef op 25-10-2025 om 20:44:

[..]

Gutmenschen? Hoe beschouw jij jezelf dan?

Ik mag daarvoor pleiten, ja, dat men meer naar elkaar omziet en op zo'n partij stemmen. Is heel wat anders dan iets voor iemand bepalen. Klinkt wel lekker polariserend.

Noem het zoals je wil. Je hebt niet in de gate wat je doet. Dat zegt wat mij betreft genoeg.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.