Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Miraval schreef op 25-10-2025 om 14:24:

[..]

Het allerbeste zou zijn dat die 4 partijen gewoon aan de tafel gaan zitten samen en ipv eigenbelang aan het landsbelang denken en eindelijk eens met fatsoenlijke en werkbare oplossingen gaan komen voor de grote problemen in Nederland.

En dit helemaal ja, dat is hard nodig.

"Het volk" is veel te bang voor een kabinet met ook PvdA. Het wordt altijd polderen, want geen partij heeft de meerderheid, dus zullen de scherpe linkse en groene kantjes er afgehaald worden. En voor migratie zijn we afhankelijk van internationale regelgeving. 
Het is jammer dat oud SP-er Yesilgöz
in de angst voor PvdA/GL meegaat, want die weet beter.

lientje69 schreef op 25-10-2025 om 11:20:

[..]

Ach, ik heb ook vrouwen die niet door een man geholpen willen worden bij mij op het werk. En dat zijn gewoon Nederlandse vrouwen hoor. Dan verdelen we de zorg gewoon even anders. ( ik werk in de ouderenzorg )

ja, dat is hartstikke gemakkelijk in een sector waarin elke hand telt en mensen onderbelast zijn.

Mick87 schreef op 25-10-2025 om 11:34:

[..]

Meeste vermogen van erfenissen komt momenteel van overwaarde op huis hoor. En mensen met vermogen kunnen in leven ook zo nu en dan geld aan hun kinderen geven. Mijn alleenstaande moeder zonder koophuis heeft ook hard gewerkt. Beetje erfbelasting betalen vind ik dan ook niks mis mee. Of vind je het rechtvaardiger als de loonbelasting verder omhoog gaat ?

Ik snap de emoties. Maar als kind van 1 ouder zonder koophuis snap ik het gejammer niet zo dat je wat belasting betaalt over een erfenis. Je hebt al geluk met überhaupt een erfenis toch ? Geld waar je zelf niets voor hebt hoeven doen.

Ik heb dat geluk niet. Ouders niet vermogend en geen koophuis. 
ik snap de emoties ondanks dat wel degelijk.

Euphoria schreef op 25-10-2025 om 14:44:

[..]

Nee, inderdaad best lastig in een sector waar het personeel (met welke afkomst dan ook) zijn benen al uit het lijf rent, die mensen die niet door een man geholpen willen worden. 

Euphoria schreef op 25-10-2025 om 14:46:

[..]

Zoals staat te lezen in mijn post heb ook ik dat geluk niet en snap ik de emoties ook.

We hebben veel geld tekort om de overheidsfinancieën op orde te krijgen. Met name voor zorg en defensie. En de vergrijzing is enorm. Er zal de komende jaren ergens geld vandaan moeten komen. Liever door erfbelasting iets omhoog te doen dan belasting voor werkenden weer te verhogen. Want we willen toch wel graag dat werken loont lijkt me.

Stel je erft als kind een ton. Eerste 25.000 is belastingvrij. Daarna 10%. Dus over erfenis van een ton betaal je nog geen 8000 euro belasting. Echt wat een gemiep zeg. Zou willen dat ik even 90.000 kreeg zonder ervoor te werken. Ik moet daar 2 jaar voor werken. En dan is het nog bruto.

Euphoria schreef op 25-10-2025 om 14:46:

[..]

Ik heb dat geluk wel, maar Nederland is meer dan mijn persoonlijke portemonnee. Ik begrijp de emoties, maar je zou beleid en keuzes niet moeten maken op emoties, maar op ratio.

Hoezeer ik me ook verbonden voel met mijn ouders en hoe pijnlijk en emotioneel hun overlijden ook voor mij zou zijn, ik ben niet mijn ouders en niet hun harde werken. Daarnaast vind ik ook niet dat rijk zijn en hard werken altijd zo samengenomen moet worden ('ja maar er is hard voor gewerkt, dus men mag er niks van afnemen!'). Juist bij erfenissen is dat nou juist niet zo, dat krijg je terwijl je er zelf niet hard voor gewerkt hebt.

Stel Piet werkt zich het leplazarus in een fabriek en zijn ouders hebben geen cent te makken. Jan komt uit de familie Heineken en voert zelf geen klap uit. Bij wie is het, als je hard ervoor werken als uitgangspunt en waarde neemt om beleid op te bepalen, logischer om als overheid een hoger percentage belasting te heffen? De inkomstenbelasting op het harde werken van Piet of de erf- of schenkbelasting waar Jan mee te maken krijgt?

Mick87 schreef op 25-10-2025 om 14:57:

[..]

Stel je erft als kind een ton. Eerste 25.000 is belastingvrij. Daarna 10%. Dus over erfenis van een ton betaal je nog geen 8000 euro belasting. Echt wat een gemiep zeg. Zou willen dat ik even 90.000 kreeg zonder ervoor te werken. Ik moet daar 2 jaar voor werken. En dan is het nog bruto.

Inderdaad. De erfbelasting is juist heel laag, zeker als je het vergelijkt met inkomstenbelasting waar je juist wel zelf hard voor werkt. Als we 'werken moet lonen' willen propageren dan moeten we dat ook daadwerkelijk doen.

Mick87 schreef op 25-10-2025 om 14:57:

[..]

Zoals staat te lezen in mijn post heb ook ik dat geluk niet en snap ik de emoties ook.

We hebben veel geld tekort om de overheidsfinancieën op orde te krijgen. Met name voor zorg en defensie. En de vergrijzing is enorm. Er zal de komende jaren ergens geld vandaan moeten komen. Liever door erfbelasting iets omhoog te doen dan belasting voor werkenden weer te verhogen. Want we willen toch wel graag dat werken loont lijkt me.

Van mij mag hij best iets omhoog, maar niet naar 50%. Dat vind ik echt veel teveel.

Daarnaast, als kind betaal je de erfbelasting over je kindsdeel vooruit, ook al staat die op de langstlevende partner. En zoals je zei zit een grote erfenis vooral in een woning. En een woning kost gemiddeld 450.000 euro. 2 kinderen is een beetje het gemiddelde. Dan erft ieder kind 75.000 euro. Over 50.000 euro moet er dan erfbelasting betaald worden, 10% valt nog mee, 10.000 euro in totaal. Maar dan moet dat spaargeld er wel zijn, bij de kinderen of langstlevende partner.

Met een woning van 800.000 euro is de erfbelasting 21.600 euro over de kindsdelen van overleden ouder. En dan is het nog maar de vraag of je daadwerkelijk 133.000 euro gaat erven bij overlijden van langstlevende partner, want wanneer die langdurige zorg nodig gaat hebben dan is de eigen bijdrage ook een flink stuk hoger bij zoveel vermogen. 

Dus heb je straks 21.600 erfbelasting betaald over een erfenis die veel minder is geworden, en bij overlijden andere partner mag je dat bedrag nog een keer betalen.

Dan zou ik zeggen okee, erfbelasting mag omhoog, maar wordt pas berekend wanneer je daadwerkelijk iets erft en niet als langstlevende ouder nog in beeld is. Want ik meen te hebben gelezen dat ze constructies als tweetrapstestemanten dan ook niet meer willen toestaan. (Om onder de erfbelasting uit te komen in zo'n geval. ) 

Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 15:01:

[..]

Inderdaad. De erfbelasting is juist heel laag, zeker als je het vergelijkt met inkomstenbelasting waar je juist wel zelf hard voor werkt. Als we 'werken moet lonen' willen propageren dan moeten we dat ook daadwerkelijk doen.

Het is anders geen geld van de overheid maar van in de meeste gevallen familie, ik vind het nonsens dat je daar ook zo veel belasting over moet betalen.

Miraval schreef op 25-10-2025 om 16:04:

[..]

Dan zou ik zeggen okee, erfbelasting mag omhoog, maar wordt pas berekend wanneer je daadwerkelijk iets erft en niet als langstlevende ouder nog in beeld is. Want ik meen te hebben gelezen dat ze constructies als tweetrapstestemanten dan ook niet meer willen toestaan. (Om onder de erfbelasting uit te komen in zo'n geval. ) 

Dat lijkt mij een prima plan.

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 16:04:

[..]

Het is anders geen geld van de overheid maar van in de meeste gevallen familie, ik vind het nonsens dat je daar ook zo veel belasting over moet betalen.

En geld dat ik als salaris ontvang van mijn werk, of waarmee ik een boodschap doe in de winkel? Is dat wel 'van de overheid'? 

Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 16:10:

[..]

En geld dat ik als salaris ontvang van mijn werk, of waarmee ik een boodschap doe in de winkel? Is dat wel 'van de overheid'?

Ja want als jij boodschappen doet koop je etenswaar die geproduceerd zijn met geld van de overheid, heel ander iets dan erfbelasting dus

Overigens zou ik ook graag willen zien dat bepaalde toeslagen direct naar de instanties zelf gaan ipv eerst naar de particulier ontvanger, om problemen met geld te voorkomen.

Huurtoeslag naar verhuurder, zorgtoeslag naar verzekeraar en KOT naar de kinderopvang. 

Dat hele toeslagensysteem is ook gewoon een draak geworden en een hoofdpijn dossier. Bijna iedereen wil er vanaf of eenvoudigen, maar niemand weet hoe precies. 

Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 16:14:

[..]

Ja want als jij boodschappen doet koop je etenswaar die geproduceerd zijn met geld van de overheid, heel ander iets dan erfbelasting dus

Met geld van de overheid? Hoe dan?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.