Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Libertine
25-10-2025 om 16:19
Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 16:17:
[..]
Met geld van de overheid? Hoe dan?
Het enige eten dat door de overheid wordt gefinancierd is vermoedelijk (deels) betaald met landbouwsubsidie? Maar ik ben ook heel benieuwd wat nog meer.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 16:25
Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 16:17:
[..]
Met geld van de overheid? Hoe dan?
De bedrijven en producenten die eten produceren moeten zeker wel belasting betalen, net als wij een deel belasting betalen als je eten koopt in de supermarkt.
Mick87
25-10-2025 om 16:30
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 16:04:
[..]
Het is anders geen geld van de overheid maar van in de meeste gevallen familie, ik vind het nonsens dat je daar ook zo veel belasting over moet betalen.
Vind jij zoveel loonbelasting dan eerlijker? We zullen als land ergens geld vandaan moeten halen. Dan maar meer loonbelasting of zo ?
Nogmaals ik snap de emoties. Maar vind dus echt dat werken moet lonen.
En ja 50% erfbelasting vind ik wel te veel daar ben ik het mee eens. Maar die erfbelasting nu is echt een schijntje
Muurbloem1985
25-10-2025 om 16:33
Mick87 schreef op 25-10-2025 om 16:30:
[..]
Vind jij zoveel loonbelasting dan eerlijker? We zullen als land ergens geld vandaan moeten halen. Dan maar meer loonbelasting of zo ?
Nogmaals ik snap de emoties. Maar vind dus echt dat werken moet lonen.
En ja 50% erfbelasting vind ik wel te veel daar ben ik het mee eens. Maar die erfbelasting nu is echt een schijntje
Ja loonbelasting vind ik een ander verhaal ja, de werkgever maakt ook veel kosten.
Mick87
25-10-2025 om 16:41
Het zal menigeen trouwens ook verbazen hoeveel mensen die langdurig in een institutioneel huishouden hebben gewoond aan spaargeld hebben. Kom dit op m'n werk regelmatig tegen. Bijvoorbeeld cliënt met ernstig verstandelijke beperking. Krijgt een WAjong en deel gaat daar van af als bijdrage voor de zorginstelling (inclusief 3 maaltijden per dag en drinken) Meestal ligt dat bedrag rond de 800 à 900 euro. Daarnaast krijgt men dan ook nog maximale zorgtoeslag. Dus blijft er van die uitkeringen netto zo honderden euro's over. Maar een deel van hen krijgt dat geld nooit op. Te snel overprikkeld om ook maar iets buitenshuis te ondernemen. Dus er wordt op wat kleding en de kapper zeer weinig op gemaakt. En zo iemand overlijdt dan echt met tienduizenden euros spaargeld wat uit uitkeringen verkregen is. En dat is dan een erfenis voor familie.
In de bejaardenzorg idem dito. Onlangs nog afwikkeling van nalatenschap van dichtbij meegemaakt van de opa van mijn vriend. Die is behoorlijk oud geworden 100+ en heeft de laatste 13 jaar van zijn leven amper nog wat gespendeerd want zwaar dementerende. Maar AOW en zorgtoeslag liepen gewoon door. Nu heeft mijn vriend tegen laag belastingtarief toch een leuk zakcentje van vijf getallen wat indirect natuurlijk belastingcenten zijn. Zo krom als wat. We gaan kijken om iets aan een stichting of goed doel te schenken.
Inmiddels is voor de iets jongere garde terecht e.e.a. veranderd, dus meer eigen bijdrage bij verblijf instelling etc. Dus bovenstaande voorbeelden zullen binnen niet afzienbare tijd wel tot het verleden behoren.
Miraval
25-10-2025 om 16:53
Overigens snap ik het sentiment omtrent erfbelasting wel. Als ik een trui heb, met geld waarover belasting is betaald, en die wil schenken aan wie dan ook, dan is dat mijn eigendom wat ik aan iemand anders wil geven.
In het groot te vergelijken met erfebalsting, bekeken vanuit de schenker en niet de ontvanger. En dat is eigenlijk niet hoe je het moet bekijken, want de ontvanger krijgt iets waarover hij geen belasting heeft betaald.
De partnervrijstelling wat mij betreft of omhoog of een partner hoeft nooit erfbelasting te betalen. Ik vind dat ook zoiets stoms, voor alle belastingen ben je fiscaal partner en wordt alles opgeteld of verrekend, maar bij een erfenis is ineens de helft van de ene en de andere helft van de andere partner. Ook al is die voet best hoog, dan nog vind ik dit echt een oneerlijke belasting.
De PvdD en Volt willen bijvoorbeeld de erfenissen voor iedereen gelijk maken ongeacht de relatie tot overledene. Hoe zit dat dan met partners? Want daar kan ik dan weer niks over vinden. Stel dat de vrijstelling verhoogd wordt naar 30.000 euro (PvdD) of maar 10.000 euro (Volt) en partner moet dan een belastngtarief van 30 tot 40% betalen, dan kom je dus als partner wel flink aan de beurt.
Miraval
25-10-2025 om 16:55
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 16:33:
[..]
Ja loonbelasting vind ik een ander verhaal ja, de werkgever maakt ook veel kosten.
Wat heeft loonbelasting dan te maken met kosten die een werkgever maakt?
Welke kosten bedoel je precies?
Mick87
25-10-2025 om 16:56
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 16:33:
[..]
Ik vind het best apart dat ik met werken 30 tot 35 procent belasting betaal. Werk waarmee ik me inzet voor de maatschappij en bijdraag.
en stel mijn moeder zou overlijden met overwaarde op huis ik dan zo bam tienduizenden euro's zou krijgen zonder er wat voor te doen. Behalve uit de juiste vagina geboren worden dan. Bijzonder.ik gun het een ieder hoor. En ik vind het niet erg loonbelasting te betalen. Ik maak immers ook gebruik van de voorzieningen in dit land. Dus draag daar graag aan bij. Maar die voorzieningen staan steeds meer onder druk. En de overheidsbegroting sluitend krijgen wordt steeds lastiger. Dus er moet ergens geld vandaan komen. Dan vind ik het eerlijker om eerst de erfbelasting wat omhoog te doen in plaats van belasting op arbeid weer te verhogen zodat werken blijft lonen.
Miraval
25-10-2025 om 16:58
Mick87 schreef op 25-10-2025 om 16:41:
Het zal menigeen trouwens ook verbazen hoeveel mensen die langdurig in een institutioneel huishouden hebben gewoond aan spaargeld hebben. Kom dit op m'n werk regelmatig tegen. Bijvoorbeeld cliënt met ernstig verstandelijke beperking. Krijgt een WAjong en deel gaat daar van af als bijdrage voor de zorginstelling (inclusief 3 maaltijden per dag en drinken) Meestal ligt dat bedrag rond de 800 à 900 euro. Daarnaast krijgt men dan ook nog maximale zorgtoeslag. Dus blijft er van die uitkeringen netto zo honderden euro's over. Maar een deel van hen krijgt dat geld nooit op. Te snel overprikkeld om ook maar iets buitenshuis te ondernemen. Dus er wordt op wat kleding en de kapper zeer weinig op gemaakt. En zo iemand overlijdt dan echt met tienduizenden euros spaargeld wat uit uitkeringen verkregen is. En dat is dan een erfenis voor familie.
In de bejaardenzorg idem dito. Onlangs nog afwikkeling van nalatenschap van dichtbij meegemaakt van de opa van mijn vriend. Die is behoorlijk oud geworden 100+ en heeft de laatste 13 jaar van zijn leven amper nog wat gespendeerd want zwaar dementerende. Maar AOW en zorgtoeslag liepen gewoon door. Nu heeft mijn vriend tegen laag belastingtarief toch een leuk zakcentje van vijf getallen wat indirect natuurlijk belastingcenten zijn. Zo krom als wat. We gaan kijken om iets aan een stichting of goed doel te schenken.
Inmiddels is voor de iets jongere garde terecht e.e.a. veranderd, dus meer eigen bijdrage bij verblijf instelling etc. Dus bovenstaande voorbeelden zullen binnen niet afzienbare tijd wel tot het verleden behoren.
Dat wist ik niet, dat dat zo geregeld was. Wat mij betreft mogen die eigen bijdragen wel een stuk omhoog, en geen recht op huurtoeslag. Ik zie ook niet in waarom er huurtoeslag ontvangen zou moeten worden?
Als je in de gevangenis zit wordt je hele AOW uitkering ook stopgezet. Daar vind ik niks van overigens, maar gek dat dat voor andere zaken dan weer niet geldt.
Goed dat dit veranderd wordt, want wat jij zegt dat is idd zo krom als het maar zijn kan.
Mick87
25-10-2025 om 17:02
Miraval schreef op 25-10-2025 om 16:58:
[..]
Dat wist ik niet, dat dat zo geregeld was. Wat mij betreft mogen die eigen bijdragen wel een stuk omhoog, en geen recht op huurtoeslag. Ik zie ook niet in waarom er huurtoeslag ontvangen zou moeten worden?
Als je in de gevangenis zit wordt je hele AOW uitkering ook stopgezet. Daar vind ik niks van overigens, maar gek dat dat voor andere zaken dan weer niet geldt.
Goed dat dit veranderd wordt, want wat jij zegt dat is idd zo krom als het maar zijn kan.
Het gaat om zorgtoeslag bij cliënten met wie ik werk. Niet om huurtoeslag.
In een verpleeghuis nog aow is logisch want daar heb je recht op vanaf een bepaalde leeftijd. Maar genoeg ouderen die zwaar dement zijn en met het geld wat overblijft werkelijk niks kunnen behalve een koekje bij de koffie, een kapper of wat kleding. Dan blijft er echt veel over. En dat wordt spaargeld en uiteindelijk erfenis voor de erfgenamen.
Maar zoals ik zei eigen bijdrage wordt steeds hoger. Dus excessen zoals ik beschreef worden zeldzaam in de toekomst.
Daglichtlamp
25-10-2025 om 17:24
Miraval schreef op 25-10-2025 om 16:14:
Overigens zou ik ook graag willen zien dat bepaalde toeslagen direct naar de instanties zelf gaan ipv eerst naar de particulier ontvanger, om problemen met geld te voorkomen.
Huurtoeslag naar verhuurder, zorgtoeslag naar verzekeraar en KOT naar de kinderopvang.
Dat hele toeslagensysteem is ook gewoon een draak geworden en een hoofdpijn dossier. Bijna iedereen wil er vanaf of eenvoudigen, maar niemand weet hoe precies.
Dat lost echt het probleem met terugbetalen niet op. Dat wordt namelijk vooral veroorzaakt doordat het inkomen niet goed wordt geschat. De enige manier om dat te voorkomen is terug naar het systeem van de huursubsidie. Dat ging altijd per 1 juli in, en werd dan gebaseerd op het al bekende inkomen van het jaar daarvoor.
Dat kun je met toelagen ook doen. Laat een toeslagen jaar lopen vanaf 1 juli. Bepaal de hoogte van de toeslagen met behulp van het inkomen van het jaar daarvoor. (en werk net als destijds met de huursubsidie met een hardheidsclausule als het inkomen opeens scherp is gedaald).
Schoondochter
25-10-2025 om 17:34
Miraval schreef op 25-10-2025 om 16:14:
Overigens zou ik ook graag willen zien dat bepaalde toeslagen direct naar de instanties zelf gaan ipv eerst naar de particulier ontvanger, om problemen met geld te voorkomen.
Huurtoeslag naar verhuurder, zorgtoeslag naar verzekeraar en KOT naar de kinderopvang.
Dat hele toeslagensysteem is ook gewoon een draak geworden en een hoofdpijn dossier. Bijna iedereen wil er vanaf of eenvoudigen, maar niemand weet hoe precies.
Het probleem met betalen naar de instantie is dat toeslagen een voorschot systeem hebben. Dat betekent op dit moment dat de burger (de particuliere ontvanger) het wel moet terugbetalen als er teveel betaald is. De instanties willen daar ook niet voor verantwoordelijk zijn, dus als de terugbetalingsverplichting verlegd wordt gaan de meeste niet akkoord met directe betaling. Zij hebben namelijk de inkomensgegevens van de burger niet, en de toeslag is daar wel op gebaseerd.
Overigens ben ik het helemaal met je eens dat het een draak is geworden en het anders moet. Maar dit is geen oplossing binnen het huidige systeem.
Daglichtlamp
25-10-2025 om 17:55
En maar weer eens laten zien dat een grote PVV praktisch echt een probleem is in de Tweede Kamer omdat de PVV maar heel beperkt meedoet bij de behandeling van wetsvoorstellen (bron:https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/14005/artikel/2587777-helft-pvv-kiezers-wil-dat-partij-leden-toestaat) :

Nicole123
25-10-2025 om 18:15
Muurbloem1985 schreef op 25-10-2025 om 16:25:
[..]
De bedrijven en producenten die eten produceren moeten zeker wel belasting betalen, net als wij een deel belasting betalen als je eten koopt in de supermarkt.
Ik volg je niet. Je zegt dat wij en zij er belasting over betalen maar dat was mijn vraag niet. Ik vroeg waarom je erfbelasting zo'n ding vindt en loonbelasting normaal.
Stel een verpleegkundige koopt een zak appels in de winkel. Van het geld van haar salaris, waar ze keihard voor gewerkt heeft, heeft ze 37% in moeten leveren aan loonbelasting. De appelplukker en het bedrijf van de appelboomgaard hebben ook hun belastingen, zowel de loonbelasting van de hard werkende plukker als de belastingen waar het bedrijf mee te maken heeft. Vervolgens in de winkel wordt er ook nog BTW geheven. En keuze heeft ze niet, want ze moet toch eten. Belasting op belasting op belasting.
Waarom is dat allemaal maar normaal en logisch, terwijl er hard voor gewerkt wordt en je om eten niet heen kunt? Maar als je een paar ton in je schoot geworpen krijgt door een gift of erfenis, waar je persoonlijk niets voor hebt hoeven te doen dan geboren worden, dan is het opeens oneerlijk? Hoe dan? Ik vind het veel logischer als we de belasting op noodzakelijk levensonderhoud en gezonde voedingsproducten zo laag mogelijk zouden houden en belasting op hard werken ook (zeker als het gaat om tekortberoepen die keihard nodig zijn voor de maatschappij, om de MBOers en HBOers die huizen bouwen, dijken verhogen, criminelen arresteren, kinderen lesgeven, kots opruimen, infusen prikken). En in ruil daarvoor kan er wat mij betreft meer belasting op exorbitante salarissen (die niet meer in verhouding staan tot 'hard werken'), geld waar mensen zelf niks voor hebben hoeven doen (aandelen, giften, erfenissen) en voor zaken die milieuvervuilend zijn of de (volks)gezondheid schade toebrengen.
Mick87
25-10-2025 om 18:21
helemaal mee eens Nicole. Met dat geld kunnen we dan voor andere groepen weer bepaalde basisbehoeften weer wat meer waarborgen. Bijvoorbeeld dat bepaalde medicatie en behandelingen in het basispakket blijven, of dat er betaalbare woningen gebouwd worden, goed onderwijs of meer politie op straat. Ik noem maar wat
En de mensen die echt hard hebben gewerkt kunnen sowieso nog wel iets goeds nalaten aan hun kinderen. Er is namelijk nog steeds een belastingvrije voet. 25.000 euro waar geen belasting over wordt geheven. De echt hoge erfenissen komen vaak door overwaarde op huizen. Daar is geen hard werken aan te pas gekomen maar de tijd mee hebben gehad.