Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
25-10-2025 om 13:31
Miraval schreef op 25-10-2025 om 13:11:
Het kan nog veel kanten op qua uitslag met de verkiezingen. Ik vraag me alleen of of er tot een stabiel kabinet gekomen kan worden.
De VVD wil niet met GL/PvdA, maar beide partijen zijn nodig wanneer niemand met de PVV wil regeren.
De 4 grootste partijen buiten de PVV zijn tot elkaar veroordeeld. VVD wil een centrumrechts kabinet, vgm CDA ook. D66 wil een stabiel middenkabinet, en GL/PvdA heeft gezegd niet naar rechts te willen opschuiven maar andere partijen naar links te willen krijgen.
Ik denk dat GL-PVDA de partij zal zijn die het meeste water bij de wijn zal moeten doen, als dit de uitslag gaat worden.
JA21 heeft de PVV niet uitgesloten. BBB volgens mij ook niet. Die twee zijn niet groot, nu NOG niet.
En de VVD vond het erg jammer toen de PVV opstapte uit het kabinet. Dat betekend dat het voor de VVD tot dan, niet verkeerd ging, anders had ze het niet erg gevonden dat Wilders er uit is gestapt.
Mocht Wilders nu weer de grootste worden, en de VVD zou misschien mee mogen doen, dan gaat Dilan echt wel weer mee. Denk ik.
Fleurtje_5
25-10-2025 om 13:38
Miraval schreef op 25-10-2025 om 13:31:
[..]
Als ik naar de programma's kijk zijn de andere 3 partijen "rechtser" dan GL/PvdA. Maakt mij niet veel uit dat de VVD water bij de wijn moet doen, maar GL/PvdA zal die andere 3 partijen niet veel naar links mee kunnen krijgen denk ik.
Als je kijkt naar deze peiling, dan hebben GL/PvdA, VVD, CDA en D66 samen 79 zetels.
PVV in de peiling, 34 zetels. JA21, FvD, SGP, BBB samen 25 zetels. Dus rechtse partijen vormen met 55 zetels een hele grote oppositie. Voor de overige linkse partijen blijven er nog 15 zetels over.
Kijk je dan puur naar wat de kiezer stemt, dan komt rechts wel als meerderheid eruit. Niet 1 enkele partij maar alles bij elkaar genomen. Dan lijkt mij dat opschuiven van coalitie partijen naar links minder vanzelfsprekend is dan naar rechts.
En dat zal de achterban van zeker GL niet willen (accepteren). Dus dat hele formeren gaat nog een flinke klus worden.
Die link in je post is van 21 okt 2025. Inmiddels kan dat alweer veranderd zijn. Het gaat nog steeds alle kanten op.
Best interessant om te horen:
https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/onogleptJyXrjh
Luister naar de tip die Merel EK geeft over het lezen van zulke programma's.
En luister naar de woorden van Johan Derksen.
Miraval
25-10-2025 om 13:39
Fleurtje_5 schreef op 25-10-2025 om 13:31:
[..]
JA21 heeft de PVV niet uitgesloten. BBB volgens mij ook niet. Die twee zijn niet groot, nu NOG niet.
En de VVD vond het erg jammer toen de PVV opstapte uit het kabinet. Dat betekend dat het voor de VVD tot dan, niet verkeerd ging, anders had ze het niet erg gevonden dat Wilders er uit is gestapt.
Mocht Wilders nu weer de grootste wor(den, en de VVD zou misschien mee mogen doen, dan gaat Dilan echt wel weer mee. Denk ik.
Maar zelfs met de VVD erbij komen alle rechtse partijen maar tot 70 zetels. (Volgens die peilingen dan he?) Ook niet met CU en 50+ erbij. En er is geen enkele andere partij die met de PVV wil formeren.
Tenzij Wilders dus 40 zetels of meer behaalt, of de VVD meer dan 25, ten koste van alle partijen behalve de rechtse partijen, wat niet gaat gebeuren, gaat er nooit een kabinet komen met de PVV.
Fleurtje_5
25-10-2025 om 13:44
Miraval schreef op 25-10-2025 om 13:39:
[..]
Maar zelfs met de VVD erbij komen alle rechtse partijen maar tot 70 zetels. (Volgens die peilingen dan he?) Ook niet met CU en 50+ erbij. En er is geen enkele andere partij die met de PVV wil formeren.
Tenzij Wilders dus 40 zetels of meer behaalt, of de VVD meer dan 25, ten koste van alle partijen behalve de rechtse partijen, wat niet gaat gebeuren, gaat er nooit een kabinet komen met de PVV.
Voor mij hoeft Wilders geen premier te worden maar ik hoop wel van harte dat hij mee kan doen. Zodat ze elkaar in evenwicht zullen moeten houden. Nooit eerder was ik zo zenuwachtig voor de verkiezingen als nu.
Mijn mening: Die drie partijen (GL/PVDA, CDA en D66) staan niet voor datgene wat ze de burger met mooie gladde praatjes beloven.
felija
25-10-2025 om 13:45
Miraval schreef op 25-10-2025 om 13:39:
[..]
En echt niet, dat de CU met PVV in een regering gaat zitten, daarvoor is die partij veel te integer.
Nicole123
25-10-2025 om 13:56
Yesilgöz heeft de PVV zonder meer uitgesloten, dus een PVV-VVD kabinet is geen optie. CU gaat al helemaal niet met de PVV in zee. No way. Die partijen staan echt mijlenver van elkaar, zowel inhoudelijk als qua rechtsstaat en manier van politiek bedrijven.
Miraval
25-10-2025 om 13:59
Dat bedoel ik dus ook. Een kabinet met Wilders is gewoon uitgesloten.
De eerstgenoemde 4 partijen lijken mij de enige optie voor een kabinet.
Amber82
25-10-2025 om 14:05
Miraval schreef op 25-10-2025 om 13:59:
Maar daar heeft de VVD/Yesilgoz eigenlijk de deur al voor dichtgegooid.
Fleurtje_5
25-10-2025 om 14:05
Miraval schreef op 25-10-2025 om 13:59:
Zitten die partijen er dan voor hun eigen hachje? of voor het volk?
Fleurtje_5
25-10-2025 om 14:06
Amber82 schreef op 25-10-2025 om 14:05:
[..]
Maar daar heeft de VVD/Yesilgoz eigenlijk de deur al voor dichtgegooid.
Dat is niet de eerste keer, en toch ging ze de vorige keer wel met de PVV in zee. Ze was zelfs boos toen de PVV zich terug trok.
Amber82
25-10-2025 om 14:11
Fleurtje_5 schreef op 25-10-2025 om 14:06:
[..]
Dat is niet de eerste keer, en toch ging ze de vorige keer wel met de PVV in zee. Ze was zelfs boos toen de PVV zich terug trok.
Dat is waar, het zegt niet alles. NSC had PVV ook uitgesloten dacht ik en ging er toch mee in zee.
Nicole123
25-10-2025 om 14:20
De duiding van Maurice de Hond vind ik heel vreemd. Hij verklaart de recente stijging van VVD ten koste van CDA en JA21 door mensen die zouden gaan stemmen op vooral wie ze niet in het kabinet zouden willen. Dat als je op CDA stemt je PvdA/GL erbij krijgt en als je op VVD stemt niet. (Hoe hij dat dan met de JA21=>VVD steoom ziet begrijp ik niet, dat spreekt hier juist tegen.) Maar dat hierin verschil zit tussen CDA en VVD is helemaal niet zo in de praktijk, tenzij er nog enorme aardverschuivingen plaatsvinden ten opzichte van de peilingen. Yesilgöz kan zoveel roepen als ze wil over PvdA/GL, maar de VVD kan helemaal niet een regering vormen waarbij ze zowel de PVV als PvdA/GL uitsluiten. Dan komen ze helemaal niet aan de 76 zetels. En een 'wij gaan lekker in de oppositie dan maar' kan ook niet, want dan blokkeren ze dat er überhaupt een kabinet komt. Ze zullen dus wel moeten. Het 'motorblok' van PvdA/GL-CDA-VVD is sowieso nodig voor een kabinet, hoe de verhoudingen ook komen te liggen. Dus jammer als VVD of PvdA/GL niet graag samen willen, ze zullen wel moeten.
Nicole123
25-10-2025 om 14:24
Overigens merk ik dat Yesilgöz wel een slag om de arm houdt. In wat ik van haar gehoord en gelezen heb zegt ze het heel subtiel. Niet een hard 'we sluiten PvdA/GL uit', maar een 'ik zie het niet gebeuren'. Niet een 'ik ga niet met Timmermans in een kabinet' maar 'ik ga niet in Kabinet Timmermans' (dus met hem als premier). Dat zijn subtiele maar wezenlijke verschillen.
Verder denk ik dat na de verkiezingen Yesilgöz zal opstappen en Karremans (of Brekelmans) partijleider wordt. En die kan dan weer een andere toon zetten en andere keuzes maken en verantwoorden. Of is dat dan weer wishful thinking van mij? Ik denk dat Karremans een veel betere leider zou zijn van de VVD dan Yesilgöz en voor de VVD zou kunnen bereiken wat Bontenbal bij het CDA gedaan heeft: een prettiger toon, een verbindender houding, een eerlijkere uitstraling, een gematigder en menselijker gezicht.
Miraval
25-10-2025 om 14:24
Nicole123 schreef op 25-10-2025 om 14:20:
De duiding van Maurice de Hond vind ik heel vreemd. Hij verklaart de recente stijging van VVD ten koste van CDA en JA21 door mensen die zouden gaan stemmen op vooral wie ze niet in het kabinet zouden willen. Dat als je op CDA stemt je PvdA/GL erbij krijgt en als je op VVD stemt niet. (Hoe hij dat dan met de JA21=>VVD steoom ziet begrijp ik niet, dat spreekt hier juist tegen.) Maar dat hierin verschil zit tussen CDA en VVD is helemaal niet zo in de praktijk, tenzij er nog enorme aardverschuivingen plaatsvinden ten opzichte van de peilingen. Yesilgöz kan zoveel roepen als ze wil over PvdA/GL, maar de VVD kan helemaal niet een regering vormen waarbij ze zowel de PVV als PvdA/GL uitsluiten. Dan komen ze helemaal niet aan de 76 zetels. En een 'wij gaan lekker in de oppositie dan maar' kan ook niet, want dan blokkeren ze dat er überhaupt een kabinet komt. Ze zullen dus wel moeten. Het 'motorblok' van PvdA/GL-CDA-VVD is sowieso nodig voor een kabinet, hoe de verhoudingen ook komen te liggen. Dus jammer als VVD of PvdA/GL niet graag samen willen, ze zullen wel moeten.
Ze "moeten" natuurlijk niks. Misschien zeggen ze wel wij gaan eens in de oppositie. Dan blijft JA21 over als optie, mits ze natuurlijk meer dan 15 zetels behalen.
En anders een minderheidskabinet, maar die zullen waarschijnlijk op dag 1 al een motie van wantrouwen aan hun broek krijgen ongeacht waaruit dat minderheidskabinet zal bestaan.
Het allerbeste zou zijn dat die 4 partijen gewoon aan de tafel gaan zitten samen en ipv eigenbelang aan het landsbelang denken en eindelijk eens met fatsoenlijke en werkbare oplossingen gaan komen voor de grote problemen in Nederland.
Nicole123
25-10-2025 om 14:29
Miraval schreef op 25-10-2025 om 14:24:
[..]
Ze "moeten" natuurlijk niks. Misschien zeggen ze wel wij gaan eens in de oppositie. Dan blijft JA21 over als optie, mits ze natuurlijk meer dan 15 zetels behalen.
En anders een minderheidskabinet, maar die zullen waarschijnlijk op dag 1 al een motie van wantrouwen aan hun broek krijgen ongeacht waaruit dat minderheidskabinet zal bestaan.
In theorie moeten ze niets en kan er zelfs een kabinet met DENK en PVV samen uit rollen. In de praktijk is als de uitslag ongeveer gelijk is aan de huidige peilingen de VVD gewoon nodig en zullen ze óf met PVV óf met PvdA/GL in zee moeten. Of zie jij andere, reële, opties, die ofwel zonder VVD zijn ofwel met VVD maar dan zonder zowel PVV als PvdA/GL? Ik zie ze niet. Een minderheidskabinet zie ik ook niet gebeuren, precies om wat jij zegt. Dan heb je op z'n minst gedoogpartners nodig en die zie ik ook niet.