Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Yumi
25-10-2025 om 11:07
Nieuwe peiling Maurice de Hond: VVD boekt grote winst, CDA levert twee zetels in
Babette Englebert•24 oktober 2025 21:53
De VVD is sinds vorige week met vier zetels gestegen in de laatste peilingen van Maurice de Hond, terwijl het CDA twee zetels is gezakt. De PVV van Geert Wilders blijft de grootste.

Nieuwe peiling Maurice de Hond: VVD boekt grote winst, CDA levert twee zetels in | WNL
Koko67
25-10-2025 om 11:09
Neweve schreef op 25-10-2025 om 10:18:
[..]
Nederlanders met urgentie krijgen ook binnen 2 jaar een huis.
Ja klopt. Als je een 26 jarige nederlander bent die gewoon een baan heeft en heel graag je leven wil beginnen, ben je niet urgent. Als je een syrier bent die door 7 veilige landen is gereisd om hier te willen wonen ben je dat wel.
lientje69
25-10-2025 om 11:20
Euphoria schreef op 24-10-2025 om 19:43:
[..]
De hoofdoekmevrouwen die geen mannelijke patiënten mogen (willen) wassen? Mooie aanvulling in een team.
Ach, ik heb ook vrouwen die niet door een man geholpen willen worden bij mij op het werk. En dat zijn gewoon Nederlandse vrouwen hoor. Dan verdelen we de zorg gewoon even anders. ( ik werk in de ouderenzorg )
Bakblik
25-10-2025 om 11:27
lientje69 schreef op 25-10-2025 om 11:20:
[..]
Ach, ik heb ook vrouwen die niet door een man geholpen willen worden bij mij op het werk. En dat zijn gewoon Nederlandse vrouwen hoor. Dan verdelen we de zorg gewoon even anders. ( ik werk in de ouderenzorg )
Er is altijd wel een mouw aan te passen.
Mijn schoonmoeder zaliger had nog veel meer noten op haar zang. Geen mannen aan haar lijf, geen "zwartjes" (haar uitspraak niet die van mij) en geen hoofddoeken.
Daar heeft de zorg op een bepaald moment een tot niet en niet verder uitspraak gedaan. Dat viel niet meer te regelen binnen het team. Uiteindelijk werden het wel de mannen, ze was te zwaar en te weinig mobiel om door een vrouw geholpen te worden.
Vind dat helemaal prima met zulke tekorten in de zorg mag zo'n organisatie paal en perk stellen aan dat gedrag. En dan twee kanten op. Als je als moslim geen mannen wil verzorgen dan moet je maar iets anders gaan doen.
Mick87
25-10-2025 om 11:34
Euphoria schreef op 24-10-2025 om 07:05:
[..]
Privilege????
Er zijn ouders die hun leven lang alles op zij hebben gezet om hun kind(eren) na hun dood iets moois na te laten. Daar hebben ze hard voor gewerkt, veel voor gelaten. Met dat specifieke doel.
Ik kan je zeggen dat zich menigeen in zijn graf zou omdraaien bij dit plan.
Meeste vermogen van erfenissen komt momenteel van overwaarde op huis hoor. En mensen met vermogen kunnen in leven ook zo nu en dan geld aan hun kinderen geven. Mijn alleenstaande moeder zonder koophuis heeft ook hard gewerkt. Beetje erfbelasting betalen vind ik dan ook niks mis mee. Of vind je het rechtvaardiger als de loonbelasting verder omhoog gaat ?
Ik snap de emoties. Maar als kind van 1 ouder zonder koophuis snap ik het gejammer niet zo dat je wat belasting betaalt over een erfenis. Je hebt al geluk met überhaupt een erfenis toch ? Geld waar je zelf niets voor hebt hoeven doen.
Muurbloem1985
25-10-2025 om 11:46
DIlan de eerste vrouwelijke minister president? Ik gun het haar mijn stem heeft ze
Fleurtje_5
25-10-2025 om 12:56
lientje69 schreef op 25-10-2025 om 11:20:
[..]
Maar die vrouwen moeten zelf worden verzorgd, en zijn zelf geen verzorgenden. Dat is een heel groot verschil.
Een huisarts hoort ook geen onderscheid te maken in wie hij wel of niet wil behandelen. Maar een patiënt kan wel een huisarts uitzoeken waar ie zich vertrouwt bij voelt, tenslotte neem je zo iemand in vertrouwen.
felija
25-10-2025 om 13:08
Zoals stardust al zei: kunnen we ook hier weer stoppen met doen alsof op grote schaal moslim verpleegkundigen geen mannen zouden willen wassen? Forummers die zelf in de zorg werken hebben al aangegeven dit totaal niet te herkennen. Het is wederom een non-issue wat weer uit zijn wordt gerukt ten koste van moslims, discriminatie dus.
Respect jegens deze verpleegkundigen die we hard nodig hebben, is meer op zijn plaats.
Dit topic gaat over politiek.
Miraval
25-10-2025 om 13:11
Het kan nog veel kanten op qua uitslag met de verkiezingen. Ik vraag me alleen of of er tot een stabiel kabinet gekomen kan worden.
De VVD wil niet met GL/PvdA, maar beide partijen zijn nodig wanneer niemand met de PVV wil regeren.
De 4 grootste partijen buiten de PVV zijn tot elkaar veroordeeld. VVD wil een centrumrechts kabinet, vgm CDA ook. D66 wil een stabiel middenkabinet, en GL/PvdA heeft gezegd niet naar rechts te willen opschuiven maar andere partijen naar links te willen krijgen.
Ik denk dat GL-PVDA de partij zal zijn die het meeste water bij de wijn zal moeten doen, als dit de uitslag gaat worden.
Daglichtlamp
25-10-2025 om 13:16
Miraval schreef op 25-10-2025 om 13:11:
Het kan nog veel kanten op qua uitslag met de verkiezingen. Ik vraag me alleen of of er tot een stabiel kabinet gekomen kan worden.
De VVD wil niet met GL/PvdA, maar beide partijen zijn nodig wanneer niemand met de PVV wil regeren.
De 4 grootste partijen buiten de PVV zijn tot elkaar veroordeeld. VVD wil een centrumrechts kabinet, vgm CDA ook. D66 wil een stabiel middenkabinet, en GL/PvdA heeft gezegd niet naar rechts te willen opschuiven maar andere partijen naar links te willen krijgen.
Ik denk dat GL-PVDA de partij zal zijn die het meeste water bij de wijn zal moeten doen, als dit de uitslag gaat worden.
Ik denk de VVD, want die heeft echt gezegd dat ze niet met GroenLinks-PvdA willen, terwijl Timmermans de VVD niet echt heeft uitgesloten.
Mick87
25-10-2025 om 13:19
felija schreef op 25-10-2025 om 13:08:
Zoals stardust al zei: kunnen we ook hier weer stoppen met doen alsof op grote schaal moslim verpleegkundigen geen mannen zouden willen wassen? Forummers die zelf in de zorg werken hebben al aangegeven dit totaal niet te herkennen. Het is wederom een non-issue wat weer uit zijn wordt gerukt ten koste van moslims, discriminatie dus.
Respect jegens deze verpleegkundigen die we hard nodig hebben, is meer op zijn plaats.
Dit topic gaat over politiek.
Nou dat. Ik werk al bijna 20 jaar in de zorg. En heb het met de vele moslima collega's nog NOOIT meegemaakt
Fleurtje_5
25-10-2025 om 13:22
https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/QYEXgzSxQ9P 24 oktober 2025
Gewoon effe doorspoelen tot de laatste drie minuten. (Vanaf minuut 46.05) Drie partijen die Wilders willen 'vernietigen'. Hoewel Bontebal dit ontkent. Maar Bontebal zei deze week wel dat ze nog een week hadden om Wilders omlaag te krijgen.
https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/OZKHXQBygfZzFn 24 oktober 2025 In de wandelgangen Merel Ek en Wilfred Genee bespreken de nieuwe peiling In de Wandelgangen
https://www.kijk.nl/programmas/vandaag-inside/onogleptJyXrjh 24 okt. 2025 Chris Woerts spreekt zich bij Vandaag Inside opnieuw kritisch uit over D66-leider Rob Jetten.
Johan noemde hier ook een goed punt over Jetten en zijn programma.
Merel EK had een goede tip over programma's doorlezen. Met name dat van D66 (100 pagina's waar moeilijk doorheen te komen is).
VVD zit gelukkig weer in de lift.
Johan voorspelt wat er gaat gebeuren als links gaat winnen.
Fleurtje_5
25-10-2025 om 13:26
Daglichtlamp schreef op 25-10-2025 om 13:16:
[..]
Ik denk de VVD, want die heeft echt gezegd dat ze niet met GroenLinks-PvdA willen, terwijl Timmermans de VVD niet echt heeft uitgesloten.
En terecht. Ik denk dat het de VVD veel stemmen gaat kosten als ze met GL/PvdA zouden samen gaan.
Fleurtje_5
25-10-2025 om 13:27
Mick87 schreef op 25-10-2025 om 13:19:
[..]
Nou dat. Ik werk al bijna 20 jaar in de zorg. En heb het met de vele moslima collega's nog NOOIT meegemaakt
Echt heel fijn dat jij die ervaringen niet hebt mee gemaakt.
Miraval
25-10-2025 om 13:31
Daglichtlamp schreef op 25-10-2025 om 13:16:
[..]
Als ik naar de programma's kijk zijn de andere 3 partijen "rechtser" dan GL/PvdA. Maakt mij niet veel uit dat de VVD water bij de wijn moet doen, maar GL/PvdA zal die andere 3 partijen niet veel naar links mee kunnen krijgen denk ik.
Als je kijkt naar deze peiling, dan hebben GL/PvdA, VVD, CDA en D66 samen 79 zetels.
PVV in de peiling, 34 zetels. JA21, FvD, SGP, BBB samen 25 zetels. Dus rechtse partijen vormen met 55 zetels een hele grote oppositie. Voor de overige linkse partijen blijven er nog 15 zetels over.
Kijk je dan puur naar wat de kiezer stemt, dan komt rechts wel als meerderheid eruit. Niet 1 enkele partij maar alles bij elkaar genomen. Dan lijkt mij dat opschuiven van coalitie partijen naar links minder vanzelfsprekend is dan naar rechts.
En dat zal de achterban van zeker GL niet willen (accepteren). Dus dat hele formeren gaat nog een flinke klus worden.