Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Koko67
25-10-2025 om 01:20
Tuinfluiter schreef op 24-10-2025 om 20:02:
[..]
Studentenkamer ze hebben dus gestudeerd? Komen ze zowieso wel in aanmerking voor sociale huur. Mijn net afgestudeerd dochter woont met haar nog studerende vriend op alleen haar salaris sinds december in een middenhuur woning in een provincie stad. 1180 euro voor 43 mm is natuurlijk erg duur maar daar kan de statushouder niets aan doen.
Huis vinden was voor haar bepaald niet makkelijk ze heeft echt heel snel op alles gereageerd en door alle hoepeltjes gesprongen om iets te vinden.
Ik zie in mijn omgeving vooral jongeren die de gevolgen van de huurwet van Hugo de Jong voelen. Hierdoor zijn heel veel huizen verkocht en zijn er minder starters woningen in de midden huur en studentenkamers.
In de middenhuur komen hier ongeveer 3 huizen per maand vrij. Allemaal bijna niet te betalen. Mijn zoon werkt 40 uur bij een hovenier. Zijn vriendin heeft MBO gedaan en werkt nu als kapster. Twee gezinnen de afgelopen maand hier in de wijk komen wonen. Allebei statushouders. De een heeft een kindje, bij de ander is de vrouw zwanger. Allebei minder dan 2 jaar gewacht. Leuk hoor voor ze, maar mijn zoon was graag in aanmerking gekomen voor een van die woningen . Ze willen ook graag aan kinderen beginnen. Helaas, dat gaat de aankomende jaren niet gebeuren. Zijn beste vriend zit in hetzelfde schuitje.
Stardust
25-10-2025 om 03:40
Ik snap het heel goed hoor. Als je zoon al zo lang zoekt, is het gewoon zuur om te zien dat anderen een woning krijgen die hij ook graag had gewild. Zelfs als hij er officieel niet voor in aanmerking kwam, bijvoorbeeld bij een sociale huurwoning (weet niet of dat hier het geval is). Het blijft pijnlijk.
Het echte probleem is dat er gewoon veel te weinig woningen zijn. Daardoor voelt elke misgelopen kans extra oneerlijk. We moeten echt meer gaan bouwen, in alle segmenten. Dat is de enige echte oplossing. Zoals andere forummers al opmerken; de werkelijke invloed van statushouders op de krapte op de woningmarkt is gering. Het is alleen erg zichtbaar en er wordt veel focus opgelegd.
Misschien een schrale troost: statushouders lijken nu een voordeeltje te hebben, maar hun kansen op de woning- en arbeidsmarkt zijn daarna zeker niet beter. Er is nog altijd veel discriminatie op die gebieden, dat blijkt ook steeds weer uit onderzoek.
Gelukkig willen alle partijen snel gaan bouwen. Als er enigszins capabele mensen een regering zullen vormen, zal dit prioriteit krijgen. Maar het zal mogelijk ook wat offers van ons vragen.
Euphoria
25-10-2025 om 06:51
Libertine schreef op 24-10-2025 om 19:48:
[..]
Je blind staren op uitzonderingen helpt echt niet hoor. De vrouwen die een hoofddoek dragen hebben allemaal in hun opleiding geleerd ook mannelijke patiënten te behandelen.
Ja, de mensen die de opleiding hebben afgerond.
Ik bemiddel mensen richting zorgopleidingen
en daar spreek ik met enige regelmaat dames die de zorg in willen echter als voorwaarde stellen dat ze de mannelijke patient niet verzorgen.
Libertine
25-10-2025 om 09:15
Euphoria schreef op 25-10-2025 om 06:51:
[..]
en daar spreek ik met enige regelmaat dames die de zorg in willen echter als voorwaarde stellen dat ze de mannelijke patient niet verzorgen.
Ah. Ze worden bemiddeld richting zorgopleiding. Dat zijn dan toch geen mensen die al in de zorg werken? De oplossing is dan makkelijk toch? Als je geen mannelijke patiënt wil verzorgen kun je niet de opleiding in. Die passen dan beter in de kinderopvang ofzo.
Fleurtje_5
25-10-2025 om 09:27
Loeki72 schreef op 24-10-2025 om 23:50:
[..]
Dat heb ik in de ruim 30 jaar dat ik in de zorg werk nog nooit meegemaakt.
Enkelen weigerden dat wel. Vanwege hun geloof. Jaren geleden al. Dan moesten hun collega's dat overnemen. Echt wel.
Fleurtje_5
25-10-2025 om 09:29
Euphoria schreef op 25-10-2025 om 06:51:
[..]
Dit dus. Maar destijds droeg bijna nooit iemand een hoofddoek in de zorg. En toch weigerden enkelen om geen mannen te wassen/verzorgen.
Hoewel ook moslima's (met of zonder hoofddoek) wel gewoon het werk doen wat van iemand in de zorg word verwacht.
In de zorg mag je geen onderscheid maken.
Stardust
25-10-2025 om 09:32
zullen we de discussie over vluchtelingen die huizen pikken en moslims die geen billen wassen verder gewoon voor de zoveelste keer in het ter Apel topic voeren?
Fleurtje_5
25-10-2025 om 09:35
Koko67 schreef op 24-10-2025 om 19:11:
[..]
Dat kan zo zijn, toch krijgt die Syriër of Afghaan binnen 2 jaar een huis en mijn zoon en vriendin wonen op een kamer van 15 m2. En zij willen net als die Syriër heel graag verder met hun leven. Kindje krijgen, dat soort werk.
Triest dit.
Fleurtje_5
25-10-2025 om 09:36
Stardust schreef op 24-10-2025 om 13:15:
[..]
Hahaha! Mijn glazen bol werkt!
![]()
Kun je daar een ander topic over openen? (Flauw grapjuh)
Koko67
25-10-2025 om 09:58
Stardust schreef op 25-10-2025 om 03:40:
Ik snap het heel goed hoor. Als je zoon al zo lang zoekt, is het gewoon zuur om te zien dat anderen een woning krijgen die hij ook graag had gewild. Zelfs als hij er officieel niet voor in aanmerking kwam, bijvoorbeeld bij een sociale huurwoning (weet niet of dat hier het geval is). Het blijft pijnlijk.
Het echte probleem is dat er gewoon veel te weinig woningen zijn. Daardoor voelt elke misgelopen kans extra oneerlijk. We moeten echt meer gaan bouwen, in alle segmenten. Dat is de enige echte oplossing. Zoals andere forummers al opmerken; de werkelijke invloed van statushouders op de krapte op de woningmarkt is gering. Het is alleen erg zichtbaar en er wordt veel focus opgelegd.
Misschien een schrale troost: statushouders lijken nu een voordeeltje te hebben, maar hun kansen op de woning- en arbeidsmarkt zijn daarna zeker niet beter. Er is nog altijd veel discriminatie op die gebieden, dat blijkt ook steeds weer uit onderzoek.
Gelukkig willen alle partijen snel gaan bouwen. Als er enigszins capabele mensen een regering zullen vormen, zal dit prioriteit krijgen. Maar het zal mogelijk ook wat offers van ons vragen.
Hij komt er wel voor in aanmerking. En ik weet dat die asielzoekers er niks aan kunnen doen. Maar zij krijgen binnen 2 jaar een woningen en Nederlanders niet. Zo simpel is het.Dat is heel zuur en oneerlijk.
Neweve
25-10-2025 om 10:18
Koko67 schreef op 25-10-2025 om 09:58:
[..]
Hij komt er wel voor in aanmerking. En ik weet dat die asielzoekers er niks aan kunnen doen. Maar zij krijgen binnen 2 jaar een woningen en Nederlanders niet. Zo simpel is het.Dat is heel zuur en oneerlijk.
Nederlanders met urgentie krijgen ook binnen 2 jaar een huis.
majorette2005
25-10-2025 om 10:22
Neweve schreef op 25-10-2025 om 10:18:
[..]
Nederlanders met urgentie krijgen ook binnen 2 jaar een huis.
Helaas krijg je in veel gemeenten bijna geen urgentie, ook niet als moeder met kinderen, daar telt brood, bad en bed dan weer niet voir.
Libertine
25-10-2025 om 10:39
majorette2005 schreef op 25-10-2025 om 10:22:
[..]
Helaas krijg je in veel gemeenten bijna geen urgentie, ook niet als moeder met kinderen, daar telt brood, bad en bed dan weer niet voir.
Das natuurlijk onzin. Gemeentes bepalen dat zelf, dus de groepen die urgentie krijgen verschillen, maar in bijna alle gemeentes krijgen mensen met een urgent medisch probleem urgentie. Daklozen krijgen vaak urgentie. Als je je huis kwijt bent door bv brand of gedwongen verhuizing door sloop: urgentie. Ernstige bedreigingen door huisgenoten kunnen reden zijn voor urgentie. En sommige ouders met kinderen die dakloos zijn krijgen wel degelijk urgentie.
felija
25-10-2025 om 10:42
Stardust schreef op 25-10-2025 om 09:32:
zullen we de discussie over vluchtelingen die huizen pikken en moslims die geen billen wassen verder gewoon voor de zoveelste keer in het ter Apel topic voeren?
Daglichtlamp
25-10-2025 om 10:56
Libertine schreef op 25-10-2025 om 10:39:
[..]
Das natuurlijk onzin. Gemeentes bepalen dat zelf, dus de groepen die urgentie krijgen verschillen, maar in bijna alle gemeentes krijgen mensen met een urgent medisch probleem urgentie. Daklozen krijgen vaak urgentie. Als je je huis kwijt bent door bv brand of gedwongen verhuizing door sloop: urgentie. Ernstige bedreigingen door huisgenoten kunnen reden zijn voor urgentie. En sommige ouders met kinderen die dakloos zijn krijgen wel degelijk urgentie.
Gelukkig is er recent een amendement van de ChristenUnie aangenomen bij de wet versterking regie Volkshuisvesting die urgentie verplicht maakt voor gezinnen met dakloze kinderen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z13522&did=2025D30614
(en amendementen moeten uitgevoerd worden itt moties, jammer dat behandeling in de Eerste Kamer moet wachten op reparatie van het discriminerende amendement dat statushouders nooit voorrang mogen krijgen, ook niet in omstandigheden dat anderen wel voorrang krijgen).
Let op de tegenstemmers, PVV, VVD, JA 21 en BBB, die dakloosheid alleen in hun campagne blijkbaar belangrijk vinden)