Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Libertine schreef op 21-10-2025 om 18:50:

[..]

Voor mij ook! Ik vind hen op alle waarden die ik zelf heb het sterkst. Ondanks dat hetzou gaan betekenen dat ik veel meer (erf)belasting etc ga betalen. Dat doe ik graag en zie ik als een privilege. Ik stem op Fatihya Abdi want ik kies altijd voor een vrouw die wat verder op de lijst staat. (Meer vrouwen in de politiek!) Daarnaast woont ze net als ik in Amsterdam en is ze opgevoed door haar alleenstaande moeder (net als ik) en in een arme buurt (net als ik). Schept toch een band

Privilege????

Er zijn ouders die hun leven lang alles op zij hebben gezet om hun kind(eren) na hun dood iets moois na te laten. Daar hebben ze hard voor gewerkt, veel voor gelaten. Met dat specifieke doel.

Ik kan je zeggen dat zich menigeen in zijn graf zou omdraaien bij dit plan.

Nicole123 schreef op 23-10-2025 om 23:20:

Van wat ik er van heb gelezen vond ik in ieder geval Yesilgöz wel rake bewoordingen hebben.

De PVV bestaat uit één man met een Twitteraccount.

Om tegengewerkt te worden, moet je wel werken.

Ja, -Loesje- quoten kan zelfs zij blijkbaar.

En zo preekt iedereen voor zijn eigen parochie. De een heeft verdriet dat zijn wijk zo veranderd is naar een sfeer die ze niet waarderen en voor de ander kan er geen instroom vanuit het buitenland genoeg zijn, hetzij omdat ze zelf niet van origine uit Nederland komen, hetzij omdat ze zelf een heel lucratieve baan hebben die niet zou bestaan zonder deze instroom.

Wel typisch dat men tegenwoordig zijn oren heeft dichtgepropt en zijn ogen strak op zijn eigen bal heeft gericht om maar geen dingen te hoeven horen en zien die ongemakkelijk zouden kunnen zijn: het verdriet van anderen. Als hen dat al iets zou kunnen schelen.

Ik heb al besloten wie het gaat worden. Welke richting wist ik trouwens al lange tijd. Het was alleen een fine tuning op de juiste volksvertegenwoordiger. Dit forum en tv-debatten veranderen daar niets aan.

Ik vond het debat wel oke, maar ik heb niet echt iets nieuws gehoord. Ik vond Wilders dit keer niet de grote winnaar, wat veel mensen hem wel vonden twee jaar terug. Hij werd flink op zijn fouten gewezen door de rest en leek er niet zo lekker uit te komen in mijn ogen. Maar zijn achterban zal dat weinig kunnen schelen denk ik. Bontenbal liet voor het eerst een beetje zijn tanden zien, dat verbaasde me en ik vond Yesilgoz het best wel goed doen. Het waren wel een paar oneliners maar ze liet wel weer wat pit zien. Timmermans tja, daar let ik nooit zo op. Als die zijn mond open trekt luister ik nog maar half. 
Voor mijn eigen portomonee moet ik eigenlijk wel links stemmen want ik ben een laagste inkomen maar dat zou dan altijd eerder SP worden dan PVDA/GL. Voor mij zou het fijn zijn als het eigen risico gehalveerd zou worden of in elk geval verlaagd want ik maak het helaas elk jaar wel op met noodzakelijke zorg. 
Maar ja, dan gaat de premie natuurlijk ook fiks omhoog dus uiteindelijk schiet je daar dan ook weinig mee op.  
Ik denk dat het maar gewoon Jetten gaat worden. Ik vond het jammer dat hij er niet bij was gisteren. Een echte winnaar heb ik niet gezien dit keer. Ik vond het wel gelijk op gaan. 

rionyriony schreef op 24-10-2025 om 07:35:

En zo preekt iedereen voor zijn eigen parochie. De een heeft verdriet dat zijn wijk zo veranderd is naar een sfeer die ze niet waarderen en voor de ander kan er geen instroom vanuit het buitenland genoeg zijn, hetzij omdat ze zelf niet van origine uit Nederland komen, hetzij omdat ze zelf een heel lucratieve baan hebben die niet zou bestaan zonder deze instroom.

Ik ken eigenlijk niemand voor wie de instroom niet genoeg kan zijn. Volgens mij zegt geen enkele partij met een substantieel aantal zetels dat ook.

Echter, als het erom gaat dat mensen buitenlanders niet van alles de schuld geven, wat een veel realistischer standpunt is dan alle instroom is welkom: 

Ik ben zelf opgegroeid in een wijk die erg multi-cultureel was. Dit heb ik als plezierig ervaren. Ik ben opgegroeid met Islamitische klasgenoten en vriendjes en vriendinnetjes. Het zijn gewoon ook mensen, waarvan meeste mensen gewoon aardig of okay zijn en sommige vervelend zijn. Net als de rest van de wereld.

Dat betekent niet dat ik een baan heb waarbij ik aan instromers verdien of zelf een niet-Nederlandse achtergrond heb. 

Waar ik dan weer veel te weinig focus op vind liggen is de macht van de allerrijkste mensen in de wereld en de mega-bedrijven die alle competitie kapot concurreren. Iedereen focust op immigranten, maar let op: als er 1 groep is die meer macht wil hebben en minder wil voor de rest van de mensen, dan zijn zij dat. Zij vinden het wel fijn waarschijnlijk dat onze aandacht afgeleid is. 

Stardust schreef op 23-10-2025 om 11:47:

[..]

dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zie dat mijn post wat scherper overkwam dan ik hem bedoelde, excuses daarvoor. Maar interessant om je gedachtengang te lezen. Daar was ik benieuwd naar, wilde je niet op het matje roepen, nogmaals excuses als dat zo over is gekomen. Ik vind het interessant om je gedachtegang te lezen.

Jetten vertelde in Nieuwsuur dat D66 inderdaad goed bij zichzelf te raden is gegaan en zich deze verkiezingen anders wilde opstellen. Niet meer die studiebol met wetenschappelijk gelijk aan hun kant, maar met een focus op hoop en en optimisme. Dat klimaat nog steeds belangrijk is, maar dat ze dat inderdaad meer verweven hebben in hun programma. Gezien de peilingen lijkt dat werken. En ik denk ook dankzij de nieuwe positionering van de VVD. Gisteren zat Yesilgoz daar en haar werd gevraagd waarom ze afscheid hebben genomen van hun "vrolijke liberalisme" of iets in die strekking. En toen dacht ik; inderdaad, die ruimte is nu vrijgekomen. De VVD van het afgelopen jaar is nauwelijks nog liberaal te noemen en als helemaal niet vrolijk. Eerder boos en geirriteerd. Daardoor is er wel meer ruimte gekomen voor een vrolijk sociaal-liberaal D66.

Oh nee hoor, ik voelde me helemaal niet op het matje geroepen, maak je geen zorgen. Ik kan wel tegen een stootje. Ik vind je uitleg erg fijn juist, dank je wel daarvoor. 

Jetten zijn optimisme is aanstekelijk, dat ben ik met je eens. Het gaat hem veel stemmen opleveren denk ik. Misschien stem ik wel op mijn achterneef, die staat als het goed is ook op de lijst. Maar denk zomaar dat het gewoon Jetten zelf wordt. 

En zo preekt iedereen voor zijn eigen parochie. De een heeft verdriet dat zijn wijk zo veranderd is naar een sfeer die ze niet waarderen en voor de ander kan er geen instroom vanuit het buitenland genoeg zijn, hetzij omdat ze zelf niet van origine uit Nederland komen, hetzij omdat ze zelf een heel lucratieve baan hebben die niet zou bestaan zonder deze instroom, aanvullinghetzij om een stukje menselijkheid voor mensen die geen andere keuze hebben en de pech hebben niet hun wieg te hebben gehad in een veilig en welvaartland als Nederland. 

Wel typisch dat men tegenwoordig zijn oren heeft dichtgepropt en zijn ogen strak op zijn eigen bal heeft gericht om maar geen dingen te hoeven horen en zien die ongemakkelijk zouden kunnen zijn: het verdriet van anderen. Als hen dat al iets zou kunnen schelen.

Ik heb al besloten wie het gaat worden. Welke richting wist ik trouwens al lange tijd. Het was alleen een fine tuning op de juiste volksvertegenwoordiger. Dit forum en tv-debatten veranderen daar niets aan.

In het eerste gedeelte die ik dikgedrukt hebt zet je het wel heel zwart/wit hé, met twee uitersten, daar zit nog heel veel tussen.

En met men bedoel je iedereen in het algemeen neem ik aan?

kerstbeer schreef op 24-10-2025 om 00:28:

[..]

Ik weet niet waar jij woont, maar waar ik woon zeggen mensen geen hoi tegen mensen die ze niet kennen op straat. Jammer eigenlijk maar dat is een andere discussie.

Hierbij denk ik dat je een beetje in de val loopt waar meer mensen in lopen als ze denken dat mensen negatief over hen denken:

De meeste mensen op straat zijn helemaal niet met voorbijgangers bezig. Ze denken aan hun eigen beslommeringen van de dag of dingen die in het vooruitzicht liggen. Hoogstwaarschijnlijk denkt een gesluierde vrouw helemaal niks over je, maar denken ze aan hun werk, het rapport van hun kind of de boodschap die ze vergeten zijn.

Moslims komen een beetje als een obsessie over zo. De meesten denken helemaal niks over jou, net als dat ik mij totaal niet kan herinneren wat voor mensen ik voorbij ben gelopen vandaag.

Hier in de randstad onder Amsterdam ook niet hoor. Elkaar begroeten op straat gebeurd hier echt niet. Heel soms als je op zondag een rondje gaat wandelen door de natuur dat je wel eens een "hoi " krijgt van een tegenligger maar over het algemeen word ik hier echt niet begroet door wildvreemden. 

Euphoria schreef op 24-10-2025 om 06:58:

[..]

Ik begrijp jouw standpunt tav deze specifieke situatie volledig. Ken de man niet, ken wel de partij…een partij die ik voor elke ander punt beslist niet zou kiezen.

En zo zie je hoe divers beweegredenen zijn.

Oh dit is zeker niet de enige reden dat ik op en hen stem. Het is juist een partij waar ik me ook op andere punten erg in kan vinden, dit is slecht te doorslaggevende reden dat ik op die  persoon stem.

Overigens zou het voor mij bij twijfel wel een reden zijn om niet op een partij te stem als ze niks voor deze groep doen

Volgens mij zijn de partijen als BBB en VVD dol op een hoge instroom van laag betaalde arbeidskrachten. Dat aantal is heel veel hoger dan asielzoekers. Maar hun geldschieters willen natuurlijk niet dat dat aantal naar beneden gaat. Zoals vorig jaar bij het SBS-debat de geldschieter van de VVD die ook een uitzendbureau voor dit soort arbeidskrachten heeft. En ik zie de buurten meet veranderen door slecht behandelende mensen uit het Oostbloklanden dan door Marokkanen of andere islamitische mensen. 

Euphoria schreef op 24-10-2025 om 07:05:

[..]

Privilege????

Er zijn ouders die hun leven lang alles op zij hebben gezet om hun kind(eren) na hun dood iets moois na te laten. Daar hebben ze hard voor gewerkt, veel voor gelaten. Met dat specifieke doel.

Ik kan je zeggen dat zich menigeen in zijn graf zou omdraaien bij dit plan.

Ik kan ieder ouder adviseren om, wat die kan missen, met warme hand te schenken. 

Mensen krijgen kinderen tussen 25-35 en overlijden tussen 70-90. Dan zijn hun kids dus 35-65. Vaak zit je rond die leeftijd op richting je eigen financiële top/stabiliteit. Idealiter heb je tijdens de moeilijkere jaren (studie, eerste baantje, huis kopen, kinderopvang) een beetje geld ipv aan het eind van je leven van je ouder. Bijkomend voordeel: scheelt belasting. 

En als kind vind ik het inderdaad een privilege en een voorrecht dat mijn ouders het goed genoeg hebben om mij nu (of na hun dood) iets te kunnen schenken. 

Misschien kun je stoppen met andere mensen standpunten en redenen voor die standpunten toe te dichten die onwaar zijn en nergens op slaan?

Er is helemaal niemand voor wie de instroom vanuit het buitenland niet hoog genoeg kan zijn (behalve misschien BBB qua arbeidsmigranten in de agrarische/vleessector, die partij stemt tegen het massaal binnenhalen van die mensen en vervolgens uitbuiten via malafide uitzendbureaus). Dus dit is puur je eigen verzinsel. 

Dat past dan wel weer bij wat je in je eerdere post over iemand als Timmermans zegt: dat je domweg niet kijkt en luistert als hij iets zegt. Dan hoor je dus inderdaad niet wat hij echt vindt en waarom, maar echoot enkel jouw eigen karikatuur van hem in je hoofd. En dan verwijt jij anderen dat ze hun oren hebben dichtgepropt? Of bedoelde je met 'men' gewoon jezelf?

PensioNada schreef op 23-10-2025 om 21:46:

@Fleurtje mijn ouders hebben de oorlog heel bewust mee gemaakt. Mijn vader heeft ondergedoken gezeten nadat hij opgeroepen was voor de arbeitseinsatz en mijn moeder heeft een deel van de oorlog in gewoond bij een zus, wiens man in het verzet zat, dus ik heb verhalen genoeg gehoord. Mijn moeder kon goed vertellen, dus je voelde haar angst als Duitsers kwamen controleren en op dat moment gelukkig alles klopte.

Mijn ouders en hun broers en zussen, van beide kanten, ook. Mijn vader kon er ook veel en vaak over vertellen.

Mijn schoonouders en hun families hebben de oorlog ook mee gemaakt. Een familielid zat zelfs in een afschuwelijk strafkamp en heeft daar onmenselijk leed meegemaakt.

rionyriony schreef op 23-10-2025 om 22:51:

Toch nog een debat gezien en vermoedelijk ook meteen de laatste. Wilders was gewoon Wilders en heeft altijd klare taal. Bontebal had een te ontspannen gezicht waar hij kennelijk maandenlang op had geoefend. En dat gezicht was ongepast gezien de problemen van het land. Je zou uit elkaar moeten springen van werklust! Vermoedelijk pappen en nathouden wordt het. Moet allemaal uit Brussel komen (in marmer gegraveerde verdragen) of van de gemeente. Hoeft ie lekker niks te doen. Staatsmannetje spelen; doen alsof hij naar kiezers luistert maar intussen luistert hij alleen maar naar zijn companen in Brussel.

Jetten was gelukkig niet aanwezig, Yesilgöz kon niet over haar persoonlijke problemen heenstappen, Timmermans is niet iemand waar ik naar luister of naar kijk. Jammer van Dilan. Maar goed, ze heeft dat zo besloten. Misschien hebben ze ruzie gehad.

Ik weet niet of ik nog naar het slotdebat ga kijken volgende week. Het zal niet veel anders zijn.

Ik heb het opgenomen, daarna toch gekeken, maar gauw weer afgezet. Ik kon het niet meer aanhoren. Dat vond ik wel vreemd van mezelf, want normaal zit ik dan bijna met de neus op het tv-scherm. Nu kon ik het niet verdragen. Eigenlijk kon ik Bontenbal het minst goed verdragen.

Bij Vandaag Inside ging het er ook over.

felija schreef op 23-10-2025 om 23:27:

[..]

Da's wel scherp!

En vooral ingestudeerd.

Scherp: Zij zat in dat zelfde kabinet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.