Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Nicole123
23-10-2025 om 19:31
Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 19:07:
[..]
Nee, Fleurtje_5 word niet goed gelezen.
Hier word gedaan alsof ik nog nooit met een moslima heb gesproken. Oud-collega's (moslima) waren heel gewoon. Maar die liepen nooit gesluierd, op eentje na, en dat was dan alleen als ze naar werk of naar huis ging.
........En een hele enkele gesluierde vrouw glimlacht naar me als ik knik of hoi zeg. Maar de meesten zien mij als een of andere zondaar met mijn blote haren. Terwijl ik er altijd netjes en fatsoenlijk bij loop.
Ik lees prima, dus doe niet alsof het aan mij ligt als jij zelf dit soort taal uitslaat. Ook vrouwen met hoofddoek en sluier zijn gewoon mensen, net als jij en ik. Praat eens met ze, in plaats van ze weg te zetten op grond van één situatie die al jaren geleden is en waar je hele theorieën aan vast hangt over wat het gedachtgoed wel niet zal zijn van alle mensen die een hoofddoek dragen. Dan zul je merken dat de meesten je helemaal niet zien als een zondaar, maar jou ook gewoon als een mens beschouwen.
Neweve
23-10-2025 om 20:39
PensioNada schreef op 23-10-2025 om 17:46:
[..]
En ja, als (westerse) samenleving moet je je proberen te wapenen tegen fascistische en autocratische trends uit elke hoek. Dus dat zijn Hitler groet makende extreemrechtse nationalisten, maar ook fundamentalistische moslims die de sharia willen invoeren.
Eens, en afbraak van de rechtstaat op groep x aan te pakken maakt het voor een ander ook makkelijker om groep y aan te pakken.
Kortom als we nu beslissingen nemen waardoor asielzoekers minder rechten hebben (zoals woning urgentie) kunnen worden kan ik de toekomst een moslim die privileges gebruiken om vrouwen minder rechten te geven.
Neweve
23-10-2025 om 20:45
Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 12:58:
[..]
Achteraf zegt Jetten dat immigratie te veel aan Wilders is overgelaten. Dat is slim: met zijn gladde praatjes maakt Jetten Wilders probleemeigenaar in plaats van probleembenoemer. Alsof het feit dat Wilders zei waar het op stond eigenlijk de oorzaak is van het probleem.
Maar de PVV was de afgelopen 1.5jaar de probleem eigenaar, de minister van asiel is namelijk de eindverantwoordelijke voor alle problemen met asiel.
Als je alleen het probleem wilt benoemen maar niet de verantwoordelijkheid voor de oplossing wil dragen of op zn minst een bijdrage wilt geven dan ben je toch hypocriet?
PensioNada
23-10-2025 om 21:46
@Fleurtje mijn ouders hebben de oorlog heel bewust mee gemaakt. Mijn vader heeft ondergedoken gezeten nadat hij opgeroepen was voor de arbeitseinsatz en mijn moeder heeft een deel van de oorlog in gewoond bij een zus, wiens man in het verzet zat, dus ik heb verhalen genoeg gehoord. Mijn moeder kon goed vertellen, dus je voelde haar angst als Duitsers kwamen controleren en op dat moment gelukkig alles klopte.
rionyriony
23-10-2025 om 22:51
Toch nog een debat gezien en vermoedelijk ook meteen de laatste. Wilders was gewoon Wilders en heeft altijd klare taal. Bontebal had een te ontspannen gezicht waar hij kennelijk maandenlang op had geoefend. En dat gezicht was ongepast gezien de problemen van het land. Je zou uit elkaar moeten springen van werklust! Vermoedelijk pappen en nathouden wordt het. Moet allemaal uit Brussel komen (in marmer gegraveerde verdragen) of van de gemeente. Hoeft ie lekker niks te doen. Staatsmannetje spelen; doen alsof hij naar kiezers luistert maar intussen luistert hij alleen maar naar zijn companen in Brussel.
Jetten was gelukkig niet aanwezig, Yesilgöz kon niet over haar persoonlijke problemen heenstappen, Timmermans is niet iemand waar ik naar luister of naar kijk. Jammer van Dilan. Maar goed, ze heeft dat zo besloten. Misschien hebben ze ruzie gehad.
Ik weet niet of ik nog naar het slotdebat ga kijken volgende week. Het zal niet veel anders zijn.
Nicole123
23-10-2025 om 23:08
Ik lees in deze post niets over het debat, enkel over wat blijkbaar al voor het debat je mening was. Als je zo naar een debat kijkt dan kun je inderdaad net zo goed niet kijken.
Nicole123
23-10-2025 om 23:20
Van wat ik er van heb gelezen vond ik in ieder geval Yesilgöz wel rake bewoordingen hebben.
De PVV bestaat uit één man met een Twitteraccount.
Om tegengewerkt te worden, moet je wel werken.
felija
23-10-2025 om 23:27
Nicole123 schreef op 23-10-2025 om 23:20:
Van wat ik er van heb gelezen vond ik in ieder geval Yesilgöz wel rake bewoordingen hebben.
Da's wel scherp!
Libertine
23-10-2025 om 23:36
Nicole123 schreef op 23-10-2025 om 23:20:
Vond dat allemaal een beetje ingestudeerde oneliners eigenlijk. Die laatste heeft ze al een paar keer uit de mouw getoverd en is zelfs wat sleets inmiddels. Inhoudelijk had ze verder niet veel om het lijf vanavond. Ze blijft een beetje hangen op “samen afspraken maken” (over werkgevers van arbeidsmigranten) en “het ene jaar nul en het andere jaar meer” (over migranten) en “rust in de portemonnee”. Weinig concreet vond ik
Ik vond Genee eigenlijk best goed. Hij pakte Wilders redelijk aan op beloftes die hij niet was nagekomen (zoals het eigen risico). En maakte nog een goeie grap over het wetenschappelijk buro van de PVV. Wilders praat graag en nogal hard maar hij zegt eigenlijk altijd hetzelfde. Ondanks het onderwerp dat wordt besproken brengt hij het altijd terug op migratie.
Bontebal vond ik niet zo heel uitgesproken. Hij wees de VVD op een aantal zaken waar ze mede verantwoordelijk voor zijn maar die Yezilgoz voor het gemak even vergat maar alleen het CDA in de schoenen wilde schuiven (over de huren), terecht overigens. Maar over zijn eigen programma is me niet veel meer helder geworden.
Timmermans vond ik, gezien het feit hij de enige linkse partij aan tafel vertegenwoordigde, zich goed staande houden. Hij was kalm (zeker in vergelijking met vorig jaar) en concreet in z’n plannen.
Voor een SBS debat viel het me redelijk mee. Voorspelbaar was het.
Stardust
23-10-2025 om 23:38
ze had een paar goed voorbereide, scherpe one liners.
verder was het weinig inhoudelijk. Genee stond ze letterlijk op te jutten als ze fel werden, als een soort breaking MC/kermis omroeper.
Het was niet Wilders’ scherpste optreden, denk ik. Hij ging wel heel erg op de stoel van “de Nederlander” zitten en kwam weinig verder dan migratie.
Van bontenbal herinner ik me niet zoveel. En dat zegt ook genoeg. Timmermans liet zich verleiden tot harder praten en dan klinkt hij weer elitairder. Zal hem ook niet geholpen hebben.
Slim hoe D66 officieel niet aanwezig was, maar Jetten wel zorgde dat hij af en toe genoemd werd.
Ik heb ook al veel gekeken en gelezen, dan hoor je misschien ook weinig nieuws. Is ook jammer dat het steeds dezelfde mensen zijn. Ik zou wel eens debatten (liefst 1 op 1) willen zien tussen de portefeuillehouders op verschillende thema’s.
Daglichtlamp
23-10-2025 om 23:43
Hier kun je bijvoorbeeld het debat over de zorg terugkijken https://hetgrotezorgdebat.nl/
Hier het regenboogdebat: https://dezwijger.nl/programma/cocs-regenboog-verkiezingsdebat-2
Het woondebat: https://www.neprom.nl/artikel/het-grote-woondebat-2025-%E2%80%93-samen-bouwen-aan-vertrouwen/2767
kerstbeer
24-10-2025 om 00:28
Fleurtje_5 schreef op 23-10-2025 om 19:07:
[..]
........En een hele enkele gesluierde vrouw glimlacht naar me als ik knik of hoi zeg. Maar de meesten zien mij als een of andere zondaar met mijn blote haren. Terwijl ik er altijd netjes en fatsoenlijk bij loop.
Ik weet niet waar jij woont, maar waar ik woon zeggen mensen geen hoi tegen mensen die ze niet kennen op straat. Jammer eigenlijk maar dat is een andere discussie.
Hierbij denk ik dat je een beetje in de val loopt waar meer mensen in lopen als ze denken dat mensen negatief over hen denken:
De meeste mensen op straat zijn helemaal niet met voorbijgangers bezig. Ze denken aan hun eigen beslommeringen van de dag of dingen die in het vooruitzicht liggen. Hoogstwaarschijnlijk denkt een gesluierde vrouw helemaal niks over je, maar denken ze aan hun werk, het rapport van hun kind of de boodschap die ze vergeten zijn.
Moslims komen een beetje als een obsessie over zo. De meesten denken helemaal niks over jou, net als dat ik mij totaal niet kan herinneren wat voor mensen ik voorbij ben gelopen vandaag.
Stardust
24-10-2025 om 01:40
Daglichtlamp schreef op 23-10-2025 om 23:43:
Hier kun je bijvoorbeeld het debat over de zorg terugkijken https://hetgrotezorgdebat.nl/
Hier het regenboogdebat: https://dezwijger.nl/programma/cocs-regenboog-verkiezingsdebat-2
Het woondebat: https://www.neprom.nl/artikel/het-grote-woondebat-2025-%E2%80%93-samen-bouwen-aan-vertrouwen/2767
Dank je!
Euphoria
24-10-2025 om 06:58
Lollypopje schreef op 21-10-2025 om 17:51:
voor mij word het ook Groen-links/pvda
En dan de nr 11 Julian Bushof.
Hij heeft die stem waarschijnlijk niet nodig, maar voor mij is het een stem als steun voor alles wat hij doet, omdat hij een van de weinige is die zich actief inzet voor mensen met post acute infectie ziektes en M.E. zonder hem waren we er nog heel veel slechter af geweest
Ik begrijp jouw standpunt tav deze specifieke situatie volledig. Ken de man niet, ken wel de partij…een partij die ik voor elke ander punt beslist niet zou kiezen.
En zo zie je hoe divers beweegredenen zijn.