Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Koko67 schreef op 16-10-2025 om 18:58:

[..]

Boskalis naar Dubai, Unilever naar Engeland, Shell heeft aangegeven te gaan verhuizen. Een paar kleine bedrijfjes die wel klaar zijn met Nederland.

Allemaal rechtse kabinetten en dan lopen ze weg: https://nos.nl/artikel/2511767-boskalis-breidt-uit-in-abu-dhabi-toekomst-in-nederland-ongewis

Libertine schreef op 16-10-2025 om 16:42:

[..]

Als de zorg je erg aan het hart gaat wellicht nog goed te vermelden dat GroenLinks PvdA de enige partij is die het voornemen heeft níet te bezuinigen op de zorg en zelfs te investeren. Die halen de investering voor defensie niet bij de zorg vandaan maar oa bij het verhogen van de erfbelasting van zeer vermogenden etc.

Nee, dat klinkt zo mooi en nobel, maar die gaan op een andere manier een aanslag plegen op je beurs. De zorg gaat me altijd aan het hart. Maar niet alleen de zorg.

Ik heb hem gehoord bij Vandaag Inside, hij had het vooral over 'investering hier en investering daar'. En het gaat goed met Nederland, er was van alles mogelijk. Wie denk je dat dat allemaal gaat betalen? Wijken bouwen op een vliegveld kost per vliegveld alleen al miljarden om de zwaar vervuilde grond te saneren. Wie gaat dat betalen? Wie gaat die onreëele grote uitdagingen betalen? 

7.1

*Investeren in onze toekomst,We worden geconfronteerd met grote uitdagingen als het gaat om ongelijkheid, veiligheid en klimaatverandering.

*Sterke schouders. De investeringen die de komende jaren nodig zijn, zullen druk leggen op de begroting..........Voor ons geldt altijd: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten.

*Verantwoord begrotingsbeleid. We voeren een trendmatig begrotingsbeleid om de economie te stabiliseren............

*Achtergelaten rekeningen. De laatste jaren is er alleen maar oog geweest voor de korte termijn en zijn alle belangrijke maatschappelijke en financiële keuzes doorgeschoven. Wij kiezen voor een blik op de lange termijn en kiezen voor hervormingen die ons land sterker en socialer maken.

*Nieuwe Europese begrotingsregels. We zijn voorstander van de vernieuwing van de Europese begrotingsregels, waarbij meer nadruk komt te liggen op duurzame investeringen en hervormingen. De mogelijkheid om uitgaven voor defensie tijdelijk uit te zonderen van het tekort, juichen we toe en zetten we nationaal in. We willen bevorderen dat lidstaten nationale hervormingen doorvoeren. Bij het uitblijven daarvan moeten financiële consequenties volgen.

*Brede welvaart. Het uitgangspunt van ons beleid is niet puur financieel, maar gericht op het vergroten van de welvaart in brede zin. Dat betekent dat we de impact op onze leefomgeving en het welzijn van burgers meewegen, binnen en buiten Nederland, op de korte en lange termijn.

*Financiën van medeoverheden. We dragen zorg voor voldoende middelen voor medeoverheden, zodat zij hun wettelijke taken kunnen uitvoeren. Het gemeentelijk belastinggebied wordt uitgebreid met een leegstandsheffing, en niet beperkt.

7.2

*Werken moet lonen. Over inkomen waarvoor je hebt gewerkt, zou je niet meer belasting moeten betalen dan over inkomen dat is aan komen waaien.We maken werken lonend, door de belasting op inkomen uit arbeid te verlagen. Dat betalen we met een eerlijke bijdrage van mensen met veel vermogen en bedrijven die veel winst maken.

*

................

*Eerlijke erfbelasting. We willen de erf- en schenkbelasting eerlijker maken. Gewone erfenissen hoeven niet te worden belast, de belasting op de grote erfenissen gaat omhoog. De vrijstelling voor partners blijft in stand. Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.

*

https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/over-geld-en-sterke-schouders/

Erfbelasting nóg meer verhogen is helemaal niet eerlijker, dat is gewoon diefstal.

En dit kan ik moeilijk rijmen: Mensen die werk en gezin niet goed kunnen combineren en daarom minder werken hebben ook minder inkomen, en mensen die door ziekte geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn geraakt en ongewild minder kunnen werken, zouden dus méér belasting moeten betalen dan iemand die blij mag zijn met gezondheid, met werk en goed salaris. Want werken moet lonen. Daar krijg je sterke schouders van.

Daarnaast wil men dat de sterke schouders meer moeten bijdragen.

Daglichtlamp schreef op 16-10-2025 om 17:16:

[..]

SP bezuinigd ook niet op de zorg, en legt in hun financiële bijlage ook uit hoe ze dat betalen. (De PVV bezuinigd ook niet op de zorg, maar die denkt denk ik dat geld iets is wat je gewoon bijdrukt of zo).

Ow echt? De PVV denkt dat geld bijgedrukt kan worden? Weer een eigen aanname? of staat dat in hun verkiezingenprogramma?

Koko67 schreef op 16-10-2025 om 17:23:

[..]

En bij de bedrijven waarvan er al een aantal hebben aangekondigd nog meer verhogingen niet te accepteren en dus vertrekken uit Nederland. En dan gaatNederland van welvarend naar een heel stuk minder welvarend.

Precies dit dus.

Daarom zijn die plannen van GL/PvdA helemaal niet reëel.

Libertine schreef op 16-10-2025 om 18:06:

[..]

Grote mond van bedrijven. Daarnaast is het ook een soort “ik vertrek”. Valt vaak tegen hoor, in het buitenland

Nee, grote mond van GL/PvdA

En met het CDA kunnen we telkens Bonteballen neer tellen voor Vrijheidsbijdrage.
Dan worden belastingen flink verhoogd voor extra investeringen in de Krijgsmacht.

https://www.ad.nl/politiek/teruglezen-cda-leider-bontenbal-onder-vuur-om-plan-vrijheidsbijdrage~a646de90/

Fleurtje_5 schreef op 16-10-2025 om 19:27:

En met het CDA kunnen we telkens Bonteballen neer tellen voor Vrijheidsbijdrage.
Dan worden belastingen flink verhoogd voor extra investeringen in de Krijgsmacht.

https://www.ad.nl/politiek/teruglezen-cda-leider-bontenbal-onder-vuur-om-plan-vrijheidsbijdrage~a646de90/

En CDA is ook voor een herinvoering van de dienstplicht. Naast dat Bontenbal weer zo'n draaikont is, is zijn partij ook voor dat soort dingen. Dat zou ik ook een zeer slecht plan vinden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-10-2025 om 20:05 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 15-10-2025 om 17:54:

Het is verkiezingsreces, dus op dit moment is er behalve voor het debatje morgen, geen werk in de Tweede Kamer. Het werk is deze weken campagne voeren. (en het debat morgen, daar is Wilders geen spreker, dat mag Raymond de Roon doen, ben benieuwd of hij meer mag doen dan zijn 'eigen' inbreng voorlezen)

En inderdaad, de Roon heeft alleen zijn eigen inbreng geleverd in de eerste en de tweede termijn. Heeft verder geen enkele keer geïnterrumpeerd, noch tijdens de bijdragen van de andere sprekers van de Kamer, noch tijdens de antwoorden van premier Schoof. 

Ik zit net de CPB doorrekening te lezen van GL/PvdA maar het valt me op dat ze;

Lasten voor bedrijven significant verhogen. Hogere winstbelasting en Vpb, afname MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek, hogere bijdrage Zvw (van werknemer naar werkgever) en een hoger minimumloon. 

Daarnaast laten ze de arbeidseis voor kinderopvang los? Dus, gratis (?) Kinderopvang ook als je niet werkt? 

Ze nemen willen de prikkel om meer te werken wegnemen, zodat mensen meer tijd hebben voor vrijwilligerswerk of vrije tijd? Daarmee zou de werkeloosheid dalen maar ook het aantal gewerkte uren per persoon. Uhm, logisch dat de werkeloosheid daalt, meer mensen werken minder uren in hetzelfde werk. Hoe is hulpzaam voor de tekorten overal?

Alle artsen moeten in loondienst. Wat vinden die artsen daar eigenlijk van? mogen ze dat niet meer zelf bepalen?

De koopkracht voor woningbezitters neemt af, de belastingdruk voor midden- en hoge inkomens neemt (iets) toe, de belastingdruk op bedrijven neemt fors toe. 

De erfbelasting gaat stijgen maar kan nergens vinden hoeveel? 

Zoals ik het lees zijn de grootste voordelen voor gezinnen met kinderen en mensen met een uitkering, daarna de lage inkomens. 

De lasten komen allemaal terecht bij bovengenoemde groepen. Hoe is dat nou echt eerlijk verdeeld?

Niks mis met mensen die niet kunnen werken ondersteunen, maar deze partij wil letterlijk mensen meer recht geven op vrije tijd door de prikkel om extra uren te werken weg te nemen. (Letterlijk in de plannen bij het CP 

Sorry, maar hoe kan ik achter zoiets staan wanneer een hele grote groep mensen de vrije tijd voor werknemers zou moeten bekostigen?

Ja, en de middeninkomens( die dit land echt draaiende houdt) gaat er zo goed als niks op vooruit. Als het aan groen links/ pvda ligt is het echt beter om niet meer 40 uur te werken. Een paar uurtjes of helemaal niet. Mijn zoon werkt 40 uur en verdient modaal. Dus geen toeslagen, helemaal niks. Hij is echt gekke Henkie als hij straks 40 uur blijft werken.

Jorni schreef op 16-10-2025 om 19:34:

[..]

En CDA is ook voor een herinvoering van de dienstplicht. Naast dat Bontenbal weer zo'n draaikont is, is zijn partij ook voor dat soort dingen. Dat zou ik ook een zeer slecht plan vinden.

Niet alleen Henri Bontenbal, er zitten nog veel meer draaikonten die het met nette beschaafde praatjes kunnen vertellen.  De link in mijn bericht wat je had gequote staat: 

-Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA kwam onder vuur te liggen over het onduidelijke asielstandpunt van zijn partij. Hoewel Timmermans zegt dat GroenLinks-PvdA bereid is om migratie in te dammen, wil hij geen voorbeelden noemen van strengere asielmaatregelen. Volgens Timmermans moeten vluchtelingen altijd worden opgevangen.

Fleur met haar eeuwige Timmermans-obsessie 😆  je plaat loopt behoorlijk vast 

Libertine schreef op 16-10-2025 om 16:42:

[..]

Als de zorg je erg aan het hart gaat wellicht nog goed te vermelden dat GroenLinks PvdA de enige partij is die het voornemen heeft níet te bezuinigen op de zorg en zelfs te investeren. Die halen de investering voor defensie niet bij de zorg vandaan maar oa bij het verhogen van de erfbelasting van zeer vermogenden etc.

ps. Op de zorg word NU al overnieuw geknibbeld. Dit vertelde een zorgeconoom een paar daagjes geleden op tv.  Dat er nu al vaak geen bed beschikbaar meer is voor iemand die echt opgenomen zou moeten worden. Het word schrijnend.

Dit artikel moet je ook maar eens lezen voor als je het nog niet wist hoe de zaken ervoor staan:

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/10/14/staatssecretaris-pouw-ik-ben-me-rot-geschrokken-van-de-gigantische-bezuinigingen-op-de-zorg-a4909511

Titel:

Staatssecretaris Nicki Pouw
'Ik ben me rot geschrokken van de gigantische bezuinigingen op de zorg'.

................

„Ik hoop als staatssecretaris een paar grote stappen te kunnen zetten, de figuurlijke eerste steen te leggen. Als je ziet hoe mensen tegenwoordig een verpleeghuis binnenkomen… In heftige toestand, vaak noodopnames. Het verpleeghuis wordt bijna een hospice. Ik heb echt zin om daar iets aan te doen.”

..................

Koko67 schreef op 16-10-2025 om 22:50:

Ja, en de middeninkomens( die dit land echt draaiende houdt) gaat er zo goed als niks op vooruit. Als het aan groen links/ pvda ligt is het echt beter om niet meer 40 uur te werken. Een paar uurtjes of helemaal niet. Mijn zoon werkt 40 uur en verdient modaal. Dus geen toeslagen, helemaal niks. Hij is echt gekke Henkie als hij straks 40 uur blijft werken.

Je beseft toch wel dat er altijd compromissen gesloten moeten worden? PvdA gaat er nu hard in en dan doen ze bij de onderhandelingen water bij de wijn. 

De soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

Ik hoop dat de PvdA mee gaat regeren maar niet dat zij het alleen voor het zeggen krijgen. 

Ik zou als ik je zoon was nog maar niet minder gaan werken. 

Miraval schreef op 16-10-2025 om 21:22:

Ik zit net de CPB doorrekening te lezen van GL/PvdA maar het valt me op dat ze;

Lasten voor bedrijven significant verhogen. Hogere winstbelasting en Vpb, afname MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek, hogere bijdrage Zvw (van werknemer naar werkgever) en een hoger minimumloon.

Daarnaast laten ze de arbeidseis voor kinderopvang los? Dus, gratis (?) Kinderopvang ook als je niet werkt?

Ze nemen willen de prikkel om meer te werken wegnemen, zodat mensen meer tijd hebben voor vrijwilligerswerk of vrije tijd? Daarmee zou de werkeloosheid dalen maar ook het aantal gewerkte uren per persoon. Uhm, logisch dat de werkeloosheid daalt, meer mensen werken minder uren in hetzelfde werk. Hoe is hulpzaam voor de tekorten overal?

Alle artsen moeten in loondienst. Wat vinden die artsen daar eigenlijk van? mogen ze dat niet meer zelf bepalen?

De koopkracht voor woningbezitters neemt af, de belastingdruk voor midden- en hoge inkomens neemt (iets) toe, de belastingdruk op bedrijven neemt fors toe.

De erfbelasting gaat stijgen maar kan nergens vinden hoeveel?

Zoals ik het lees zijn de grootste voordelen voor gezinnen met kinderen en mensen met een uitkering, daarna de lage inkomens.

De lasten komen allemaal terecht bij bovengenoemde groepen. Hoe is dat nou echt eerlijk verdeeld?

Niks mis met mensen die niet kunnen werken ondersteunen, maar deze partij wil letterlijk mensen meer recht geven op vrije tijd door de prikkel om extra uren te werken weg te nemen. (Letterlijk in de plannen bij het CP

Sorry, maar hoe kan ik achter zoiets staan wanneer een hele grote groep mensen de vrije tijd voor werknemers zou moeten bekostigen?

En zag je ook dit:

*Nieuwe Europese begrotingsregels. We zijn voorstander van de vernieuwing van de Europese begrotingsregels, waarbij meer nadruk komt te liggen op duurzame investeringen en hervormingen. De mogelijkheid om uitgaven voor defensie tijdelijk uit te zonderen van het tekort, juichen we toe en zetten we nationaal in. We willen bevorderen dat lidstaten nationale hervormingen doorvoeren. Bij het uitblijven daarvan moeten financiële consequenties volgen.

Wat houd die vernieuwing van de Europese begrotingsregels in voor Nederland? Is het een vernieuwing van de Nieuwe Europese begrotingsregels of  is het de Nieuwe Europese begrotingsregels zoals in onderstaande link van sept 2024 ?? 

Moeten wij in Nederland ons bemoeien met de nationale hervormingen van alle andere lidstaten? Spreekt hier een bezorgd politicus of de commissaris van de Europese Unie? Of moeten we straks 'bijspringen' in de kosten als andere lidstaten achterblijven met hun ingrijpende investeringen en ingrijpende vernieuwingen? Moeten de burgers van Nederland veeeeeel meer erfbelasting gaan betalen (blijft diefstal) als andere lidstaten er een potje van maken? 

https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/achtergrond-2024/bij-nieuwe-europese-begrotingsregels-is-voldoende-afstand-tot-3-tekortnorm-belangrijk/ 20 september 2024

In april zijn nieuwe Europese begrotingsregels in werking getreden. Hoewel de nieuwe regels realistischer zijn, blijven ze ingrijpend, zeker voor landen met hoge schulden. Of de nieuwe regels leiden tot voldoende afbouw van te hoge schulden, hangt af van de naleving en handhaving. Voor Nederland is het vooral van belang om voldoende afstand te bewaren tot de 3%-tekortnorm en de 60%-schuldnorm.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.