Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Libertine schreef op 16-10-2025 om 12:07:

nog een interessant artikel van de Correspondent over democratie, wat mensen bedoelen als ze iemand verwijten een gevaar voor democratie te zijn en hoe populisten daar naar kijken vanuit hun spelregels over democratie.

https://decorrespondent.nl/16448/de-meerderheid-krijgt-niet-altijd-haar-zin-en-dat-is-hartstikke-democratisch/ae9a93b7-2089-0121-26b7-31eb0b2b695f

Dank je, Libertine. Duidelijk verhaal.

nog een interessant artikel van de Correspondent over democratie, wat mensen bedoelen als ze iemand verwijten een gevaar voor democratie te zijn en hoe populisten daar naar kijken vanuit hun spelregels over democratie.

https://decorrespondent.nl/16448/de-meerderheid-krijgt-niet-altijd-haar-zin-en-dat-is-hartstikke-democratisch/ae9a93b7-2089-0121-26b7-31eb0b2b695f

Fascinerend artikel! Bedankt voor het plaatsen 

Zilver_gray schreef op 16-10-2025 om 12:36:

[..]

Fascinerend artikel! Bedankt voor het plaatsen

Dit inderdaad, heb veel te lang zitten lezen. Nu moet ik haasten om op tijd klaar te zijn voor de visite straks. 

Bakblik schreef op 16-10-2025 om 13:07:

[..]

Dit inderdaad, heb veel te lang zitten lezen. Nu moet ik haasten om op tijd klaar te zijn voor de visite straks.

heb je zometeen in elk geval gesprek stof!

Zilver_gray schreef op 16-10-2025 om 13:19:

[..]

heb je zometeen in elk geval gesprek stof!

Aan gespreksstof geen gebrek denk ik. Er komt en vriendin die ik door omstandigheden al 8 jaar minstens door omstandigheden alleen heel oppervlakkig heb gesproken. 

Daarbij is het soms ook niet verstandig om met goede vrienden over politiek/geloof te praten. Ik heb een vriendin waarmee ik niet over politiek praat en ook een vriendin waarmee ik niet over geloof praat. 

De vriendin die nu komt zat altijd wel op mijn lijn qua politieke voorkeur maar er kan veel veranderen in een aantal jaar.  Het is niet het eerste onderwerp dat ik aan zal snijden. 

Bedankt voor het delen. Leve de dikke democratie!

Schemerlampje schreef op 16-10-2025 om 10:00:

[..]

Ja, en dit is bij de PVV natuurlijk heel goed geregeld....

Zeker, de partijdemocratie, hoe dat zit bij de PVV weet toch iedereen. Daar is nooit omheen gedraaid. Maar hij komt wel op voor 'zijn' mensen. En Ingrid Coenradi deed ook gewoon haar ding, ook al was Wilders het er eerst niet mee eens. En dat Dion Graus op de lijst staat kan ik nog steeds niet goed begrijpen.

Maar andere partijen hebben ook te luisteren naar hun opperhoofd. Toch? Mona Keijzer kon bij het CDA vertrekken omdat ze een keer niet met één mond sprak omdat haar geweten daar geen zin meer in had.

Maar onderstaande vind ik nog steeds een groot gebrek aan partijdemocratie.

https://youtu.be/qICY3-GlbLY?si=_ARdC_Xz4n9VjBku  Opiniemaker vindt dat GroenLinks-PvdA RADICALISEERT 20 jun 2025 

Hoor wat er word gezegd én Zie vanaf 3.18 minuut het stembiljet voor de partijleden.

Nighttripper schreef op 16-10-2025 om 10:47:

[..]

Hier idem.Bij sommige stemwijzers is er een overzicht wat de partijen afgelopen jaren op een bepaald onderwerp hebben gestemd.Dat zegt m.i veel meer (hoewel ook niet alles natuurlijk). Dus de talkshows en debatten,vooral in deze tijd,neem ik meestal met een (flinke) korrel zout. Maar wel wat iemand de afgelopen jaren over bepaald onderwerpen heeft gezegd,en vooral gedaan (bv wetsvoorstellen). En dus niet wat die alleen de laatste 2 weken heeft geroepen.

Over verkiezingsprogramma's gesproken:

Vandaag staat een groot artikel in Dagblad De Limburger. 

Ik zie dat het zelfde artikel ook in het NRC staat: En zal een stukje quoten en ook twee regels onderstrepen:

Titel:

Staatssecretaris Nicki Pouw
'Ik ben me rot geschrokken van de gigantische bezuinigingen op de zorg'.

.........................

„De moed zakte me in de schoenen. Ik ben me rot geschrokken van de gigantische bezuinigingen.”

Pouw diende twee jaar geleden als Kamerlid, samen met toenmalig PVV-Kamerlid Fleur Agema, een initiatiefwetsvoorstel in om de bijna verdwenen verzorgingshuizen te laten terugkeren. Het kabinet-Schoof trok daar 600 miljoen euro voor uit. Het voorstel moet nog naar de Kamer toe, waarschijnlijk in het voorjaar. Maar uit de CPB-doorrekening blijkt dat CDA, D66, VVD en JA21 dat geld willen schrappen.

Uw kindje dreigt te sneuvelen.
„Ik hoop als staatssecretaris een paar grote stappen te kunnen zetten, de figuurlijke eerste steen te leggen. Als je ziet hoe mensen tegenwoordig een verpleeghuis binnenkomen… In heftige toestand, vaak noodopnames. Het verpleeghuis wordt bijna een hospice. Ik heb echt zin om daar iets aan te doen.”

Tot afgelopen vrijdag…
„Tot een paar partijen die ik als medestanders zag ineens zeiden: ‘Haal dat potje maar leeg.’ Henri Bontenbal [CDA-lijsttrekker] was er eerder positief over in een opinieartikel in het AD. JA21 heeft het zelfs op de site staan – ik heb het nog gecheckt – en ook in het verkiezingsprogramma.
Ik dacht altijd: er is een politieke meerderheid, dat moet goed komen. Die bodem valt nu ineens weg.”

Bent u daar boos over?

Ze zucht. „Ik word niet heel snel boos. Maar het valt me tegen dat ze niet achter hun belofte blijven staan. CDA en JA21 zeggen het een, maar laten het andere doorrekenen. Daar schrok ik het meeste van.
Ik vind die CPB-doorrekeningen sowieso een frustrerend proces. Het klinkt heel cynisch, maar wat hebben mensen dan nog aan verkiezingsprogramma’s?”

Is het schrappen niet gewoon een manier om geld te besparen?
„Er moest ergens geld vandaan komen en dan is zorg een makkelijk potje.
Het is een grote begroting, veel partijen vinden de zorgkosten toch al te hoog. En het is lucratief: als je nu geld weghaalt, werkt dat de komende jaren door.”

......................

Fleurtje_5 schreef op 16-10-2025 om 15:54:

[..]

Over verkiezingsprogramma's gesproken: 
Staatssecretaris Nicki Pouw
'Ik ben me rot geschrokken van de gigantische bezuinigingen op de zorg'.

.........................

„De moed zakte me in de schoenen. Ik ben me rot geschrokken van de gigantische bezuinigingen.”

Pouw diende twee jaar geleden als Kamerlid, samen met toenmalig PVV-Kamerlid Fleur Agema, een initiatiefwetsvoorstel in om de bijna verdwenen verzorgingshuizen te laten terugkeren. Het kabinet-Schoof trok daar 600 miljoen euro voor uit. Het voorstel moet nog naar de Kamer toe, waarschijnlijk in het voorjaar. Maar uit de CPB-doorrekening blijkt dat CDA, D66, VVD en JA21 dat geld willen schrappen.

......................

Als de zorg je erg aan het hart gaat wellicht nog goed te vermelden dat GroenLinks PvdA de enige partij is die het voornemen heeft níet te bezuinigen op de zorg en zelfs te investeren. Die halen de investering voor defensie niet bij de zorg vandaan maar oa bij het verhogen van de erfbelasting van zeer vermogenden etc.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-10-2025 om 17:16 Topicstarter

Libertine schreef op 16-10-2025 om 16:42:

[..]

Als de zorg je erg aan het hart gaat wellicht nog goed te vermelden dat GroenLinks PvdA de enige partij is die het voornemen heeft níet te bezuinigen op de zorg en zelfs te investeren. Die halen de investering voor defensie niet bij de zorg vandaan maar oa bij het verhogen van de erfbelasting van zeer vermogenden etc.

SP bezuinigd ook niet op de zorg, en legt in hun financiële bijlage ook uit hoe ze dat betalen. (De PVV bezuinigd ook niet op de zorg, maar die denkt denk ik dat geld iets is wat je gewoon bijdrukt of zo).

Daglichtlamp schreef op 16-10-2025 om 17:16:

[..]

SP bezuinigd ook niet op de zorg, en legt in hun financiële bijlage ook uit hoe ze dat betalen. (De PVV bezuinigd ook niet op de zorg, maar die denkt denk ik dat geld iets is wat je gewoon bijdrukt of zo).

Je hebt gelijk! Vergat erbij te vermelden dat ik het had over de cpb doorgerekende partijplannen 

Libertine schreef op 16-10-2025 om 16:42:

[..]

En bij de bedrijven waarvan er al een aantal hebben aangekondigd nog meer verhogingen niet te accepteren en dus vertrekken uit Nederland. En dan gaatNederland van welvarend naar een heel stuk minder welvarend. 

Daglichtlamp schreef op 16-10-2025 om 17:16:

[..]

Ja, maar is die bijlage te vertrouwen? Niet doorgerekend door de rekenkamer maar door “ onafhankelijke” bureaus die ze zelf betalen. Ik weet niet, maar klinkt als “ wij van wc eend”. En er is ook geen instantie die die onafhankelijke onderzoekers van de SP gecontroleerd heeft.

Koko67 schreef op 16-10-2025 om 17:23:

[..]

En bij de bedrijven waarvan er al een aantal hebben aangekondigd nog meer verhogingen niet te accepteren en dus vertrekken uit Nederland. En dan gaatNederland van welvarend naar een heel stuk minder welvarend.

Grote mond van bedrijven. Daarnaast is het ook een soort “ik vertrek”. Valt vaak tegen hoor, in het buitenland

Libertine schreef op 16-10-2025 om 18:06:

[..]

Grote mond van bedrijven. Daarnaast is het ook een soort “ik vertrek”. Valt vaak tegen hoor, in het buitenland

Boskalis naar Dubai, Unilever naar Engeland, Shell heeft aangegeven te gaan verhuizen. Een paar kleine bedrijfjes die wel klaar zijn met Nederland.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.