Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Loeki72
15-10-2025 om 16:51
Jorni schreef op 15-10-2025 om 16:48:
[..]
Heb je het bericht van Yumi niet gezien? Hij sluit nou weer gewoon overal aan. En het kan goed zijn dat Wilders normaal gesproken niet vaak naar dat soort dingen gaat. Alsof dat zo belangrijk is. In plaats van wat babbelen met journalisten en in talkshows kan hij beter aan het werk zijn waar hij voor is aangenomen. Dat is namelijk waar het echt om draait (en ja daar valt wel het een en ander op aan te merken maar dat geldt voor alle politici wel in meer of mindere mate) en niet om het babbelen in/met de media. In campagnetijd is het wel handig om er meer aan deel te nemen en dat gaat hij nu gewoon doen, ondanks de heftige situatie waar hij in zit en ondanks hetgeen onlangs is voorgevallen. Respect hoor.
Bedoel je met dat hard werken van hem en zijn kamerleden twitteren en haatzaaien? Want iets anders doen hij en zijn kamerleden niet.
Daglichtlamp
15-10-2025 om 16:52
Dat doet hij dus juist niet, het enige wat hij alsnog wel gaat doen is het jeugdjournaaldebat. Alle eerdere afmeldingen (van voor de extra bedreiging) blijven staan. Maar goed dit is al weer geen inhoud.
Een uitgebreid interview door Nieuwsuur zou wellicht de gelegenheid geven om Wilders te bevragen over deze doorrekening van zijn verkiezingsprogramma. https://esb.nu/doorrekening-verkiezingsprogramma-pvv/
Want hoe gaat hij zijn dure plannen betalen, als hij ook de belasting voor alles en iedereen verlaagd? Hoe zien jullie dat?
Jorni
15-10-2025 om 17:13
Loeki72 schreef op 15-10-2025 om 16:51:
[..]
Bedoel je met dat hard werken van hem en zijn kamerleden twitteren en haatzaaien? Want iets anders doen hij en zijn kamerleden niet.
Zoals ik al zei over zijn werk zelf, hoe hij dat uitvoert en zijn manier van politiek bedrijven, daar valt wel het nodige over te zeggen.
Jorni
15-10-2025 om 17:16
Daglichtlamp schreef op 15-10-2025 om 16:52:
Dat doet hij dus juist niet, het enige wat hij alsnog wel gaat doen is het jeugdjournaaldebat. Alle eerdere afmeldingen (van voor de extra bedreiging) blijven staan. Maar goed dit is al weer geen inhoud.
Een uitgebreid interview door Nieuwsuur zou wellicht de gelegenheid geven om Wilders te bevragen over deze doorrekening van zijn verkiezingsprogramma. https://esb.nu/doorrekening-verkiezingsprogramma-pvv/
Want hoe gaat hij zijn dure plannen betalen, als hij ook de belasting voor alles en iedereen verlaagd? Hoe zien jullie dat?
Het is toch al lang duidelijk dat die plannen gewoon maar wat dingen zijn die hij roept. Ook al zou hij daar een mooi antwoord op kunnen geven in een talkshow, dan nog komt nergens wat van terecht. Waarom dan nog waarde hechten aan de plannen die hij zegt te hebben en zijn toelichting daarop.
felija
15-10-2025 om 17:18
Jorni schreef op 15-10-2025 om 17:16:
[..]
Het is toch al lang duidelijk dat die plannen gewoon maar wat dingen zijn die hij roept. Ook al zou hij daar een mooi antwoord op kunnen geven in een talkshow, dan nog komt nergens wat van terecht. Waarom dan nog waarde hechten aan de plannen die hij zegt te hebben en zijn toelichting daarop.
Nou ja, tegen beter weten in hopen dat mensen die twijfelen om op hem te stemmen, dan zien dat die plannen onuitvoerbaar zijn en de gewone burger niet gaan helpen, integendeel. Dus alleen weer veel geschreeuw weinig wol.
Jorni
15-10-2025 om 17:22
felija schreef op 15-10-2025 om 17:18:
[..]
Nou ja, tegen beter weten in hopen dat mensen die twijfelen om op hem te stemmen, dan zien dat die plannen onuitvoerbaar zijn en de gewone burger niet gaan helpen, integendeel. Dus alleen weer veel geschreeuw weinig wol.
Het is dan aan de andere partijen om goed campagne te voeren en een goed eigen verhaal te hebben wat genoeg mensen aanspreekt. Geen moddergooien, maar een echt eigen goed verhaal vertellen.
Stardust
15-10-2025 om 17:47
[..]
Alsof dat zo belangrijk is. In plaats van wat babbelen met journalisten en in talkshows kan hij beter aan het werk zijn waar hij voor is aangenomen. Dat is namelijk waar het echt om draait (en ja daar valt wel het een en ander op aan te merken maar dat geldt voor alle politici wel in meer of mindere mate) en niet om het babbelen in/met de media. In campagnetijd is het wel handig om er meer aan deel te nemen en dat gaat hij nu gewoon doen
Ik krijg de indruk dat we wezenlijk anders kijken naar de (rol van) journalistiek (in een democratie).
Journalistiek is een belangrijke, controlerende pijler. Zonder hardwerkende journalisten, was de toeslagenaffaire waarschijnlijk nooit (of nog veel later) uitgekomen. Bijvoorbeeld.
dus met journalisten “babbelen” is belangrijk voor mij in verkiezingstijd. Bij nieuwsuur kennen ze de programma’s vaker beter dan de lijsttrekker zelf en dat is superinformatief.
Die rechtstatelijkheid/democratische waarden zijn voor mij een van de belangrijkste criteria voor mijn stem. Waarom zou ik gebruik maken van mijn zwaarbevochten democratische rechten om te stemmen op een partij die de democratie zelf geen warm hart toedragen en die niet kostte wat kost wil beschermen?
Daglichtlamp
15-10-2025 om 17:54
Het is verkiezingsreces, dus op dit moment is er behalve voor het debatje morgen, geen werk in de Tweede Kamer. Het werk is deze weken campagne voeren. (en het debat morgen, daar is Wilders geen spreker, dat mag Raymond de Roon doen, ben benieuwd of hij meer mag doen dan zijn 'eigen' inbreng voorlezen)
Jorni
15-10-2025 om 18:14
Stardust schreef op 15-10-2025 om 17:47:
[..]
Ik krijg de indruk dat we wezenlijk anders kijken naar de (rol van) journalistiek (in een democratie).
Journalistiek is een belangrijke, controlerende pijler. Zonder hardwerkende journalisten, was de toeslagenaffaire waarschijnlijk nooit (of nog veel later) uitgekomen. Bijvoorbeeld.
dus met journalisten “babbelen” is belangrijk voor mij in verkiezingstijd. Bij nieuwsuur kennen ze de programma’s vaker beter dan de lijsttrekker zelf en dat is superinformatief.
Die rechtstatelijkheid/democratische waarden zijn voor mij een van de belangrijkste criteria voor mijn stem. Waarom zou ik gebruik maken van mijn zwaarbevochten democratische rechten om te stemmen op een partij die de democratie zelf geen warm hart toedragen en die niet kostte wat kost wil beschermen?
Dat moet je ook zeker niet doen. Als je gaat stemmen dan zou ik een partij kiezen waar jij vertrouwen in hebt. Als het een partij is met een nog wat meer onbekende lijsttrekker dan kan ik me voorstellen dat je die dan graag eens in een talkshow ziet om te zien hoe die persoon kan debatteren. Want iemand kan mooie standpunten hebben, maar moet die denk ik ook kunnen verdedigen en naar voren kunnen brengen in een debat. En goed kunnen samenwerken/onderhandelen. Van politici die al langer meedraaien weet je dat wel. Daar heb je geen extra talkshows en interviews voor nodig denk ik. Wel is het leuk om naar te kijken en kan het inderdaad informatief zijn.
Voor de rest draait het vind ik meer om, wat partijen in het verleden hebben gedaan, wat er in hun verkiezingsprogramma staat en hoe hun stemgedrag is geweest in de kamer op de voor jou belangrijke onderwerpen.
Wel kunnen tv debatten en de media mensen beinvloeden in campagnetijd. En als je de partij van Wilders vreselijk vindt dan kun je beter blij zijn als hij vaker niet komt opdagen, omdat hij vaak juist supergoed uit de verf komt in debatten. Daar is hij supersterk in en dat zou hem denk ik juist extra stemmen opleveren waar jij echt niet op hoopt.
En ja ik vind de journalistiek ook belangrijk. Het is belangrijk dat ze hier en daar wat dingen boven water krijgen. Maar die talkshows en interviews in campagnetijd, neh dat zou bij mij geen doorslag geven en ik til daar niet zo zwaar aan. Al die praatjes om zieltjes te winnen. Maar goed, voor een andere stemmer kan dat dat juist meer betekenis hebben.
Stardust
15-10-2025 om 18:36
niet alles op tv, radio of zelfs krant is journalistiek, dat ben ik met je eens. Veel talkshows zijn meer entertainment. Maar er zijn wel degelijk inhoudelijke debatten en interviews die dingen boven water krijgen waar wij als burgers middelen, tijd en/of kennis gewoon simpelweg niet hebben.
Ik vind op deze manier transparant zijn en verantwoording afleggen een net zo wezenlijk onderdeel van het werk van een politicus als een wet maken.
Daglichtlamp
15-10-2025 om 18:47
Door het Nieuwsuur interview van Eerdmans weet ik nu wel dat er discrepanties zitten tussen wat JA21 in zijn programma schrijft èn wat ze hebben laten doorrekenen door het CPB. Als ik JA21 overwoog te stemmen dan zou ik dat relevante informatie vinden.
https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/14005/artikel/2586491-ja21-veranderde-onvermeld-verkiezingsbeloftes-voor-doorrekening
Bijvoorbeeld dat JA21 de pensioenleeftijd sneller wil laten stijgen volgens hun doorrekening. Dat wil je toch weten?
rionyriony
15-10-2025 om 18:47
Ach, waar iedereen voor stond is al jarenlang gebleken (en ik vond het schaamteloze vertoon daarvan niet om áán te zien) dus ik geloof niet in plotselinge koersveranderingen en beloften. Als je daarin gelooft ben je toch wel héél simpel. 
Goh, plotseling willen we immigratie gaan beperken (als Pasen en Pinksteren op één dag vallen). Hebben we jarenlang voor gehad, niets aan gedaan, maar ineens, kort voor de verkiezingen, wordt dat van belang omdat we kiezers willen misleiden.
Ik heb me wel voorgenomen nu alle lijsttrekkers bij sommige media weer present zijn om op enig moment tenminste een deel ervan te gaan bekijken.
Yumi
15-10-2025 om 19:16
[..]
Heb je het bericht van Yumi niet gezien? Hij sluit nou weer gewoon overal aan. En het kan goed zijn dat Wilders normaal gesproken niet vaak naar dat soort dingen gaat. Alsof dat zo belangrijk is. In plaats van wat babbelen met journalisten en in talkshows kan hij beter aan het werk zijn waar hij voor is aangenomen. Dat is namelijk waar het echt om draait (en ja daar valt wel het een en ander op aan te merken maar dat geldt voor alle politici wel in meer of mindere mate) en niet om het babbelen in/met de media. In campagnetijd is het wel handig om er meer aan deel te nemen en dat gaat hij nu gewoon doen, ondanks de heftige situatie waar hij in zit en ondanks hetgeen onlangs is voorgevallen. Respect hoor.
Het gaat om dit bericht, nergens gelezen dat dit niet doorgaat, maar misschien hebben sommige forummers ergens andere info vandaan?
Hij zegt weer aan de slag te gaan en tot de verkiezingen onder meer aanwezig te zullen zijn bij het SBS6-debat, het EenVandaag-debat en NOS Slotdebat.
Yumi
15-10-2025 om 19:20
Jorni schreef op 15-10-2025 om 17:16:
[..]
Dit
Waarom toch willen dat hij komt? Dan kunnen we daarna elk woord analyseren en zie je wel roepen....