Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Yumi schreef op 14-10-2025 om 17:53:

[..]

Het programma van Ruud de Wild was ook zonder publiek. Weet je nog wat Fortuyn zei? Als mij iets gebeurt,....

Pim Fortuyn: "Als mij iets gebeurt, ...."

We komen hier niet uit, ik wens het niemand toe. We verschillen hierin teveel van mening, dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, ik voel me geraakt door zoveel onbegrip. Ik weet wat angst met een mens kan doen, waardoor ik me beter kan inleven. Blijf veilig in je bubbel. (niet vervelend bedoeld)

Daarnaast weten wij ook niet alles wat er speelt. Het kan goed zijn dat er veel meer speekt dan wij weten qua bedreigingen. Het lijkt mij dat veel daarvan ook vertrouwelijk blijft om de veiligheid van Wilders meer te kunnen garanderen. Hij is niet voor zijn lol afgehaakt en daar heb ik absoluut begrip voor.

Er zijn fatwa's over Geert Wilders uitgesproken met de oproep hem te vermoorden. Die fatwa's zijn niet tijdgebonden of functie gebonden, maar persoonsgebonden. Er is geen automatische vervaldatum, ze blijven van kracht tot de persoon die de oproep heeft gedaan (of erkende opvolger) het herroept. 

Zelfs als Wilders zich in de toekomst terugtrekt uit de publiciteit blijft het risico bestaan. Fanatiekelingen kunnen jaren later nog gehoord geven aan de oproep. Kijk maar naar Salman Rushdie, over hem had Khomeini al in 1989 een fatwa uitgesproken vanwege Rushdie's boek "The Satanic Verses". 

Zilver_gray schreef op 14-10-2025 om 18:17:

[..]

Mooie gezegde inderdaad!

Maar dan kunnen we dit forum wel opdoeken 😉

Haha ja ook weer een waarheid als een koe. 

(Om maar in de sfeer te blijven)

Malibu2 schreef op 14-10-2025 om 18:42:

Er zijn fatwa's over Geert Wilders uitgesproken met de oproep hem te vermoorden. Die fatwa's zijn niet tijdgebonden of functie gebonden, maar persoonsgebonden. Er is geen automatische vervaldatum, ze blijven van kracht tot de persoon die de oproep heeft gedaan (of erkende opvolger) het herroept.

Zelfs als Wilders zich in de toekomst terugtrekt uit de publiciteit blijft het risico bestaan. Fanatiekelingen kunnen jaren later nog gehoord geven aan de oproep. Kijk maar naar Salman Rushdie, over hem had Khomeini al in 1989 een fatwa uitgesproken vanwege Rushdie's boek "The Satanic Verses".

Precies, dit is algemeen bekend en daarom vraag ik me inmiddels af... weet men dit niet, is het een gebrek aan empathie, sluit men er de ogen voor, wil men het niet weten, of komt het beter uit dat bepaalde personen zich terugtrekken/verdwijnen uit de politiek? 

Yumi schreef op 14-10-2025 om 18:51:

[..]

Precies, dit is algemeen bekend en daarom vraag ik me inmiddels af... weet men dit niet, is het een gebrek aan empathie, sluit men er de ogen voor, wil men het niet weten, of komt het beter uit dat bepaalde personen zich terugtrekken/verdwijnen uit de politiek?

Ik vermoed dat het vaak een combinatie hiervan is. 

De PVV verliest licht 2 weken voor de verkiezingen. De partij van Wilders staat op 31 zetels, dat waren er eind september nog 34. D66 en JA21 krijgen er iets bij en staan nu op ongeveer gelijke hoogte met de VVD.

Het onderzoek is grotendeels gehouden voor het RTL-debat, maar nadat bekend werd dat Geert Wilders zijn campagne voorlopig stopzet vanwege een terreurdreiging. Dat Wilders de afgelopen dagen onzichtbaar was, wordt niet expliciet genoemd als reden om de PVV te verlaten. Weglopende kiezers hebben uiteenlopende redenen om naar andere partijen over te stappen.

Uit onderzoek onder het Opiniepanel blijkt dat bijna alle mensen die nu PVV zouden stemmen (96 procent) er begrip voor hebben dat Wilders nu even niet meedoet
. Maar de meerderheid (60 procent) van de PVV-stemmers vindt het wel belangrijk dat hij deze campagne nog in debat gaat met andere partijleiders.

Vlak achter de PVV volgen GroenLinks-PvdA en het CDA. De partij van Frans Timmermans komt nu uit op 25 (+2 sinds de vorige zetelpeiling), het CDA blijft stabiel op 23 zetels.

Helft kiezers zweeft nog

Hoewel de verkiezingen dichterbij komen, worden kiezers nog niet zekerder van hun zaak. Eind september zweefde 50 procent nog, nu is 48 procent van de mensen die gaan stemmen niet zeker van zijn of haar keuze. Zij weten nog helemaal niet wat ze moeten stemmen, of twijfelen nog over hun keuze.

Mensen die nog geen keuze hebben gemaakt, overwegen vooral het CDA, de VVD en D66.

PVV verliest licht in nieuwe zetelpeiling; D66, JA21 en VVD nu op gelijke hoogte | EenVandaag

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-10-2025 om 19:23 Topicstarter

https://www.utwente.nl/nieuws/2025/9/577983/live-van-torentje-naar-torentje-politieke-kopstukken-naar-campus#debatten-terugkijken

Waren deze al gedeeld? Interessant om terug te kijken als je van een bepaalde lijsttrekker meer wilt weten. Telkens 1 op 1. Yesilogoz, Jetten en Timmermans zijn al geweest. Ook hier had Wilders al begin september besloten om niet deel te nemen. Aan het einde telkens een stukje waarbij lijsttrekkers mogen aangeven wat ze denken dat de verkiezingsuitslag gaat zijn. Yesilogoz voorspelt dat de PVV eindigt met 17 zetels. Dat is wel erg wensdenken, net als de 30 die ze voorspelt voor de VVD. Overigens laten ook Timmermans en Jetten hun eigen partij winnen in hun voorspelling. 

Daglichtlamp schreef op 14-10-2025 om 13:56:

[..]

Niemand verwacht van Wilders dat hij tot in de eeuwigheid politiek actief blijft. Ik kan me goed voorstellen dat de bedreigingen waaronder hij zal blijven leven zolang hij politiek actief is een keer teveel worden. Dat zou ook niemand hem kwalijk nemen, niemand verwijt toch Kaag of Van der Wal dat ze niet meer actief zijn in de Nederlandse politiek.

Maar hij doet wel mee aan de verkiezingen, wat mij betreft moet je dan ook bereid zijn om te doen aan debatten, zodat je bevraagd kunt worden op de keuzes die je gemaakt hebt.

Wilders heeft daarbij de uitdaging dat hij eigenlijk een eenmanspartij is. 

Als een andere partijleider op hetzelfde niveau bedreigd wordt dan kan een nummer 2 waarschijnlijk wel deelnemen. Bovendien is opstappen ook makkelijker omdat het voortbestaan van jouw partij minder afhankelijk is van jou als lijsttrekker. 

Wilders is niet voor niks een van de langst zittende politici (tot voor kort liep hij nog iets achter op van der Staaij en van Bommel, maar die zijn beide gestopt). 

Yumi schreef op 14-10-2025 om 18:51:

[..]

Waarom zou je er vanuit gaan dat de mensen die een andere duiding hebben mbt zijn huidige afwezigheid bij de debatten, iets niet weten of niet empathisch zouden zijn of de ogen ergens voor sluiten? Beetje vreemd om de mensen die anders denken dan jij zo weg te zetten? 

Mijn strekking is dat het een lafbek is. Maar wel een hele slimme en strategische lafbek dus dit is geënsceneerd wat mij betreft. Is net zoveel of zo weinig plausibel als de verklaring die ik hier eerder ergens las, namelijk dat z’n vrouw de bedreigingen misschien wel zat zou zijn (of iets van die strekking).

Libertine schreef op 14-10-2025 om 20:18:

[..]

Waarom zou je er vanuit gaan dat de mensen die een andere duiding hebben mbt zijn huidige afwezigheid bij de debatten, iets niet weten of niet empathisch zouden zijn of de ogen ergens voor sluiten? Beetje vreemd om de mensen die anders denken dan jij zo weg te zetten?

Mijn strekking is dat het een lafbek is. Maar wel een hele slimme en strategische lafbek dus dit is geënsceneerd wat mij betreft. Is net zoveel of zo weinig plausibel als de verklaring die ik hier eerder ergens las, namelijk dat z’n vrouw de bedreigingen misschien wel zat zou zijn (of iets van die strekking).

Een lafbek? Zo, das een hele uitspraak. En dat voor een man die om zijn mening al jaren beschermd wordt. Die al jaren in safehuizen woont. 
Wat vind je van mannen als Lubach? Die in een interview toegaf niet iets te durven zeggen over moslims? Wel over de paus of over Staphorst, allemaal prima. Maar over moslims niet, dan word ik bedreigd. Ook een lafbek?

Het laatste wat ik van Wilders vind is een lafbek. Ondanks dat hij zo wordt bedreigd en voor zijn veiligheid zo bizar afgeschermd moet leven blijft hij in de politiek werken en voor zijn mening uitkomen. Dat vind ik bijzonder moedig. Niet veel doen hem.dat na.

Koko67 schreef op 14-10-2025 om 20:46:

[..]

Een lafbek? Zo, das een hele uitspraak. En dat voor een man die om zijn mening al jaren beschermd wordt. Die al jaren in safehuizen woont.
Wat vind je van mannen als Lubach? Die in een interview toegaf niet iets te durven zeggen over moslims? Wel over de paus of over Staphorst, allemaal prima. Maar over moslims niet, dan word ik bedreigd. Ook een lafbek?

Een man die al meerdere keren uit de regering is weggelopen, die nooit verantwoording neem, een man die onbetrouwbaar is. Een man die leider van een niet democratische eenmanspartij is. Een man die ons veel geld kost en veel haat heeft gezaaid. In mijn ogen kan hij ook niets anders dan dat. 

Loeki72 schreef op 14-10-2025 om 21:11:

[..]

Een man die al meerdere keren uit de regering is weggelopen, die nooit verantwoording neem, een man die onbetrouwbaar is. Een man die leider van een niet democratische eenmanspartij is. Een man die ons veel geld kost en veel haat heeft gezaaid. In mijn ogen kan hij ook niets anders dan dat.

Maar dat soort dingen gaan meer over het politiek bedrijven zelf door Wilders. Daar valt zeker wel wat over te zeggen over de manier van politiek bedrijven door Wilders, maar hij een lafbek, nee daar kan ik me niet in vinden.

Loeki72 schreef op 14-10-2025 om 21:11:

[..]

Is hij een lafbek of gewoon erg slim en berekenend? Ik denk persoonlijk het laatste... hij weet precies wanneer hij weg moet lopen met zo min mogelijk politieke schade. Hij weet het precies zo te draaien dat het nooit aan hem of zijn partij ligt. Nee, ik denk zeker geen lafbek maar sluw als een vos. 

Miraval schreef op 14-10-2025 om 21:18:

[..]

Is hij een lafbek of gewoon erg slim en berekenend? Ik denk persoonlijk het laatste... hij weet precies wanneer hij weg moet lopen met zo min mogelijk politieke schade. Hij weet het precies zo te draaien dat het nooit aan hem of zijn partij ligt. Nee, ik denk zeker geen lafbek maar sluw als een vos.

Ik denk het ook. 

En dat maakt het nu extra lastig om in te schatten of het een emotionele of een slimme/berekende beslissing is om niet mee te doen aan de debatten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.