Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Miraval schreef op 14-10-2025 om 21:18:

[..]

Is hij een lafbek of gewoon erg slim en berekenend? Ik denk persoonlijk het laatste... hij weet precies wanneer hij weg moet lopen met zo min mogelijk politieke schade. Hij weet het precies zo te draaien dat het nooit aan hem of zijn partij ligt. Nee, ik denk zeker geen lafbek maar sluw als een vos.

Ik zei dan ook: “slimme en strategische lafbek”. Want dat wegblijven bij de debatten vind ik simpelweg laf. 

“If you can’t stand the heat stay out of the kitchen”.  

Maar goed. Iedereen vindt er het zijne van. Wat mij betreft gaat het alweer te lang over hem. 

Libertine schreef op 14-10-2025 om 20:18:

[..]

Waarom zou je er vanuit gaan dat de mensen die een andere duiding hebben mbt zijn huidige afwezigheid bij de debatten, iets niet weten of niet empathisch zouden zijn of de ogen ergens voor sluiten? Beetje vreemd om de mensen die anders denken dan jij zo weg te zetten?

Mijn strekking is dat het een lafbek is. Maar wel een hele slimme en strategische lafbek dus dit is geënsceneerd wat mij betreft. Is net zoveel of zo weinig plausibel als de verklaring die ik hier eerder ergens las, namelijk dat z’n vrouw de bedreigingen misschien wel zat zou zijn (of iets van die strekking).

Ik zet niemand zo weg, ik vroeg me het e.a. af er stonden niet voor niets vraagtekens bij. Dat jij je aangesproken voelt, tsja.

De tijd die je weg bent geweest, heeft je niet bepaald milder gemaakt in je uitspraken. Over iemand op een bepaalde manier wegzetten, gesproken....

ik vind Wilders het grote voorbeeld van een slimme, sluwe rasopportunist. Hij krijgt het toch maar mooi voor elkaar dat mensen oprecht blijven denken dat die arme Geert alleen maar wordt tegengewerkt.

Yumi schreef op 14-10-2025 om 23:07:

[..]

Ik zet niemand zo weg, ik vroeg me het e.a. af er stonden niet voor niets vraagtekens bij. Dat jij je aangesproken voelt, tsja.

De tijd die je weg bent geweest, heeft je niet bepaald milder gemaakt in je uitspraken. Over iemand op een bepaalde manier wegzetten, gesproken....

Dat ene vraagteken maakt de door jouw genoemde opmerkingen naar mijn smaak niet minder suggestief. 

De causaliteit tussen “weg zijn geweest” en “niet milder gemaakt” ontgaat me trouwens ook. (Misschien kun je me beter onder de negeerknop zetten)

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2025 om 09:03:

[..]

Klopt, dat ben ik met je eens. Wilders had naast een paar heel capabele mensen (oa Ingrid Coenradi, Martin Bosman), zeer on-capabele mensen. Hij had het niet zien aankomen dat hij meer zetels kreeg dan dat hij aan capabele mensen had.

Ik ben het niet eens met wat je schrijft over buitenlanders pesten. Hij is er heilig van overtuigd dat het met dit westerse landje langzaam de verkeerde kant op gaat. En als je eerlijk bent kun je dat ook zien. Over de hele wereld. Zie Engeland, Frankrijk, delen in België en helaas nu ook in Duitsland. En daardoor nemen die troepen rechts-extremisten ook toe. Het word een nare tijd als je het mij vraagt.

Deze journalist was in 2019 zelfs bang voor van hoe het in andere landen gaat en stelt vragen aan Timmermans:

https://youtu.be/LePaetRvvoo?si=soMZxb0kOl90ZEqc 15 feb 2019 Fascinerend gesprekje met een Hongaarse burgerjournalist (?) https://www.geenstijl.nl/5147706/timmerfrans-in-z-n-vieste-duits-islam-hoort-al-2000-jaar-bij-europa

https://www.geenstijl.nl/5178371/beieren-minbin-islamvideo Shockerende video's van demonstraties in Duitsland

PS.

Om nog even terug te komen op bovenste video waarin een Hongaarse journalist in gesprek gaat met Timmermans. Hij vraagt aan Timmermans waarom hij is gekomen. Timmermans beweert (in het Engels) dat er helemaal geen plan is om asielzoekers naar Hongarije te sturen. De journalist zegt telkens 'dat zijn leugens'. Timmermans gaat naar binnen, maar nergens is hij binnen te zien. Die video is van feb. 2019

Sprak Timmermans de waarheid? Of loog hij zo overtuigend dat zelfs ik hem bijna geloofde? Was er werkelijk geen plan om (nog meer) asielzoekers naar Hongarije te sturen?

HIJ LOOG DUS.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/23/hongarije-europa-asiel-asielzoekers-brussel-eu-europese-unie/

Hongarije dreigt om asielzoekers naar Brussel te sturen: "Als ze migranten willen, kunnen ze die krijgen"
23 aug. 2024

De Hongaarse overheid heeft een plan klaar om elke migrant of vluchteling die het land binnenkomt, "een enkele reis" naar Brussel aan te bieden. Dat heeft Gergely Gulyás, minister en hoofd van het kabinet van de premier, gezegd tijdens een overheidsoverleg. Het plan is een reactie op de monsterboete die Hongarije van de Europese Unie moet betalen, omdat het land de asielwetten van de EU negeert.

In 2020 oordeelde het gerechtshof in Luxemburg dat Hongarije de Europese regels rond de behandeling en de opvang van vluchtelingen en migranten niet naleeft.

.........etc.etc.etc..............

Zo overweegt de Hongaarse regering om asielzoekers die het land binnenkomen, gratis en volledig vrijblijvend een enkele reis naar Brussel aan te bieden. Dat heeft Gergely Gulyás gezegd tijdens de wekelijkse briefing van de regering.

"Na de asielprocedure bieden wij alle migranten aan de Hongaarse grens de mogelijkheid om vrijwillig en gratis naar Brussel vervoerd te worden", zegt hij. "Als Brussel migranten wil, kan het die krijgen. Asielzoekers kunnen daar dan met de Europese Commissie onderhandelen over hun eigen zorg."

[foto]

Het voorstel is geïnspireerd op het gedachtegoed van de Amerikaanse Republikeinen, schrijft Politico. Die dienen wel vaker als inspiratiebron voor de Hongaarse regering. In 2022 werden ongeveer 5.000 ongedocumenteerde migranten met de bus van de zuidelijke (Republikeinse) staten Texas en Arizona naar de Amerikaanse hoofdstad Washington DC gevoerd bij wijze van protest. In totaal werden daarvoor 150 bussen ingelegd. Ook in New York City kwamen al bussen met migranten uit de zuidelijke staten toe.
Sommige vluchtelingen niet langer welkom

Gisteren maakte Hongarije ook bekend dat alleen de Oekraïense vluchtelingen met een officieel adres in een regio "waar de oorlog tegen Rusland actief woedt", nog aanspraak kunnen maken op huisvesting in het land. Dat staat in een nieuwe wet die de overheid heeft goedgekeurd. De Europese Commissie zal nakijken of de maatregel in strijd is met de Europese wetgeving.

Volgens de Hoge Commissie voor Vluchtelingen van de Verenigde Naties bevinden zich ongeveer 46.000 Oekraïense vluchtelingen in Hongarije. Het overgrote deel van die mensen zou zelf voor accommodatie betalen of bij familie wonen. Ongeveer 4.000 vluchtelingen hebben onvoldoende middelen en krijgen dus steun van de overheid. Zo'n 3.000 mensen zouden door de nieuwe maatregel worden getroffen.

Geert Wilders vanochtend op X:

Deze maand heb ik precies 21 jaar beveiliging en woon ik niet meer thuis in Venlo, maar in een safehouse van de Staat. 

Ik heb ontelbare doodsbedreigingen in alle soorten en maten uit binnen- en buitenland gekregen, inclusief verschillende fatwas die nooit verdwijnen en waarin wordt opgeroepen mij te vermoorden. 

Mijn naam staat op de dodenlijsten van de Taliban, Al Qaida en ISIS. En er komen nog bijna dagelijks nieuwe bedreigingen bij, vaak teveel om aangifte tegen te doen. 

Ik ken na al die jaren het gevoel van persoonlijke vrijheid niet meer. De impact van dat alles op jezelf en je gezin is vaak moeilijk uit te leggen aan mensen die het niet zelf hebben meegemaakt. 

Maar er komen nu verkiezingen aan, het is campagnetijd en ik voel een grote verantwoordelijkheid voor Nederland en alle PVV-kiezers. 

Dus ik ga weer aan de slag en zal tot de verkiezingen aanwezig zijn bij: Vandaag Inside, Telegraaf, SBS6 debat, Debat van het Zuiden, Jeugdjournaal, EenVandaag debat, het NOS Slotdebat en Radio 538. 

Nederland verdient een hele grote PVV waarin de Nederlanders weer op 1 staan in hun eigen land. 

Het strengste asielbeleid ooit inclusief een asielstop is onmogelijk zonder de PVV! Dus ga stemmen op 29 oktober en maak de PVV groter dan ooit, zodat niemand om ons heen kan! 

De PVV is er voor u!
En vergeet nooit: dit is úw land! 

Geert Wilders 

#PVV #StemPVV ❤️

https://x.com/geertwilderspvv/status/1978328834320597465?t=F9D9sVcNhXs8BvE0cVVJiw&s=19

Yumi schreef op 14-10-2025 om 17:53:

[..]

Het programma van Ruud de Wild was ook zonder publiek. Weet je nog wat Fortuyn zei? Als mij iets gebeurt,....

Pim Fortuyn: "Als mij iets gebeurt, ...."

We komen hier niet uit, ik wens het niemand toe. We verschillen hierin teveel van mening, dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, ik voel me geraakt door zoveel onbegrip. Ik weet wat angst met een mens kan doen, waardoor ik me beter kan inleven. Blijf veilig in je bubbel. (niet vervelend bedoeld)

Deze video had ik nog niet eerder gezien. Wat goed gesproken en zeer treffend deze woorden van Pim Fortuyn. Helaas het 'als mij iets gebeurt' is gebeurd.

Libertine schreef op 14-10-2025 om 18:07:

[..]

Die had niet de beveiliging die Wilders nu heeft dus de vergelijking gaat mank.

Tussen die tijd (maart 2002) en 2025 zijn de risico's alleen maar flink toegenomen.

Destijds durfden meisjes en vrouwen ook zonder problemen over straat, en had men nog nooit gehoord van fietstochten met thema 'geef ons de nacht terug'. 

Malibu2 schreef op 14-10-2025 om 18:42:

Er zijn fatwa's over Geert Wilders uitgesproken met de oproep hem te vermoorden. Die fatwa's zijn niet tijdgebonden of functie gebonden, maar persoonsgebonden. Er is geen automatische vervaldatum, ze blijven van kracht tot de persoon die de oproep heeft gedaan (of erkende opvolger) het herroept.

Zelfs als Wilders zich in de toekomst terugtrekt uit de publiciteit blijft het risico bestaan. Fanatiekelingen kunnen jaren later nog gehoord geven aan de oproep. Kijk maar naar Salman Rushdie, over hem had Khomeini al in 1989 een fatwa uitgesproken vanwege Rushdie's boek "The Satanic Verses".

Diep diep triest. Schandalig. Dit is Nederland, het mooie vrije landje.

Libertine schreef op 14-10-2025 om 20:18:

[..]

Waarom zou je er vanuit gaan dat de mensen die een andere duiding hebben mbt zijn huidige afwezigheid bij de debatten, iets niet weten of niet empathisch zouden zijn of de ogen ergens voor sluiten? Beetje vreemd om de mensen die anders denken dan jij zo weg te zetten?

Mijn strekking is dat het een lafbek is. Maar wel een hele slimme en strategische lafbek dus dit is geënsceneerd wat mij betreft. Is net zoveel of zo weinig plausibel als de verklaring die ik hier eerder ergens las, namelijk dat z’n vrouw de bedreigingen misschien wel zat zou zijn (of iets van die strekking).

Ik vind Wilders verre-van een lafbek. Dat hij er überhaupt nog wil staan waar velen allang waren afgehaakt.

Een slimme strategische zet? En volgens jou ook nog "geënsceneerd"? Omdat in België een aanslag op de premier is verijdeld en Wilders en een vrouwelijke Belgische politica op de dodenlijst stonden?

Als jij dat een strategische geënsceneerde zet vind. Dan mag ik dat ook vinden als iemand in Amsterdam TIJDENS zeer rumoerige demonstraties in een cafeetje gaat zitten, met openstaande deuren zodat men kan zien wat er langs trekt, voor een RTL-interview mét sfeer-foto's, omdat 's avonds een interview op tv zou zijn (onnodig interview en dubbelop dus) Dan komt er één man naar binnen om hem uit te schelden. En de camera blijft vooral het gezicht van Timmermans groot in beeld brengen. Niet het gezicht van de scheldende man. Schandalig dat dit gebeurde. Dat gun je niemand. Maar als jij het wegblijven van Wilders een strategisch zet mag noemen, dan mag ik wel zeggen dat het er ook wel erg dik bovenop lag in dat cafeetje.

Koko67 schreef op 14-10-2025 om 20:46:

[..]

Een lafbek? Zo, das een hele uitspraak. En dat voor een man die om zijn mening al jaren beschermd wordt. Die al jaren in safehuizen woont.
Wat vind je van mannen als Lubach? Die in een interview toegaf niet iets te durven zeggen over moslims? Wel over de paus of over Staphorst, allemaal prima. Maar over moslims niet, dan word ik bedreigd. Ook een lafbek?

Dit dus.

Nee joh, dat zien we verkeerd.   Lubach vind men geweldige 'satire'.

Jorni schreef op 14-10-2025 om 21:03:

Het laatste wat ik van Wilders vind is een lafbek. Ondanks dat hij zo wordt bedreigd en voor zijn veiligheid zo bizar afgeschermd moet leven blijft hij in de politiek werken en voor zijn mening uitkomen. Dat vind ik bijzonder moedig. Niet veel doen hem.dat na.

Dat doen hem idd niet velen na.

Loeki72 schreef op 14-10-2025 om 21:11:

[..]

Een man die al meerdere keren uit de regering is weggelopen, die nooit verantwoording neem, een man die onbetrouwbaar is. Een man die leider van een niet democratische eenmanspartij is. Een man die ons veel geld kost en veel haat heeft gezaaid. In mijn ogen kan hij ook niets anders dan dat.

Twee keren. Een man die geen jaknikker is en 'niet mee doet' als hij het er niet mee eens is. Een man die net zoals Mona Keijser één keer deed, die het niet meer kon verkroppen om met één mond mee te praten als haar geweten iets heel anders zegt.

Een keer in kabinet Rutte. Zie punt 2 Catshuisberaad en vooral punt 4: De 'breuk' in maart in onderstaande link:

https://www.parlement.com/kabinetscrisis-2012-de-catshuiscrisis 

Kabinetscrisis 2012: de Catshuiscrisis

Op zaterdag 23 april 2012 kwam het kabinet-Rutte I ten val, nadat de besprekingen in het Catshuis over verdere bezuinigingen waren mislukt. Over de inhoudelijke redenen was strikt genomen niets bekend, omdat wekenlang in beslotenheid was vergaderd. Het leek er op dat de onderhandelaars van VVD, CDA en PVV het eens waren geworden over een bezuinigingspakket van € 14,4 miljard. Dat bleek echter niet het geval.

..........

Tweede keer in Kabinet Schoof in Juni 2025 met de woorden:"Ik heb gezegd dat wij hier geen verantwoordelijkheid meer voor kunnen dragen. Ik heb getekend voor het strengste asielbeleid en niet voor de ondergang van Nederland". Er hebben twee en een half miljoen mensen op mijn partij gestemd....

Miraval schreef op 14-10-2025 om 21:18:

[..]

Is hij een lafbek of gewoon erg slim en berekenend? Ik denk persoonlijk het laatste... hij weet precies wanneer hij weg moet lopen met zo min mogelijk politieke schade. Hij weet het precies zo te draaien dat het nooit aan hem of zijn partij ligt. Nee, ik denk zeker geen lafbek maar sluw als een vos.

Tja, wie zal het zeggen? Hij is iig wel heel slim/intelligent.

Malibu2 schreef op 15-10-2025 om 07:24:

Geert Wilders vanochtend op X:

Deze maand heb ik precies 21 jaar beveiliging en woon ik niet meer thuis in Venlo, maar in een safehouse van de Staat.

Ik heb ontelbare doodsbedreigingen in alle soorten en maten uit binnen- en buitenland gekregen, inclusief verschillende fatwas die nooit verdwijnen en waarin wordt opgeroepen mij te vermoorden.

Mijn naam staat op de dodenlijsten van de Taliban, Al Qaida en ISIS. En er komen nog bijna dagelijks nieuwe bedreigingen bij, vaak teveel om aangifte tegen te doen.

Ik ken na al die jaren het gevoel van persoonlijke vrijheid niet meer. De impact van dat alles op jezelf en je gezin is vaak moeilijk uit te leggen aan mensen die het niet zelf hebben meegemaakt.

Maar er komen nu verkiezingen aan, het is campagnetijd en ik voel een grote verantwoordelijkheid voor Nederland en alle PVV-kiezers.

Dus ik ga weer aan de slag en zal tot de verkiezingen aanwezig zijn bij: Vandaag Inside, Telegraaf, SBS6 debat, Debat van het Zuiden, Jeugdjournaal, EenVandaag debat, het NOS Slotdebat en Radio 538.

Nederland verdient een hele grote PVV waarin de Nederlanders weer op 1 staan in hun eigen land.

Het strengste asielbeleid ooit inclusief een asielstop is onmogelijk zonder de PVV! Dus ga stemmen op 29 oktober en maak de PVV groter dan ooit, zodat niemand om ons heen kan!

De PVV is er voor u!
En vergeet nooit: dit is úw land!

Geert Wilders

#PVV #StemPVV ❤️

https://x.com/geertwilderspvv/status/1978328834320597465?t=F9D9sVcNhXs8BvE0cVVJiw&s=19

Dieptriest dit. Dat hij in een (geheim) safehouse woont vind ik dieptriest. Maar men vind hier dat hij dan toch 'gewoon' even naar een studio kan komen. Dan weet iedereen waar hij zich op dat moment bevind? 

Ik ben blij dat hij zich toch wil inzetten. Voor mij hoeft hij geen premier te worden maar ik hoop zeker dat hij wel mee mag doen. ONGEACHT of andere partijleden dat willen of niet. 

Burgers willen ook geen AZC met 300 alleenstaanden mannen in hun kleine dorp, en dat komt er dan toch.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.