Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
14-10-2025 om 01:16
Daglichtlamp schreef op 13-10-2025 om 20:41:
[..]
In mijn wereld is tegen de wil van iemand een piemel erin stoppen verkrachting. Ik vind het schokkend dat jij daar gewoon overheen leest. Dat een dergelijke uitspraak blijkbaar zo gewoon gevonden wordt dat iemand daar niet meer op aan slaat.
Schokkend nog wel, en dat omdat ik verbaasd was over wat ik las over die twee vrouwen die gewond waren geraakt, OMDAT ik juist twee personen (waarvan eentje zeker een vrouw was) op een balkon zag staan en één van die twee gooide een fles water omlaag, in de menigte voorbijgangers. Ik vermoed eerder dat twee voorbijgangers gewond raakten en niet andersom. Vandaar dat ik waarschijnlijk dat laatste regeltje over het hoofd zag.
Maar eerlijk gezegd vind ik dat 'roepen' wel zeer ongepast, maar is zoiets roepen een verkrachting??? Stel een vrouw is verkracht, dramatisch leed. En dan zeg jij 'ik heb het zelfde mee gemaakt'. Als ze dan vraagt 'wat deed het met jou? Ben je naar de dokter geweest, weet je wie het was?' En dan zeg jij 'een demonstrant riep dat in het voorbijgaan'. Dan denk ik dat die vrouw zich zwaar onbegrepen zal voelen.
Fleurtje_5
14-10-2025 om 01:17
Miraval schreef op 13-10-2025 om 21:09:
[..]
En welke partijen vormen dan een kabinet? Zonder de VVD?
Dat weten ze vast zelf niet eens. Dat zullen we moeten afwachten. De mensen moeten nog gaan stemmen hé.
Fleurtje_5
14-10-2025 om 01:20
Bakblik schreef op 13-10-2025 om 21:22:
[..]
CDA, PvdA, D66 aangevuld met misschien een beetje VVD voor een beetje rechts geluid in het kabinet. Ik hoop echt dat ze wat kleiner worden en niet meer als eerste mogen gaan proberen te formeren. 14 jaar Rutte en 2 jaar een vechtcoalitie onder Yesigoz hebben nou niet echt gezorgd voor een fijne sfeer in de samenleving.
Die 'vechtcoalitie' schrijf ik niet toe aan Dilan. Die vier partijen waren er uiteindelijk wel uitgekomen als ze niet telkens tegengewerkt werden. Waardoor Wilders opstapte.
Fleurtje_5
14-10-2025 om 01:25
Miraval schreef op 13-10-2025 om 21:39:
[..]
Nee dat gaat sowieso niet gebeuren, maar ik denk dat ze wel in een kabinet gaan komen.
Als GL/PvdA de grootste wordt zullen die eerder VVD willen als partner dan JA21. En dat geldt ook voor CDA denk ik.
Ik vind een rechts geluid wel belangrijk, want zon grote rekening neerleggen bij het bedrijfsleven vind ik nogal fors.
Volt is te onrealistisch in zijn plannen, en die zal ook niet mee gaan regeren denk ik.
CDA samen met GL-PVDA, D66 en VVD halen volgens de laatste peilingen net geen 75 zetels. Ik tel er 73.
Er zal een kleinere partij bij moeten, als CDA mag kiezen denk ik een kleine rechtse partij, als GL-PVDA mag kiezen een kleinere linkse partij.
Maar dan heb je een kabinet dus bestaande uit 5 partijen. Ik ben eeg benieuwd hoe stabiel dat gaat zijn, zeker vanwege het verschil in visie tussen VVD en GL-PVDA.
https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-surplace-voor-de-eindfase/
En als het echt een idiote verkiezingsuitslag gaat worden, waarin PVV dus zo groot wordt dat ze aan JA21, FvD en SGP een meerderheid kunnen vormen, dan zitten we over 1 jaar weer met hetzelfde te kijken.
Dat denk ik ook. Dan vertrekken veel bedrijven naar het buitenland.
Ik denk dat de combinatie GL/PvdA en VVD nog een groter verschil-van-mening word dan wat er de laatste twee jaren zat.
GL/PvdA met CDA ook niet al te best. Ik denk dat GL/PvdA Henri overheerst en dat het CDA naar hun pijpen moet dansen.
(ik moet er niet aan denken dat GL/PvdA de grootste word. Dat is niet goed voor ons mooie landje als je het mij vraagt.)
Fleurtje_5
14-10-2025 om 01:25
Koko67 schreef op 13-10-2025 om 22:25:
[..]
Ik denk dat de VVD niet in een regering met groen links wil. Ik denk dat een kabinet vormen een hels karwei gaat worden. Een jaar formeren en dan opnieuw naar de stembus, ben ik bang.
Precies dit.
Bakblik
14-10-2025 om 06:54
Fleurtje_5 schreef op 14-10-2025 om 01:20:
[..]
Die 'vechtcoalitie' schrijf ik niet toe aan Dilan. Die vier partijen waren er uiteindelijk wel uitgekomen als ze niet telkens tegengewerkt werden. Waardoor Wilders opstapte.
WILDERS IS NIET TEGEN GEWERKT!!!!!!!
De oppositie heeft precies gedaan waarvoor ze daar zitten: Oppositie voeren!
Snap dat nou eens!
Zilver_gray
14-10-2025 om 06:56
Bakblik schreef op 14-10-2025 om 06:54:
[..]
Snap dat nou eens!
Je kunt dit 100 x herhalen; heeft geen zin.
Zilver_gray
14-10-2025 om 06:59
AD;
De Nederlandse politie doet geen onderzoek naar extra dreigingen aan het adres van PVV-leider Geert Wilders, bevestigt een woordvoerster. ,,Er is geen indicatie voor een extra dreiging", zegt zij.
Ook het Openbaar Ministerie meldt dat er geen onderzoek loopt naar eventuele nieuwe dreigingen. Wilders liet vorige week weten zijn verkiezingscampagne voorlopig op te schorten, nadat bekend was geworden dat een Belgische terreurcel mogelijk een aanslag op hem zou willen plegen.
Wilders besloot niet mee te doen aan het NOS-Radiodebat en ook het televisiedebat van RTL sloeg hij over. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) had vorige week al laten weten dat er na arrestaties geen dreiging meer was, maar Wilders besloot de campagneactiviteiten toch af te zeggen.
Ook andere opties om aan te sluiten bij de debatten, zoals via een videoverbinding of telefonisch, sloeg Wilders af.
Vreemd toch dat hij vrijwel alle mogelijkheden tot een debat afslaat.
rionyriony
14-10-2025 om 07:00
Het bedrijfsleven zal tegenwoordig veelal links tot centrumlinks stemmen want ze willen dat er vooral veel mensen in Nederland wonen, onverschillig uit welk land afkomstig zodat er een zo groot mogelijk afzetgebied is voor hun producten. En omdat ze zo veel willen produceren moeten er steeds meer mensen - arbeidskrachten en kooppubliek - geïmporteerd worden. Dat is hun liefste wens, die ingaat tegen de belangen van de meerderheid en de leefbaarheid in het algemeen.
Jorni
14-10-2025 om 07:03
[..]
Snap dat nou eens!
Nou, er is wel sprake geweest van een soort tegenwerking in de zin van dat men alleen maar via een hele rare constructie een regering heeft gevormd. Hierdoor was de kans op een mislukking denk ik wel groter.Schoof was ook een wandelende schietschijf van de partijen.
Ik vind wel dat ze er een gigantische puinzooi van hebben gemaakt, Wilders heeft aangetoond geen capabele mensen te hebben en vooral verkiezingsbelofte na verkiezingsbelofte te breken. Wilders geeft niets om de 'gewone man', wil alleen maar buitenlanders pesten en zelfs ook op dat vlak heeft hij niets bereikt. Wilders heeft zijn eerdere kiezers echt bedrogen met loze beloften. Alle belangrijke dossiers zijn blijven liggen. Het enige wat ze daar in Den Haag deden was vooral met modder gooien naar elkaar. Ik denk ook niet dat dat gaat veranderen. Op welke partij je ook stemt. Een stabiele regering komt er toch niet.
rionyriony
14-10-2025 om 07:04
[..]
Snap dat nou eens!
Geen methode vonden ze te laag.
Maar het probleem zat al binnenin, ook zonder de tegenwerking van de oppositie was de rechtse samenwerking al gedoemd. Het begon dat de overige drie coalitiepartijen Wilders al niet vertrouwden als premier, vandaar de keuze voor Schoof. Maar Schoof is pro-migrant, snapt de zorgen van ‘het volk’ niet, en wil zich indekken richting EU en linkse media.
Dus ze kwamen eigenlijk al nergens. Dat was niet mogelijk op deze manier. Nederland weigerde (op advies van Schoof, zo wordt vermoed) een gezamenlijke Europese verklaring te ondertekenen waarin een aantal landen zich uitspraken voor een veel strenger migratiebeleid en minder ruimte voor asiel. En toen het kabinet zelfs elke symboliek in de vorm van een intentieverklaring weigerde, hield alles op.
Bakblik
14-10-2025 om 07:04
Zilver_gray schreef op 14-10-2025 om 06:56:
[..]
Je kunt dit 100 x herhalen; heeft geen zin.
Zo af en toe gooi ik hem er even in.
Jorni
14-10-2025 om 07:06
Zilver_gray schreef op 14-10-2025 om 06:59:
AD;
De Nederlandse politie doet geen onderzoek naar extra dreigingen aan het adres van PVV-leider Geert Wilders, bevestigt een woordvoerster. ,,Er is geen indicatie voor een extra dreiging", zegt zij.
Ook het Openbaar Ministerie meldt dat er geen onderzoek loopt naar eventuele nieuwe dreigingen. Wilders liet vorige week weten zijn verkiezingscampagne voorlopig op te schorten, nadat bekend was geworden dat een Belgische terreurcel mogelijk een aanslag op hem zou willen plegen.
Wilders besloot niet mee te doen aan het NOS-Radiodebat en ook het televisiedebat van RTL sloeg hij over. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) had vorige week al laten weten dat er na arrestaties geen dreiging meer was, maar Wilders besloot de campagneactiviteiten toch af te zeggen.
Ook andere opties om aan te sluiten bij de debatten, zoals via een videoverbinding of telefonisch, sloeg Wilders af.
Vreemd toch dat hij vrijwel alle mogelijkheden tot een debat afslaat.
Ja aan de ene kant wel, maar ik kan me ook voorstellen dat wanneer je zo een concrete dreiging hebt je even wat anders aan jouw hoofd hebt dan een tv debat.
Zilver_gray
14-10-2025 om 07:13
Jorni schreef op 14-10-2025 om 07:06:
[..]
Ja aan de ene kant wel, maar ik kan me ook voorstellen dat wanneer je zo een concrete dreiging hebt je even wat anders aan jouw hoofd hebt dan een tv debat.
Zou kunnen, maar zou ook kunnen dat het een excuus is om niet in debat te hoeven gaan, of dat dit hem op een andere manier uitkomt. Ik kijk nergens meer van op.
Zilver_gray
14-10-2025 om 07:14
Bakblik schreef op 14-10-2025 om 07:04:
[..]
Zo af en toe gooi ik hem er even in.
En dat is je goed recht 😉