Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
19-09-2025 om 19:51
Stardust schreef op 19-09-2025 om 19:01:
er zijn maar een paar mannelijke collega’s van wie ik die opmerking (snoezig rood shirtje) niet creepy en/of denigrerend zou vinden. En dat zijn allemaal mannen die ik tot mijn werkvrienden reken.
Ik vind het geen professionele uitspraak in deze context.
Ik begrijp dat haar verzocht werd iets anders aan te trekken. Dat is het punt niet.
Zoiets zeg je hooguit tegen een kleuter, maar niet tegen een volwassen vrouw.
Daglichtlamp
19-09-2025 om 20:16
Ouwehand had in de ochtend best een hele mooie bijdrage: https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-09-18/bestuur/plenaire-zaal/algemene-politieke-beschouwingen-antwoord-1e-termijn-rest-10-16/markeringen?event=speaker2025-09-18T10%3A22%3A36%2B0200
Een stukje uit de handelingen:
Voorzitter. Veel mensen voelen grote onrust. Ze voelen dat het misgaat. Maar er zijn ook zo veel mensen die weten dat het anders kan. We staan op een tweesprong: kiezen we voor een voortzetting van de zondebokpolitiek en de verdere afbraak van alles wat ons lief is of durven we een kant te kiezen en te gaan staan voor iets groters dan onszelf? En dat kan. Als we de moed hebben om een einde te maken aan de bio-industrie, komt er ruimte voor dieren, de natuur en woningen, die zo hard nodig zijn. Als we met elkaar de moed hebben om te kiezen voor een gezonde landbouw zonder gif, oogsten we een rijke bodem, schoon water en een schone lucht. Als we met elkaar het welzijn van mens en dier centraal stellen in plaats van de kortetermijnbelangen van de grote bedrijven en de mensen met de dikste portemonnee, dan oogsten we een groen en gezond leven voor iedereen en een toekomst voor onze kinderen.
Deze tijd vraagt meer dan ooit om een politieke beweging die met hart en ziel knokt voor onze vrije en open samenleving, waarin de grondrechten gewaarborgd zijn en waarin iedereen gelijk behandeld wordt. Deze tijd vraagt om mensen die knokken voor rechtvaardigheid zonder grenzen en die opstaan voor medemenselijkheid, juist in tijden van ophitsing en ontmenselijking.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2025-2026/3
Overigens was haar blouse in de ochtend natuurlijk ook al een statement, alleen wat minder opvallend.
Fleurtje_5
20-09-2025 om 13:28
Daglichtlamp schreef op 19-09-2025 om 13:40:
[..]
Je zou alleen een punt hebben als Ouwehand gekleed geweest zou zijn in de vlag van Hamas.
Het zou haar evengoed goed doen om die replica-tunnel te bezoeken.
Fleurtje_5
20-09-2025 om 13:32
Yumi schreef op 19-09-2025 om 18:37:
[..]
Het was een compliment, geen vervelende opmerking. Complimenten zijn leuk om te geven of te krijgen. Ook over het uiterlijk, ik ken niemand die bezwaar heeft, als ik zeg wat zie je er vandaag leuk uit.
Dat vond ik nou ook. Hij zei het helemaal niet vervelend ondanks dat de Kamervoorzitter/de Kamer daar niet van gediend was. Misschien wou hij juist op een vriendelijke manier zeggen: 'mens, doe die vlag uit, want je hoort in de Kamer neutraal voor de dag te komen'.
In dat artikel van Trouw stond: Die wees erop dat in de Kamer de afspraak geldt dat Kamerleden – behalve uiteraard met hun woorden in het debat – geen politieke boodschappen overbrengen met hun kleding of attributen. Zij dienen neutraal voor de dag te komen.
Ik hoor ook graag als er een compliment word gemaakt.
Fleurtje_5
20-09-2025 om 13:38
Herfstappeltaart schreef op 19-09-2025 om 10:48:
[..]
Lief? In ogenschouw genomen wat voor enge ideeën Bosma er op na houdt, vond ik zijn opmerking voornamelijk glibberig. Je kunt je ook onthouden van opmerkingen over iemand's uiterlijk.
Dit vind ik dan weer zeer ongepast.
Fleurtje_5
20-09-2025 om 13:40
Miraval schreef op 19-09-2025 om 09:14:
Die Ouwehand en Van Baarle kun je toch niet meer serieus nemen? Vreselijke mensen. Ontzettend polariserend en agressief in debatten. Hoe kom je erop om in een palestijnse vlag als blouse vermaakt een debat te voeren in de Nederlandse kamer? De blouse van de watermeloen met Prinsjesdag vond ik al op het randje.
Het zijn gelukkig 2 kleine partijen, beiden 4 zetels in de peilingen nu, maar tesamen nog altijd 8. En Ouwehand deelt nog net niet het bed met Van Baarle....
Plus, zeer irritant en opruiend.
Herfstappeltaart
20-09-2025 om 13:41
Fleurtje_5 schreef op 20-09-2025 om 13:38:
[..]
Dit vind ik dan weer zeer ongepast.
Het is feitelijk. Niks ongepasts aan.
Fleurtje_5
20-09-2025 om 13:45
Herfstappeltaart schreef op 20-09-2025 om 13:41:
[..]
Het is feitelijk. Niks ongepasts aan.
Iemand verdacht maken van enge ideeën en een compliment glibberig noemen (terwijl hij het goed bedoelde) vind je niet ongepast. Maar een compliment maken over een blouseje vind je dan wel ongepast?
Het is voor jou maar net in welk straatje het past.
Herfstappeltaart
20-09-2025 om 14:18
Fleurtje_5 schreef op 20-09-2025 om 13:45:
[..]
Iemand verdacht maken van enge ideeën en een compliment glibberig noemen (terwijl hij het goed bedoelde) vind je niet ongepast. Maar een compliment maken over een blouseje vind je dan wel ongepast?
Het is voor jou maar net in welk straatje het past.
Nee hoor. Ik maak hem niet verdacht, ik benoem een feit. Hij is een aanhanger van de omstreden omvolkingstheorie. En ja, een compliment maken over een bloesje vind ik in dit verband ongepast en niet professioneel.
Fleurtje_5
21-09-2025 om 15:36
Herfstappeltaart schreef op 20-09-2025 om 14:18:
[..]
Nee hoor. Ik maak hem niet verdacht, ik benoem een feit. Hij is een aanhanger van de omstreden omvolkingstheorie. En ja, een compliment maken over een bloesje vind ik in dit verband ongepast en niet professioneel.
En wat heeft een omstreden omvolkingstheorie te maken met een compliment over een rood blouseje?
Als je het mij vraagt was dit compliment een nette manier van de Kamervoorzitter om te vragen of ze dat 'omstreden' vlaggetjes-bloesje weer wou omruilen voor het rode bloesje?
Is het dit wat hij 10 jaar geleden zei?
https://nos.nl/artikel/2525970-omvolking-uitgelegd-achtergrond-van-de-racistische-complottheorie 24 juni 2024 "Het is geen theorie, het is gewoon wat een blind paard kan zien".
En hoeveel kan een blind paard zien?????
Misschien denkt Bosma daar nu heel anders over. Net zoals Henri Bontebal nog niet zo lang geleden best wel nare berichten twitterde, berichten die nu overal verwijderd zijn, en waar hij misschien nu ook anders over denkt.
Herfstappeltaart
21-09-2025 om 18:08
Fleurtje_5 schreef op 21-09-2025 om 15:36:
[..]
En wat heeft een omstreden omvolkingstheorie te maken met een compliment over een rood blouseje?Als je het mij vraagt was dit compliment een nette manier van de Kamervoorzitter om te vragen of ze dat 'omstreden' vlaggetjes-bloesje weer wou omruilen voor het rode bloesje?
Is het dit wat hij 10 jaar geleden zei?
https://nos.nl/artikel/2525970-omvolking-uitgelegd-achtergrond-van-de-racistische-complottheorie 24 juni 2024 "Het is geen theorie, het is gewoon wat een blind paard kan zien".
En hoeveel kan een blind paard zien?????
Misschien denkt Bosma daar nu heel anders over. Net zoals Henri Bontebal nog niet zo lang geleden best wel nare berichten twitterde, berichten die nu overal verwijderd zijn, en waar hij misschien nu ook anders over denkt.
De NOS legt het goed uit hier: "een feitelijk onjuiste complottheorie".
Ik heb hem er nooit afstand van horen nemen.
Bosma kan heel charmant en lollig overkomen maar die opmerking over dat bloesje was niet lief bedoeld. Het was denigrerend. Een manier om Esther Ouwehand weg te zetten. Hij sprak haar nog nèt niet aan met 'vrouwtje'.
Voel je dat niet aan? Jammer dat zoveel mensen in zijn maniertjes trappen.
Fleurtje_5
21-09-2025 om 19:16
Herfstappeltaart schreef op 21-09-2025 om 18:08:
[..]
De NOS legt het goed uit hier: "een feitelijk onjuiste complottheorie".
Ik heb hem er nooit afstand van horen nemen.Bosma kan heel charmant en lollig overkomen maar die opmerking over dat bloesje was niet lief bedoeld. Het was denigrerend. Een manier om Esther Ouwehand weg te zetten. Hij sprak haar nog nèt niet aan met 'vrouwtje'.
Voel je dat niet aan? Jammer dat zoveel mensen in zijn maniertjes trappen.
Ik vond het niet denigrerend maar best wel lief...of moet ik zeggen 'voorzichtig'.
Het is maar wat je zelf wilt zien of meent aan te voelen. Jij zet hem bv nog net niet weg als 'meneertje'.
Herfstappeltaart
21-09-2025 om 19:21
Fleurtje_5 schreef op 21-09-2025 om 19:16:
[..]
Ik vond het niet denigrerend maar best wel lief...of moet ik zeggen 'voorzichtig'.
Het is maar wat je zelf wilt zien of meent aan te voelen. Jij zet hem bv nog net niet weg als 'meneertje'.
Fleurtje je begrijpt voor geen meter waar ik het over heb. Laat maar verder.
Miraval
21-09-2025 om 19:22
Ik vind Bosma het als kamervoorzitter helemaal niet verkeerd doen. Ben wel tevreden over hoe hij de boel daar leidt. Ofja, dat zooitje ongeregeld kun je beter zeggen...
Daglichtlamp
21-09-2025 om 20:31
Ik denk dat Bosma en Ouwehand wel aan elkaar gewaagd zijn. Ik denk dat dit collega's zijn waar bij dit wel kan.
De dag hiervoor gebeurde dit tussen Ouwehand en Bosma:
De voorzitter:
Mevrouw Ouwehand, ik ben erg benieuwd wat u gaat zeggen.
Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Ja, dat dacht ik wel! Ik wil afsluiten met de opmerking dat het misschien voor u als voorzitter een mooie kans is om de laatste APB die u voorzit goed te leiden. Dan hoeven we het aantal interrupties niet te beperken.
(Hilariteit)
De voorzitter:
De toon is weer gezet, de toon is weer gezet!
Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Toch? Vrolijk beginnen!