Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 21-09-2025 om 20:31:

Ik denk dat Bosma en Ouwehand wel aan elkaar gewaagd zijn. Ik denk dat dit collega's zijn waar bij dit wel kan.
De dag hiervoor gebeurde dit tussen Ouwehand en Bosma:

De voorzitter:
Mevrouw Ouwehand, ik ben erg benieuwd wat u gaat zeggen.

Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Ja, dat dacht ik wel! Ik wil afsluiten met de opmerking dat het misschien voor u als voorzitter een mooie kans is om de laatste APB die u voorzit goed te leiden. Dan hoeven we het aantal interrupties niet te beperken.

(Hilariteit)

De voorzitter:
De toon is weer gezet, de toon is weer gezet!

Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Toch? Vrolijk beginnen!

Dat heb ik ook gezien, maar het doet niks af aan de denigrerende toon i.v.m. dat bloesje. Ze pareert hem inderdaad uitmuntend.

Herfstappeltaart schreef op 21-09-2025 om 18:08:

[..]

De NOS legt het goed uit hier: "een feitelijk onjuiste complottheorie".
Ik heb hem er nooit afstand van horen nemen.

Bosma kan heel charmant en lollig overkomen maar die opmerking over dat bloesje was niet lief bedoeld. Het was denigrerend. Een manier om Esther Ouwehand weg te zetten. Hij sprak haar nog nèt niet aan met 'vrouwtje'.

Voel je dat niet aan? Jammer dat zoveel mensen in zijn maniertjes trappen.

Eens! 

Het lag er wat mij betreft duimendik bovenop hoe hij het bedoelde. Hoe kan men zoiets níet doorhebben ??

Herfstappeltaart schreef op 21-09-2025 om 19:21:

[..]

Fleurtje je begrijpt voor geen meter waar ik het over heb. Laat maar verder.

Omdat jij niet begrijpt wat ik bedoel, vind jij dat ik jou niet begrijp?

Miraval schreef op 21-09-2025 om 19:22:

Ik vind Bosma het als kamervoorzitter helemaal niet verkeerd doen. Ben wel tevreden over hoe hij de boel daar leidt. Ofja, dat zooitje ongeregeld kun je beter zeggen...

Helemaal eens.

Daglichtlamp schreef op 21-09-2025 om 20:31:

Ik denk dat Bosma en Ouwehand wel aan elkaar gewaagd zijn. Ik denk dat dit collega's zijn waar bij dit wel kan.
De dag hiervoor gebeurde dit tussen Ouwehand en Bosma:

De voorzitter:
Mevrouw Ouwehand, ik ben erg benieuwd wat u gaat zeggen.

Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Ja, dat dacht ik wel! Ik wil afsluiten met de opmerking dat het misschien voor u als voorzitter een mooie kans is om de laatste APB die u voorzit goed te leiden. Dan hoeven we het aantal interrupties niet te beperken.

(Hilariteit)

De voorzitter:
De toon is weer gezet, de toon is weer gezet!

Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Toch? Vrolijk beginnen!

Ohhh werkelijk wat irritant en gênant.

Herfstappeltaart schreef op 22-09-2025 om 08:23:

[..]

Dat heb ik ook gezien, maar het doet niks af aan de denigrerende toon i.v.m. dat bloesje. Ze pareert hem inderdaad uitmuntend.

En dan moet je zo doen over een compliment?

Hoe had je het gevonden als het andersom was? 

Het is nog altijd een Tweede Kamervoorzitter.

Ik kan Mona Keijser goed begrijpen. Mensen voorrang geven terwijl er lange wachtlijsten zijn op de woningschaarste, dat zijn allemaal mensen die dan allemaal gepasseerd (ongelijk behandeld dus) worden:

https://www.nu.nl/politiek/6369892/raad-van-state-fileert-wet-die-voorrang-statushouders-bij-woning-verbiedt.html

Een verbod op het verlenen van voorrang op een woning aan statushouders is in strijd met de Grondwet. Dat oordeelt de Raad van State (RvS) maandag in een vernietigend advies. Demissionair minister Mona Keijzer (Wonen en Asiel) gaat haar wetsvoorstel alsnog indienen.
.......etc.etc..........

Fleurtje_5 schreef op 23-09-2025 om 09:51:

Ik kan Mona Keijser goed begrijpen. Mensen voorrang geven terwijl er lange wachtlijsten zijn op de woningschaarste, dat zijn allemaal mensen die dan allemaal gepasseerd (ongelijk behandeld dus) worden:

Uit het adcies: Onder de Huisvestingswet 2014 hebben gemeenten beleidsvrijheid bij het bepalen van urgentiecategorieën. Het gevolg van de regeling die nu wordt voorgesteld, is dat gemeenten helemaal niet meer kunnen beslissen om vergunninghouders als groep voor voorrang in aanmerking te brengen, terwijl zij daar bij uitstek toe in staat zijn.

Gemeentes hebben de mogelijkheid om eigen urgentieregels te maken, dus als ze gescheiden moeders met kinderen of bepaalde groepen jongeren er onder willen laten vallen, kan dat gewoon. Waar de Raad van State zich tegen verzet is dat in het wetsontwerp een verbod is opgenomen  om voor statushouders een eigen urgentiecategorie te maken. 

Overigens sneuvelt dit bij de eerste gang naar de rechter en dan is iedereen weer boos op die "D66-rechters".

Ik zit eventjes ziek thuis dus ik heb flink wat debatten gevolgd de afgelopen weken maar ik word er niet vrolijker van en zit steeds meer te denken om wederom blanco te gaan stemmen. 
De verdeeldheid in de kamer is net zo groot als in het land zelf en men staat elkaar alleen maar af te blaffen als een stel kleuters. Het is soms echt lachwekkend gewoon, als het niet zo triest zou zijn. 
Ik heb overwogen om CDA te stemmen want ik mag Bontebal wel en vind hem een aardige, capabele man maar het feit dat hij tegen PVDA/GroenLinks aan schuurt bevalt me dan weer niet. Ik ben van mezelf uit een liberale middenstemmer maar D66 kan me niet meer bekoren. 
De debatten gaan meer over Israel en Gaza dan over wat er hier in het land allemaal mis gaat. Het hele land is verdeeld. Ik vind het heel zorgelijk en dat de politiek de situatie juist zou moeten kalmeren, niet verder opjutten. Vooral die gek van Denk is lekker op dreef. Mijn vertrouwen in de politiek is inmiddels gedaald tot ver onder de nul. Dus tja, blanco stemmen dan maar? Of toch VVD zodat links niet te groot wordt? Ik weet het echt niet meer. Je zou er moedeloos van worden, dit hele zooitje.  

Jujubee schreef op 23-09-2025 om 11:13:

Ik zit eventjes ziek thuis dus ik heb flink wat debatten gevolgd de afgelopen weken maar ik word er niet vrolijker van en zit steeds meer te denken om wederom blanco te gaan stemmen.
De verdeeldheid in de kamer is net zo groot als in het land zelf en men staat elkaar alleen maar af te blaffen als een stel kleuters. Het is soms echt lachwekkend gewoon, als het niet zo triest zou zijn.
Ik heb overwogen om CDA te stemmen want ik mag Bontebal wel en vind hem een aardige, capabele man maar het feit dat hij tegen PVDA/GroenLinks aan schuurt bevalt me dan weer niet. Ik ben van mezelf uit een liberale middenstemmer maar D66 kan me niet meer bekoren.
De debatten gaan meer over Israel en Gaza dan over wat er hier in het land allemaal mis gaat. Het hele land is verdeeld. Ik vind het heel zorgelijk en dat de politiek de situatie juist zou moeten kalmeren, niet verder opjutten. Vooral die gek van Denk is lekker op dreef. Mijn vertrouwen in de politiek is inmiddels gedaald tot ver onder de nul. Dus tja, blanco stemmen dan maar? Of toch VVD zodat links niet te groot wordt? Ik weet het echt niet meer. Je zou er moedeloos van worden, dit hele zooitje.

Ik weet het ook niet meer, al ben ik een soort spiegel van U omdat ik toch dan overweeg om een beetje links te stemmen zodat rechts niet te groot wordt, want ik vind dat zij niks nuttigs hebben gedaan met de macht die ze hadden en er komt wat al te vaak vrouwonvriendelijke geluiden uit, behalve dan misschien de VVD. 

Ik vind de PVV net zo raar als DENK, maar de PVV is veel groter. 
Ben het met u eens dat het meer over Nederland zelf zou moeten gaan. Ik overweeg nu ook zelfs blanco terwijl ik dat nog nooit gedaan heb. 

Vroeger, als ik om een partij stemde was ik het vaak met het meeste eens en waren er misschien een paar onderwerpen waarvan ik het standpunt minder vond, maar dat was dan niet een onderwerp wat me al te veel boeide. 

Nu heeft eigenlijk elke partij wel iets waarvan ik denk "nee, alsjeblieft niet!"

Ik vraag me dan af of dit aan mij ligt of aan de sterke polarisatie. 

BeesAreCool schreef op 23-09-2025 om 12:24:

[..]

Ik weet het ook niet meer, al ben ik een soort spiegel van U omdat ik toch dan overweeg om een beetje links te stemmen zodat rechts niet te groot wordt, want ik vind dat zij niks nuttigs hebben gedaan met de macht die ze hadden en er komt wat al te vaak vrouwonvriendelijke geluiden uit, behalve dan misschien de VVD.

Ben het met u eens dat het meer over Nederland zelf zou moeten gaan. Ik overweeg nu ook zelfs blanco terwijl ik dat nog nooit gedaan heb.

Vroeger, als ik om een partij stemde was ik het vaak met het meeste eens en waren er misschien een paar onderwerpen waarvan ik het standpunt minder vond, maar dat was dan niet een onderwerp wat me al te veel boeide.

Nu heeft eigenlijk elke partij wel iets waarvan ik denk "nee, alsjeblieft niet!"

Eigenlijk, denk ik dat het niet veel uit maakt of links of rechts nu aan de macht komt. Veel problemen zijn gewoon niet op te lossen dankzij allerlei ( Europese ) regels dus daar gaat zowel rechts als links tegenaan lopen. Als links wel aan de macht komt gaat rechts weer dwars liggen in de oppositie en andersom ook. Al met al schieten we gewoon geen ruk op. Ook al wordt de PVV nu weer de grootste, die gaan gewoon niet meer mee doen als iedereen ze buitensluit dus krijg je nog meer onvrede en onrust in het land. Al met al wordt het land een groot kruidvat met al die spanningen. Juist daarom zou ik het fijn vinden als iemand als Bontebal wel premier zou worden. Een beschaafd iemand die op normale manier met mensen praat. Zo iemand is nu nodig om het land te kalmeren, maar ik vrees dat de verdeeldheid daar al te groot voor is. 

Daarom zeg ik: ik zie het somber in, wie er ook aan de macht komt. De verdeeldheid is zo enorm, mede dankzij het Israel/Gaza conflict. 

Jujubee schreef op 23-09-2025 om 12:36:

[..]

Eigenlijk, denk ik dat het niet veel uit maakt of links of rechts nu aan de macht komt. Veel problemen zijn gewoon niet op te lossen dankzij allerlei ( Europese ) regels dus daar gaat zowel rechts als links tegenaan lopen. Als links wel aan de macht komt gaat rechts weer dwars liggen in de oppositie en andersom ook. Al met al schieten we gewoon geen ruk op. Ook al wordt de PVV nu weer de grootste, die gaan gewoon niet meer mee doen als iedereen ze buitensluit dus krijg je nog meer onvrede en onrust in het land. Al met al wordt het land een groot kruidvat met al die spanningen. Juist daarom zou ik het fijn vinden als iemand als Bontebal wel premier zou worden. Een beschaafd iemand die op normale manier met mensen praat. Zo iemand is nu nodig om het land te kalmeren, maar ik vrees dat de verdeeldheid daar al te groot voor is.

Daarom zeg ik: ik zie het somber in, wie er ook aan de macht komt. De verdeeldheid is zo enorm, mede dankzij het Israel/Gaza conflict.

Helemaal eens. 

De verdeeldheid is groot, mede ook door dat conflict inderdaad. Zelf zou ik niet voor een geloofspartij stemmen, maar Bontebal is wel 1 van de meest redelijke en verbindende mensen.

Wat betreft de PVV: ze waren nu niet buitengesloten, maar dan zijn hun kamerleden weer vaak afwezig. Dat neem ik dan ook niet serieus als ze echt wat willen betekenen. 

Leuk om met u van gedachte te wisselen trouwens 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-09-2025 om 12:54 Topicstarter

Jujubee schreef op 23-09-2025 om 12:36:

[..]

Een beschaafd iemand die op normale manier met mensen praat. Zo iemand is nu nodig om het land te kalmeren, maar ik vrees dat de verdeeldheid daar al te groot voor is.

En voor mij vooral ook iemand die niet bereid is om onhaalbare beloften doen om zo kiezers te winnen. Maar ik denk dat hij toch niet mijn stem krijgt. Ik stem denk ik toch op de Christen Unie. 

Jujubee schreef op 23-09-2025 om 11:13:

De debatten gaan meer over Israel en Gaza dan over wat er hier in het land allemaal mis gaat. Het hele land is verdeeld. Ik vind het heel zorgelijk en dat de politiek de situatie juist zou moeten kalmeren, niet verder opjutten. Vooral die gek van Denk is lekker op dreef. Mijn vertrouwen in de politiek is inmiddels gedaald tot ver onder de nul. Dus tja, blanco stemmen dan maar? Of toch VVD zodat links niet te groot wordt? Ik weet het echt niet meer. Je zou er moedeloos van worden, dit hele zooitje.

Beterschap.

Ik vond Bontebal ook een nette fatsoenlijk man, tot dat ik las wat hij allemaal getwitterd had. Nu kijk ik toch anders naar deze nette man. Ik zie nu vooral iemand die heel netjes probeert te praten. Als je het mij vraagt probeert hij dat wat veel. Maar idd ook een nette man kan van binnen een straatvechter zijn. Maar dat hij vaag blijft en niet kan zeggen wat zijn plannen zijn (zodat je hem nooit kan verwijten dat hij iets anders belooft heeft) plus de belastingen absurd wil verhogen (zodat we heel wat Bonteballen moeten neertellen) én naar PvdA/GL neigt geeft voor mij de doorslag om zeker niet op hem te stemmen.

Dieptriest deze verdeeldheid in de Kamer.

BeesAreCool schreef op 23-09-2025 om 12:24:

[..]

Nee ik vind de PVV in de verste verte niet lijken op DENK.  Gelukkig dat de PVV groter is dan DENK. Stel je voor. Ik zag meermaals hoe iemand van DENK minachtend tegen Kamervoorzitter Arib was, en zo haar gezag wou ondermijnen.

Polarisatie of toch meer onvrede over de huidige situatie waar ons landje zich momenteel in bevind?

DENK:

https://nos.nl/artikel/2370822-onderzoek-naar-machtsstrijd-denk-en-affaire-kuzu-komt-er-toch-niet 1 maart 2021 Onderzoek naar machtsstrijd Denk en affaire Kuzu komt er toch niet

.............

Vorig jaar ontstond een conflict tussen de twee oprichters van Denk, Kuzu en Selçuk Öztürk. Onderdeel van dit conflict was een affaire van Kamerlid Kuzu met een vrijwilligster van Denk en vermeend grensoverschrijdend gedrag daarbij.

Denk liet twee onderzoeken verrichten die Kuzu vrijspraken, maar de vrouw om wie het ging wilde alleen aan een extern onafhankelijk onderzoek van adviesbureau Berenschot meewerken.

..........

https://www.hpdetijd.nl/politiek/politiek/42706/vertrek-kamervoorzitter-arib-adviseerde-aangifte-tegen-kuzu-denk- 29/03 | 2020

https://nos.nl/artikel/2333344-azarkan-onderzoekers-vinden-geen-grensoverschrijdend-gedrag-kuzu 9 mei 2020 Azarkan: onderzoekers vinden geen grensoverschrijdend gedrag Kuzu

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.