Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Zorroo schreef op 11-09-2025 om 20:35:

[..]

Nee, ook niet in de volksmond.Landbouw omvat in Nederland zowel het houden van vee als het bewerken van land. Vroeger had ik dit ook niet scherp,toen ik ooit bij LTO dacht te gaan solliciteren. Tot ik erachter kwam dat de term landbouw in ons land dus ook de bio-industrie omvat en LTO ook die belangen behartigt. Toen zag ik er maar snel van af en ik ben het ook nooit meer vergeten.

Niet alleen vroeger had je het niet zo scherp. Landbouw is maar een naam, maar dat maakt een veeboer niet hetzelfde als een tuinder/teler.

Een veeboer kan land hebben om zijn dieren te laten grazen en voor stro en voer.

Een landbouwer/teler heeft land voor de oogst, voor de verkoop.

Een fruitboer heeft groene akkers met fruitbomen of bosbesstruiken.

Een visser heeft voor zijn beroep geen fruitbomen of koeien.

Als men dan plaatjes gaat plakken en gaat roepen dat het meeste agrarisch gebied is wat minder zou mogen en gaat roepen over stikstofaanpak moet men niet alles op één hoop gooien. Dat is kortzichtig.

Zorroo schreef op 11-09-2025 om 20:35:

[..]

Nee, ook niet in de volksmond. Landbouw omvat in Nederland zowel het houden van vee als het bewerken van land. Vroeger had ik dit ook niet scherp, toen ik ooit bij LTO dacht te gaan solliciteren. Tot ik erachter kwam dat de term landbouw in ons land dus ook de bio-industrie omvat en LTO ook die belangen behartigt. Toen zag ik er maar snel van af en ik ben het ook nooit meer vergeten.

ps. Niet LTO gooit alles op een hoop maar jij gooit alles op een hoop. LTO houd zich wel bezig met de gehele agrarische sector, maar LTO verspreid de agrarische sector wel over drie subcategorieën. LTO Nederland is dé ondernemersorganisatie voor Nederlandse boeren en tuinders.

Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) Nederland is een Nederlandse ondernemers- en werkgeversorganisatie voor boeren en tuinbouwers.

............

LTO houdt zich bezig met de gehele agrarische sector van Nederland, verspreid over drie subcategorieën en 17 deelsectoren. Deze zijn:

VEEHOUDERIJ, TEELT en MULTIFUNCTIONEEL

Zie in onderstaande link het plaatje wat veeteelt inhoud:

https://nl.wikipedia.org/wiki/LTO_Nederland

Veehouderij: melkveehouderij, kalverhouderij, vleeshouderij, pluimveehouderij, varkenshouderij,schapenhouderij, geitenhouderij, paardenhouderij, konijnenhouderij.

Teelt: Paddenstoelen, Akkerbouw & vollegrondsgroente, Bomen, vaste planten en zomerbloemen, Glastuinbouw Nederland, Bollenteelt, Fruitteelt, Biologische landbouw.

Multifunctioneel: Multifunctionele bedrijven.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-09-2025 om 07:54 Topicstarter

Ik maak me zorgen, ik denk dat onze reactie richting Rusland veel te mager is. Rusland stuurt drones, de reactie van de Navo is vergaderen. De reactie van de Nederlandse politiek is het zoveelste debat.
https://www.trouw.nl/buitenland/de-russische-drones-laten-de-gaten-in-de-luchtafweer-van-de-navo-zien~b1728fec/
Want voor zover bekend vlogen er negentien drones het Poolse luchtruim binnen, waarvan eentje 200 kilometer diep doordrong. En zoals het er nu uitziet, werden er hooguit vier neergeschoten. Waarom werden er zo weinig neergehaald? Zijn de geavanceerde, kostbare F-35-straaljagers en Patriot-luchtafweerraketten eigenlijk wel een geschikt middel voor dit soort gevallen? En hoe was het gelopen als het een veel grotere golf drones was geweest, zoals de zwermen die Oekraïne geregeld over zich heen krijgt?
----------------
“Die Nederlandse F-35’s zijn daar in Polen in Navo-verband voor air policing”, legt Bolder uit. “Dat is vooral symbolisch. De Navo-landen willen laten zien dat ze kunnen reageren als Russische vliegtuigen te dicht naderen. Maar tegen zo’n dreiging van kamikazedrones zijn ze bepaald niet efficiënt.”

Voor wie het debat van gisteravond wil nalezen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/114

Dit is gezonder zegt de boer in de video, voor hem zelf, maar niet voor de dieren. Goudvissen mogen terecht niet meer in een kleine kom, maar die grote zalmen zitten met zijn allen in een pierenbadje.

Van varkensstal naar zalmboerderij: kijkje in de keuken van project dat 1 miljoen euro subsidie kreeg
MET VIDEO

Het stinkt er niet meer, de stikstofuitstoot is drastisch verminderd en boer John Wijdeven heeft het een stuk minder in zijn rug nu hij niet meer hoeft te sjouwen met varkens van 120 kilo per stuk. Een kijkje in de eerste zalmkwekerij van het land.

Van varkensstal naar zalmboerderij: kijkje in de keuken van project dat 1 miljoen euro subsidie kreeg | Maashorst | De Gelderlander.nl

De politiek mag weleens kijken naar de onrust en geweld in eigen land...De jongeren in Heemskerk en Beverwijk zijn hun eigen oorlog begonnen. De burgemeester zegt dat er geen concrete dreiging van geweld is. Maar...

Zo is er een video van een jongen die tegen zijn hoofd wordt geschopt terwijl hij met zijn mond afgeplakt op de grond ligt. Ook wordt zijn broek naar beneden getrokken.

Daarnaast zijn er AI-beelden van explosies in de scholen te zien. Leerlingen en ouders waarschuwden elkaar om vrijdag niet naar school te gaan uit angst voor schietpartijen, meldt het Noordhollands Dagblad.

Middelbare scholen in Beverwijk en Heemskerk blijven vrijdag dicht uit angst voor geweld. Groepen jongeren hebben ruzie met elkaar en delen beelden van mishandelingen. De ruzie zorgt voor veel onrust bij scholieren en ouders in de gemeentes.
Middelbare scholen Heemskerk en Beverwijk dicht na onrust door ruzies op straat | Binnenland | NU.nl

Fleurtje_5 schreef op 12-09-2025 om 07:08:

[..]

Niet alleen vroeger had je het niet zo scherp. Landbouw is maar een naam, maar dat maakt een veeboer niet hetzelfde als een tuinder/teler.

Een veeboer kan land hebben om zijn dieren te laten grazen en voor stro en voer.

Een landbouwer/teler heeft land voor de oogst, voor de verkoop.

Een fruitboer heeft groene akkers met fruitbomen of bosbesstruiken.

Een visser heeft voor zijn beroep geen fruitbomen of koeien.

Als men dan plaatjes gaat plakken en gaat roepen dat het meeste agrarisch gebied is wat minder zou mogen en gaat roepen over stikstofaanpak moet men niet alles op één hoop gooien. Dat is kortzichtig.

Ik heb natuurlijk nooit beweerd dat een tuinder hetzelfde is als een veeboer maar ze vallen dus wel allebei onder de term landbouw. Je uitleg is verder nogal overbodig. 

Als we de veestapel halveren dan gaat dat enorm helpen voor onze natuur en het milieu. Ook de activiteiten van tuinders zijn schadelijk, vanwege het gebruik van bestrijdingsmiddelen, kunstmest en de grote hoeveelheid water die nodig is. Maar de veeteelt is wel het meest schadelijk.

Fleurtje_5 schreef op 12-09-2025 om 07:25:

[..]

ps. Niet LTO gooit alles op een hoop maar jij gooit alles op een hoop. 
[...]
LTO houdt zich bezig met de gehele agrarische sector van Nederland, verspreid over drie subcategorieën en 17 deelsectoren. Deze zijn:

Ja, logisch, onder landbouw vallen meerdere subsectoren. Dit is toch geen nieuwe informatie.   

Yumi schreef op 12-09-2025 om 08:57:

Dit is gezonder zegt de boer in de video, voor hem zelf, maar niet voor de dieren. Goudvissen mogen terecht niet meer in een kleine kom, maar die grote zalmen zitten met zijn allen in een pierenbadje.

Van varkensstal naar zalmboerderij: kijkje in de keuken van project dat 1 miljoen euro subsidie kreeg
MET VIDEO

Het stinkt er niet meer, de stikstofuitstoot is drastisch verminderd en boer John Wijdeven heeft het een stuk minder in zijn rug nu hij niet meer hoeft te sjouwen met varkens van 120 kilo per stuk. Een kijkje in de eerste zalmkwekerij van het land.

Van varkensstal naar zalmboerderij: kijkje in de keuken van project dat 1 miljoen euro subsidie kreeg | Maashorst | De Gelderlander.nl

Ja, dit is ook bio-industrie. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-09-2025 om 20:10 Topicstarter

Ondertussen loopt het prijskaartje voor het schrappen van de stikstofaanpak van het vorige kabinet op:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5527983/netbeheerder-liander-teleurgesteld-over-stikstofbeleid-verzwaring
Het huidige kabinet heeft eigenlijk geen nieuwe plannen gemaakt hiervoor. Ik mag hopen dat een volgend ook kabinet ook rekening houdt met de rest van de economie, niet alleen met de landbouwsector.

Daglichtlamp schreef op 12-09-2025 om 20:10:

Ondertussen loopt het prijskaartje voor het schrappen van de stikstofaanpak van het vorige kabinet op:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5527983/netbeheerder-liander-teleurgesteld-over-stikstofbeleid-verzwaring
Het huidige kabinet heeft eigenlijk geen nieuwe plannen gemaakt hiervoor. Ik mag hopen dat een volgend ook kabinet ook rekening houdt met de rest van de economie, niet alleen met de landbouwsector.

Ik hoop met je mee. Er is lef voor nodig want voor je het weet staan de snelwegen dan weer vol tractoren maar het mes zal toch echt in de veestapel moeten.

PensioNada schreef op 02-09-2025 om 22:26:

[..]

Verkrachting is een delict met in principe een taakstrafverbod, dus een taakstraf kan alleen opgelegd worden in hele bijzondere gevallen.

Ik ben niet iemand die roept dat in Nederland licht gestraft wordt, dat is al lang niet meer zo, maar ik vind dat bij verkrachting een dader "de wraak van de maatschappij" moet voelen, door middel van een gevangenisstraf. Raar dat hier zo van afgeweken is.

Dit is de OM-richtlijn: https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsregels/richtlijnen-voor-strafvordering-resultaten/richtlijn-voor-strafvordering-verkrachting-2024r004

De eis van het OM was ook het probleem niet. Dat was 21 maanden gevangenis waarvan 7 voorwaardelijk. De rechters besloten anders gek genoeg 🙄

Het OM is dan ook in hoger beroep gegaan, vanwege de discrepantie tussen eis en vonnis. Maar of dit iets gaat opleveren? 

lientje69 schreef op 13-09-2025 om 13:23:

[..]

De eis van het OM was ook het probleem niet. Dat was 21 maanden gevangenis waarvan 7 voorwaardelijk. De rechters besloten anders gek genoeg 🙄

Het OM is dan ook in hoger beroep gegaan, vanwege de discrepantie tussen eis en vonnis. Maar of dit iets gaat opleveren?

Hopelijk wordt in hoger beroep niet of minder afgeweken van de richtlijn. Gevangenisstraf heeft gewoon een functie in de zin van leedtoevoeging aan de dader.  Een verkrachting heeft immers veel impact op het slachtoffer. 

Zorroo schreef op 12-09-2025 om 19:53:

[..]

Ik heb natuurlijk nooit beweerd dat een tuinder hetzelfde is als een veeboer maar ze vallen dus wel allebei onder de term landbouw. Je uitleg is verder nogal overbodig.

Als we de veestapel halveren dan gaat dat enorm helpen voor onze natuur en het milieu. Ook de activiteiten van tuinders zijn schadelijk, vanwege het gebruik van bestrijdingsmiddelen, kunstmest en de grote hoeveelheid water die nodig is. Maar de veeteelt is wel het meest schadelijk.

Kijk uit dat je niet duizelig word van het gedraai.

Zorroo schreef op 12-09-2025 om 20:02:

[..]

Ja, logisch, onder landbouw vallen meerdere subsectoren. Dit is toch geen nieuwe informatie.

Hoe zat dat ook alweer met die 'v' van je? 

Daglichtlamp schreef op 11-09-2025 om 13:11:
Ach, weet je de V in het ministerie van Landbouw heeft nooit voor veeteelt gestaan. Maar je mag best nog eens een keer laten zien dat het klopt wat we hier zeggen. Het begint alleen behoorlijk off topic te worden.

Zorroo schreef op 11-09-2025 om 14:43:[..]
Inderdaad, de 1e V = Visserij en de 2e V = Voedselvoorziening of -kwaliteit (vroeger) en nu Voedselzekerheid.

Bovenstaande, dat landbouw meerdere subsectoren is, schrijf je pas nadat ik dit schreef:

Jeetje Fleur, wat een gezwam allemaal. Je zat er gewoon naast. Accepteer en laat gaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.