Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
11-09-2025 om 13:03
felija schreef op 11-09-2025 om 11:55:
[..]
Dit is ook al meerdere keren door diverse forummers tegen haar gezegd, maar het komt niet aan.
Klopt, alleen hoor je die 'diverse forummers' niet meer als blijkt dat ze er zelf naast zaten. Loep me maar op 4 sept 2025 om 14:47.
En toen hier onlangs werd geschreven door:
Daglichtlamp:Misschien moet je de definitie van landbouw nog even opzoeken Fleurtje (en die hoef je dan niet hier te plaatsen, de rest van ons kan ook wel zelf definities vinden).
Felija: Ik heb ook een mooie spreuk:
'Slim zijn is erkennen dat je weinig weet.'
Zorroo: Nou inderdaad, alleen domme mensen denken dat ze alles weten en dat zij de maat der dingen zijn in deze wereld. Als ze het niet zien, dan is het er niet.
Blijkt dat jullie zelf niet weten dat landbouw met gewassen te maken heeft (voor de oogst en verkoop), en toch iets anders is dan veeteelt (boeren met dieren, die land hebben voornamelijk voor de dieren) en visserij (visboeren).
Vandaar het ministerie van landbouw, veeteelt en visserij.
Daglichtlamp
11-09-2025 om 13:11
Ach, weet je de V in het ministerie van Landbouw heeft nooit voor veeteelt gestaan. Maar je mag best nog eens een keer laten zien dat het klopt wat we hier zeggen. Het begint alleen behoorlijk off topic te worden.
felija
11-09-2025 om 13:35
Dat bedoel ik: je maakt het zo voor jezelf alleen maar erger, Fleurtje_5.
Zorroo
11-09-2025 om 14:43
Daglichtlamp schreef op 11-09-2025 om 13:11:
Ach, weet je de V in het ministerie van Landbouw heeft nooit voor veeteelt gestaan. Maar je mag best nog eens een keer laten zien dat het klopt wat we hier zeggen. Het begint alleen behoorlijk off topic te worden.
Inderdaad, de 1e V = Visserij en de 2e V = Voedselvoorziening of -kwaliteit (vroeger) en nu Voedselzekerheid.
Edit: maar goed, iedereen kan dat zelf ook wel googlen. Laten we weer on topic gaan.
Zorroo
11-09-2025 om 15:29
Nighttripper schreef op 10-09-2025 om 21:38:
[..]
Yep,er zijn er meer die er onpasselijk van werden (bv de schrijfster van ondergenoemd artikel). En dit zijn een paar van een langere rij zeer confronterende tweets (allemaal dus verwijderd intussen).Hopelijk spreekt iemand hem in komende debatten daar nog op aan. Nl in hoeverre de vrijheid van meningsuiting/andere mening bij hem wel gegarandeerd is? Het gaat hier tenslotte 'slechts maar' om een grondrecht. Waar hij getuige die tweets soms volledig lak aan heeft. Daarin past die tweet van "het graag eens een dag meelopen met de ME ,om eens lekker op demonstranten in te kunnen slaan' overigens ook wel aardig bij
https://www.maassluis.nu/persoonlijk/columns/column191-bontenbal/ Bontebal beroept zich trouwens in andere tweets op z'n bijbelkennis en begrippen als christelijke naastenliefde. Toevallig heb ik ook redelijk wat bijbelkennis. En in dit geval komt de bijbelterm (schijnheilige) farizieer vooral bij me op. Hoewel Jan Dijkgraaf nog wel iets steviger krachttermen gebruikt in z'n column😁.
Ik moest toch ook mijn beeld van de man wel even bijstellen. Laten we hopen dat hij ouder en wijzer is geworden en dat zijn huidige houding van fatsoen en redelijkheid meer is dan een tactiek.
Fleurtje_5
11-09-2025 om 16:30
Daglichtlamp schreef op 11-09-2025 om 13:11:
Neeee
tuurlijk niet, omdat landbouw ook niet hetzelfde is als veeteelt.
Ik had het niet over een letter V, maar wel over dat akkerbouwers/landbouwers niet hetzelfde hoeft te zijn dan veeboeren. De veeboeren die jullie zo graag kwijt zijn ivm stikstofaanpak, en dan denkt men dat men boeren met akkers (landbouwers zonder vee dus) kunnen uitkopen om er woningen op te plempen. Wat niets met jullie stikstofaanpak te maken hoeft te hebben.
Het ministerie van Landbouw, Visserij en voedselzekerheid en natuur (LVVN) is sinds 2 juli 2024 onder deze naam een Nederlands ministerie met als beleidsterreinen onder meer landbouw, natuurbeheer, bosbouw, visserij en voedsel. Van 2003 tot 2010 en van 2017 tot 2024 heette dit departement officieel het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
En volgend jaar heet dat ministerie misschien wéér anders, maar ook dan is een landbouwer een landbouwer en misschien helemaal geen veeboer. In Suriname heet het nog steeds Landbouw Veeteelt en Visserij.
https://www.provinciegroningen.nl/beleid-en-documenten/documentenzoeker/landbouw-veeteelt-en-visserij/ Provincie Groningen Landbouw, veeteelt en visserij
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-landbouw-visserij-voedselzekerheid-en-natuur Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Femke Wiersma: We gaan boeren, tuinders, telers en vissers weer de waardering geven die zij verdienen als producent van ons dagelijks voedsel.
Daglichtlamp
11-09-2025 om 17:21
Weet je, dit is een onzinnige discussie als je ziet wat er aan de hand is in Europa, waarbij Rusland steeds verder gaat in oorlogvoeren tegen ons.
Nicole123
11-09-2025 om 17:44
Toegeven dat je er gewoon helemaal naast zat in je eerste intuïtie blijkt voor sommige mensen heel erg moeilijk.
Neweve
11-09-2025 om 19:18
Nicole123 schreef op 10-09-2025 om 22:31:
[..]
De PVV komt alleen voor LHBTI mensen op als het tegen moslims gebruikt kan worden, anders juist niet. De PVV is enorm grofgebekt als het gaat om transgenders, met woorden als idioterie, besmettelijk, genderterreur en 'morgen ben je een kameel, overmorgen een dromedaris'. Ze willen de seksuele voorlichting op scholen inperken. Een van de grootste vrienden en voorbeelden van Wilders is Victor Orbán, die jongeren wil beschermen tegen LHBTI door diverse wetten in te voeren, zoals een verbod op de gay pride, verbod op het tonen van homoseksuelen in boeken, films en reclame, verbod op het over homoseksualiteit hebben op scholen, etc. Ik vind dit daarmee compleet in de lijn der verwachting.
https://pointer.kro-ncrv.nl/idee-transgender-sociaal-besmettelijk-blijft-rondzingen
https://www.nd.nl/nieuws/politiek/1215334/d66-botst-met-sgp-en-pvv-over-week-van-de-lentekriebels
https://nos.nl/artikel/2560216-hongarije-neemt-wet-aan-die-pride-mars-verbiedt
https://nos.nl/artikel/2385161-hongarije-verbiedt-promotie-van-homoseksualiteit-onder-jongeren
Het past wel in de lijn maar verklaart nog niet helemaal de "waarom"
Voor dit wetsvoorstel geprobeerd op te zoeken. Eigenlijk is de inbreng van de pvv hier minimaal. Nog niet alle debatten/stukken gelezen. Het enige wat ik kon vinden is dat de pvv vind dat er meer steunpunten moeten zijn dan de medische die genoemd zijn in de wet.
Kortom mijn gevoel is omdat Wilders erop tegen is, vanuit persoonlijke overtuiging niet vanuit een gefundeerde mening.
Neweve
11-09-2025 om 19:35
Fleurtje_5 schreef op 11-09-2025 om 10:24:
[..]
Die vraag is me er vast langs geglipt. Ik lees elke dag de krant. De papieren én de digitale. En ik kijk veel naar programma's waar over politiek gesproken word, waar politici aan het woord komen. En bladen waar politici hun verhaal doen, bv Annabel Nanninga, zodat ik niet alleen één kant van het verhaal hoor.
Maarrrrr...helaas zag ik deze week Opsporing Verzocht (gruwel) én gisteravond keek ik naar Vandaag Inside. Er werd een brief voor gelezen van Afshin Ellian (niet de eerste de beste). En een voormalig politie commissaris was te gast (ook niet de eerste de beste). Heel interessant maar ook echt beangstigend. Bij zoiets denk ik wel 'die Wilders krijgt nog gelijk ook met al zijn geroeptoeter'. Ik hoop het niet. Gelukkig dat deze voormalig politiecommissaris ook de positieve kant zag en noemde.
Dank voor je reactie.
Kies je dan een partij vooral op de personen en wat ze zelf zeggen of over hun gezegd wordt in media/columns? Of lees je ook de partijprogramma's/Vul je een stemwijzer in, kijk je naar hoe jouw mening overeenkomt met de moties?
Daglichtlamp
11-09-2025 om 20:03
Het antwoord van JA21 op de Russische drones in Polen: open het gasveld in Groningen weer.
(en echt: we debatteren wel met spoed over de ontstane situatie, maar stemmen pas over 12 dagen over de moties, ik snap best dat de meeste stemmingen wel op dinsdag kunnen, maar over zo'n onderwerp, als er de komende week geen stemmingen zijn i.v.m. Prinsjesdag, dan las je toch een extra stemming in).
Schemerlampje
11-09-2025 om 20:12
Zorroo schreef op 11-09-2025 om 14:43:
[..]
Inderdaad, de 1e V = Visserij en de 2e V = Voedselvoorziening of -kwaliteit (vroeger) en nu Voedselzekerheid.
Edit: maar goed, iedereen kan dat zelf ook wel googlen. Laten we weer on topic gaan.
Nog even off-topic. Ik leefde ook in de overtuiging dat dit vroeger voor veeteelt stond. Maar ik zie nu op Google dat het zelfs nooit zo geheten heeft. Was dit in de volksmond dan wel zo? Of ik ben stiekem Surinaams, ik zag dat het daar wel het ministerie van landbouw, veeteelt en visserij heet. 😁
Zorroo
11-09-2025 om 20:35
Schemerlampje schreef op 11-09-2025 om 20:12:
[..]
Nog even off-topic. Ik leefde ook in de overtuiging dat dit vroeger voor veeteelt stond. Maar ik zie nu op Google dat het zelfs nooit zo geheten heeft. Was dit in de volksmond dan wel zo? Of ik ben stiekem Surinaams, ik zag dat het daar wel het ministerie van landbouw, veeteelt en visserij heet. 😁
Nee, ook niet in de volksmond. Landbouw omvat in Nederland zowel het houden van vee als het bewerken van land. Vroeger had ik dit ook niet scherp, toen ik ooit bij LTO dacht te gaan solliciteren. Tot ik erachter kwam dat de term landbouw in ons land dus ook de bio-industrie omvat en LTO ook die belangen behartigt. Toen zag ik er maar snel van af en ik ben het ook nooit meer vergeten.
Fleurtje_5
12-09-2025 om 06:39
Daglichtlamp schreef op 11-09-2025 om 17:21:
Weet je, dit is een onzinnige discussie als je ziet wat er aan de hand is in Europa, waarbij Rusland steeds verder gaat in oorlogvoeren tegen ons.
Het is een zeer onzinnige discussie geworden omdat jullie (met denigrerende reacties) voorbij blijven gaan aan datgene waar het echt over begon.
Namelijk de grootte van het agrarisch gebied dat volgens jullie kleiner moest ivm de stikstofaanpak en daar woningen opgebouwd moesten worden.
Boeren met alleen landbouwgrond (en geen megastallen) moet men juist NIET uitkopen om woningen op te bouwen. Dan moet je straks granen, aardappels groente mais en bieten met de boot of vliegtuig laten overkomen wat ook niet goed is voor de stikstofaanpak.
Fleurtje_5
12-09-2025 om 06:55
Schemerlampje schreef op 11-09-2025 om 20:12:
[..]
Ik vind het niet off-topic.
Van 2003 tot 2010 en van 2017 tot 2024 heette dit departement officieel het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Sinds 2 juli 2024 heet het: Het ministerie van Landbouw, Visserij en voedselzekerheid en natuur (LVVN) Een Nederlands ministerie met als beleidsterreinen onder meer landbouw, natuurbeheer, bosbouw, visserij en voedsel.
Het heet nu: Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
De namen 'Natuur en Voedselkwaliteit' is vervangen door 'Voedselzekerheid en Natuur'. Dat klinkt allemaal mooi, zat er vroeger volgens mij niet in. Misschien heet het de volgende keer 'Landbouw, Bosbouw, Visserij en patat-ingrediënten-kwaliteit'. Met of zonder V.
Maar waar het echt om gaat, word voor het gemak aan voorbij gegaan. Namelijk de stikstofaanpak en de woningnood, en daarom boeren willen uitkopen. Dan moet men op z'n minst wel het verschil weten tussen een landbouwer met akkers vol oogst en een veeboer met volle megastallen.
Niet alleen in Suriname heet het 'Landbouw, veeteelt en visserij'. In bv de provincie Groningen word die naam ook aangehouden. Omdat er nou eenmaal dat verschil is.