Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleur, je post nu alweer links die blijkbaar in jouw beleving je standpunten enorm ondersteunen, zonder dat je volgens mij goed begrijpt waar de informatie in de links over gaat. Terwijl even wat verder lezen op internet je zo het hele verhaal kan geven: 

De parochie in Arnhem waarvan jij de link post behoort tot de Russisch-Orthodoxe Kerk in het Buitenland (ROCOR), een kerkelijke structuur die sinds 1920 losstaat van de kerk in Rusland én zich meer onafhankelijk opstelt. De parochie werd al in 1956 opgericht, dus ver voor de oorlog in Oekraïne. 

Je tweede link is een bericht dat juist gaat over het feit dat een aantal Russisch orthodoxe geestelijken in Amsterdam zich in 2022 afscheidden van de kerk in Moskou omdat ze door deze kerk onder druk werden gezet. Dat was omdat deze geestelijken niet achter het standpunt van de (reguliere orthodoxe) kerk in Rusland stonden/staan, die de Russische inval in Oekraïne steunt (verlengstuk van het regime, weet je nog wel). 

Dus op wat voor manier ondersteunen deze teksten jouw pleidooi van respect en waardering voor de Russisch Orthodoxe kerk in Moskou? 

BeesAreCool schreef op 10-09-2025 om 17:23:

[..]

Valt me mee van het CDA. Hulde.

De partijen die u nu noemt: jammer.

Denk, cu, en sgp had ik vanwege het geloof wel verwacht. Ik snap niet helemaal waarom pvv tegen zou zijn, hebben ze dat nog ergens in een debat/motie benoemd?

Fleurtje_5 schreef op 10-09-2025 om 09:52:

[..]

Fijn dat je er blij van word. Daar is wat van te zeggen natuurlijk.

Maar 'enkel mooie verkiezingswoorden aan horen', is ook geen eerlijke manier om mensen te laten kiezen. Als er twee of drie peilingen zijn moeten de mensen nog steeds zelf kiezen.

Naast die verkiezingsborden heb je ook natuurlijk ook de stemwijzers/motiewijzer en als je meer wilt lezen het partijprogramma. 

Zelf vind ik het bijvoorbeeld erg nuttig om te zien welke partij voor moties hebben gestemd waar ik ook achter sta. 

Toevoeging: of een partij stijgt of daalt en of hij hoog of laag in de peiling staat zou, mijn inziens je mening over een partij niet moeten beantwoorden. 

Ik heb eerder iets vergelijkbaars gevraagd maar nog niet beantwoord gekregen : hoe kies jij een partij waarop je stemt?

Fleurtje_5 schreef op 10-09-2025 om 10:14:

[..]

Soheey, hier schrik ik wel van.

Yep,er zijn er meer die er onpasselijk van werden (bv de schrijfster van ondergenoemd artikel). En dit zijn een paar van een langere rij zeer confronterende tweets (allemaal dus verwijderd intussen).Hopelijk spreekt iemand hem in komende debatten daar nog op aan. Nl in hoeverre de vrijheid van meningsuiting/andere mening bij hem wel gegarandeerd is? Het gaat hier tenslotte 'slechts maar' om een grondrecht. Waar hij getuige die tweets soms volledig lak aan heeft.  Daarin past die tweet van "het graag eens een dag meelopen met de ME ,om eens lekker op demonstranten in te kunnen slaan' overigens ook wel aardig bij      https://www.maassluis.nu/persoonlijk/columns/column191-bontenbal/        Bontebal beroept zich trouwens in andere tweets op z'n bijbelkennis en begrippen als christelijke naastenliefde. Toevallig heb ik ook redelijk wat bijbelkennis. En in dit geval komt de bijbelterm (schijnheilige) farizieer vooral bij me op. Hoewel Jan Dijkgraaf nog wel iets steviger krachttermen gebruikt in z'n column😁.

Neweve schreef op 10-09-2025 om 21:22:

[..]

Denk, cu, en sgp had ik vanwege het geloof wel verwacht. Ik snap niet helemaal waarom pvv tegen zou zijn, hebben ze dat nog ergens in een debat/motie benoemd?

Weet ik niet en ga ik niet naar zoeken. Maar dit is gewoon in lijn met het stemgedrag van de PVV de afgelopen jaren. 

https://www.gaykrant.nl/2025/06/03/wilders-pvv-geen-straight-allies/
(opiniërend stuk, maar er staan wat grafiekjes, heb ze niet gefactcheckt, voelt een ieder zich vrij om dat te doen)

de PVV komt alleen in heel specifieke situaties op voor LHBTI+ (en dan vooral op Twitter).

Neweve schreef op 10-09-2025 om 21:22:

[..]

De PVV komt alleen voor LHBTI mensen op als het tegen moslims gebruikt kan worden, anders juist niet. De PVV is enorm grofgebekt als het gaat om transgenders, met woorden als idioterie, besmettelijk, genderterreur en 'morgen ben je een kameel, overmorgen een dromedaris'. Ze willen de seksuele voorlichting op scholen inperken. Een van de grootste vrienden en voorbeelden van Wilders is Victor Orbán, die jongeren wil beschermen tegen LHBTI door diverse wetten in te voeren, zoals een verbod op de gay pride, verbod op het tonen van homoseksuelen in boeken, films en reclame, verbod op het over homoseksualiteit hebben op scholen, etc. Ik vind dit daarmee compleet in de lijn der verwachting.

https://www.out.tv/nieuws/wilders-over-trans-jongeren-morgen-ben-je-een-kameel-overmorgen-een-dromedaris

https://pointer.kro-ncrv.nl/idee-transgender-sociaal-besmettelijk-blijft-rondzingen

https://www.nd.nl/nieuws/politiek/1215334/d66-botst-met-sgp-en-pvv-over-week-van-de-lentekriebels

https://nos.nl/collectie/13972/artikel/2518179-orban-wijst-wilders-de-weg-rechts-conservatief-congres-boedapest-begonnen

https://nos.nl/artikel/2560216-hongarije-neemt-wet-aan-die-pride-mars-verbiedt

https://nos.nl/artikel/2385161-hongarije-verbiedt-promotie-van-homoseksualiteit-onder-jongeren

Nighttripper schreef op 10-09-2025 om 21:38:

[..]

Yep,er zijn er meer die er onpasselijk van werden (bv de schrijfster van ondergenoemd artikel). En dit zijn een paar van een langere rij zeer confronterende tweets (allemaal dus verwijderd intussen).Hopelijk spreekt iemand hem in komende debatten daar nog op aan. Nl in hoeverre de vrijheid van meningsuiting/andere mening bij hem wel gegarandeerd is? Het gaat hier tenslotte 'slechts maar' om een grondrecht. Waar hij getuige die tweets soms volledig lak aan heeft. Daarin past die tweet van "het graag eens een dag meelopen met de ME ,om eens lekker op demonstranten in te kunnen slaan' overigens ook wel aardig bij https://www.maassluis.nu/persoonlijk/columns/column191-bontenbal/ Bontebal beroept zich trouwens in andere tweets op z'n bijbelkennis en begrippen als christelijke naastenliefde. Toevallig heb ik ook redelijk wat bijbelkennis. En in dit geval komt de bijbelterm (schijnheilige) farizieer vooral bij me op. Hoewel Jan Dijkgraaf nog wel iets steviger krachttermen gebruikt in z'n column😁.

Dat past wel bij hem, op de eerste rij in de kerk en ondertussen tweets waarin hij schrijft op demonstraten in te willen slaan... 

Achh en dat Bontenbal het nodig vond om op X onder een tweet van Omtzigt te reageren met de woorden dat ze hem (Omtzigt) eens moesten sensibiliseren. En nu de fatsoensrakker uithangen, hoe bont kan je het maken....

kom op, inmiddels begrijpt toch iedereen dat het briefje functie elders een prima idee was?

Ies

Ies

10-09-2025 om 23:41

Fleurtje_5 schreef op 10-09-2025 om 13:20:

[..]

............

Maar enfin iemand die onderstaande schreef aan Yumi, of bovenstaand vetgedrukte aan mij, is vast niet van suiker als er een normale vraag gesteld word:

Zorroo schreef op 09-09-2025 om 10:21:
Doe toch niet zo onnozel. Pussy Riot ageerde tegen de eigen Russische katholieke kerk vanwege hun legitimatie van en steun jegens het Russische regime. Ze hadden geen enkele reden om in een moskee op te treden. Jij en vriendin Fleur slepen dat er met de haren bij. En dan het idee dat het in Rusland niet dapper is om actie te voeren in deze kerk.. man man..

Zorroo schreef op 09-09-2025 om 10:44:
Agressief? Je kent de uitdrukking 'iets er met de haren bijslepen' niet? Of wat bedoel je?

De kerk in Rusland is een verlengstuk van de Russische macht van Poetin. Ik vind het dapper dat ze hiertegen protesteerden. Dat jullie het smakeloos vinden of heiligschennis o.i.d. doet daar in mijn ogen niks aan af.

Dat jij mijn vraag "En vind jij dat wel gewoon?" smakeloos o.i.d vind doet daar in mijn ogen niks aan af.

Wel is het duidelijk dat jij NIET begrijpt wat Yumi en ik je de hele tijd willen zeggen, en waarom ik je die vraag stelde. Dat optreden van Pussy vond ik helemaal NIET dapper maar juist laf. Als ze dat in een moskee hadden gedaan had ik het net zo laf gevonden.

Fleurtje, ik vind dat je een draadje dat ontzettend interessant kan zijn, echt onleesbaar maakt met dit soort teksten/ knipsels etc. 
Ik sla jouw berichten dan ook graag over, vind dat er niet doorheen te komen is. Maar dan wordt het weer zo onleesbaar allemaal en dreig ik helemaal af te haken. Jammer! 

Zorroo schreef op 10-09-2025 om 19:58:

Fleur, je post nu alweer links die blijkbaar in jouw beleving je standpunten enorm ondersteunen, zonder dat je volgens mij goed begrijpt waar de informatie in de links over gaat. Terwijl even wat verder lezen op internet je zo het hele verhaal kan geven:

De parochie in Arnhem waarvan jij de link post behoort tot de Russisch-Orthodoxe Kerk in het Buitenland (ROCOR), een kerkelijke structuur die sinds 1920 losstaat van de kerk in Rusland én zich meer onafhankelijk opstelt. De parochie werd al in 1956 opgericht, dus ver voor de oorlog in Oekraïne.

Je tweede link is een bericht dat juist gaat over het feit dat een aantal Russisch orthodoxe geestelijken in Amsterdam zich in 2022 afscheidden van de kerk in Moskou omdat ze door deze kerk onder druk werden gezet. Dat was omdat deze geestelijken niet achter het standpunt van de (reguliere orthodoxe) kerk in Rusland stonden/staan, die de Russische inval in Oekraïne steunt (verlengstuk van het regime, weet je nog wel).

Dus op wat voor manier ondersteunen deze teksten jouw pleidooi van respect en waardering voor de Russisch Orthodoxe kerk in Moskou?

Precies die link had ik zelf geplaatst.

Want je kan niet alle gelovigen over één kam scheren. Ik ben katholiek gedoopt, ga ook geregeld naar de kerk. Betekend niet dat ik het met alles eens ben. Dat ik het verafschuw dat er in het verleden misbruik plaats vond, maar dat zie je ook in de sportwereld en zelfs op scholen, en dan worden ook niet alle trainers en leraren over één kam geschoren. 

Neweve schreef op 10-09-2025 om 21:24:

[..]

Naast die verkiezingsborden heb je ook natuurlijk ook de stemwijzers/motiewijzer en als je meer wilt lezen het partijprogramma.

Zelf vind ik het bijvoorbeeld erg nuttig om te zien welke partij voor moties hebben gestemd waar ik ook achter sta.

Toevoeging: of een partij stijgt of daalt en of hij hoog of laag in de peiling staat zou, mijn inziens je mening over een partij niet moeten beantwoorden.

Ik heb eerder iets vergelijkbaars gevraagd maar nog niet beantwoord gekregen : hoe kies jij een partij waarop je stemt?

Die vraag is me er vast langs geglipt. Ik lees elke dag de krant. De papieren én de digitale. En ik kijk veel naar programma's waar over politiek gesproken word, waar politici aan het woord komen. En bladen waar politici hun verhaal doen, bv Annabel Nanninga, zodat ik niet alleen één kant van het verhaal hoor.

Maarrrrr...helaas zag ik deze week Opsporing Verzocht (gruwel) én gisteravond keek ik naar Vandaag Inside. Er werd een brief voor gelezen van Afshin Ellian (niet de eerste de beste). En een voormalig politie commissaris was te gast (ook niet de eerste de beste). Heel interessant maar ook echt beangstigend. Bij zoiets denk ik wel 'die Wilders krijgt nog gelijk ook met al zijn geroeptoeter'. Ik hoop het niet. Gelukkig dat deze voormalig politiecommissaris ook de positieve kant zag en noemde.

https://tvblik.nl/vandaag-inside/10-september-2025

Fleurtje_5 schreef op 11-09-2025 om 10:17:

[..]

Precies die link had ik zelf geplaatst.

Want je kan niet alle gelovigen over één kam scheren. Ik ben katholiek gedoopt, ga ook geregeld naar de kerk. Betekend niet dat ik het met alles eens ben. Dat ik het verafschuw dat er in het verleden misbruik plaats vond, maar dat zie je ook in de sportwereld en zelfs op scholen, en dan worden ook niet alle trainers en leraren over één kam geschoren.

Dit is je reactie? Ik vind het zorgelijk dat je zo weinig van dingen begrijpt en bronnen niet goed kan interpreteren maar zelf denkt van wel.  

Loeki72 schreef op 10-09-2025 om 23:30:

kom op, inmiddels begrijpt toch iedereen dat het briefje functie elders een prima idee was?

Misschien. Maar het was wel een nogal achterbakse manier om dit zo te willen regelen. 

Zorroo schreef op 11-09-2025 om 11:44:

[..]

Dit is je reactie? Ik vind het zorgelijk dat je zo weinig van dingen begrijpt en bronnen niet goed kan interpreteren maar zelf denkt van wel.

Dit is ook al meerdere keren door diverse forummers tegen haar gezegd, maar het komt niet aan. 

Zorroo schreef op 11-09-2025 om 11:44:

[..]

Dit is je reactie? Ik vind het zorgelijk dat je zo weinig van dingen begrijpt en bronnen niet goed kan interpreteren maar zelf denkt van wel.

Waar ben jij nou eigenlijk mee bezig????? 

Dat is idd mijn reactie. Omdat ik het ongepast vind (het is zelfs strafbaar, ook in Nederland) dat zo'n nare groep een streng gelovige kerkdienst verstoren voor hun eigen aandachtzoekerij-geluid, moet ik weten wat het geloof van die kerk inhoud? Moet ik ook weten uit welk land die hardpunkers komen, of ze bij volle maan of halve maan geboren zijn, hoeveel broertjes en zusjes ze hebben, eer ik het ongepast mag vind wat ze deden? 

Zoals ik al eerder schreef 'ik hoef ook geen Jehova-getuige te zijn om toch evengoed respect te hebben voor gelovigen/ongelovigen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.