Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Yumi schreef op 06-09-2025 om 19:44:

Goede keuze, maar het is nog niet zover. Er kan nog veel veranderen in de komende maanden.

Een coalitie met VVD, JA21, BBB, en CDAzou mooi zijn.

Wil 'naar rechts trekken'
VVD overweegt oppositierol als GroenLinks-PvdA in kabinet gaat
De VVD 'overweegt serieus' om in de oppositie te gaan, mocht GroenLinks-PvdA gaan meeregeren. Dat zei partijleider Dilan Yeşilgöz tegen de verzamelde pers op het VVD-congres. "Wij zijn niet getrouwd met het pluche."

Goh, dat zegt de partijdie er decennia lang bijna constant op heeft gezeten. 

Misschien kunnen ze een kabinet vormen met de PVV. 
Dat was ook zo'n succes. 

Kunnen ze weer constant ruzie maken en niks bereiken 

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 14:29:

[..]

Je draait het om. Nergens schrijf ik dat het terecht vind dat ze jaren in een strafkamp zaten.

Ik gaf enkel mijn mening voor hun misselijkmakend opdringerig goor optreden tijdens een kerkdienst. Ze zaten niet in een Russische strafkamp toen ze in een kerk op het altaar stonden te krijsen.

Dat ze straf kregen in een Russisch strafkamp kwam daarna. Hoelang? en wat die straf inhield? weet ik niet, daar heb ik helemaal geen mening over gegeven. Ik weet niet hoe een Russisch strafkamp er uit ziet. Is dat een gevangenis met taakstraffen? Zaten ze geketend aan een loden kogel aan een ketting vast? Maar wel meen ik te weten dat er wel gewoon berichten naar buiten konden komen toen ze er nog zaten.

Er zijn wel eens toeristen opgepakt omdat ze een plasje deden op een heilige berg, of een selfie maakten in hun blootje op een heilige berg, misschien zelfs zonder zich van een greintje-kwaad bewust te zijn. Maar half naakt en krijsend een kerkdienst verstoren waar mensen streng gelovig in gebed zijn is met opzet agressief gedrag vertonen.

Fleur, heb je wel begrepen dat het ging om een protest van vele jaren terug in Rusland? En dat er een gefundeerde reden was voor hen om actie te voeren in die kerk, omdat de Russisch orthodoxe kerk gewoon een heel onfrisse club is? 

Wat doet het ertoe of er wel of niet berichten uit het gevangenkamp konden komen? De strafkampen in Rusland zijn geen pretje, dat lijkt me duidelijk. Ze kregen 2 jaar in zo'n kamp. Wie een beetje redelijk nadenkt, snapt m.i. dat dat, zeker naar onze westerse maatstaven, niet in verhouding staat tot wat ze hadden gedaan. 

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 11:10:

[..]

Er zullen vast verschillende peilingen zien. Maar de peiling die we volgen, liet echt niet zien wat jou peiling liet zien. Dat had niet te maken met zwevende kiezers lijkt mij want 'het lijntje' gaat niet op en neer. Zwevende kiezers weten het gewoon helemaal nog niet.

Die peiling die ik gisteravond op tv zag, liet jou peiling (waar Feljia zo blij van werd) wankelen, want GL/PvdA was zelfs onder het CDA gezakt.

VVD is idd veel gezakt.

Screenshot-2025-09-08-16-15-29-55-40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/grafiek_trends.html

die combineert meerdere peilingen en dan zie je dat het betrouwbaarheids interval van cda en GroenLinks/PvdA inderdaad overlapt. Dus het is nog onduidelijk welke in "de peilingen " hoger staat. Dat kan dus nog alle kanten op. 

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 11:10:

[..]

Er zullen vast verschillende peilingen zien. Maar de peiling die we volgen, liet echt niet zien wat jou peiling liet zien. Dat had niet te maken met zwevende kiezers lijkt mij want 'het lijntje' gaat niet op en neer. Zwevende kiezers weten het gewoon helemaal nog niet.

Die peiling die ik gisteravond op tv zag, liet jou peiling (waar Feljia zo blij van werd) wankelen, want GL/PvdA was zelfs onder het CDA gezakt.

VVD is idd veel gezakt.

De 1vandaag peiling van 2 weken geleden liet ook wat anders zien.

PVV  33 +3

PvdA/GL 26 -3

CDA 22 -1

VVD 15 -8

Zetelpeiling: zo staan de politieke partijen er voor | EenVandaag

felija schreef op 07-09-2025 om 13:53:

Tja, als je gewend bent aan geroeptoeter en loze beloften die nooit kunnen worden waargemaakt, dan is het wel even slikken als er temidden van al dat gekrakeel iemand opeens netjes en verstandig praat bij Oranjezomer.
Bah, wie praat er nu netjes en verstandig? Met ongefundeerde oneliners strooien, vooral over alles boos en verontwaardigd zijn, een ander niet laten uitpraten en een ander de schuld geven, dat zijn we gewend, dat willen we! Dan komt het wel goed met Nederland.

Vanmorgen had ik er al over gelezen in onze krant, dus ging ik op zoek en kwam dit tegen:

https://www.hpdetijd.nl/politiek/politiek/47438/oude-tweets-roepen-vragen-op-henri-bontenbal-staatsman-of-pol

....................

Ondanks zijn huidige imago van rustige leider, roepen oude tweets van Bontenbal vragen op over zijn ware karakter. In De X! Factor merkt Van Dijk op dat tweets op X een scherpere kant van Bontenbal laten zien: “Hij was fel en uitgesproken, richting boeren, corona, klimaat.” Deze uitspraken, waarin hij harde kritiek uitte, contrasteren sterk met zijn huidige gematigde houding.

“Daar is hij niet de staatsman die boven de partijen staat,” voegt Van Dijk toe, wat twijfel zaait over of de huidige Bontenbal de ‘echte’ is of een strategische versie. “Is hij gegroeid, of zien we een andere Bontenbal?” vraagt hij zich af.

....................

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 16:07:

[..]

Fleur, heb je wel begrepen dat het ging om een protest van vele jaren terug in Rusland? En dat er een gefundeerde reden was voor hen om actie te voeren in die kerk, omdat de Russisch orthodoxe kerk gewoon een heel onfrisse club is?

Wat doet het ertoe of er wel of niet berichten uit het gevangenkamp konden komen? De strafkampen in Rusland zijn geen pretje, dat lijkt me duidelijk. Ze kregen 2 jaar in zo'n kamp. Wie een beetje redelijk nadenkt, snapt m.i. dat dat, zeker naar onze westerse maatstaven, niet in verhouding staat tot wat ze hadden gedaan.

ANP-535276353.jpg?itok=RG7RUciG&offsetX=0&offsetY=107&cropWidth=1023&cropHeight=575&width=1024&height=576&impolicy=dynamic

O, en daarom gaan ze zelf op zo'n onfrisse manier actie voeren in een kerk waar mensen in gebed zijn? Nee Fleur, Pussy Riot ziet altijd zo onfris en rebels uit als ze optreden. 

Twee jaar in zo'n kamp is veel, en kun je verwachten in een landen als bv Rusland. Hier steek je een joint op en niemand die een kik geeft, terwijl je in sommige landen daar gevangenisstraf voor krijgt.

En die 'arme' Partij voor de Dieren heeft ook een gefundeerde reden om onfris actie te voeren? Zij zit het dichts bij de bron om problemen aan te kaarten en te bespreken want zij zit in de Tweede Kamer en niet in een Russisch strafkamp. 

Neweve schreef op 08-09-2025 om 16:30:

[..]

Screenshot-2025-09-08-16-15-29-55-40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

https://peilingwijzer.tomlouwerse.nl/grafiek_trends.html

die combineert meerdere peilingen en dan zie je dat het betrouwbaarheids interval van cda en GroenLinks/PvdA inderdaad overlapt. Dus het is nog onduidelijk welke in "de peilingen " hoger staat. Dat kan dus nog alle kanten op.

Dit combineert heel veel, maar word maar eens wijs uit die gekleurde spaghetti.

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 19:33:

[..]

O, en daarom gaan ze zelf op zo'n onfrisse manier actie voeren in een kerk waar mensen in gebed zijn? Nee Fleur, Pussy Riot ziet altijd zo onfris en rebels uit als ze optreden.

Twee jaar in zo'n kamp is veel, en kun je verwachten in een landen als bv Rusland. Hier steek je een joint op en niemand die een kik geeft, terwijl je in sommige landen daar gevangenisstraf voor krijgt.

En die 'arme' Partij voor de Dieren heeft ook een gefundeerde reden om onfris actie te voeren? Zij zit het dichts bij de bron om problemen aan te kaarten en te bespreken want zij zit in de Tweede Kamer en niet in een Russisch strafkamp.

Ik heb niet de indruk dat jij beseft hoeveel geluk je hebt dat je niet onder een onderdrukkend regime zoals het Russische hoeft te leven. En hoe dapper het is om daar dan openlijk tegenin te gaan. Over de vorm kun je twisten, kwestie van smaak, maar ik zou zeker weten te laf zijn om en te bang voor mijn hachje om zo te demonstreren in een dictatuur.

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 19:37:

[..]

Dit combineert heel veel, maar word maar eens wijs uit die gekleurde spaghetti.

Zo moeilijk is dit toch niet?

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 20:20:

[..]

Ik heb niet de indruk dat jij beseft hoeveel geluk je hebt dat je niet onder een onderdrukkend regime zoals het Russische hoeft te leven. En hoe dapper het is om daar dan openlijk tegenin te gaan. Over de vorm kun je twisten, kwestie van smaak, maar ik zou zeker weten te laf zijn om en te bang voor mijn hachje om zo te demonstreren in een dictatuur.

Ik ook, helaas.

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 19:22:

[..]

Vanmorgen had ik er al over gelezen in onze krant, dus ging ik op zoek en kwam dit tegen:

https://www.hpdetijd.nl/politiek/politiek/47438/oude-tweets-roepen-vragen-op-henri-bontenbal-staatsman-of-pol

....................

Ondanks zijn huidige imago van rustige leider, roepen oude tweets van Bontenbal vragen op over zijn ware karakter. In De X! Factor merkt Van Dijk op dat tweets op X een scherpere kant van Bontenbal laten zien: “Hij was fel en uitgesproken, richting boeren, corona, klimaat.” Deze uitspraken, waarin hij harde kritiek uitte, contrasteren sterk met zijn huidige gematigde houding.

“Daar is hij niet de staatsman die boven de partijen staat,” voegt Van Dijk toe, wat twijfel zaait over of de huidige Bontenbal de ‘echte’ is of een strategische versie. “Is hij gegroeid, of zien we een andere Bontenbal?” vraagt hij zich af.

....................

We zien iemand die zijn nieuwe rol serieus neemt en weet dat je met tweets geen goed inhoudelijk leider van een sterk opkomende partij kunt zijn. Dat was hij toen nog niet. 

Je persoonlijke (felle) mening doet dan, als partijleider, als het goed is, minder ter zake. Het gaat om het uitdragen van de standpunten van je partij.

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 20:20:

[..]

Dat besef ik maar al te goed.

Dat optreden had niets te maken met dapper zijn. Als men daar dapper tegenin wil gaan is het niet de weg om dat op het altaar in een streng gelovige kerk tijdens een kerkdienst te doen. En dan met die belachelijke vermomming. Dat is gewoon opruiing en verstoring, en een lelijke manier van aandacht vragen. En dat in een kerk waar mensen in stilte in gebed zijn, die mensen hebben geen zin in een groep die dan wel eens effe wil laten zien 'kijk mij eens deugen'. Wat een arrogantie.

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 20:21:

[..]

Zo moeilijk is dit toch niet?

Als men zich er in wil verdiepen zal het wel een kinderspel zijn.

felija schreef op 08-09-2025 om 20:33:

[..]

We zien iemand die zijn nieuwe rol serieus neemt en weet dat je met tweets geen goed inhoudelijk leider van een sterk opkomende partij kunt zijn. Dat was hij toen nog niet.

Je persoonlijke (felle) mening doet dan, als partijleider, als het goed is, minder ter zake. Het gaat om het uitdragen van de standpunten van je partij.

Je draait met de wind mee. Datgene waar hij zo fel over was zijn geen oude zaken. Boeren, corona en klimaat speelt nog steeds. Ik reageerde op JOUW bericht waarin je schreef alsof Bontebal altijd netjes en verstandig praat/heeft gepraat:

felija schreef op 07-09-2025 om 13:53:
Tja, als je gewend bent aan geroeptoeter
en loze beloften die nooit kunnen worden waargemaakt, dan is het wel even slikken als er temidden van al dat gekrakeel iemand opeens netjes en verstandig praat bij Oranjezomer.

Zelf zou ik het liever met het volgende citaat (uit column Leon V) willen zeggen:

Ook onder een laag fatsoen kan een straatvechter schuilen, het is maar hoe hard je krabt'.

Dus oude tweets zijn niet relevant, dan ook niet de oude tweets van Martin Bosma en Annabel Nanninga , waar veelvuldig naar gewezen wordt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.