Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ja mee eens, van mij mogen ze peilingen verbieden. 

Daglichtlamp schreef op 08-09-2025 om 09:13:

[..]

Er zijn verschillende peilingen, met verschillende methodes. Omdat er momenteel nog veel zwevende kiezers zijn, zie je dat ook peilingen onderling nog veel verschillen. Ze geven hoogstens een trend aan. Ik vraag me zelfs af of we in Nederland niet net als in sommige andere landen peilingen zouden moeten verbieden. In elk geval vlak voor onze verkiezingen. Je ziet nu dat de peilingen de uitslag mede bepalen. Deze keer gaat de VVD daar veel last van krijgen. Zeker als er straks een peiling komt waarbij JA21 de VVD passeert, inmiddels lijkt me dat goed mogelijk.

Ja, ben ik ook voor.

Yumi schreef op 07-09-2025 om 19:26:

ANP-535276353.jpg?itok=RG7RUciG&offsetX=0&offsetY=107&cropWidth=1023&cropHeight=575&width=1024&height=576&impolicy=dynamic

Met een optreden van activistische band Pussy Riot en een zaal die 'free free Palestine' scandeerde liet Partij voor de Dieren zich vandaag van haar activistische kant zien. Heikel punt tijdens het verkiezingscongres in Den Bosch was dat de partij extra geld naar Defensie wil. "Het zijn cruciale tijden, waarin we moeten laten zien wat we waard zijn", zei partijleider Esther Ouwehand.
Ouwehand richtte in haar toespraak haar peilen op het huidige kabinet. Ze noemde VVD-lijsttrekker Dilan Yeşilgöz en BBB-minister Femke Wiersma leugenaars. Volgens Ouwehand hebben de BBB en VVD extreemrechts het kabinet binnengelaten.

De pot verwijt de ketel, die poppenkast die jij tijdens een verkiezingscongres laat zien beste Esther, is toch echt niets anders dan extreemlinks.

Activisme alom bij verkiezingscongres Partij voor de Dieren: 'Nederland glijdt af'

Werkelijk  Vreselijk, en dat op een Pussy Riot manier?? Vreselijke mensen die Pussy Riot die zich nog steeds als slachtoffers neer zetten, terwijl het gewoon zwaar ongepast en zelfs baldadig was wat ze deden. Zou Pussy Riot dat ook gedaan hebben in een moskee? Vast niet. Waarom dan tijdens een kerkdienst in een Russische Orthodoxe kathedraal? 

Als de kerkgangers deze gestoorde hardrockband had willen zien, dan hadden ze wel kaartjes gekocht voor een optreden van hen. Ik ben niet streng gelovig, maar ik zou er van moeten kokhalzen als ik in een kerkdienst zou zitten en dan dit geschreeuw zou moeten aanhoren. Waar is het respect voor gelovigen? Omdat ze zelf zo graag aandacht willen?

Kon Esther niks beters te verzinnen dan dit? 

pussy-riot-2.jpeg

Foto: Pussy Riot performing their punk sermon in Moscow’s Cathedral of Christ the Saviour on 21 February 2012 In een artikel met de titel: Pussy Riot: The Bold And The Hopeful
Written by Mimi Nguyen

Daglichtlamp schreef op 08-09-2025 om 09:13:

[..]

Er zijn verschillende peilingen, met verschillende methodes. Omdat er momenteel nog veel zwevende kiezers zijn, zie je dat ook peilingen onderling nog veel verschillen. Ze geven hoogstens een trend aan. Ik vraag me zelfs af of we in Nederland niet net als in sommige andere landen peilingen zouden moeten verbieden. In elk geval vlak voor onze verkiezingen. Je ziet nu dat de peilingen de uitslag mede bepalen. Deze keer gaat de VVD daar veel last van krijgen. Zeker als er straks een peiling komt waarbij JA21 de VVD passeert, inmiddels lijkt me dat goed mogelijk.

Er zullen vast verschillende peilingen zien. Maar de peiling die we volgen, liet echt niet zien wat jou peiling liet zien. Dat had niet te maken met zwevende kiezers lijkt mij want 'het lijntje' gaat niet op en neer. Zwevende kiezers weten het gewoon helemaal nog niet.

Die peiling die ik gisteravond op tv zag, liet jou peiling (waar Feljia zo blij van werd) wankelen, want GL/PvdA was zelfs onder het CDA gezakt.

VVD is idd veel gezakt.

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 10:23:

Ja mee eens, van mij mogen ze peilingen verbieden.

Straf er op zetten? 

De tweede foto in jouw post is een optreden van Pussy Riot in Moskou in 2012. Dus niet in Den Bosch. Het optreden op het congres van de PvdD was niet in een kerk maar gewoon een gepland optreden in een congreshal. De reden dat ze in 2012 in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou optraden is volgens mij omdat voor PR de kerk symbool staat voor de nauwe band tussen de Russisch-Orthodoxe kerk en Poetin. De kerk legitimeert daar dus de macht van de Russische regering.
Aangezien een aantal leden in het verleden zware gevangenisstraffen kregen en in strafkampen werden gezet vanwege hun optredens, waren ze inderdaad slachtoffer van het regime van Poetin. Ze doen dit logischerwijs niet in een moskee omdat de band zich richt op de machtsstructuren in eigen samenleving, dus de Russisch Katholieke kerk. 

Maar er zijn dus aflopen weekend geen Nederlandse kerkgangers geschokt o.i.d. Of bedoelde je dat niet en spreek je er schande van dat ze in Rusland 13 jaar geleden op deze wijze het Russische regime aan de kaak stelden? 

Of je het verder eens bent met de bandkeuze van de PvdD is denk ik een kwestie van smaak? 

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 11:11:

[..]

Straf er op zetten?

Nee gewoon met elkaar afspreken dat dat niet meer kan, omdat het de uitslag beïnvloedt. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-09-2025 om 11:30 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 11:10:

[..]

Er zullen vast verschillende peilingen zien. Maar de peiling die we volgen, liet echt niet zien wat jou peiling liet zien. 

Je doet net als Wilders, die tweet over peilingen op X alleen als de PVV in de betreffende peiling nummer 1 is. Peilingen vragen meestal wat de respondenten zouden stemmen als ze dat op dit moment zouden doen. Van zwevende kiezers krijg je dan verschillende antwoorden op verschillende momenten.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-09-2025 om 11:49 Topicstarter

Natuurlijk kun je het oneens zijn met de demonstratie van Pussy Riot tijdens een mis in een katholieke kerk. Maar Fleurtje vind je het echt terecht dat ze daarvoor jaren in een Russisch strafkamp zijn opgesloten? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-09-2025 om 11:54 Topicstarter

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/peilingen-verbieden-met-poll
Ik heb voor peilingen een nieuw draadje gemaakt 

Fleurtje_5 schreef op 28-07-2025 om 10:03:

[..]

Dat dacht ik al. Zij haalde destijds zes citaten aan die niet door de bocht konden. Ik snapte ook niet waarom ze dat deed. Dat zij niet begreep dat mensen er boos over werden snapte ik nog veel minder.

Ik volg haar al langer en ik vind haar ondanks die zes ongepaste citaten geen racist. In de tijd dat BN-ers (zoals bv Angela Groothuizen) een vluchteling één nacht in huis haalde had Annabel al maanden lang een asielzoeker in huis omdat die asielzoeker niet veilig was in het AZC omdat hij homo was.

Annabel deed dit zonder poehaa, zonder camera's of media-aandacht (zoals Angela Groothuizen deed met die ene nacht met ontbijt) Annabel deed dit stil, en alleen in het belang van die asielzoeker. En dat zes maanden lang.

Over die ongepaste citaten:

https://niw.nl/ik-ben-het-probleem-niet/

..............

“Dat mensen hier boos over zijn, begrijp ik echt niet,” zegt Nanninga, “tenzij je vindt dat je zelfs geen grappen ten koste van een kampbeul mag maken.” Ook over de tweet uit mei 2015 waarin zij over Hitlers Mein Kampf zegt ‘Je leest zes bladzijden en je hebt meteen zin Joden te vergassen’, is Nanninga kort: “Dat zijn niet mijn woorden maar een citaat van komiek Hans Teeuwen over het verbod op de verkoop van dat boek. Waar ik overigens tegen ben.”

...............

Maar als Nanninga haar woorden nu, jaren later leest, heeft zij er dan spijt van? “Spijt is een groot woord. Ik begrijp wel dat mensen er nu in een andere context of zelfs zonder enige context van schrikken of boos om worden. Maar ik weet met welke intentie ik dat destijds heb gezegd.”

....................

Is dit het?

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 11:27:

[..]

Nee gewoon met elkaar afspreken dat dat niet meer kan, omdat het de uitslag beïnvloedt.

Is dat zo?

Daglichtlamp schreef op 08-09-2025 om 11:30:

[..]

Je doet net als Wilders, die tweet over peilingen op X alleen als de PVV in de betreffende peiling nummer 1 is. Peilingen vragen meestal wat de respondenten zouden stemmen als ze dat op dit moment zouden doen. Van zwevende kiezers krijg je dan verschillende antwoorden op verschillende momenten.

Ik doe net als Wilders???? Jij plaatste een grafiek met peilingen. Ik reageerde op jou peilingen-bericht met de woorden:

07-09-2025 om 09:00

Vreemd deze grafiek in het bericht van Daglichtlamp. Volgens mij lieten ze afgelopen vrijdag op tv zelfs weer een kleine stijging zien van de PVV én nauwelijks beweging (of zelfs een daling) voor GL/PvdA.
Toen dacht ik nog dat het vast ook door de hoge-belasting-plannen van GL/PvdA kwam.

...etc.etc.etc........

Fleurtje_5 schreef op 08-09-2025 om 14:04:

[..]

Is dat zo? 

Het is nooit honderd procent aan te tonen maar het heeft er wel alle schijn van. In elk geval beïnvloedt het waarschijnlijk indirect de keuze van veel kiezers. En dat zou men wat mij betreft beter voorkomen. 

"Doorslaggevend zetje

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam komt naar voren dat de peilingen op zichzelf nog geen effect hebben. "Maar als daar positieve berichtgeving door media bij komt, is er wel een effect zichtbaar op het stemgedrag. Dat kan net het doorslaggevende zetje zijn dat je nodig hebt als kiezer." Dat zegt politicoloog Tom Louwerse in de NOS-podcast De Verkiezingsdag . Hij is de man achter de Peilingwijzer, die twee peilingen combineert om tot een gemiddelde te komen, met duidelijke foutmarges."

https://nos.nl/collectie/13958/artikel/2498691-bandwagon-dynamiek-en-paardenrace-de-invloed-van-peilingen-op-verkiezingen

Daglichtlamp schreef op 08-09-2025 om 11:49:

Natuurlijk kun je het oneens zijn met de demonstratie van Pussy Riot tijdens een mis in een katholieke kerk. Maar Fleurtje vind je het echt terecht dat ze daarvoor jaren in een Russisch strafkamp zijn opgesloten?

Je draait het om. Nergens schrijf ik dat het terecht vind dat ze jaren in een strafkamp zaten.

Ik gaf enkel mijn mening voor hun misselijkmakend opdringerig goor optreden tijdens een kerkdienst. Ze zaten niet in een Russische strafkamp toen ze in een kerk op het altaar stonden te krijsen. 

Dat ze straf kregen in een Russisch strafkamp kwam daarna. Hoelang? en wat die straf inhield? weet ik niet, daar heb ik helemaal geen mening over gegeven. Ik weet niet hoe een Russisch strafkamp er uit ziet. Is dat een gevangenis met taakstraffen? Zaten ze geketend aan een loden kogel aan een ketting vast? Maar wel meen ik te weten dat er wel gewoon berichten naar buiten konden komen toen ze er nog zaten.

Er zijn wel eens toeristen opgepakt omdat ze een plasje deden op een heilige berg, of een selfie maakten in hun blootje op een heilige berg, misschien zelfs zonder zich van een greintje-kwaad bewust te zijn. Maar half naakt en krijsend een kerkdienst verstoren waar mensen streng gelovig in gebed zijn is met opzet agressief gedrag vertonen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.