Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Herfstappeltaart schreef op 07-09-2025 om 09:09:

Ik vind het ook verwarrend dat de ene keer veranderingen worden genoemd ten opzichte van de vorige verkiezingen en de andere keer veranderingen ten opzichte van een week geleden.
Het zijn allemaal dagkoersen. Ik wacht de verkiezingen wel af. Eén ding is zeker CDA gaat als een speer.

En dat alleen omdat die ene CDA-man, Henri Bontebal, zo verstandig en netjes praat.

Maar gaat het straks ook als een speer met ons landje als Henri gekozen word? Want tussen alle nette regels door, merk ik niet veel van een goed plan-van-aanpak.

Toen ik Henri Bontebal zag bij Oranje Zomer, zag ik een nette man, maar bij sommige antwoorden die hij telkens niet gaf, (net zoals Jesse Klaver een antwoord steeds bleef ontwijken op een vraag van Sam Hagens) dacht ik 'dit gaat ut um niet worden'. Volgens mij gaat dat op die manier nog heeeeel lang duren. Nog langer dan het afhandelen van de Toeslagenaffaire.

En ik moet dan ook denken aan dit stukje column van Paul van der Steen in Dagblad De Limburger op 27 aug jl. De titel:

Een dikke 10 voor het camoufleren belasting

................

Nieuwe termen

Zo leidt elke christendemocratische leider tot nieuwe termen: het belubberen van Ruud, de balkenendenorm van Jan Peter en straks gewoon patriottisch duizend of meer Bontenballen aftikken voor de jongens en meiden in ’s lands wapenrok.

Wel jammer dat het bij alleen woordkunst van het CDA blijft
. Die hele vrijheidsbijdrage mist een stukje beleving. Het is en blijft gewoon wat extra geld overmaken.

...............

De VVD sluit nu ook regeren uit met een regering die de hypotheekrenteaftrek wil afbouwen. Er blijven weinig partijen over waar de VVD wél mee in zee wil. Ze lijken zichzelf zo ongeveer uit te sluiten voor regeringsdeelname zo.

Tja, als je gewend bent aan geroeptoeter en loze beloften die nooit kunnen worden waargemaakt, dan is het wel even slikken als er temidden van al dat gekrakeel iemand opeens netjes en verstandig praat bij Oranjezomer.
Bah, wie praat er nu netjes en verstandig? Met ongefundeerde oneliners strooien, vooral over alles boos en verontwaardigd zijn, een ander niet laten uitpraten en een ander de schuld geven, dat zijn we gewend, dat willen we! Dan komt het wel goed met Nederland.

Schoondochter schreef op 07-09-2025 om 13:49:

De VVD sluit nu ook regeren uit met een regering die de hypotheekrenteaftrek wil afbouwen. Er blijven weinig partijen over waar de VVD wél mee in zee wil. Ze lijken zichzelf zo ongeveer uit te sluiten voor regeringsdeelname zo.

Alsof ze nog zoveel te willen hebben...

felija schreef op 07-09-2025 om 13:54:

[..]

Alsof ze nog zoveel te willen hebben...

Er kan natuurlijk nog veel veranderen tot aan de verkiezingen. Ze lopen nu alleen het risico dat mensen denken 'nou er blijft weinig te regeren over zo, dan stem ik wel op een andere partij waarvan de kans groter is dat deze nog wel kan gaan regeren'.

Overigens heb ik daar zelf geen enkel bezwaar tegen (als er niet op de VVD gestemd wordt). Ik snap alleen hun strategie niet. 

Schoondochter schreef op 07-09-2025 om 13:58:

[..]

Er kan natuurlijk nog veel veranderen tot aan de verkiezingen. Ze lopen nu alleen het risico dat mensen denken 'nou er blijft weinig te regeren over zo, dan stem ik wel op een andere partij waarvan de kans groter is dat deze nog wel kan gaan regeren'.

Overigens heb ik daar zelf geen enkel bezwaar tegen (als er niet op de VVD gestemd wordt). Ik snap alleen hun strategie niet.

Ik denk dat ze hopen dat mensem zo niet op gl-pvda gaan stemmen, omdat ze denken dat die dan toch niet in een regering komen.

Lollypopje schreef op 07-09-2025 om 13:59:

[..]

Ik denk dat ze hopen dat mensem zo niet op gl-pvda gaan stemmen, omdat ze denken dat die dan toch niet in een regering komen.

Ja, als alleen GL PvdA voor afschaffen van HRA was had ik het ook zo begrepen. Maar CDA (een toch best rechtse partij) heeft net aangekondigd mee te willen werken aan de afschaffing van de HRA. D66 is al voor, hervorming of afschaffing net als CU, Denk, Volgt, SP en PvdD. Dat zijn best wat partijen.

Schoondochter schreef op 07-09-2025 om 14:07:

[..]

Ja, als alleen GL PvdA voor afschaffen van HRA was had ik het ook zo begrepen. Maar CDA (een toch best rechtse partij) heeft net aangekondigd mee te willen werken aan de afschaffing van de HRA. D66 is al voor, hervorming of afschaffing net als CU, Denk, Volgt, SP en PvdD. Dat zijn best wat partijen.

Hypotheekrente aftrek moet geleidelijk afgeschaft worden. In één keer kan natuurlijk niet en dat beseffen al die partijen.  

PensioNada schreef op 07-09-2025 om 15:42:

[..]

Hypotheekrente aftrek moet geleidelijk afgeschaft worden. In één keer kan natuurlijk niet en dat beseffen al die partijen.

Ik hoop dat alle partijen dat beseffen. Het wordt een zooitje wanneer die in 1x afgeschaft gaat worden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-09-2025 om 15:56 Topicstarter

Miraval schreef op 07-09-2025 om 15:44:

[..]

Ik hoop dat alle partijen dat beseffen. Het wordt een zooitje wanneer die in 1x afgeschaft gaat worden.

Waarom is het voor huurders blijkbaar geen probleem als hun huur elk jaar 5 procent of meer stijgt, en zou heel geleidelijk afschaffen van de hypotheekrente afspraak leiden tot een zootje?

Zeker als je bedenkt dat de VVD wel alle huurregulering wil afschaffen. 

Daglichtlamp schreef op 07-09-2025 om 15:56:

[..]

Waarom is het voor huurders blijkbaar geen probleem als hun huur elk jaar 5 procent of meer stijgt, en zou heel geleidelijk afschaffen van de hypotheekrente afspraak leiden tot een zootje?

Omdat je niet wilt dat mensen "op het randje" hun 1e huis hebben gefinancierd in de financiële problemen komen en dan gaat het vooral om de "goedkopere" huizen. Ik ben overigens een groot tegenstander van deregulering van de huurmarkt.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-09-2025 om 16:05 Topicstarter

PensioNada schreef op 07-09-2025 om 16:00:

[..]

Omdat je niet wilt dat mensen "op het randje" hun 1e huis hebben gefinancierd in de financiële problemen komen en dan gaat het vooral om de "goedkopere" huizen. Ik ben overigens een groot tegenstander van deregulering van de huurmarkt.

Daarom zal afschaffen dus altijd geleidelijk moeten, er is helemaal niemand die dat in 1 keer wil. 

Daglichtlamp schreef op 07-09-2025 om 15:56:

[..]

Ik heb toch gezegd geleidelijk afschaffen en niet in 1x? 

En vergeet niet dat de WOZ belasting ook jaarlijks stijgt. Daar hoor je ook niemand over toch?

Wat is dat toch met die strijd tussen huurders woningeigenaren? Het leven is voor iedereen duurder geworden. Het is niet zo dat huurders per definitie duurder leven dan woningeigenaren. Kan best zo zijn dat het besteedbaar inkomen van een huurder gestegen is en dat van een individuele eigenaar gedaald is, per saldo.

ANP-535276353.jpg?itok=RG7RUciG&offsetX=0&offsetY=107&cropWidth=1023&cropHeight=575&width=1024&height=576&impolicy=dynamic

Met een optreden van activistische band Pussy Riot en een zaal die 'free free Palestine' scandeerde liet Partij voor de Dieren zich vandaag van haar activistische kant zien. Heikel punt tijdens het verkiezingscongres in Den Bosch was dat de partij extra geld naar Defensie wil. "Het zijn cruciale tijden, waarin we moeten laten zien wat we waard zijn", zei partijleider Esther Ouwehand.
Ouwehand richtte in haar toespraak haar peilen op het huidige kabinet. Ze noemde VVD-lijsttrekker Dilan Yeşilgöz en BBB-minister Femke Wiersma leugenaars. Volgens Ouwehand hebben de BBB en VVD extreemrechts het kabinet binnengelaten.

De pot verwijt de ketel, die poppenkast die jij tijdens een verkiezingscongres laat zien beste Esther, is toch echt niets anders dan extreemlinks.

Activisme alom bij verkiezingscongres Partij voor de Dieren: 'Nederland glijdt af'

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-09-2025 om 09:13 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 07-09-2025 om 09:00:

Vreemd deze grafiek in het bericht van Daglichtlamp. Volgens mij lieten ze afgelopen vrijdag op tv zelfs weer een kleine stijging zien van de PVV én nauwelijks beweging (of zelfs een daling) voor GL/PvdA. 

Er zijn verschillende peilingen, met verschillende methodes. Omdat er momenteel nog veel zwevende kiezers zijn, zie je dat ook peilingen onderling nog veel verschillen. Ze geven hoogstens een trend aan. Ik vraag me zelfs af of we in Nederland niet net als in sommige andere landen peilingen zouden moeten verbieden. In elk geval vlak voor onze verkiezingen. Je ziet nu dat de peilingen de uitslag mede bepalen. Deze keer gaat de VVD daar veel last van krijgen. Zeker als er straks een peiling komt waarbij JA21 de VVD passeert, inmiddels lijkt me dat goed mogelijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.