Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
31-08-2025 om 13:44
PensioNada schreef op 31-08-2025 om 13:38:
[..]
Bij dit soort verkiezingen stemmen de meeste leden niet, dat maakt ze weinig representatief. Het is denk ik ook precies de reden waarom PvdA/GL een voorkeur heeft voor maar 1 aspirant lijsttrekker op de voordracht. Je voorkomt daarmee een nare strijd om de gunst van de leden.
Klopt, we hebben dat een aantal keren echt mis zien gaan bij lijsttrekkersverkiezingen. Maar door leden niet uit te nodigen (of heel selectief) voorkom je wel de beelden die we gezien hebben bij het congres van GroenLinks-PvdA. Zelf vind ik juist als er zulke heftige emoties zijn het als lid echt een meerwaarde hebben dat je dan live naar een congres kunt en het kunt agenderen. Maar de BBB voorkomt blijkbaar liever dat leden zich ergens over uitspreken.
Fleurtje_5
31-08-2025 om 19:01
Ook in België is er grote onenigheid over Gaza
https://nos.nl/artikel/2580091-politieke-crisis-belgie-over-gaza-beleid-voorlopig-afgewend
................
In België leidt de politieke stellingname over de oorlog in Gaza net als in Nederland tot grote tegenstellingen tussen de regeringspartijen.
En net als in Nederland is de opstelling van de minister van Buitenlandse Zaken cruciaal in het politieke conflict. De situatie laat zich grotendeels vergelijken. Vervang 'Caspar Veldkamp' door 'Maxime Prévot' en het politieke drama is inhoudelijk bijna hetzelfde.
..............
Nicole123
31-08-2025 om 20:54
Er staat dus niet dat 98% van de 13.000 BBB leden voor het verkiezingsprogramma gestemd heeft. Wel dat 6% überhaupt gestemd heeft en daarván heeft 98% voor gestemd, waarbij de enige keuzes 'voor' en 'blanco' waren. Tegen stemmen kon niet. Handig, dat je gewoon van tevoren dan al weet dat je kunt shinen met 0% tegenstemmen. Lekker democratisch bezig, die BBB.
Daglichtlamp
02-09-2025 om 08:59
NSC is echt helemaal klaar. Van Vroonhoven gaat toch niet op de lijst, omdat de leden haar slechts op plek vier zetten. Sandra Palmen die ook de lijst zou komen blijft waarschijnlijk toch staatssecretaris.
Overigens denk ik dat dat voor de toeslagenouders goed nieuws is dat zij haar verantwoordelijkheid neemt. Maar de eenheid van alle NSC bewindslieden die aftreden, dat was toch niet echt zo blijkbaar.
Fleurtje_5
02-09-2025 om 09:08
Vanmorgen las ik dat Frank Rijkaart minister word van Binnenlandse Zaken. Ik dacht 'het zal toch niet....'. Nee het is gelukkig niet die voetballer van AC Milan.
https://www.telegraaf.nl/politiek/van-der-plas-maakt-namen-bekend-dit-zijn-de-nieuwe-bbb-bewindslieden/87464366.html
..............
Nee, deze Frank Rijkaart is een BBB-gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland (Landbouw en Visserij) die nu het ministerie van Binnenlandse Zaken onder zijn hoede krijgt. Hij volgt daarmee de opgestapte Judith Uitermark (NSC) op. Rijkaart was eerder beroepsmilitair en werkte als financieel rechercheur bij de politie
................
Fleurtje_5
02-09-2025 om 09:12
Daglichtlamp schreef op 02-09-2025 om 08:59:
NSC is echt helemaal klaar. Van Vroonhoven gaat toch niet op de lijst, omdat de leden haar slechts op plek vier zetten. Sandra Palmen die ook de lijst zou komen blijft waarschijnlijk toch staatssecretaris.
Overigens denk ik dat dat voor de toeslagenouders goed nieuws is dat zij haar verantwoordelijkheid neemt. Maar de eenheid van alle NSC bewindslieden die aftreden, dat was toch niet echt zo blijkbaar.
Nicolien blijft nog even zitten tot de nieuwe Tweede Kamer verkiezingen zijn geweest en het nieuwe kabinet is geïnstalleerd. Nou "wat een opluchting" (dat was sarcastisch)
Gelukkig dat Sandra Palmen er nog zit, want dat is idd goed nieuws voor de Toeslagenouders.
Fleurtje_5
02-09-2025 om 09:17
https://wnl.tv/2025/09/01/speeches-schoof-en-brekelmans-bij-universiteiten-verstoord
Ik heb wel te doen met demissionair premier Schoof. Die man heeft veel narigheid gekregen op zijn premier-pad en er komt nog steeds narigheid bij.
Herfstappeltaart
02-09-2025 om 09:26
Fleurtje_5 schreef op 02-09-2025 om 09:17:
https://wnl.tv/2025/09/01/speeches-schoof-en-brekelmans-bij-universiteiten-verstoord
Ik heb wel te doen met demissionair premier Schoof. Die man heeft veel narigheid gekregen op zijn premier-pad en er komt nog steeds narigheid bij.
Had ie zich maar niet voor Wilders' karretje moeten laten spannen.
Loeki72
02-09-2025 om 09:56
Herfstappeltaart schreef op 02-09-2025 om 09:26:
[..]
Precies, hij heeft vooral veel onkunde laten zien. Ik heb er geen medelijden mee.
Ik vind de keuze voor minister van onderwijs ook heel vreemd, wat mij betreft gaan daar wat kamervragen over worden gesteld. BBB laat steeds duidelijker zien geen goede politici te hebben en schuiven steeds meer richting PVV.
Fleurtje_5
02-09-2025 om 13:05
Herfstappeltaart schreef op 02-09-2025 om 09:26:
[..]
En dan is het zelf-schul-dikke-bult voor Schoof?
Als de Overheid de problemen bijvoorbeeld in Ter Apel, Maarheeze, Weert, Budel, Craenendonck etc etc etc etc goed hadden aangepakt dan had Wilders helemaal geen karretje gehad.
Er word nu zo meelevend gedaan ná de moord op Lisa, maar lees eens de berichten het het Ter Apel topic hoeveel meisjes er lastig worden gevallen. Zelfs de burgers in de Sint Annaparochie waar het nodig is dat er sinds maart begeleiders mee rijden in de bus in Sint Annaparochie om te voorkomen dat meisjes worden lastiggevallen door jonge asielzoekers (zie het NOS-bericht). In Maarheeze stopt niet eens meer de trein vanwege de bedreigingen aan personeel en overlast voor passagiers.
Er werd zelfs een Crowdfunding gestart voor de jonge asielzoekers zodat ze naar de Efteling konden, maar waar is de steun voor de vrouwen en de jonge meisjes?
Zie ook video's waar burgers in Ter Apel (of een van de andere plaatsen) aan het woord komen. Diep diep triest dat deze burgers zo aan het lot worden overgelaten. Ik kan me goed voorstellen dat deze burgers in Wilders een strohalm zien.
Loeki72
02-09-2025 om 13:07
Fleurtje_5 schreef op 02-09-2025 om 13:05:
[..]
En dan is het zelf-schul-dikke-bult voor Schoof?
Als de Overheid de problemen bijvoorbeeld in Ter Apel, Maarheeze, Weert, Budel, Craenendonck etc etc etc etc goed hadden aangepakt dan had Wilders helemaal geen karretje gehad.
Dat kwam omdat de opvanglocaties allemaal door de overheid gesloten en verkocht zijn, omdat de instroom tijdelijk wat minder was. Het is al vaker uitgelegd dat we een opvang crisis hebben in plaats van een asielcrisis. De spreiding wet zou ook veel problemen schelen. Maar ja, de overheid…..
Fleurtje_5
02-09-2025 om 13:20
Loeki72 schreef op 02-09-2025 om 13:07:
[..]
Dat kwam omdat de opvanglocaties allemaal door de overheid gesloten en verkocht zijn, omdat de instroom tijdelijk wat minder was. Het is al vaker uitgelegd dat we een opvang crisis hebben in plaats van een asielcrisis. De spreiding wet zou ook veel problemen schelen. Maar ja, de overheid…..
Nee joh, word eens wakker. Met de spreidingswet lijkt het alleen niet zo vol en kon men door blijven douwen, maar daarmee worden problemen alleen door heel Nederland verspreid. Zie bv Utrecht. Asielzoekers uit andere AZC's komen in de stad bij elkaar en zorgen daar voor onrust, onveiligheid en rellen. Zelfs de burgemeester riep de Overheid om hulp.
"Maar ja, de Overheid", inderdaad want die luistert niet naar de burgers in Ter Apel (en al die andere hulproepen) en teveel naar Brussel waar ze effe uitmaken dat nu ook de alleenstaande mannen naar Nederland komen, omdat België ze niet meer opneemt. Want daar laat men die mannen in tenten slapen en dat is onmenselijk. (Nederland is veel meer dichtbevolkt dan België) En Duitsland zet ze ook de grens over naar Nederland want 'geen zin meer in'.
Nicole123
02-09-2025 om 13:44
Fleurtje, kun je in je posts duidelijk maken wanneer je met Brussel de EU bedoelt en wanneer het land België? Je lijkt het nogal door elkaar te halen. De EU bepaalt helemaal niet dat alleenstaande mannen niet meer in België worden opgevangen en naar Nederland komen. Integendeel, het is andersom: de EU wil juist wél dat België gewoon haar aandeel daarin levert, het is het land België dat zich niet aan de EU afspraken houdt. Dat de EU in Brussel zetelt betekent niet dat België het EU beleid bepaalt.
Ik ben het verder inhoudelijk helemaal met je eens, dat het heel verkeerd is dat België de mannelijke asielzoekers niet meer opvangt en bij Nederland over de grens schuift. Wat mij betreft zouden wij als Nederland samen met andere EU landen daar veel harder in moeten zijn richting zo'n land als België. Dat de afspraken die we gemaakt hebben met elkaar ook nageleefd worden en niet sommige landen de andere landen het maar extra laten opknappen. Wat mij betreft mag dit financiele consequenties hebben voor een land als België (en bijv. ook Hongarije). Neem de subsidies maar af als ze zich eenzijdig niet meer aan het gezamenlijke beleid willen houden.
Nicole123
02-09-2025 om 13:56
En door blijven douwen? Heb je meegekregen dat het aantal asielzoekers in Nederland juist afneemt (vanwege de verminderde instroom vanuit Syrië in heel Europa)? En dat hoeveel AZCs er zijn en hoe groot ze zijn helemaal niets (positiefs dan wel negatiefs) doet aan de instroom van asielzoekers? Toen Ter Apel overstroomde qua aantallen was het niet zo dat de asielzoekers ineens wegbleven, toch? De enige effecten van niet genoeg AZCs hebben is: 1) de bestaande AZCs worden overstromende mega-AZCs met alle overlast die dat veroorzaakt (mensen die daar wel moeten zijn maar geen eigen plekje hebben en dus gaan rondzwerven) 2) peperdure opvang in noodlocaties als hotels en sporthallen 3) continu moeten verhuizen van asielzoekers, wat hun inzetbaarheid in de maatschappij en integratie sterk verslechtert en de kans op overlast flink verhoogt.
Ik ben het met je eens dat geen spreidingswet hanteren de problemen zichtbaarder maakt. Dat het met de spreidingswet minder problematisch lijkt en zonder de spreidingswet problematischer. Ik vind het wel een vrij cynische en inhumane aanpak van de problemen, om de opvang maar vooral niet goed te regelen en de problemen daarmee veel groter te laten worden, om ze maar vooral goed zichtbaar te maken.
Daglichtlamp
02-09-2025 om 15:44
NSC is echt klaar, het is de vraag of er straks nog iemand over is om de lijsten in te dienen bij de kiesraad.
https://www.ad.nl/politiek/palmen-zegt-nsc-vaarwel-partij-chagrijnig-over-haar-terugkeer-in-kabinet~a7db01bc/
Het toch al geplaagde NSC heeft aanstaande zaterdag op het partijcongres nóg een hobbel te nemen: het partijbestuur dreigt deelname aan de verkiezingen op het spel te zetten als een motie van wantrouwen tegen de partijvoorzitter Kilian Wawoe wordt aangenomen.
In de motie staat dat Wawoe te veel een ‘top-down-benadering’ als bestuurder van de partij hanteert, ‘waarmee hij het vertrouwen van de leden heeft geschonden en schaadt’.
Het bestuur meldt dat zij zich niet herkent in deze kritiek. Hoewel de termijn van Wawoe sowieso afloopt, is hij allerminst van plan gedwóngen op te stappen. Mocht de motie van wantrouwen toch aan worden genomen, dan dreigt de rest van het bestuur óók op te stappen, waaronder secretaris Matthijs Punter, die formeel de kieslijst bij de Kiesraad moet inleveren.
Als hij weg is, is er niemand anders die dat op tijd kan doen. „Dit stelt ook deelname aan de verkiezingen in gevaar, aangezien de tijd te kort is om een nieuwe gemachtigde aan te wijzen,” meldt het bestuur. Het is dus allerminst zeker of NSC überhaupt nog mee gaat doen aan de verkiezingen.