Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ik zit net even het nu.nl liveblog over het debat terug te lezen. Het zou volgens mij over de ontstane politieke situatie moeten gaan, maar lijkt op basis van dat blog meer over Gaza en Israël te gaan dan over Nederland.  

Als dat zo doorgaat hoeft Wilders straks niet eens meer campagne te voeren...

Malibu2 schreef op 27-08-2025 om 17:41:

Ik zit net even het nu.nl liveblog over het debat terug te lezen. Het zou volgens mij over de ontstane politieke situatie moeten gaan, maar lijkt op basis van dat blog meer over Gaza en Israël te gaan dan over Nederland.

En over welk onderwerp is de huidige politieke situatie ontstaan? Juist.

Van Baarle lijkt op een politicus van Gaza, ipv een Nederlandse politicus, irritante kwal is het met zijn gedram.

Daglichtlamp schreef op 27-08-2025 om 15:11:

Het vertrouwen in de politiek is tot een dieptepunt gedaald. Ik snap het. Ik heb echt nog wel vertrouwen in bepaalde politici, maar ik ben heel erg teleurgesteld in de huidige chaos.
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5525264/vertrouwen-politiek-nooit-zo-laag
Na de chaos in Den Haag afgelopen week, is bijna iedereen het vertrouwen in de landelijke politiek verloren. Dat was in de afgelopen maanden al gezakt naar een dieptepunt (19 procent) maar zelfs na de val van het kabinet-Schoof in juni was het vertrouwen nog een stuk hoger dan het nu is: 4 procent.

Ik ben teleurgesteld in NSC, dat ze de toeslagenouders weer in de steek laten vanwege 'de ring' die Nicolien om de minister wou maken. En ik ben opgelucht dat Agnes Joseph op tijd naar BBB is gegaan.

Renske Leijten zat gisteravond bij Vandaag Inside. Wat jammer dat zij destijds is opgestapt, ze wil niet terug, maar ze is wel bereid om te helpen bij het afhandelen van de Toeslagenaffaire.

felija schreef op 27-08-2025 om 16:15:

[..]

Jij blijft je eigen mening als feit poneren. Dat maakt een inhoudelijke discussie lastig. Je vooringenomenheid over bepaalde mensen, druipt ervan af en je kunt inhoud en de persoon daarom niet los van elkaar zien.

Het gaat er niet om of je Timemrmans, Yesilgözs, Wilders, Bontenbal aardig vindt of niet, het gaat om de ideeën waar ze voor staan en hoe ze die poneren en proberen waar te maken.

Hoe kan ik je serieus nemen als je voor de zoveelste keer er een zinnetje als: 'Timmermans kwam vanuit Brussel naar Nederland om premier te worden, ' tussendoor propt?

Denk je dat wij dan opeens denken, als je het maar vaak genoeg herhaalt, 'ze heeft een punt?' Of posts van jezelf continu blijven herhalen? Nou nee, je ondermijnt jezelf er alleen maar mee.

Dan vergis jij je. Want als ik had geschreven wat ik heb gehoord waarom Timmermans weg is uit Brussel, dan zou je kunnen zeggen dat ik datgene wat ik heb gehoord als feit zou 'poneren' of er gewoon tussen 'propt'. En dat doe ik dus niet.

Het gaat mij ook om de ideeën waar ze voor staan. Plus dat ik een van de vier niet moet. Net zoals jij andere politici niet moet, met een mening die je dan vast ook brengt als een feit.

Ik moet effe kijken hoelang ik op dit forum kom, al die tijd heb ik nooit gemerkt dat jij zou zeggen 'ze heeft een punt', omdat het mij helemaal niet gaat of jij zegt 'ze heeft een punt'. 

Klopt, het is niet oké dat ik vaak berichten herhaal omdat ik denk 'ze hebben het vast niet gelezen' of 'ze zijn dit vast vergeten'. Of ik was het zelf vergeten en bedenk me dan 'hoe zat het ook alweer'. Excuses, dat is ook vervelend forumgedrag van mij. 

En toch blijf je steeds reageren op mij op een en dezelfde manier waarop ik denk 'ze hoopt vast op een punt', maar nee, het is wederzijds dat we wel naar elkaar luisteren en toch niet eens zijn met elkaar. Ik vind het niet erg.

PensioNada schreef op 27-08-2025 om 16:23:

[..]

Dit is heel slecht voor ons land. We hebben een daadkrachtig bestuur nodig, een kabinet dat nu wel 4 jaar blijft zitten en maatregelen durft te nemen. Als er veel vertrouwen is, is dat veel makkelijker.

Klopt, Gelukkig hebben de overige twee partijen wel wat meer ervaring.

felija schreef op 27-08-2025 om 17:03:

[..]

Dus al die alleenstaanden maar onder een brug? Ook de ouden van dagen? De samenstelling van de bevolking is nogal veranderd de afgelopen jaren. Of kruipen de alleenstaanden, jong en oud, gezellig samen onder één dak? En gescheiden? Gewoon bij elkaar blijven wonen, er moeten teveel koeien en ander vee blijven.

We zouden wel met veel minder arbeidsmigranten toe kunnen, de laaggeschoolden worden hier nu ook al.vaak uitgebuit ook qua onderkomen.

Waarom noem je deze twee groepen? Waarom roep je niet 'dus alle veilige landers onder een brug'? Of retour naar hun vaderland?

En je wil telkens weer de arbeidsmigranten weg willen sturen, terwijl die arbeidsmigranten hier een hand helpen daar waar bv de boer handen tekort komt.

majorette2005 schreef op 27-08-2025 om 18:34:

[..]

Van Baarle lijkt op een politicus van Gaza, ipv een Nederlandse politicus, irritante kwal is het met zijn gedram.

DENK, het 'Nederlandse filiaal van Erdogan' las ik laatst.

Ik denk dat het niet zo makkelijk te scheiden is. Ik hoorde een stukje van het debat waarin Yesilgöz in feite zei dat ze het eigenlijk helemaal niet zo oneens was met NSC over Gaza. Daar komen de inhoud van het punt waarop NSC eruit gestapt is en de politieke situatie bij elkaar: waar ging het meningsverschil nou eigenlijk over, wat vinden ze er nu eigenlijk inhoudelijk van en ligt dat wel zoveel uit elkaar, waarom kon het kabinet de NSC minister niet gewoon steunen, waarom is deze situatie überhaupt ontstaan? 

Fleurtje_5 schreef op 27-08-2025 om 09:39:

Vandaag las ik een goeie column van Paul van der Steen. De titel:

Een dikke 10 voor het camoufleren belasting

Klein stukje uit die column:

................

Nieuwe termen

Zo leidt elke christendemocratische leider tot nieuwe termen: het belubberen van Ruud, de balkenendenorm van Jan Peter en straks gewoon patriottisch duizend of meer Bontenballen aftikken voor de jongens en meiden in ’s lands wapenrok.

Wel jammer dat het bij alleen woordkunst van het CDA blijft. Die hele vrijheidsbijdrage mist een stukje beleving. Het is en blijft gewoon wat extra geld overmaken.

...............

Ik begrijp niet zo goed waarom DENK (hier) zoveel aandacht krijgt. Ik ben het in heel veel dingen totaal niet met ze eens, maar ik vind het het niet waard om veel aandacht aan ze te besteden. Ze stellen politiek gezien weinig voor, in een regering zullen ze niet komen. DENK is in mijn ogen een radicale, extreme, splinterpartij die heel hard gevaarlijke dingen roept maar aan de zijlijn staat wat betreft macht. Hetzelfde als FvD aan de andere zijde. Net zo eng, maar zolang ze maar een paar zetels hebben kunnen ze weinig. 

Fleurtje_5 schreef op 27-08-2025 om 19:11:

[..]

Waarom noem je deze twee groepen? Waarom roep je niet 'dus alle veilige landers onder een brug'? Of retour naar hun vaderland?

En je wil telkens weer de arbeidsmigranten weg willen sturen, terwijl die arbeidsmigranten hier een hand helpen daar waar bv de boer handen tekort komt.

Dat helpt niet tegen de woningnood: veilige landers naar huis sturen, die hebben en krijgen hier terecht geen woning. 

Het aantal alleenstaanden is toegenomen, die mensen hebben recht op een fatsoenlijke woning, die ze niet krijgen, als er geen woningen worden gebouwd.

Een klein gedeelte van de arbeidsmigranten werkt bij een boer op het land. 

Ben je op de hoogte dat veel laaggeschoolde arbeidsmigranten worden uitgebuit door louche Nederlandse uitzendbureaus? 800 euro betalen voor een bed in een kamer met anderen bijvoorbeeld. Die mensen gun ik iets beters.

Dit soort taferelen gun je toch niemand?

https://nos.nl/artikel/2554839-meer-daklozen-zijn-arbeidsmigrant-cnv-en-leger-des-heils-willen-nieuwe-aanpak

Veiligelanders naar huis sturen om de woningnood op te lossen? Hoeveel veiligelanders die hier een huis krijgen denken mensen dan dat we hier hebben? 

Er zijn nauwelijks veiligelanders (maar een paar procent van alle asielzoekers) en van degenen die er zijn wordt 96% afgewezen. Die worden al, na hun procedure, teruggestuurd, die krijgen geen huis.

In symboolpolitiek kun je niet wonen.

Yumi schreef op 27-08-2025 om 17:13:

[..]

Zoals ik al schreef we hebben minder mensen nodig, niet meer woningen. Mensen hebben ook ruimte nodig. (Kon mijn post niet afmaken)

Minder arbeidsmigranten, alleen kennismigranten die we hier echt nodig hebben. Vluchtelingen tot een nader te bepalen maximum en geen buitenlandse studenten.

Maar voor de mensen die er nu zijn hebben we toch woningen nodig? Wat wil je daar dan mee?

Minder arbeidsmigranten ben ik met je eens, maar wie gaat in jouw visie dan het werk doen dat die arbeidsmigranten nu doen? Dan zul je toch óf ergens nog een blik werklozen open moeten trekken óf de sectoren waar massaal van arbeidsmigranten gebruik wordt gemaakt maar die helemaal niet zo massaal nodig zijn in Nederland wat in moeten perken óf we gaan kampen met nog grotere personeelstekorten en oogst die wegrot op het land.

Ik zou ook hier om de problemen echt aan te pakken weer gaan voor een en-en. Asielzoekers meer inzetten voor het werk dat nu arbeidsmigranten doen. Waarom extra mensen uit het buitenland werven als je ze binnen je land al hebt? En een stukje minderen in sectoren/bedrijven die ruimte vreten, het mileu flink vervuilen, grotendeels op buitenlandse werknemers draaien en geen enorm grote bijdrage leveren aan de economie of kennis. En dan heb ik het niet enkel over melkveehouders, ik zie het veel breder. Ook bijvoorbeeld niet-innovatieve kassen, mega-varkensstallen, slachterijen, bepaalde industrie, sommige ditributie- of datacentra, e.d. hebben misschien als je het bij elkaar neemt meer negatieve dan positieve impact op onze samenleving.

Ik ben niet tegen het gerichte opkopen van boerderijen die in natuurgebieden liggen. Van mij mag die veestapel een stuk minder net zoals de import en export. De manier waarop ,de hoeveelheid en het gesjouw met die dieren moet anders. 

Met bijna 10 miljoen varkens, halen we toch ongeveer de helft van het varkensvlees uit het buitenland, in de vorm van bewerkt vlees.

We produceren 14,35 kilo melk per jaar, maar 60% van de zuivel die we consumeren, komt van over de grens. Dan gaat het niet om pakken melk, maar om zuivel die bijvoorbeeld in koekjes en taarten zit.
Hoeveel van ons voedsel produceren de boeren nu echt? | NPO Radio 1

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.