Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
27-08-2025 om 14:31
PensioNada schreef op 27-08-2025 om 14:26:
https://www.volkskrant.nl/politiek/keijzer-wil-streep-door-pvv-plan-voorrang-voor-statushouders-bij-sociale-huurwoning-kan-niet-wettelijk-verboden-worden~b5ab59a5/
Iets wat ieder weldenkend mens al wist en wat door verschillende mensen in dit draadje ook al is gesteld: het verbieden van urgentie voor niet Nederlanders in alle gevallen is in strijd met de grondwet.
Echter: In het hoofdlijnenakkoord van wijlen de coalitie stond dat het kabinet een wettelijk verbod zou uitvaardigen op het met voorrang toewijzen van woningen aan statushouders enkel omdat zij statushouder zijn. Dát mag wel van de Grondwet
En dan maar wijzen naar links zoals hier gebeurt omdat dit amendement is aangenomen. Maar dat is natuurlijk onzin, elke partij die voor dit amendement heeft gestemd wist dat zoals het verbod op voorrang in dit amendement stond het tegen de grondwet zou zijn (maar men ging er volgens mij van uit dat dit amendement het niet zou halen, men wilde alleen maar krachtig over komen richting de eigen kiezers).
VVD, BBB, SGP en JA21 moeten zich schamen. PVV en FvD natuurlijk ook, maar daar verwacht ik niet beter van. Nu loopt deze belangrijke wet vertraging op, het is zonde.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z12771&did=2025D28945
Fleurtje_5
27-08-2025 om 14:50
felija schreef op 27-08-2025 om 10:55:
[..]
Heeft niks met arrogantie te maken, maar alles met realisme: inhoudelijk sta je zo mijlenver uit elkaar dat je onmogelijk één regering kunt vormen.
Wat is nog realisme?
De een-na-laatste-verkiezingen kwam de BBB als grote winnaar tevoorschijn, wat niemand had verwacht. Realisme.
Voor de laatste verkiezingen kwam Timmermans vanuit een vet betaalde baan in Brussel naar Nederland om premier te worden. Was dat realisme?
Of dat Dilan voor de vorige verkiezingen al bijna een kroontje had besteld om de eerste vrouwelijke premier te worden, een premier die vooral niet met PvdA/GL maar ook niet met de PVV verder wou. Is dat realisme?
Diegene die premier had moeten worden omdat hij de overduidelijke winnaar was geworden bij de vorige verkiezingen mocht geen premier worden. Realisme?
CDA samen met PvdA/GL staan ook mijlenver uit elkaar. Alleen weet Bontebal dat zelf nog niet.
Neelie Kroes had een poos geleden contact opgenomen met Dilan omdat Dilan en Timmermans nogal botsen en Dilan bij een volgend kabinet niet met Timmermans samen wou gaan. 'Ga alvast een kop koffie drinken met Frans Timmermans' was het advies van Neelie aan Dilan. Realisme of bemoeierij?
Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 17:51:
Neelie Kroes over het vormen van een nieuw kabinet. Zoals ik al eerder zei moet Yesilgoz deze zomer al zoeken naar meerderheden voor de begroting.
https://www.trouw.nl/politiek/de-stemming-bij-de-vvd-is-omgeslagen-de-leden-omarmen-uitsluiting-pvv~bedbfec1/
” Ze raadt Yesilgöz aan alvast koffie te drinken met Frans Timmermans. “Verantwoordelijke partijleiders zijn in staat een kabinet te vormen.”
Daglichtlamp
27-08-2025 om 15:08
Goed dat je daar nog een keer op terugkomt. PVV heeft vandaag nog een keer duidelijk gemaakt dat ze niet bij hun hoeven te zijn voor een meerderheid voor andere zaken als aanpakken van asiel. Terwijl er gewoon wel een begroting gemaakt moet worden en begrotingswetten aangenomen moeten worden door de Kamer. Ik denk dat dat kopje koffie van Yesiloz en Timmermans nog meer nodig is dan 2,5 maand geleden.
Daglichtlamp
27-08-2025 om 15:11
Het vertrouwen in de politiek is tot een dieptepunt gedaald. Ik snap het. Ik heb echt nog wel vertrouwen in bepaalde politici, maar ik ben heel erg teleurgesteld in de huidige chaos.
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5525264/vertrouwen-politiek-nooit-zo-laag
Na de chaos in Den Haag afgelopen week, is bijna iedereen het vertrouwen in de landelijke politiek verloren. Dat was in de afgelopen maanden al gezakt naar een dieptepunt (19 procent) maar zelfs na de val van het kabinet-Schoof in juni was het vertrouwen nog een stuk hoger dan het nu is: 4 procent.
felija
27-08-2025 om 16:15
Fleurtje_5 schreef op 27-08-2025 om 14:50:
[..]
Wat is nog realisme?
De een-na-laatste-verkiezingen kwam de BBB als grote winnaar tevoorschijn, wat niemand had verwacht. Realisme.
Voor de laatste verkiezingen kwam Timmermans vanuit een vet betaalde baan in Brussel naar Nederland om premier te worden. Was dat realisme?
Of dat Dilan voor de vorige verkiezingen al bijna een kroontje had besteld om de eerste vrouwelijke premier te worden, een premier die vooral niet met PvdA/GL maar ook niet met de PVV verder wou. Is dat realisme?
Diegene die premier had moeten worden omdat hij de overduidelijke winnaar was geworden bij de vorige verkiezingen mocht geen premier worden. Realisme?
CDA samen met PvdA/GL staan ook mijlenver uit elkaar. Alleen weet Bontebal dat zelf nog niet.
Neelie Kroes had een poos geleden contact opgenomen met Dilan omdat Dilan en Timmermans nogal botsen en Dilan bij een volgend kabinet niet met Timmermans samen wou gaan. 'Ga alvast een kop koffie drinken met Frans Timmermans' was het advies van Neelie aan Dilan. Realisme of bemoeierij?
![]()
Daglichtlamp schreef op 14-06-2025 om 17:51:
Neelie Kroes over het vormen van een nieuw kabinet. Zoals ik al eerder zei moet Yesilgoz deze zomer al zoeken naar meerderheden voor de begroting.
https://www.trouw.nl/politiek/de-stemming-bij-de-vvd-is-omgeslagen-de-leden-omarmen-uitsluiting-pvv~bedbfec1/
” Ze raadt Yesilgöz aan alvast koffie te drinken met Frans Timmermans. “Verantwoordelijke partijleiders zijn in staat een kabinet te vormen.”
Jij blijft je eigen mening als feit poneren. Dat maakt een inhoudelijke discussie lastig. Je vooringenomenheid over bepaalde mensen, druipt ervan af en je kunt inhoud en de persoon daarom niet los van elkaar zien.
Het gaat er niet om of je Timemrmans, Yesilgözs, Wilders, Bontenbal aardig vindt of niet, het gaat om de ideeën waar ze voor staan en hoe ze die poneren en proberen waar te maken.
Hoe kan ik je serieus nemen als je voor de zoveelste keer er een zinnetje als: 'Timmermans kwam vanuit Brussel naar Nederland om premier te worden, ' tussendoor propt?
Denk je dat wij dan opeens denken, als je het maar vaak genoeg herhaalt, 'ze heeft een punt?' Of posts van jezelf continu blijven herhalen? Nou nee, je ondermijnt jezelf er alleen maar mee.
PensioNada
27-08-2025 om 16:23
Daglichtlamp schreef op 27-08-2025 om 15:11:
Het vertrouwen in de politiek is tot een dieptepunt gedaald. Ik snap het. Ik heb echt nog wel vertrouwen in bepaalde politici, maar ik ben heel erg teleurgesteld in de huidige chaos.
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5525264/vertrouwen-politiek-nooit-zo-laag
Na de chaos in Den Haag afgelopen week, is bijna iedereen het vertrouwen in de landelijke politiek verloren. Dat was in de afgelopen maanden al gezakt naar een dieptepunt (19 procent) maar zelfs na de val van het kabinet-Schoof in juni was het vertrouwen nog een stuk hoger dan het nu is: 4 procent.
Dit is heel slecht voor ons land. We hebben een daadkrachtig bestuur nodig, een kabinet dat nu wel 4 jaar blijft zitten en maatregelen durft te nemen. Als er veel vertrouwen is, is dat veel makkelijker.
Yumi
27-08-2025 om 16:37
1 koe, 6 varkens en 72 kippen minder en er kan 1 woning meer gebouwd worden.
Als er wordt gekozen voor gerichte en verplichte uitkoop van boerderijen, die in de buurt van kwetsbare natuur gebieden liggen, dan zou het mogelijk zijn om honderdduizenden woningen te bouwen. Zelfs als maar een klein deel van de grond geschikt blijkt.
Ook om de stikstofdoelen van 2035 te halen is er een berekening gemaakt.
Woningtekort in één klap weg? Dan moet het mes in de veestapel
Daglichtlamp
27-08-2025 om 16:39
Yumi schreef op 27-08-2025 om 16:37:
Als er wordt gekozen voor gerichte en verplichte uitkoop van boerderijen, die in de buurt van kwetsbare natuur gebieden liggen, dan zou het mogelijk zijn om honderdduizenden woningen te bouwen. Zelfs als maar een klein deel van de grond geschikt blijkt.
En welke politieke partij gaat die moed hebben?
PensioNada
27-08-2025 om 16:43
Ja, dit roep ik al tijden. Er was ook nog een fonds voor onder het vorige kabinet, maar dat is ondertussen verdampt, zo verdrietig.
Yumi
27-08-2025 om 16:57
Daglichtlamp schreef op 27-08-2025 om 16:39:
[..]
En welke politieke partij gaat die moed hebben?
Ik hoop geen, we hebben niet meer huizen nodig maar minder mensen.
Zie aanvulling 17.13uur
felija
27-08-2025 om 17:03
Yumi schreef op 27-08-2025 om 16:57:
[..]
Dus al die alleenstaanden maar onder een brug? Ook de ouden van dagen? De samenstelling van de bevolking is nogal veranderd de afgelopen jaren. Of kruipen de alleenstaanden, jong en oud, gezellig samen onder één dak? En gescheiden? Gewoon bij elkaar blijven wonen, er moeten teveel koeien en ander vee blijven.
We zouden wel met veel minder arbeidsmigranten toe kunnen, de laaggeschoolden worden hier nu ook al.vaak uitgebuit ook qua onderkomen.
Nicole123
27-08-2025 om 17:07
Yumi schreef op 27-08-2025 om 16:57:
[..]
En hoe wil je dat bereiken, zoveel minder mensen dat er geen extra huizen hoeven te komen? Op een realistische manier die zoden aan de dijk zet? Minderen in koeien, varkens en kippen (wat meteen ook winst oplevert wat betreft bijv de instroom van mensen die die dieren voor ons slachten) lijkt me een heel stuk haalbaarder.
Ik denk zelf dat we en-en nodig hebben. Meer huizen, minder vee en een rem op de bevolkingsgroei. Zelfs al zou je migratie op nul krijgen en het krijgen van baby's verbieden (wat beide niet realistisch is maar stel), dan nog heb je in de komende jaren echt extra huizen nodig.
Nicole123
27-08-2025 om 17:12
Malibu2 schreef op 27-08-2025 om 10:45:
[..]
Heb je in de gaten dat juist door een dergelijke houding veel mensen naar een partij als de PVV gedreven worden?
Waarom zou het benoemen dat politici als Trump, Orbán en Wilders de rechtsstaat afbreken mensen naar die partijen drijven? Ik denk dat dat juist benoemd moet blijven worden. We zijn hier zo verwend geraakt met onze rechtsstaat, met relatief gezien zeer goede burgerrechten, vrij onderwijs en pers, onafhankelijke wetenschap en rechters dat we als samenleving niet meer weten wat we aan het verkwanselen zijn.
Yumi
27-08-2025 om 17:13
Zoals ik al schreef we hebben minder mensen nodig, niet meer woningen. Mensen hebben ook ruimte nodig. (Kon mijn post niet afmaken)
Minder arbeidsmigranten, alleen kennismigranten die we hier echt nodig hebben. Vluchtelingen tot een nader te bepalen maximum en geen buitenlandse studenten.
Prima plan om de stikstofdoelen mee te halen, niet om hele woonwijken uit de grond te stampen en op die manier de stikstof ruimte weer te gebruiken!
felija
27-08-2025 om 17:29
Nicole123 schreef op 27-08-2025 om 17:12:
[..]
Waarom zou het benoemen dat politici als Trump, Orbán en Wilders de rechtsstaat afbreken mensen naar die partijen drijven? Ik denk dat dat juist benoemd moet blijven worden. We zijn hier zo verwend geraakt met onze rechtsstaat, met relatief gezien zeer goede burgerrechten, vrij onderwijs en pers, onafhankelijke wetenschap en rechters dat we als samenleving niet meer weten wat we aan het verkwanselen zijn.
Inderdaad