Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Loeki72
27-08-2025 om 23:30
Yumi schreef op 27-08-2025 om 23:14:
Ik ben niet tegen het gerichte opkopen van boerderijen die in natuurgebieden liggen. Van mij mag die veestapel een stuk minder net zoals de import en export. De manier waarop ,de hoeveelheid en het gesjouw met die dieren moet anders.
Met bijna 10 miljoen varkens, halen we toch ongeveer de helft van het varkensvlees uit het buitenland, in de vorm van bewerkt vlees.
We produceren 14,35 kilo melk per jaar, maar 60% van de zuivel die we consumeren, komt van over de grens. Dan gaat het niet om pakken melk, maar om zuivel die bijvoorbeeld in koekjes en taarten zit.
Hoeveel van ons voedsel produceren de boeren nu echt? | NPO Radio 1
We exporteren veel meer zuivel dan we importeren.
Yumi
27-08-2025 om 23:46
Loeki72 schreef op 27-08-2025 om 23:30:
[..]
We exporteren veel meer zuivel dan we importeren.
Niet volgens dit artikel, maar ook al heb je gelijk dan nog, mag het allemaal veel minder.
kerstbeer
28-08-2025 om 00:47
Yumi schreef op 27-08-2025 om 23:46:
[..]
Niet volgens dit artikel, maar ook al heb je gelijk dan nog, mag het allemaal veel minder.
Koekjes en taarten eet ik niet.
Als we dit minder willen, dan is de beste keuze anders eten.
FaithfulDuck87
28-08-2025 om 07:14
kerstbeer schreef op 28-08-2025 om 00:47:
[..]
omdat jij het niet eet, moeten we dan maar anders eten?
En hoe zit het dan met import van allerlei voeding wat wij niet in Nederland verbouwen? Dat ook maar niet meer binnen halen? Denk dat de schappen dan aardig leeg zijn en je veel producten niet meer kunt eten.
Loeki72
28-08-2025 om 07:45
Yumi schreef op 27-08-2025 om 23:46:
[..]
Ik lees in een rapport over 2024 dat we voor 11,4 miljard geëxporteerd hebben en voor 5,3 miljard geïmporteerd hebben.
Dus misschien kan zowel de import als export en daarmee het aantal vee naar beneden.
Fleurtje_5
28-08-2025 om 09:45
felija schreef op 27-08-2025 om 19:27:
[..]
Dat helpt niet tegen de woningnood: veilige landers naar huis sturen, die hebben en krijgen hier terecht geen woning.
Het aantal alleenstaanden is toegenomen, die mensen hebben recht op een fatsoenlijke woning, die ze niet krijgen, als er geen woningen worden gebouwd.
Een klein gedeelte van de arbeidsmigranten werkt bij een boer op het land.
Ben je op de hoogte dat veel laaggeschoolde arbeidsmigranten worden uitgebuit door louche Nederlandse uitzendbureaus? 800 euro betalen voor een bed in een kamer met anderen bijvoorbeeld. Die mensen gun ik iets beters.
Dit soort taferelen gun je toch niemand?
Nee daar heb je gelijk in. Veilige landers houden geen woning bezet (ze blijven wel in Nederland rond hangen).
Ik reageerde op de 'groepjes onder de brug' in je bericht. Ook scheidingen zijn niet nieuw in ons landje. Wel veranderd is dat er best veel alleenstaanden zijn die geen dak boven hun hoofd hebben ná een scheiding. De woningnood was misschien nog nooit zo hoog. Al die nieuwkomers van de laatste jaren (en de komende jaren) ongeacht welke nationaliteit, wonen wel in een huis of flat.
Jij noemt dan de alleenstaanden en de ouderen alsof dat bijna vanzelfsprekend is. Klopt onder de daklozen zitten alleenstaanden en ook ouderen. Alleen loopt de telling daklozen maar tot 65 jaar. Iemand van 70 jaar word niet meer mee geteld.
Maar oh oh oh stel je voor dat iemand in Ter Apel tijdelijk in een tent moet slapen dan is 'heel Holland wel in nood' en moeten boeren hun groene weilanden in het mooie landschap vol laten bouwen met betonnen dozen zodat de rest van de wereld er kan komen wonen. en de 'ouden van dagen' ? Daar is geen plek meer voor want 800 verzorgingstehuizen zijn gesloten voor ouderen, daar wonen nu studenten, alleenstaanden en statushouders. Want de vergrijzing is overal schuld aan. Maar nee....het ligt volgens jou niet aan teveel mensen (van buitenaf) maar aan teveel koeien en ander vee?:
QUOTE Felija: Dus al die alleenstaanden maar onder een brug? Ook de ouden van dagen? De samenstelling van de bevolking is nogal veranderd de afgelopen jaren. Of kruipen de alleenstaanden, jong en oud, gezellig samen onder één dak? En gescheiden? Gewoon bij elkaar blijven wonen, er moeten teveel koeien en ander vee blijven.
Yumi
28-08-2025 om 10:00
kerstbeer schreef op 28-08-2025 om 00:47:
[..]
Ik eet biologisch, geen vlees, drink geen melk, eet zelden koekjes of taart en rij geen auto, die keuze heb ik lang geleden gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat andere dat ook moeten doen. Het zou wel helpen....
Fleurtje_5
28-08-2025 om 10:04
Yumi schreef op 28-08-2025 om 10:00:
[..]
Ik eet geen vlees, drink geen melk, eet zelden koekjes of taart en rij geen auto, die keuze heb ik lang geleden gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat andere dat ook moeten doen. Het zou wel helpen....
Als ik geen melk, kaas of koekjes zou eten zou ik andere voedingsstoffen moeten kopen en anders zou mijn gezondheid achteruit gaan.
Daglichtlamp
28-08-2025 om 13:19
Als we het echt belangrijk vinden dat Nederland zelfvoorzienend is op gebied van voedsel dan moet inderdaad ons hele eetpatroon op de schop. Nederland is te klein om in vlees en zuivel daadwerkelijk zelfvoorzienend te zijn, nu wordt veel van het veevoer geïmporteerd.
https://www.eiwittrends.nl/nee-nederland-kan-niet-voorzien-in-de-eigen-voedselbehoefte/
Willen we zelfvoorzienend zijn, dan kan er nog een keer in de week vlees op het menu staan.
Daglichtlamp
28-08-2025 om 13:28
https://www.trouw.nl/binnenland/kabinet-wil-helmplicht-tot-18-jaar-op-alle-elektrische-fietsen-dus-ook-voor-fatbikes~bd4d7b22/
Dit lijkt me een goed voorstel. Bescherm minderjarigen die op een elektrische fiets fietsen. Of dat nu een fatbike is, of een andere elektrische fiets.
Fleurtje_5
28-08-2025 om 13:30
Daglichtlamp schreef op 28-08-2025 om 13:19:
Als we het echt belangrijk vinden dat Nederland zelfvoorzienend is op gebied van voedsel dan moet inderdaad ons hele eetpatroon op de schop. Nederland is te klein om in vlees en zuivel daadwerkelijk zelfvoorzienend te zijn, nu wordt veel van het veevoer geïmporteerd.
https://www.eiwittrends.nl/nee-nederland-kan-niet-voorzien-in-de-eigen-voedselbehoefte/
Willen we zelfvoorzienend zijn, dan kan er nog een keer in de week vlees op het menu staan.
Dit is het tegenovergestelde als wat ik hier telkens lees: Want Nederland zorgt voor teveel voedsel voor de rest van de wereld etc.
Dat is goed dat Nederland zorgt dat de rest van de wereld vlees en zuivel krijgt. Maar stel dat we al die megastallen etc afschaffen. Is het land dan volgens jou te klein om het voedsel alleen voor Nederland-zelf te zorgen?
Als ze alle akkers gaan vol plempen met zonnepanelen en de groene weilanden waar de koeien grazen vol gaat storten met beton dan wel inderdaad. En dan de granen uit Oekraïne laten overkomen met de boot of vliegtuig. De bosbessen en druiven uit Chili of Griekenland terwijl we zelf bosbessenboeren hebben. Dat moeten we niet willen.
Waarom zouden wij niet twee, drie of vier keer per week vlees op het menu kunnen hebben als we minder vrachten naar het buitenland zullen brengen (wat jullie willen ivm de stikstofaanpak). Ik hoef iig niet elke week of maand een mango of ander tropisch fruit.
Zodra het veilig is in het land van herkomst kunnen mensen weer terug naar hun land, zodat het landje zelfvoorzienend kan blijven en geen betonnen blok word, want je kan niet tig landen in één klein-stip-landje stoppen.
Schoondochter
28-08-2025 om 13:31
Daglichtlamp schreef op 28-08-2025 om 13:28:
https://www.trouw.nl/binnenland/kabinet-wil-helmplicht-tot-18-jaar-op-alle-elektrische-fietsen-dus-ook-voor-fatbikes~bd4d7b22/
Dit lijkt me een goed voorstel. Bescherm minderjarigen die op een elektrische fiets fietsen. Of dat nu een fatbike is, of een andere elektrische fiets.
Goed idee! Ik begrijp alleen de leeftijdsgrens niet zo, volgens mij moeten 'we' sowieso wennen aan helmen op de fiets.
Daglichtlamp
28-08-2025 om 13:35
Schoondochter schreef op 28-08-2025 om 13:31:
[..]
Goed idee! Ik begrijp alleen de leeftijdsgrens niet zo, volgens mij moeten 'we' sowieso wennen aan helmen op de fiets.
Ik denk dat het echt politiek onhaalbaar is om nu voor iedereen een helm verplicht te stellen voor een elektrische fiets. Ik denk dat door het te verplichten voor minderjarigen het wel steeds normaler wordt.
Fleurtje_5
28-08-2025 om 13:35
Lees het krantenartikel in dit linkedin bericht:
https://nl.linkedin.com/posts/lanckohr_opdoeken-boerenbedrijven-werkt-averechts-activity-7337932278657961986-TE4g
Opdoeken boerenbedrijven werkt averechts en de milieuwinst is nihil
Krant van 09-06-2025
.................
Maar is het tij dan nog te keren? Honger zal, zolang hier geen crisis is, er niet van komen. Niet in Nederland en niet in Europa. Maar ook geen beter milieu. Een land dat zijn boeren niet waardeert, is het ook niet waard dat het floreert.
.................
Zorroo
28-08-2025 om 13:36
Schoondochter schreef op 28-08-2025 om 13:31:
[..]
Alleen elektrische fietsen dan toch hoop ik.