Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

PensioNada schreef op 26-08-2025 om 17:56:

[..]

Ik hoop met je mee. Hopelijk zijn er de komende twee maanden geen nieuwe incidenten met moslims of asielzoekers.

Nee, laten we dat vooral  hopen de aankomende twee maanden. Mogen ze daarna weer lekker losgaan.

Miraval schreef op 26-08-2025 om 20:25:

[..]

Incidenten.... dat is wel een mooi understatement.

Wanneer er nou eens werk gemaakt wordt van die "incidenten" zou die hele PVV niet eens 6 zetels halen.

Maar nee linkse partijen zeggen nog steeds ...

Ik vind het onterecht als je het zo algemeen stelt, maar bij nader inzien het eigenlijk alleen hebt over de SP en PvdD. Dat is hetzelfde als 'rechtse partijen zeggen nog steeds...' roepen en dan het eigenlijk over FvD en de SGP hebben. Ik dacht dat juist jij daar zo op tegen was.

Als je kijkt welke linkse partijen er logischerwijs kans maken om in een kabinet te komen dan zou je moeten kijken wat PvdA/GL, D66 en CU in hun partijprogramma hebben staan en wat zij zeggen. Dat is relevant, wat SP en PvdD zeggen doet er qua regering niet zo heel veel toe. 

Ik denk dat als je kijkt naar de plannen van PvdA/GL, D66 en CU, dat je dan op realistischere en haalbaardere oplossingen uitkomt dan als je kijkt naar het PVV programma en de symboolpolitiek van Wilders. Van heel hard roepen dat het allemaal zo verschrikkelijk is en vervolgens voorstellen doen die totaal niet haalbaar zijn (je zegt het zelf al over 'gewoon terugsturen', soortgelijk is iets als 'grenzen dicht') en doen alsof Nederland een afsluitbaar eiland is of kan zijn wordt het echt niet beter. Wel van voorstellen die wangedrag écht aanpakken (bijv. zo'n PBL), proberen te voorkómen ipv volop te stimuleren en dan erop te foeteren, dit soort zaken die Europees spelen ook Europees regelen ipv elkaar dwarszitten, migratie daar inperken waar de grote hoeveelheid en haalbare vermindering zit, etc.

Ik zag laatst een interview met David Betz, professor of War in the Modern World van het Kings College in Londen. Hij acht de kans groot dat er in de komende jaren burgeroorlog in het westen gaat uitbreken. Frankrijk en Groot Brittannië ziet hij als de landen die waarschijnlijk voorop zullen lopen, maar de omstandigheden in andere westerse landen zijn volgens hem vergelijkbaar en de kans dat het zich verder gaat verspreiden reëel. 

Hij heeft daar ook 2 uitgebreide essays over geschreven en gepubliceerd https://www.militarystrategymagazine.com/article/civil-war-comes-to-the-west/ en https://www.militarystrategymagazine.com/article/civil-war-comes-to-the-west-part-ii-strategic-realities/ 

Betz betoogt dat de meest waarschijnlijke toekomstige militaire uitdaging in het Westen niet van buiten komt, maar van binnenuit. Hij wijst op trends zoals sociale en culturele fragmentatie, economische stagnatie, elite-overreach, en een gebrek aan vertrouwen in de politiek, die de stabiliteit van democratische samenlevingen ondermijnen. Hij bekritiseert strategen die hierover zwijgen. In de essays waarschuwt hij voor steden die onbestuurbaar worden, waardoor de politie overbelast raakt en de politieke legitimiteit instort. De vernietiging of beschadiging van culturele symbolen beschrijft hij als een strategisch instrument, wat de groepssolidariteit versterkt en herstel moeilijker maakt. Hij roept tenslotte strategen en het publiek op om het risico van een burgeroorlog serieus te nemen, en erkent dat veel mensen terecht al intuïtief aanvoelen dat er iets grondig mis is. 

Als jullie dit in ogenschouw nemen, hoe zien jullie dit dan? Zelf ben ik een van die mensen die al langer intuïtief aanvoelt dat er iets grondig mis is, en als ik naar het politieke schouwspel kijk, dan geeft me dat absoluut geen hoop. Ik hoop echt dat het niet zo ver hoeft te komen, maar ik zie ons steeds verder wegzakken in plaats van opkrabbelen. 

Ik zie bij D66 bijvoorbeeld over asiel:

• Asielaanvragen worden buiten Europa behandeld en we selecteren – naar het Canadese model – aan onze buitengrenzen. De UNHCR heeft daarin een hoofdrol. We maken daarover goede afspraken met andere landen.
  • We creëren veilige, gecontroleerde routes om erkende vluchtelingen op een veilige manier te verwelkomen. Zo maken we het verdienmodel van mensensmokkelaars kapot en bieden we vluchtelingen een toekomst zonder levensgevaarlijke risico’s. En wie hier welkom is, verdient een goede start met een verblijfsvergunning, taalles en werk.
  • Mensen die geen kans maken op asiel, zullen buiten Europa worden geweigerd. We maken bindende afspraken met derde landen over een snelle en veilige terugkeer van deze mensen, waarbij hun rechten worden gewaarborgd.
  • Het Europese Migratiepact zo snel mogelijk in Nederland invoeren.
  • Verplicht taalles vanaf dag één. Zodat mensen snel volwaardig onderdeel worden van onze samenleving. Goed voor hun integratie.
  • Sneller aan het werk: met een initiatiefwet halen we onnodige regels voor ondernemers weg. Zij staan te springen om personeel – en deze mensen brengen hun eigen kennis en ervaring mee.
  • Eerlijke opvang van vluchtelingen over alle gemeenten, zodat we af kunnen van dure noodopvang op schepen en in hotels. We investeren in kleinschalige opvang, die aansluit bij de buurt.
  • Nederland is een land met liberale waarden. Wie die waarden niet respecteert, verliest ook rechten. Mensen die overlast veroorzaken gaan naar een gesloten opvang en we versnellen hun terugkeer.

https://d66.nl/nieuws/van-migratie-die-ons-overkomt-naar-migratie-in-eigen-hand/

Op de site van de CU en in het verkiezingsprogramma van PvdA/GL zie ik plannen die hier heel erg mee overeenkomen.

Koko67 schreef op 26-08-2025 om 22:31:

[..]

Nee, laten we dat vooral hopen de aankomende twee maanden. Mogen ze daarna weer lekker losgaan.

Verschrikkelijk flauw. In Duitsland waren er opeens meer aanslagen voor de verkiezingen. Dan word ik een complotdenker en denk ik is er ergens in 1 of andere telegram groep iemand die die figuren opruit. 

Ik zie de moordenaar van Lisa, de verkrachters van die dakloze mevrouw en de aanslagplegers in Duitsland als drie heel verschillende dingen en ik weet nu al dat je het me oneens bent. De moordenaar van Lisa is " de enge man" waarvan je hoopt dat je die nooit tegen zal komen, zoals Koos Hartogh, de moordenaar van Anne Faber of de moordenaar van Marianne Vaatstra. De verkrachters van de dakloze mevrouw zijn testeron bommetjes die niets begrijpen van de westerse maatschappij. De aanslagplegers zijn gemanipuleerd door mensen die er belang bij hebben om de westerse maatschappij te destabiliseren. 

@Malibu: mijn intuïtie zegt niet dat er een burgeroorlog aankomt, wel zie ik met de opkomst en populariteit van machthebbers als Trump, Orbán en Wilders een soort post-democratie opkomen. Machthebbers die vooral de eigen macht en alleenheerschappij willen versterken en daarbij de rechtsstaat meer als een belemmering zien dan als onomstotelijke basis voor een geciviliseerde samenleving. Die rechtsspraak, vrije onafhankelijke pers, parlement en/of hoger onderwijs en wetenschap in een kwaad daglicht zetten en inperken. Die rechten van minderheden openlijk beperken en bizarre haatzaaiende uitspraken over hen doen. En volop aanhang die het als zoete koek slikt, zolang zij zelf die minderheid maar niet zijn maar de ander, waar ze op neerkijken. Ik vind dit een enge ontwikkeling vind en ben soms bang dat de hoogtijdagen van de democratie wel eens ten einde zouden kunnen zijn.

Malibu2 schreef op 26-08-2025 om 22:44:

Ik zag laatst een interview met David Betz, professor of War in the Modern World van het Kings College in Londen. Hij acht de kans groot dat er in de komende jaren burgeroorlog in het westen gaat uitbreken. Frankrijk en Groot Brittannië ziet hij als de landen die waarschijnlijk voorop zullen lopen, maar de omstandigheden in andere westerse landen zijn volgens hem vergelijkbaar en de kans dat het zich verder gaat verspreiden reëel.

Hij heeft daar ook 2 uitgebreide essays over geschreven en gepubliceerd https://www.militarystrategymagazine.com/article/civil-war-comes-to-the-west/ en https://www.militarystrategymagazine.com/article/civil-war-comes-to-the-west-part-ii-strategic-realities/

Betz betoogt dat de meest waarschijnlijke toekomstige militaire uitdaging in het Westen niet van buiten komt, maar van binnenuit. Hij wijst op trends zoals sociale en culturele fragmentatie, economische stagnatie, elite-overreach, en een gebrek aan vertrouwen in de politiek, die de stabiliteit van democratische samenlevingen ondermijnen. Hij bekritiseert strategen die hierover zwijgen. In de essays waarschuwt hij voor steden die onbestuurbaar worden, waardoor de politie overbelast raakt en de politieke legitimiteit instort. De vernietiging of beschadiging van culturele symbolen beschrijft hij als een strategisch instrument, wat de groepssolidariteit versterkt en herstel moeilijker maakt. Hij roept tenslotte strategen en het publiek op om het risico van een burgeroorlog serieus te nemen, en erkent dat veel mensen terecht al intuïtief aanvoelen dat er iets grondig mis is.

Als jullie dit in ogenschouw nemen, hoe zien jullie dit dan? Zelf ben ik een van die mensen die al langer intuïtief aanvoelt dat er iets grondig mis is, en als ik naar het politieke schouwspel kijk, dan geeft me dat absoluut geen hoop. Ik hoop echt dat het niet zo ver hoeft te komen, maar ik zie ons steeds verder wegzakken in plaats van opkrabbelen.

Je professor heeft gelijk als door de verschillende groepen binnen de westerse maatschappij haat gepredikt wordt dan ontwricht je de maatschappij en ik heb het dan niet alleen over fundamentalistische moslims maar ook over de PVV, etc.

Eind jaren 70 liep ik ergens stage en mijn begeleider had grote moeite met gastarbeiders. Op een zeker moment had hij het over hun moordadigheid en dat de Westerse cultuur veel beter was. Het is nooit meer helemaal goed gekomen tussen ons nadat ik antwoordde: "We hebben niet zo heel veel recht van spreken. We hebben 35 jaar geleden 6 miljoen Joden vermoord."

Overigens deel ik wel een deel van je zorgen over dat er gedachtengoed geïmporteerd wordt dat we liever niet zijn, maar je moet wel de nuances blijven zien.

Aangezien je behoorlijk goed op de hoogte bent van Gaza zal je ook wel weten dat een salafistische (!) iman een fatwa over Hamas heeft uitgesproken omdat hun acties in te veel burgerdoden  resulteerde. 

Het is niet zwart-wit.

Fleurtje_5 schreef op 26-08-2025 om 06:39:

[..]

Dus sluiten ze daarmee ook een groot deel van de burgers uit. Maar samenwerking met Frans Timmermans ligt voor het CDA natuurlijk wel 'in het verschiet'.

https://www.welt.de/wirtschaft/plus256221718/Geheime-Vertraege-offengelegt-EU-Kommission-bezahlte-Aktivisten-fuer-Klimalobbyismus.html?utm_source=chatgpt.com

Ik wil hier nog even op terug komen. Henri Bontebal zei dus: 

Uitsluiten doen we alleen PVV en Forum

Hoe aardig Bontebal ook is, dit vind ik toch een hoge mate van arrogantie. Bijna net zo groot als toen bij de laatste verkiezingen ook van alles werd geroepen. Timmermans en Dilan waren nog net geen stelletje die wel effe gingen bepalen met wie ze verder zouden gaan.

Timmermans, Bontebal en Dilan mogen blij zijn als ze straks zelf mee kunnen doen.

Koko67 schreef op 26-08-2025 om 22:31:

[..]

Nee, laten we dat vooral hopen de aankomende twee maanden. Mogen ze daarna weer lekker losgaan.

Dit.

Inderdaad best hypocriet.

Malibu2 schreef op 26-08-2025 om 22:44:

Zoiets heb ik al eens eerder gelezen. Dat zou zomaar kunnen inderdaad.

Zelf meen ik dat er een dreiging is die uiteindelijk tot een burgeroorlog zou kunnen voeren.

Nicole123 schreef op 26-08-2025 om 22:59:

@Malibu: mijn intuïtie zegt niet dat er een burgeroorlog aankomt, wel zie ik met de opkomst en populariteit van machthebbers als Trump, Orbán en Wilders een soort post-democratie opkomen. Machthebbers die vooral de eigen macht en alleenheerschappij willen versterken en daarbij de rechtsstaat meer als een belemmering zien dan als onomstotelijke basis voor een geciviliseerde samenleving. Die rechtsspraak, vrije onafhankelijke pers, parlement en/of hoger onderwijs en wetenschap in een kwaad daglicht zetten en inperken. Die rechten van minderheden openlijk beperken en bizarre haatzaaiende uitspraken over hen doen. En volop aanhang die het als zoete koek slikt, zolang zij zelf die minderheid maar niet zijn maar de ander, waar ze op neerkijken. Ik vind dit een enge ontwikkeling vind en ben soms bang dat de hoogtijdagen van de democratie wel eens ten einde zouden kunnen zijn.

Een kip-ei theorie dus.

Je bedoeld vast dat áls er iets uitbreekt, dan komt dat maar van één kant. De kant van 'de Wilders-sen'?? En niet door iets waar aankomende pro-Wilderssen zwaar mee te maken hebben en de overheid er niets tegen doet??

Als overheid NOOIT luistert én de anti-Wilderssen ...

(inclusief Bontebal die al bij voorbaat aangeeft de PVV uit te sluiten, zegt daarmee ook dat hij NIET naar de problemen van veel burgers zal luisteren) 

...nooit zullen ingrijpen als ingegrepen hoort te worden, als burgers aan hun lot worden overgelaten, als mensen zien dat ze op een lange wachtlijst staan en mensen van het buitenland voorrang krijgen, en als dan de anti-Wildersen dit niet serieus nemen en de problemen van burgers naar het land van de fabels wuiven, of zoals mensen bv in Ter Apel dagelijks problemen hebben en de Overheid doet NIETS....of daders worden opgepakt en met het busje dezelfde dag nog naar het verblijf terug worden gebracht..... 

Dan ontstaan er 'Wilderssen'. En dat is niet de schuld van Trump of Orban.

Dus haal die balk eens voor je ogen, zodat je de diepe splinters kan zien.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-08-2025 om 09:26 Topicstarter

Ik denk dat juist Bontenbal prima de problemen analyseert. Hij weigert vervolgens om te roeptoeteren dat hij het allemaal wel in 1 keer gaat oplossen. Daar zou hij wellicht wel stemmen mee winnen, maar dan krijg je vervolgens dezelfde teleurstelling als de afgelopen jaren. Oplossen gaat niet in 1 keer, dat kost tijd.
Wilders wilde niet eens stemmen voor moties die zijn eigen tienpuntenplan verder wilden uitwerken.  Hij wil geen oplossingen, hij wil stemmen. Daar kan Nederland dus helemaal niets mee, zoals we afgelopen jaren hebben kunnen zien. 

Daglichtlamp schreef op 27-08-2025 om 09:26:

Ik denk dat juist Bontenbal prima de problemen analyseert. Hij weigert vervolgens om te roeptoeteren dat hij het allemaal wel in 1 keer gaat oplossen. Daar zou hij wellicht wel stemmen mee winnen, maar dan krijg je vervolgens dezelfde teleurstelling als de afgelopen jaren. Oplossen gaat niet in 1 keer, dat kost tijd.
Wilders wilde niet eens stemmen voor moties die zijn eigen tienpuntenplan verder wilden uitwerken. Hij wil geen oplossingen, hij wil stemmen. Daar kan Nederland dus helemaal niets mee, zoals we afgelopen jaren hebben kunnen zien.

Zodat hij ook nergens aan hoeft te beginnen? 'Kijk mij eens eerlijk zijn' en tevens  'want belofte maakt schuld'

Vandaag las ik een goeie column van Paul van der Steen. De titel:

Een dikke 10 voor het camoufleren belasting

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-08-2025 om 09:40 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 27-08-2025 om 09:36:

[..]

Zodat hij ook nergens aan hoeft te beginnen. 'want belofte maakt schuld'

Hij wil daadwerkelijk verantwoordelijkheid dragen. Ik denk dat dat overduidelijk blijkt ook uit het stemgedrag van het CDA in de Tweede Kamer, en de manier waarop het CDA meedoet aan debatten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.