Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Nou zeker. Dat mensen er nog steeds intrappen met de PVV. Je mag die kiezers niet dom vinden maar dat kost me onderhand wel erg veel moeite. Zeker na het recente debakel van wat regeringsdeelname moest voorstellen. VVD -8 word ik dan wel weer blij van. Dik verdiend ook.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 16:52 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 25-08-2025 om 07:04:

Zou nu echt Van der Burg woensdag het woord voeren namens de VVD in het debat over de tweede kabinetsval? Terwijl alle andere partijen behalve NSC hun politiek leider het woord laten voeren? (En NSC heeft geen keus, want van Hijum zit niet in de Kamer).
https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-08-27/overig/plenaire-zaal/ontstane-politieke-situatie-10-15/in-de-zaal
Zo de redenatie zijn bij de VVD dat hoe meer Yesilgoz aan het woord is, hoe meer stemmen ze verliezen?

De sprekerslijst is gewijzigd, het lijkt erop dat we Yesilgoz morgen toch te zien krijgen.

PensioNada schreef op 26-08-2025 om 16:37:

[..]

De VVD houdt te lang Yeşilgoz een hand boven het hoofd. Ik hoop zo op een centrum kabinet met VVD, CDA en PvdA en eventueel D66, maar "het volk" is te gevoelig voor de retoriek van Wilders. Het land zou er van op knappen als hij stil ging leven in Hongarije.

Als de VVD nog even zo doorgaat dan begin ik te hopen op een centrumkabinet zónder de VVD. Na zo enorm veel jaren een grote stempel op het beleid zijn we daar wel eens aan toe, lijkt me. Een paar VVD politici heb ik best hoog, maar ze hebben op een flink aantal vlakken ook een hoop kapot gemaakt. Ik heb heel lang gedacht dat een kabinet zonder de VVD gewoon niet kon, zo stabiel groot als ze waren en zo middenin het kiezersspectrum. Over rechts zonder de VVD gaat niet, middenlinks zonder VVD ook niet. Maar inmiddels begint de VVD zodanig aan andere partijen te verliezen dat als dat nog wat meer doorzet er misschien best een kabinet zonder VVD kan komen.

Nicole123 schreef op 26-08-2025 om 17:08:

[..]

Als de VVD nog even zo doorgaat dan begin ik te hopen op een centrumkabinet zónder de VVD. Na zo enorm veel jaren een grote stempel op het beleid zijn we daar wel eens aan toe, lijkt me. Een paar VVD politici heb ik best hoog, maar ze hebben op een flink aantal vlakken ook een hoop kapot gemaakt. Ik heb heel lang gedacht dat een kabinet zonder de VVD gewoon niet kon, zo stabiel groot als ze waren en zo middenin het kiezersspectrum. Over rechts zonder de VVD gaat niet, middenlinks zonder VVD ook niet. Maar inmiddels begint de VVD zodanig aan andere partijen te verliezen dat als dat nog wat meer doorzet er misschien best een kabinet zonder VVD kan komen.

Je krijgt zonder VVD alleen met geen mogelijkheid een centrumlinks meerderheidskabinet. Nou ja, als je PvdD, CU, SP en Volt allemaal mee zou tellen dan kom je er met deze peiling net. Alleen een Volt en een SP staan mijlenver van elkaar af. Ik zie dat geen stevig kabinet opleveren. 

PensioNada schreef op 26-08-2025 om 17:19:

[..]

Je krijgt zonder VVD alleen met geen mogelijkheid een centrumlinks meerderheidskabinet. Nou ja, als je PvdD, CU, SP en Volt allemaal mee zou tellen dan kom je er met deze peiling net. Alleen een Volt en een SP staan mijlenver van elkaar af. Ik zie dat geen stevig kabinet opleveren.

Met deze peiling niet, maar als de lijn van de VVD doorzet en CDA de koers omhoog houdt, wie weet.

Nicole123 schreef op 26-08-2025 om 17:52:

[..]

Met deze peiling niet, maar als de lijn van de VVD doorzet en CDA de koers omhoog houdt, wie weet.

Ik hoop met je mee. Hopelijk zijn er de komende twee maanden geen nieuwe incidenten met moslims of asielzoekers. 

PensioNada schreef op 26-08-2025 om 17:56:

[..]

Ik hoop met je mee. Hopelijk zijn er de komende twee maanden geen nieuwe incidenten met moslims of asielzoekers.

Dat hoop ik het hele jaar door, niet alleen de komende 2 maanden, omdat het de verkiezingen zou beïnvloeden. Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar het komt er behoorlijk tactloos uit. 

PensioNada schreef op 26-08-2025 om 16:37:

[..]

De VVD houdt te lang Yeşilgoz een hand boven het hoofd. Ik hoop zo op een centrum kabinet met VVD, CDA en PvdA en eventueel D66, maar "het volk" is te gevoelig voor de retoriek van Wilders. Het land zou er van op knappen als hij stil ging leven in Hongarije.

Ik snap daar helemaal niks van. Hoe kun je nu als weldenkend mens nog steeds in de praatjes van deze partij trappen?

Yumi schreef op 26-08-2025 om 18:20:

[..]

Dat hoop ik het hele jaar door, niet alleen de komende 2 maanden, omdat het de verkiezingen zou beïnvloeden. Je bedoelt het waarschijnlijk niet zo, maar het komt er behoorlijk tactloos uit.

Dan is het maar tactloos. Ik bedoel inderdaad dat ik hoop dat meer incidenten niet de verkiezingen gaan beïnvloeden. Een grote PVV betekent een moeilijker bestuurbaar Nederland.

PensioNada schreef op 26-08-2025 om 18:31:

[..]

Dan is het maar tactloos. Ik bedoel inderdaad dat ik hoop dat meer incidenten niet de verkiezingen gaan beïnvloeden. Een grote PVV betekent een moeilijker bestuurbaar Nederland.

Incidenten.... dat is wel een mooi understatement. 

Wanneer er nou eens werk gemaakt wordt van die "incidenten" zou die hele PVV niet eens 6 zetels halen. 

Maar nee linkse partijen zeggen nog steeds illegaliteit mag niet strafbaar worden, overlastgevende asielzoekers zonder kans op verblijfsvergunning worden wel verspreid om Ter Apel te ontlasten maar ze blijven recht hebben op opvang. Geen vreemdelingendetentie. Geen woord over intrekken verblijfsvergunning bij ernstige misdrijven. Tja, zo'n Nigeriaan (waarschijnlijk) die afgelopen week voor "incidenten" heeft gezorgd moet gewoon het land uit. Geen pardon. 

De PvdD wil het Europese migratiepact opzeggen, geen samenwerking met landen in de vorm van de Tunesie deal, deze worden teruggedraaid en alle asielaanvragen mbt LGBTHI toewijzen ook al komen ze vanuit een zgn "veilg land". De SP wil een migratiesaldo van 40.000 en dit komt vooral door terugdringen van arbeids-, kennis,- en studiemigranten. 

Ook hier nergens een woord over intrekken van verblijfsvergunningen bij criminele statushouders. 

Tja, dan ben ik niet heel verbaasd dat de PVV zo groot blijft. Als er maar een klein beetje te lezen zou zijn over criminele statushouders of criminele illegalen, dan zou dat al schelen. 

Maar goed, dat is slechts mijn kijk erop. En zolang "incidenten" blijven gebeuren, en deze door de politiek misbruikt worden voor eigen gewin (zowel door links als door rechts) dan zal er verrekte weinig gaan gebeuren. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 20:30 Topicstarter

GroenLinks-PvdA is voorstander van de PBL's voor overlastgevende asielzoekers, zodat deze niet op straat zwerven, staat gewoon in hun verkiezingsprogramma. Elke partij wil de overlast aanpakken, daar hoef je echt geen PVV voor te stemmen.

Daglichtlamp schreef op 26-08-2025 om 20:30:

GroenLinks-PvdA is voorstander van de PBL's voor overlastgevende asielzoekers, zodat deze niet op straat zwerven, staat gewoon in hun verkiezingsprogramma. Elke partij wil de overlast aanpakken, daar hoef je echt geen PVV voor te stemmen.

Ja die worden wel geopend, sorry daar heb je gelijk in bij GL/PvdA, niet bij SP of PvdD. (althans heb ik niet kunnen vinden.)  Maar geen woord over intrekken verblijfsvergunning bij misdrijven. 

En (net zoals rechtse partijen ook doen) heel veel "zo snel mogelijk terugsturen naar land van herkomst" maar ook hier hetzelfde argument als wanneer de PVV hierom schreeuwt... hoe dan als landen niet mee willen werken? 

Staat leuk in het programma natuurlijk (voor alle partijen) maar in werkelijkheid dus niet of nauwelijks haalbaar. 

Dan is GL/PvdA nog het "strengste" op dit gebied, maar PvdD spant echt de kroon met versoepelen van net genomen maatregelen tov asielmigratie. 

Daglichtlamp schreef op 26-08-2025 om 20:30:

En natuurlijk wil elke partij de overlast aanpakken. Alleen de manier waarop verscheelt. En dat is denk ik juist waar linkse en rechtse stemmers veel op verschillen. 

Miraval schreef op 26-08-2025 om 20:39:

[..]

En natuurlijk wil elke partij de overlast aanpakken. Alleen de manier waarop verscheelt. En dat is denk ik juist waar linkse en rechtse stemmers veel op verschillen.

Ik heb het idee dat juist de PVV helemaal niets wil. Alleen maar symboolpolitiek zoals grenscontroles. Ik ben er voor om veel meer tegen overlast op te treden, een veel diverser integratiebeleid te voeren, zodat de Somalische half analfabeet niet in dezelfde tijd " klaar " moet zijn als de Jemenitische HBO-er. Dit helpt niet bij een goede integratie. Ik heb in de Randstad gewerkt met veel allochtone collega's en als je lang met iemand werkt praat je over van alles en natuurlijk zijn en blijven er verschillen, maar er wordt wel een brug geslagen.  Werk is zo belangrijk voor de integratie. Alleen dan moet je er wel van uitgaan dat de mensen die er nu al zijn, ook blijven en het de moeite loont om in ze te investeren. Wilders roept alleen maar dat ze weg moeten en ik heb hier al eerder geschreven dat ik er geen probleem mee heb dat plegers van geweldsmisdrijven teruggestuurd worden. Alleen de meerderheid wil wel, maar niet iedereen kan dit zonder hulp en eventueel wat drang voor elkaar krijgen.

Ik heb er overigens geen probleem mee als mensen pas een permanente verblijfsstatus krijgen als ze een bepaalde mate van integratie hebben bereikt. Maar daarna moeten ze ook vrij zeker zijn dat ze mogen blijven. Alleen in het geval van ernstige misdrijven, zou je die nog in mogen trekken, want anders krijg je het effect dat iemand niet integreert omdat het toch geen zin heeft.

Ik heb echter geen verwachting dat een PVV of BBB iets zinnigs bereikt op dat punt. Terwijl bijvoorbeeld een CDA en D66 wel zinnige dingen in hun verkiezingsprogramma hebben staan.

Mijn mening is dat als je wilt dat er iets nuttigs gedaan wordt op het gebied van de migratieproblematiek je vooral niet bij de PVV moet zijn.

Miraval schreef op 26-08-2025 om 20:25:

[..]

Incidenten.... dat is wel een mooi understatement.

Wanneer er nou eens werk gemaakt wordt van die "incidenten" zou die hele PVV niet eens 6 zetels halen. .

En dat is precies de reden waarom ik denk dat de PVV stiekem de problemen rondom asielzoekers niet wil oplossen. Ze hebben er, als partij, baat bij als er nog een probleem is, want dat is hun bestaansrecht. 

Wat betreft de rest: eens. Weinig linkse partijen presenteren maatregelen die exclusief voor asielzoekers zijn. Maar er kunnen natuurlijk wel maatregelen genomen worden die breed de veiligheid op straat verhogen en niet alleen focussen op asielzoekers. 

PvdD (programma 2023, die van 2024 kon ik nog niet vinden):

- vernieuwen strafrecht: rechtvaardige straffen, geen minimum straf, alleen nuttige taakstraffen (geen lachertjes). -> Nu noemen ze als voorbeeld een levenslang verbod op het houden van dieren voor een dierenmishandelaar. Dus ik weet nog niet zeker hoe ze tegen andere misdaden aankijken. 

- meer wijkagenten op straat

- vroegtijdige herkenning en ingrijpen bij radicalisering 

Als je kijkt naar het stemgedrag dan stemt de sp bijna altijd voor extra maatregelen en de PvdD tegen. Ik moet zeggen dat ik zelf het stemgedrag meer vind zeggen dan het programma. Bij veel programma's denk ik toch: "wat betekent het nu concreet"

https://www.partijgedrag.nl/moties_wizard.php?chkVerschil=true&chkVerbergIndiener=true&onderwerptitel=Vluchtelingen&action=zoek&Partij=53423%2C53422&Onderwerp=19&Beleidsagenda=&search=

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.