Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Loeki72 schreef op 25-08-2025 om 19:06:

Winst is de laatste jaren al lang veel belangrijker dan volksgezondheid.

Klopt. VVD aan de macht voor lange tijd. 

Nicole123 schreef op 26-08-2025 om 22:59:

@Malibu: mijn intuïtie zegt niet dat er een burgeroorlog aankomt, wel zie ik met de opkomst en populariteit van machthebbers als Trump, Orbán en Wilders een soort post-democratie opkomen. Machthebbers die vooral de eigen macht en alleenheerschappij willen versterken en daarbij de rechtsstaat meer als een belemmering zien dan als onomstotelijke basis voor een geciviliseerde samenleving. Die rechtsspraak, vrije onafhankelijke pers, parlement en/of hoger onderwijs en wetenschap in een kwaad daglicht zetten en inperken. Die rechten van minderheden openlijk beperken en bizarre haatzaaiende uitspraken over hen doen. En volop aanhang die het als zoete koek slikt, zolang zij zelf die minderheid maar niet zijn maar de ander, waar ze op neerkijken. Ik vind dit een enge ontwikkeling vind en ben soms bang dat de hoogtijdagen van de democratie wel eens ten einde zouden kunnen zijn.

Zoals je in de VS al ziet, vinden mensen die op dergelijke types stemmen vaak zelf snel de nadelen ervan. 

Werkloosheid stijgt, mensen worden lukraak ontslagen en mensen verliezen hun gezondheidsverzekering. Biden had ook maximum opgelegd aan kosten voor insuline ed, wat Trump weer weghaalt, waardoor de kosten erg stijgen omdat sommige mensen dit nu eenmaal nodig hebben en bedrijven nu kunnen doen wat ze willen. Ook verliezen ze inkomsten door boycotts uit met name Canada en toeristen die wegblijven. 

Dus sommige mensen worden nu eindelijk wakker en zeggen "maar hier heb ik niet voor gestemd!". Uh, jawel. Het was altijd al duidelijk dat Trump alleen om de allerrijksten geeft. 

PensioNada schreef op 26-08-2025 om 23:07:

[..]

Je professor heeft gelijk als door de verschillende groepen binnen de westerse maatschappij haat gepredikt wordt dan ontwricht je de maatschappij en ik heb het dan niet alleen over fundamentalistische moslims maar ook over de PVV, etc.

Eind jaren 70 liep ik ergens stage en mijn begeleider had grote moeite met gastarbeiders. Op een zeker moment had hij het over hun moordadigheid en dat de Westerse cultuur veel beter was. Het is nooit meer helemaal goed gekomen tussen ons nadat ik antwoordde: "We hebben niet zo heel veel recht van spreken. We hebben 35 jaar geleden 6 miljoen Joden vermoord."

Overigens deel ik wel een deel van je zorgen over dat er gedachtengoed geïmporteerd wordt dat we liever niet zijn, maar je moet wel de nuances blijven zien.

Aangezien je behoorlijk goed op de hoogte bent van Gaza zal je ook wel weten dat een salafistische (!) iman een fatwa over Hamas heeft uitgesproken omdat hun acties in te veel burgerdoden resulteerde.

Het is niet zwart-wit.

Ik ben van mening dat de westerse cultuur met haar tolerantie, vrijheid en joods-christelijke fundamenten beter is dan veel culturen in het Midden Oosten. Dat betekent niet dat ik de mensen die deel uitmaken van de westerse cultuur per definitie beter vind. 

De rol in WOII was aan beide kanten overigens zeer slecht en veel Joden zijn na het uitroepen van de staat Israël in 1948 verdreven uit Arabische landen en Iran. Er woonden vóór 1948 naar schatting tussen 850.000 en een miljoen joden in deze landen. Ruim 600.000 vestigden zich in Israël, vele anderen in de VS en Europa. Dit staat ook wel bekend als de exodus van Joden uit Arabische landen en Iran. 

Ik ben ervan op de hoogte dat salafistische imams Hamas zwaar bekritiseren. Je moet je daarbij altijd wel afvragen wát ze precies bekritiseren. Hamas heeft vaak salafisten in Gaza onderdrukt. Hamas wordt door salafisten beschouwd als een groep die regels opstelt op basis van menselijke redenatie en niet perse op basis van een strikte toepassing van de sharia. Het bondgenootschap met het sjiitische Iran is daarnaast veel salafisten een doorn in het oog. En sommige salafisten haten het dat Hamas onderhandelt en Hamas wordt ook bekritiseerd vanwege de focus op Palestijnse doelen, etc. Nu zal er dan ook een salafist zijn geweest die het aantal burgerdoden te hoog vond, het zou me niet verbazen als dat voor hem in combinatie is met een van de zaken die ik hierboven noemde. 

Het klopt ook dat het niet zwart-wit is. Het lastige met godsdiensten en met name de islam is dat er verschillende wijze van interpretatie zijn. Neem bijvoorbeeld het gebed. De Koran zegt  bijvoorbeeld dat er dagelijks 3 gebedstijden zijn. Veel moslims bidden echter 5x per dag, op basis van de hadith. Ik zie dit als een interne kwestie waar moslims zelf maar uit moeten komen, vergelijkbaar met de kinderdoop en standpunten over de eindtijd en tweede komst van Jezus in het christendom. Interne discussies die niet direct impact op de samenleving als geheel hoeven te hebben. 

Het wordt echter veel gecompliceerder bij een thema als Israël. De Koran bevat meerdere verzen die het land expliciet toekennen aan de Israëlieten. Tegelijkertijd zijn er hadiths met een enorm vijandige houding tegenover Joden, bijvoorbeeld een eindtijd waarin de Joden door moslims bevochten zullen worden, en dat zelfs stenen en bomen zullen roepen: “O moslim, er is een Jood achter mij, kom en dood hem.” Hamas quote diverse islamitische teksten in hun manifest van 1988 waarmee ze hun doel onderbouwen om de Israëlische staat te vernietigen.

Een ander voorbeeld is vrijheid van geloof. De koran bevat een tekst die aangeeft dat er geen dwang is in religie. Tegelijkertijd zijn er hadiths die de doodstraf voorschrijven aan afvalligen en is er wel degelijk sprake van dwang, zie bijvoorbeeld de gedwongen bekering van yezidis. 

Het komt dan allemaal aan op interpretatie en afweging van de teksten en hoe dit door imams wordt geleerd aan de mensen. En daar zit zeker verschil in. En dat maakt het ook zo lastig. Niet iedere moslim heeft dezelfde overtuigingen en niet iedere imam onderwijst hetzelfde. Maar feit blijft wel dat er een grote groep is die denkbeelden hebben die regelrecht tegenover de westerse waarden staan. En juist die tegenstelling, in combinatie met het gevoel van een grote groep dat ze gegaslight worden, kan een burgeroorlog ontketenen. 

En zo belanden veel mensen bij de PVV. Niet per se omdat ze het met alle standpunten eens zijn, maar omdat ze zich niet serieus genomen voelen in hun zorgen door de andere partijen.

Nicole123 schreef op 26-08-2025 om 22:59:

@Malibu: mijn intuïtie zegt niet dat er een burgeroorlog aankomt, wel zie ik met de opkomst en populariteit van machthebbers als Trump, Orbán en Wilders een soort post-democratie opkomen. Machthebbers die vooral de eigen macht en alleenheerschappij willen versterken en daarbij de rechtsstaat meer als een belemmering zien dan als onomstotelijke basis voor een geciviliseerde samenleving. Die rechtsspraak, vrije onafhankelijke pers, parlement en/of hoger onderwijs en wetenschap in een kwaad daglicht zetten en inperken. Die rechten van minderheden openlijk beperken en bizarre haatzaaiende uitspraken over hen doen. En volop aanhang die het als zoete koek slikt, zolang zij zelf die minderheid maar niet zijn maar de ander, waar ze op neerkijken. Ik vind dit een enge ontwikkeling vind en ben soms bang dat de hoogtijdagen van de democratie wel eens ten einde zouden kunnen zijn.

Heb je in de gaten dat juist door een dergelijke houding veel mensen naar een partij als de PVV gedreven worden? 

Fleurtje_5 schreef op 27-08-2025 om 08:57:

[..]

Ik wil hier nog even op terug komen. Henri Bontebal zei dus:

Uitsluiten doen we alleen PVV en Forum

Hoe aardig Bontebal ook is, dit vind ik toch een hoge mate van arrogantie. Bijna net zo groot als toen bij de laatste verkiezingen ook van alles werd geroepen. Timmermans en Dilan waren nog net geen stelletje die wel effe gingen bepalen met wie ze verder zouden gaan.

Timmermans, Bontebal en Dilan mogen blij zijn als ze straks zelf mee kunnen doen.

Heeft niks met arrogantie te maken, maar alles met realisme: inhoudelijk sta je zo mijlenver uit elkaar dat je onmogelijk één regering kunt vormen. 

Fleurtje_5 schreef op 27-08-2025 om 09:36:

[..]

Zodat hij ook nergens aan hoeft te beginnen? 'Kijk mij eens eerlijk zijn' en tevens 'want belofte maakt schuld'

Wat een rare conclusie: niet in één keer, zegt hij, maar het gaat tijd kosten. 

Malibu2 schreef op 27-08-2025 om 10:45:

[..]

Heb je in de gaten dat juist door een dergelijke houding veel mensen naar een partij als de PVV gedreven worden?

Dit wordt al vele jaren gezegd. 

Heb jij ook door dat door een bepaalde houding van PVV en hun gebrek aan daadkracht juist nu weer meer mensen naar links lopen?

De PVV heeft kunnen regeren, als grootste partij nog wel, maar maakte meer ruzie met de coalitie partners dan iets voor hun stemmers te doen. 

En goed betaalde kamerleden van hun partij kwamen veel te weinig opdagen. Een groot aantal debatten zijn zelfs helemaal overgeslagen door deze partij. 

BeesAreCool schreef op 27-08-2025 om 09:54:

[..]

Zoals je in de VS al ziet, vinden mensen die op dergelijke types stemmen vaak zelf snel de nadelen ervan.

Werkloosheid stijgt, mensen worden lukraak ontslagen en mensen verliezen hun gezondheidsverzekering. Biden had ook maximum opgelegd aan kosten voor insuline ed, wat Trump weer weghaalt, waardoor de kosten erg stijgen omdat sommige mensen dit nu eenmaal nodig hebben en bedrijven nu kunnen doen wat ze willen. Ook verliezen ze inkomsten door boycotts uit met name Canada en toeristen die wegblijven.

Dus sommige mensen worden nu eindelijk wakker en zeggen "maar hier heb ik niet voor gestemd!". Uh, jawel. Het was altijd al duidelijk dat Trump alleen om de allerrijksten geeft.

Nee, het zit veel dieper. 

Malibu2 schreef op 27-08-2025 om 10:45:

[..]

Dit is dus wat ik zo straks bedoelde met mijn bericht van 09:23 uur.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-08-2025 om 13:29 Topicstarter

SP neemt verantwoordelijk, en is niet van plan om een motie van wantrouwen te steunen om de rest van het kabinet ook weg te sturen. Opluchting wat mij betreft. Nog meer chaos hebben we echt niet nodig. 

Uit het liveblog van het AD:
Jimmy Dijk van de SP is klaar met het 'Haagse gedoe' van de afgelopen tijd. Hij vindt dat de VVD en BBB moeten stoppen met vingerwijzen, maar verantwoordelijkheid moeten nemen. ,,Stop alstublieft met die spelletjes. U heeft er een bende van gemaakt."

Een motie van wantrouwen zit er bij de SP niet in, aldus Dijk. ,,U mag ook weten dat de SP heeft overwogen alle bewindspersonen naar huis te sturen, maar wat dan?"

Dijk wil dat het demissionaire kabinet zich ook daadwerkelijk demissionair gaat gedragen. ,,Geen nieuw beleid, maar een kabinet dat echt op de winkel past." Hij noemt de reactie van Schoof 'cruciaal' om de positie van de SP te kunnen bepalen.

Fleurtje_5 schreef op 27-08-2025 om 

Dus haal die balk eens voor je ogen, zodat je de diepe splinters kan zien.

Haal die balk uit je eigen ogen, waar het vorig kabinet nog constructief wat aan de ellende van Ter Apel en de peperdure noodopvang probeerde te doen door de spreidingswet, heeft de PVV niet meer bereikt dan het meest dure asielbeleid ooit. Dat is ook precies wat Wilders wil. Veroorzaak chaos, wakker tweespalt aan, zoek zondebokken en op een zeker moment is het volk rijp voor de fascistische heilstaat. Ik hoop dat in Nederland net als in Duitsland een ruime meerderheid zich hier niet in mee laat trekken.

Timmermans pikt geen nee. 

De partijleider word gekozen door alle leden. Ook bij GL/PvdA. Kijk maar hoe dat ging bij GL/PvdA:

https://youtu.be/qICY3-GlbLY?si=0ECsTPpZBa9cAGlz Zie het stembiljet bij 3.18 minuut

Fleurtje_5 schreef op 27-08-2025 om 13:59:

Timmermans pikt geen nee.

De partijleider word gekozen door alle leden. Ook bij GL/PvdA. Kijk maar hoe dat ging bij GL/PvdA:

https://youtu.be/qICY3-GlbLY?si=0ECsTPpZBa9cAGlz Zie het stembiljet bij 3.18 minuut

De PvdA heeft een bestuur, de PvdA houdt een congres, de PvdA heeft leden. Het bestuur stelt een kandidaatlijsttrekker voor en blijkbaar was er geen tegenkandidaat. Dus kon men kiezen voor of tegen Frans Timmermans. De uitslag is gepubliceerd. Een stuk democratischer dan het bij de PVV gaat.

Met de pdf-versie van het PVV-programma is iets bijzonders aan de hand. Iemand is er achter gekomen dat de pagina die je ziet (een plaatje) niet volledig overeenkomt met de tekst (die in een aparte laag is opgeslagen). Een deel van de tekst hoort bij het programma voor de Europese verkiezingen. 
Iemand heeft een beetje slordig zitten knippen en plakken. Het is voor Wilders natuurlijk ook veel werk om alles in zijn eentje te doen.

https://www.volkskrant.nl/politiek/keijzer-wil-streep-door-pvv-plan-voorrang-voor-statushouders-bij-sociale-huurwoning-kan-niet-wettelijk-verboden-worden~b5ab59a5/
Iets wat ieder weldenkend mens al wist en wat door verschillende mensen in dit draadje ook al is gesteld: het verbieden van urgentie voor niet Nederlanders in alle gevallen is in strijd met de grondwet.
Echter: In het hoofdlijnenakkoord van wijlen de coalitie stond dat het kabinet een wettelijk verbod zou uitvaardigen op het met voorrang toewijzen van woningen aan statushouders enkel omdat zij statushouder zijn. Dát mag wel van de Grondwet

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.