Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Winst is de laatste jaren al lang veel belangrijker dan volksgezondheid. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-08-2025 om 20:19 Topicstarter

Respect voor Bontenbal.
https://www.ad.nl/politiek/navo-taks-hypotheekrenteaftrek-weg-erkenning-palestina-slaat-het-cda-linksaf-bontenbal-reageert~a78a04d6/

Vreest u voor een dip in de peilingen, nu u inhoudelijk kleur bekent en ook impopulaire maatregelen aankondigt?

„Nee, we zijn al twee jaar niet bezig met electorale gevolgen van bepaalde besluiten. We willen de beste versie van het CDA op tafel leggen. En we hebben al veel vaker kleur bekend, rond het vuurwerkverbod (vroeger tegen, nu voor, red.), rond Europese leningen (eerst tegen, nu voor). We zijn gestopt met alleen maar te kijken wat de kiezer wil horen, partijen moeten vanuit hun overtuigingen een programma maken. Dat doen we.”

Uw grote opdracht is het populisme bestrijden, zegt u. Horen VVD en BBB ook bij de populistische stromingen die u bestrijdt? En kan u dan wel samenwerken met die partijen?

„Ik heb al vaker gezegd dat je populisme niet alleen maar op één partij moet plakken. Het is een verleiding waar alle partijen mee te maken hebben, ook wij. Er is altijd een neiging om zaken simpeler voor te stellen en lastige keuzes uit de weg te gaan. Uitsluiten doen we alleen PVV en Forum, omdat ze aan de fundamenten van de democratie zelf morrelen. Verder kan je geen samenwerkingen bij voorbaat afwijzen, er moet gewoon een kabinet komen.”

D66 fractievoorzitter Rob Jetten gaat dit seizoen mee doen aan "De Slimste Mens".

Daglichtlamp schreef op 25-08-2025 om 20:19:

Respect voor Bontenbal.
https://www.ad.nl/politiek/navo-taks-hypotheekrenteaftrek-weg-erkenning-palestina-slaat-het-cda-linksaf-bontenbal-reageert~a78a04d6/

Vreest u voor een dip in de peilingen, nu u inhoudelijk kleur bekent en ook impopulaire maatregelen aankondigt?

„Nee, we zijn al twee jaar niet bezig met electorale gevolgen van bepaalde besluiten. We willen de beste versie van het CDA op tafel leggen. En we hebben al veel vaker kleur bekend, rond het vuurwerkverbod (vroeger tegen, nu voor, red.), rond Europese leningen (eerst tegen, nu voor). We zijn gestopt met alleen maar te kijken wat de kiezer wil horen, partijen moeten vanuit hun overtuigingen een programma maken. Dat doen we.”

Uw grote opdracht is het populisme bestrijden, zegt u. Horen VVD en BBB ook bij de populistische stromingen die u bestrijdt? En kan u dan wel samenwerken met die partijen?

„Ik heb al vaker gezegd dat je populisme niet alleen maar op één partij moet plakken. Het is een verleiding waar alle partijen mee te maken hebben, ook wij. Er is altijd een neiging om zaken simpeler voor te stellen en lastige keuzes uit de weg te gaan. Uitsluiten doen we alleen PVV en Forum, omdat ze aan de fundamenten van de democratie zelf morrelen. Verder kan je geen samenwerkingen bij voorbaat afwijzen, er moet gewoon een kabinet komen.”

Dus sluiten ze daarmee ook een groot deel van de burgers uit.  Maar samenwerking met Frans Timmermans ligt voor het CDA natuurlijk wel 'in het verschiet'.

https://www.welt.de/wirtschaft/plus256221718/Geheime-Vertraege-offengelegt-EU-Kommission-bezahlte-Aktivisten-fuer-Klimalobbyismus.html?utm_source=chatgpt.com

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 06:58 Topicstarter

Als je er dan toch opnieuw over begint, waarom vind je het geen probleem dat de EU subsidie geeft aan de zuivellobby?

Daglichtlamp schreef op 26-08-2025 om 06:58:

Als je er dan toch opnieuw over begint, waarom vind je het geen probleem dat de EU subsidie geeft aan de zuivellobby?

Is dat zo? Of kregen ze subsidie omdat ze anders niet konden overleven als boer? Omdat ze geen eerlijke prijs kregen? Steun voor duurzamere melkveehouderij? Zodat boeren kunnen investeren in duurzamere werkwijzen?  Dat is m.i heel wat anders dan in het geheim aan activisten geld te geven en er op af sturen om een bedrijf het leven zuur te maken. Héél wat anders. Dat is geniepig en achterbaks.

Boeren in Nederland ervaren een lage opbrengst voor zuivel, met soms verlies per liter melk, omdat de consumentenprijs de productiekosten nauwelijks dekt. Dit gebrek aan winst wordt versterkt doordat de sector moet investeren in duurzaamheid en voldoen aan strengere regelgeving, wat de kosten verhoogt. Een deel van het probleem ligt bij het prijsbeleid van supermarkten en de beperkte meerprijs voor zuivel met keurmerken, waardoor boeren weinig extra inkomen ontvangen voor verbeteringen

Problemen met de melkprijs

Lage opbrengsten:
In 2021 verdiende een Nederlandse boer 46 cent voor een liter melk, terwijl de kosten 48 cent waren, wat resulteerde in een verlies

Niet winstgevend:
De opbrengst is vaak te laag om van te leven, waardoor het voor boeren lastig is om winst te maken en te investeren in hun bedrijven.

Kosten voor duurzaamheid:
Boeren moeten investeren in duurzamere werkwijzen, zoals het aanpassen aan overheidsregels en innovaties, wat extra kosten met zich meebrengt.

Oorzaken van lage prijzen

Prijsbeleid supermarkten:
Supermarkten betalen boeren een lage prijs, en de extra premies voor keurmerken zijn vaak beperkt, wat de verbetering voor boeren tegenwerkt.

Beperkte marge:
Consumentenprijzen van melk en zuivelproducten zijn laag, waardoor er een te kleine marge overblijft voor de boeren om een eerlijk inkomen te garanderen.

Oplossingen en initiatieven

Eerlijke prijs:
Er zijn initiatieven, zoals ElkeMelk, die pleiten voor een eerlijke prijs voor zuivel en een transparant prijsmodel.

Heffingen:
Het idee van een heffing op niet-duurzaam geproduceerde voeding, met terugsluis naar de boer, wordt gesteund door landbouworganisaties en consumenten, en kan helpen de milieukosten te dekken. 

Duurzaamheidsubsidies:
Overheidssteun voor duurzamere melkveehouderij, hoewel de subsidies zijn afgenomen, kan boeren helpen investeren in duurzaamheid.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 07:17 Topicstarter

Niet alleen boeren krijgen subsidie, ook hun lobby-organisaties. Blijkbaar vind jij het een probleem als lobby-organisaties subsidie krijgen, of is dat alleen zo als jij het niet met de betreffende organisatie eens bent? 

Fleurtje_5 schreef op 22-08-2025 om 13:12:

[..]

.............

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2875787/actievoerders-tegen-vliegveld-incasseren-120000-euro-van-ministerie 19 maart 2025 Actievoerders tegen vliegveld incasseren 120.000 euro van ministerie. De actiegroep die strijdt tegen Maastricht Aachen Airport (MAA) en een buurtbewoner hebben samen 120.000 euro geïncasseerd van het ministerie. Rond mei volgt een tweede uitbetaling van 30.000 euro.

..................

Misschien draaf ik nu te ver door, maar bij berichten als waar "Die Welt" het overheeft, bekijk ik berichten als dit ook met andere ogen. Waarom moeten actievoerders 150.000 euro incasseren?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 07:31 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 26-08-2025 om 07:26:

[..]

Misschien draaf ik nu te ver door, maar bij berichten als waar "Die Welt" het overheeft, bekijk ik berichten als dit ook met andere ogen. Waarom moeten actievoerders 150.000 euro incasseren?

Heb je ook gelezen waarom de overheid dit geld moest betalen? Dit was geen subsidie. Maar blijkbaar een heel terecht opgelegde dwangsom om de overheid zich te laten houden aan een uitspraak van de rechter. Dat zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn. Maar helaas, dat is niet langer het geval. Soms betaalt de overheid liever een dwangsom dan dat ze zich houden aan een rechterlijke uitspraak. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 08:31 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 26-08-2025 om 06:39:

[..]

Dus sluiten ze daarmee ook een groot deel van de burgers uit. 

Jij toch ook? Van jou mogen DENK, GroenLinks-PvdA en ik vermoed ook nog wel wat andere partijen op links ook niet in het kabinet. 

Interessant wat Jort Kelder er over zegt:

https://youtu.be/lPKhTCAMkUU?si=CtQ_bjDWgBxTxFSi 19 aug 2025 Jort Kelder en Jesse Klaver botsen over 'krankzinnige' belastingplannen GL-PvdA

De rol van het bedrijfsleven in de belastingopbrengsten van de overheid is voer van discussie tussen Jort Kelder en GroenLinks-PvdA Tweede Kamerlid Jesse Klaver. Kelder vindt dat de fusiepartij bedrijven wegjaagt uit Nederland en noemt belastingmaatregelen van GL-PvdA "krankzinning".

Daglichtlamp schreef op 26-08-2025 om 08:31:

[..]

Jij toch ook? Van jou mogen DENK, GroenLinks-PvdA en ik vermoed ook nog wel wat andere partijen op links ook niet in het kabinet.

Ik ben geen Kamerlid en ben ook niet van plan premier te worden. 

Maar inderdaad DENK ...iemand noemde het afgelopen week "Het Nederlandse filiaal van Erdogan".

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-08-2025 om 16:14 Topicstarter

Ik wordt nog niet echt blij van de peilingen.

Daglichtlamp schreef op 26-08-2025 om 16:14:

Ik wordt nog niet echt blij van de peilingen.

De VVD houdt te lang Yeşilgoz een hand boven het hoofd. Ik hoop zo op een centrum kabinet met VVD, CDA en PvdA en eventueel D66, maar "het volk" is te gevoelig voor de retoriek van Wilders. Het land zou er van op knappen als hij stil ging leven in Hongarije.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.