Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

PensioNada schreef op 24-08-2025 om 18:51:

[..]

PvdA/GL is een keurig georganiseerde partij met leden, een partijbestuur, een wetenschappelijk bureau, etc. Dus er staat automatisch iemand anders op als Timmermans wegvalt.

Zo keurig zijn ze bij lange na niet meer. Ik vind ze ongelooflijk cru. Vreselijke mensen in die zaal.

https://youtu.be/PiTsoQaGc1g?si=PqiK_aqF3hrBtoRf 24 jun 2025 
Woede en verontwaardiging op het congres van GL/PvdA afgelopen weekend. Prominente PvdA'ers WOEDEND over Israël-standpunt GL/PvdA

https://youtu.be/gTKdB7P6mRs?si=Bn6KXQXb7zX9jhhv NL
Fidan Ekiz fileert 'hallucinante' oproep Kati Piri

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-08-2025 om 13:16 Topicstarter

Zelf vind ik dat de koning wellicht als neutrale buitenstaander hier wellicht kan helpen. 
https://www.volkskrant.nl/politiek/koning-zoekt-naar-reparatiemogelijkheden-voor-kabinet-schoof~be98280a/
De koning zal zijn gesprekspartners maandag wijzen op ‘het algemeen belang dat het kabinet al datgene blijft verrichten wat zij in het belang van het Koninkrijk noodzakelijk acht’, laat het paleis weten in een verklaring. Dat is het verzoek wat hij in juni, na de val van het kabinet, ook aan de NSC-bewindslieden deed.

Achtereenvolgens premier Dick Schoof, Eerste Kamervoorzitter Jan Anthonie Bruijn, vicevoorzitter Thom de Graaf van de Raad van State en Tweede Kamervoorzitter Martin Bosma worden maandag op het paleis verwacht om hun licht te laten schijnen op de nu ontstane situatie.

Herfstappeltaart schreef op 25-08-2025 om 07:41:

[..]

Bosma is aanhanger van de zg. 'omvolkingstheorie' . Een beladen term uit de tweede wereldoorlog. Het is een rare snuiter.

Nee joh, hoe komt hij zg daar nou bij?

Vandaag stond weer een goeie column van Leon Verdonschot in onze krant, met de titel:65 dagen tot de verkiezingen, en nu al verbijsterd (2)

Klein stukje uit die column:

..................

Dat de NSC-minister van Buitenlandse Zaken opstapte, begrijp ik nog: als je het in die functie niet eens bent met het kabinetsbeleid over het buitenland, in dit geval Gaza, moet je weg. Maar waarom zou je onder meer Volksgezondheid en Binnenlandse Zaken daarvoor opofferen, nota bene als partij die is opgericht voor deugdelijk bestuur? Weer iemand anders moet nu het dossier toeslagenaffaire overnemen, het dossier op basis waarvan Pieter Omtzigt zijn partij vooral oprichtte. De toelichting van die NSC’ers ook. „We zijn er klaar mee.” Dat zegt een 13-jarige halverwege de afwas.

Ook verbijsterend: het optreden van de fractie van de Partij voor de Dieren tijdens het debat over Gaza. Opeens rolden ze vanuit de Kamerbankjes een rood spandoek uit, om de ‘rode lijn’ te symboliseren. Kamerleden die zélf met een spandoek in ons parlement verschijnen; het is niet alleen infantiel, het is ook een volstrekt verkeerd signaal.

Volgende stap

Buiten, op het Malieveld, daar mag iedereen demonstreren, voor of tegen alles wat je maar wil. Binnen, in het huis van de democratie, mogen die geluiden doorklinken in de bijdrage van volksvertegenwoordigers die het met die spandoeken en spreekkoren eens zijn. Maar het verschil tussen binnen en buiten dient volstrekt helder te zijn.

........................

En als hamas je gaat prijzen ....bléh.... dat zou ik geen compliment vinden.

https://www.hartvannederland.nl/buitenlands-nieuws/gaza-conflict/artikelen/hamas-prijst-vertrek-veldkamp-moedig-ethisch-israel De Palestijnse beweging Hamas heeft het vertrek van minister Caspar Veldkamp (NSC) geprezen.

Fleurtje_5 schreef op 25-08-2025 om 13:04:

[..]

Misselijkmakend dat jij dit van mijn woorden maakt. Ik heb het over het aanpakken van het probleem 'overlastgevende veiligelanders/asielzoekers'. Meteen retour sturen als ze herhaaldelijk in de fout gaan.

Die dader die het meisje heeft vermoord was al twee keer eerder in de fout gegaan in ons landje. Hoe kan het dan dat hij niet is aangepakt? Misschien is het wel een zeldzame crimineel die uit zijn vaderland is gevlucht.

Jij citeert zelf eerder dit:

Immigratie is de hete aardappel. Wie die oppakt is voor een groot deel van keurig Nederland per definitie de gebeten hond, of die nu Geert, Fikkie, Henk of Ingrid heet.

En als die hete pieper níet wordt opgepakt, blijft die dooretteren. Het probleem meneer, dat blijft: Fortuyn zei het bijna 25 jaar geleden al.

Ik lees dit zo dat je het hebt over alle (asiel)migranten en niet alleen de overlastgevende.

PensioNada schreef op 25-08-2025 om 13:30:

[..]

Jij citeert zelf eerder dit:

Immigratie is de hete aardappel. Wie die oppakt is voor een groot deel van keurig Nederland per definitie de gebeten hond, of die nu Geert, Fikkie, Henk of Ingrid heet.

En als die hete pieper níet wordt opgepakt, blijft die dooretteren. Het probleem meneer, dat blijft: Fortuyn zei het bijna 25 jaar geleden al.

Ik lees dit zo dat je het hebt over alle (asiel)migranten en niet alleen de overlastgevende.

Komt uit dit bericht:

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8031612#8031612

waarin ik schrijf:

Hoevaak heeft Wilders geopperd om overlastgevende asielzoekers meteen terug te sturen. Ow nee, dat kon niet, iets met mensenrechten etc etc etc. Waar zijn die mensenrechten voor de mensen in Ter Apel??

Om met de woorden van Pim Fortuin te spreken: 'het probleem meneer, dat blijft'.

Als een probleem niet goed word aangepakt blijft het een probleem dat alleen maar erger word. En dan ben ik het 'helemaal 100% compleet' eens met de woorden van Pim Fortuijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-08-2025 om 13:44 Topicstarter

Mooi dat ook het CDA wetgeving wil voor interne partijdemocratie. Het verlengen van de zittingsduur van Eerste Kamerleden vind ik ook een goed idee, op deze manier heb je meer ervaren Kamerleden, zeker nu de kiezersgunst zo vaak verschuift. 
https://www.trouw.nl/politiek/ook-het-cda-kiest-wonen-als-belangrijkste-thema-en-pleit-voor-afbouw-hypotheekrenteaftrek~bdb0f46c/

Ook vindt het CDA dat interne democratie een eis moet worden voor politieke partijen. “Interne partijdemocratie versterkt betrokkenheid van burgers en moedigt aan tot meedoen.”

Het CDA stelt ook voor om de zittingsduur van de Eerste Kamer te verlengen van vier naar zes jaar. Om de drie jaar zou dan ongeveer de helft van de senatoren worden gekozen.

Daglichtlamp schreef op 25-08-2025 om 13:44:

Het CDA stelt ook voor om de zittingsduur van de Eerste Kamer te verlengen van vier naar zes jaar. Om de drie jaar zou dan ongeveer de helft van de senatoren worden gekozen.

Ik dacht gelijk: dat was vroeger ook zo. En ja, in 1983 is dit gewijzigd.  

Blijkbaar is Ollongren hier in 2020 al mee bezig geweest. https://www.parlement.com/nieuws/202007/voorstellen-langere-zittingsduur-senaat-en-grondwetsprocedure-ingediend

Lijkt me een uitstekend idee om in ieder geval de 1e kamer wat minder door de waan van de dag te laten regeren.

Daglichtlamp schreef op 25-08-2025 om 13:16:

Zelf vind ik dat de koning wellicht als neutrale buitenstaander hier wellicht kan helpen.
https://www.volkskrant.nl/politiek/koning-zoekt-naar-reparatiemogelijkheden-voor-kabinet-schoof~be98280a/
De koning zal zijn gesprekspartners maandag wijzen op ‘het algemeen belang dat het kabinet al datgene blijft verrichten wat zij in het belang van het Koninkrijk noodzakelijk acht’, laat het paleis weten in een verklaring. Dat is het verzoek wat hij in juni, na de val van het kabinet, ook aan de NSC-bewindslieden deed.

Achtereenvolgens premier Dick Schoof, Eerste Kamervoorzitter Jan Anthonie Bruijn, vicevoorzitter Thom de Graaf van de Raad van State en Tweede Kamervoorzitter Martin Bosma worden maandag op het paleis verwacht om hun licht te laten schijnen op de nu ontstane situatie.

Wat een zooitje ongeregeld dat nu zelfs de koning moet ingrijpen om ze nog een beetje aan het werk te zetten. 

Waarom campagne voeren als je toch niks met de macht wil doen dan alleen ruzie maken met elkaar en daar dan over tweeten? 

Dat kan je ook op straat doen of in een buurthuis.

Fleurtje_5 schreef op 25-08-2025 om 13:40:

Als een probleem niet goed word aangepakt blijft het een probleem dat alleen maar erger word. En dan ben ik het 'helemaal 100% compleet' eens met de woorden van Pim Fortuijn.

Ik ook. We zijn het vermoedelijk oneens over hoe je dit aanpakt, maar dat de huidige aanpak 1 van lamlendigheid is, ben ik met je eens.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-08-2025 om 14:15 Topicstarter

BBB zal wel proberen om een minister te leveren voor SZW, zodat ze alsnog invloed kunnen uitoefenen op de pensioenwetgeving. Bij de tijdelijke verdeling hebben ze dat ministerie ook al binnengehaald. 

Ik hoop wel dat ze er deze keer wat minder lang ruzie over maken.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-08-2025 om 17:48 Topicstarter

Totaalverbod staalslakken door ministerie afgezwakt vanwege economische belangen - https://nos.nl/l/2579895

Hierom hebben we dus een linksere regering nodig. Staakslakken zijn afval, dat moeten we ook zo behandelen. Dat betekent niet dat je het nergens kunt gebruiken, maar wel veel zorgvuldiger dan nu. 

Daglichtlamp schreef op 25-08-2025 om 17:48:

Totaalverbod staalslakken door ministerie afgezwakt vanwege economische belangen - https://nos.nl/l/2579895

Hierom hebben we dus een linksere regering nodig. Staakslakken zijn afval, dat moeten we ook zo behandelen. Dat betekent niet dat je het nergens kunt gebruiken, maar wel veel zorgvuldiger dan nu.

Staalslakken is grote troep. Ik zal even het stukje uit je link quoten:

Staalslakken worden in Nederland gemaakt door Tata Steel. Het is grijs steenachtig spul dat overblijft na de productie van staal. Tata Steel kan er niets mee, maar produceert wel zo'n 650.000 ton staalslakken per jaar. Dat komt neer op zo'n 26.000 vrachtwagens. Als staalslakken in aanraking komen met water kan er zware milieuverontreiniging ontstaan.

Gelukkig dat meerdere deskundige mensen zich hier mee bezig houden en onderzoeken doen/deden. Ik was blij dat deze staatssecretaris voor een volledig verbod ging. Helaas helaas kwam ze daar op terug. Niet te geloven. Hoe kan dat nou? En dan lees ik dit:

Uit de interne stukken blijkt dat er meer meespeelde. Een totaalverbod zou "(grote) nadelige gevolgen" hebben voor Tata Steel en leverancier Pelt & Hooykaas. De productie van staalslakken is onlosmakelijk verbonden aan staalproductie en kan niet worden stopgezet. Het ministerie hield er bovendien rekening mee dat Tata Steel een verbod zou aanvechten bij de rechter of schadevergoeding zou eisen. Over andere nadelige gevolgen voor Tata Steel en Pelt & Hooykaas is het ministerie geheimzinnig: die passage is weggelakt met een beroep op "het belang van de staat".

Gelukkig dat de Tweede Kamer in september opnieuw vergadert over 'deze kwestie'. (ik noem het liever 'deze misdaad') Alsof een linksere regering hier wel wat aan doet. Als het zwaar afval is moet het als zwaar afval gezien worden, ongeacht of men links of rechts is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.