Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Herfstappeltaart
23-08-2025 om 15:53
Fleurtje_5 schreef op 23-08-2025 om 15:52:
[..]
Kok bedoeld vast dat als er al een debat word gevoerd dan liever over echte problemen en niet over 'dames en heren, dhr zei in het verleden bla bla bla, en nu zegt dhr bla bla bla'.
Huh?
Daglichtlamp
23-08-2025 om 17:01
De partijen hebben de ministersposten voorlopig verdeeld, deels aansluitend volgens mij op de geldende vervangingsregeling. Hopelijk doen ze er deze keer minder lang over om het definitief te regelen, aangezien er een begroting gemaakt moet worden.
het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: M.C.G. Keijzer;
het ministerie van Buitenlandse Zaken: R.P. Brekelmans;
het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: D.M. van Weel;
het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: S.Th.M. Hermans;
het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: R. Tieman.
Keijzer krijgt het druk, die heeft nu 2,5 ministerie.
BeesAreCool
23-08-2025 om 17:06
Friezinnetje schreef op 23-08-2025 om 15:33:
[..]
we zijn het afgelopen jaar idd erg opgeschoten door het huidige kabinet
![]()
Ook zo fijn dat de kamerleden van de grootste partij wel een heerlijk loon ontvangen maar er heel vaak niet eens waren.
BeesAreCool
23-08-2025 om 17:09
Fleurtje_5 schreef op 23-08-2025 om 15:38:
[..]
Dat kabinet had heel ook heel wat troep te ruimen van de voorgangers, en werd ook aan alle kanten tegen gewerkt. Men zegt dat ze niet zijn tegengewerkt, maar je hoeft daar geen studie voor gevolgd te hebben om te weten dat het wel wel zo was.
"Hun voorgangers".
Je bedoelt de VVD die lang de grootste partij is geweest en ook wederom in dit kabinet zit en er voor koos met de anderen erin te zitten?
Of de PVV, die ook koos net de VVD samen te werken, maar waarvan de Kamerleden er vaak niet een waren om iets te doen, laat staan "opruimen" van de bende van hun coalitie partner.
Koko67
23-08-2025 om 17:22
Herfstappeltaart schreef op 23-08-2025 om 15:49:
[..]
Ja jammer, maar het speelt nu eenmaal allemaal.
Ja , er speelt wel meer. Daar hebben we ook geen debatten over. Prima om bv. een inzamelingsactie te organiseren ofzo, maar ik zie ons Nederlands kabinet graag bezig met Nederlandse problemen.
Koko67
23-08-2025 om 17:28
Daarbij is al dat gelul er puur voor de bühne. Ze weten vooraf de uitkomst al , maar ze kunnen allemaal hun gelul nog een keer etaleren. Ze kunnen nog een keer hun politieke geluid laten horen, nog een keer uitroepen hoe schandalig het wel allemaal niet is. Handig zo net voor de verkiezingen.
Yumi
23-08-2025 om 18:16
Daglichtlamp schreef op 23-08-2025 om 14:18:
En aanvullend op mijn eerdere punt: sancties tegen illegale nederzettingen wil de VVD wel in Europees verband, is het kabinet dan echt gevallen op het punt of we nu wel of geen zieke kinderen opnemen in Nederland? Dat zou echt heel treurig zijn.
Zullen we even afwachten, tot we meer weten, voor we dingen gaan suggereren? Want dat vind ik dan weer treurig!
Het is allemaal al vervelend genoeg, het is niet nodig om het groter te maken dan dat het al is.
Yumi
23-08-2025 om 18:28
Koko67 schreef op 23-08-2025 om 15:46:
[..]
Er loopt nooit iemand met een bivakmuts langs mij.
Dat klopt, die nemen het spoor tegenwoordig.
Jongens (15) met bivakmuts op van spoor geplukt, treinverkeer stilgelegd - Omroep Brabant
Daglichtlamp
23-08-2025 om 18:31
Yumi schreef op 23-08-2025 om 18:16:
[..]
Zullen we even afwachten, tot we meer weten, voor we dingen gaan suggereren? Want dat vind ik dan weer treurig!
Het is allemaal al vervelend genoeg, het is niet nodig om het groter te maken dan dat het al is.
Op zich heb je gelijk, er speelt altijd meer, dat was ook zo toen Rutte IV viel, en ook toen Schoof I viel. Het gaat nooit alleen om het conflict van dat moment.
Ik ben vooral heel teleurgesteld, en dan gewoon het meest in de VVD denk ik, die zichzelf willen zien als partij die verantwoordelijkheid kan dragen.
Ik hoop dat er inmiddels uitgezocht is wat er gebeurt als er een begroting verworpen wordt, want dat zie ik deze keer wel gebeuren. De vorige keer scheelde het al niets.
Loeki72
23-08-2025 om 20:20
Daglichtlamp schreef op 23-08-2025 om 17:01:
De partijen hebben de ministersposten voorlopig verdeeld, deels aansluitend volgens mij op de geldende vervangingsregeling. Hopelijk doen ze er deze keer minder lang over om het definitief te regelen, aangezien er een begroting gemaakt moet worden.
het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: M.C.G. Keijzer;
het ministerie van Buitenlandse Zaken: R.P. Brekelmans;
het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: D.M. van Weel;
het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: S.Th.M. Hermans;
het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: R. Tieman.Keijzer krijgt het druk, die heeft nu 2,5 ministerie.
Het is nou niet dat er deze regeerperiode zoveel is gedaan. Dus 2,5 x weinig of niets doen is prima te doen.
Yumi
23-08-2025 om 22:44
Vanavond in Nieuwsuur over het vertrek van Veldkamp. Triest hoe dit is gegaan, elkaar niks gunnen, de demonstraties en de walgelijke poster van Oxfam Novib en hoe dit Veldkamp raakt.
Voor wie het heeft gemist.
Nieuwsuur | NPO Start
Daglichtlamp
24-08-2025 om 09:11
Goede uitzending inderdaad. Maar om Keijzer daar dan horen beweren dat ze echt wel sancties wilden instellen tegen de illegale nederzettingen, dan vraag ik me echt af waarom die ministerraad dan in de avond nog steeds bezig was. Normaal is de ministerraad echt om drie uur wel afgelopen (daarom was het vervolg van het Kamerdebat ook gepland om 16.00). Misschien waren ze op het moment dat Veldkamp wegliep eindelijk wel zo ver dat ze er serieus over na gingen denken.
Yumi
24-08-2025 om 09:54
Arjan Noorlander, in Nieuwsuur maakt terecht de opmerking, dat niet alleen het kabinet, maar de oppositie ook een rol heeft in de bestuurbaarheid van Nederland.... dat er geen ruimte wordt gegeven, dat er gisterenavond tijdens het debat keihard en emotioneel en niet alleen op inhoud op Brekelmans wordt ingehakt.
Het zou mooi zijn als de oppositie hierin de verantwoording neemt en begrijpt dat de manier van debatteren bijdraagt, aan wat er gisterenavond gebeurde.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het allemaal door de oppositie komt zeker niet.
Deze partijen hadden nooit samen een kabinet moeten vormen.
Fleurtje_5
24-08-2025 om 12:45
Yumi schreef op 23-08-2025 om 22:44:
Vanavond in Nieuwsuur over het vertrek van Veldkamp. Triest hoe dit is gegaan, elkaar niks gunnen, de demonstraties en de walgelijke poster van Oxfam Novib en hoe dit Veldkamp raakt.
Voor wie het heeft gemist.
Nieuwsuur | NPO Start
Wat zijn die Piri en Esther Ouwehand ontzettende nare Kamerleden.
ps. Ik zit nog steeds te luisteren naar je link van Nieuwsuur. Hier vind ik wel Nicolien goed praten. Inderdaad, het is en was telkens vooral het 'elkaar niks gunnen'. Daar waren Timmermans, Jetten en van Baarle hoofdpersonen in. Timmermans heeft van meet af gezegd "niets te zullen nalaten om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt".
En Esther Ouwehand is gewoon een irritante plaaggeest.