Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 23-08-2025 om 12:47:

[..]

Wie niet? Luister eens naar een debat als Timmermans in 'de zaal is'. Die doet niets anders.

Ruziën hoort als oppositie, dan ben je het namelijk meestal niet eens. Daarom ben je oppositie. 

Ruziën hoort niet bij een kabinet wat samen afspraken heeft gemaakt om gezamelijke doelen te bereiken. 

Fleurtje_5 schreef op 23-08-2025 om 12:47:

[..]

Wie niet? Luister eens naar een debat als Timmermans in 'de zaal is'. Die doet niets anders.

Ja hoor, daar is tie weer 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-08-2025 om 13:31 Topicstarter

Yumi schreef op 23-08-2025 om 10:39:

[..]

Blunders rond Kamerleden die naar Keti Koti willen, zorgen dat PVV-voorstel het toch ineens haalt | Politiek | AD.nl

Festival - Keti Koti Festival

Een nationale herdenking die nu eenmaal op een bepaalde tijd is, vergelijken met een zeker belangrijk bezoek aan onze militairen, wat ook op een ander moment gepland had kunnen worden.

Ik vraag me vooral ook af waar Yesilgoz gister en eergisteren was. Lowlands was wellicht niet zo belangrijk, al vind ik wel dat je afspraken die je zelf maakt moet nakomen. Maar zo'n belangrijk debat, en er dan als partijleider niet bij zijn? Zeker vrijdag niet, toen donderdagavond iedereen die het gevolgd heeft duidelijk moest zijn dat het heel spannend zou gaan worden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-08-2025 om 13:32 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 23-08-2025 om 12:58:

[..]

Maar vaak laten ze het wel eerst flink vervuilen.

Ik ben het helemaal met je eens, maar als je wilt dat de bedrijven die dit doen aangepakt gaan worden zul je echt links moeten gaan stemmen, en volgens mij ben jij dat niet van plan.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-08-2025 om 13:51 Topicstarter

Als je kijkt naar de stemmingsuitslagen van gisteravond zie je waar NSC en VVD het niet over eens waren. Eigenlijk gaat het maar om twee dingen. De NSC wilde wèl medische evacuaties van kinderen naar Nederland en de NSC wilde wèl sancties tegen illegale nederzettingen. 
Had de VVD daar nu echt geen concessies op kunnen doen om zo NSC binnenboord te houden?
Geen van de meer extreme moties is gesteund door de NSC, niet de verschillende moties over wapenembargo's, niet de moties om geen Israëlische wapens te kopen, niet de motie om een Palestijnse staat te erkennen, niet de moties die zagen op een veel bredere boycot van Israël, niet de motie om het hele Israëlische kabinet een inreisverbod op te leggen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P13966&did=2025P13966

De NSC is klaar na deze verkiezingen, de VVD beweerd juist dat ze verantwoordelijkheid willen nemen. Dan moeten ze dat ook doen. Ik denk dat de twee overgebleven rechtse partijen in dit kabinet liever met zijn tweeën onderhandelen over de miljoenennota. Hopelijk repareert de Kamer straks de rechtse financiële voorstellen die daardoor ontstaan. Ik vind het treurig.

Koko67 schreef op 23-08-2025 om 11:46:

Stel je voor dat onze politici hun werk eens gingen doen en problemen in dit land zouden gaan oplossen. ( bv. de enorme woningnood en onze asielcrisis) i.p.v debatteren over landen hier ver vandaan. Dat zou wat zijn.

We leven niet op een eilandje in de grote oceaan. We hebben ook een morele plicht. En ja, natuurlijk is het belangrijk om de woningnood aan te pakken, en de MILIEUcrisis. Maar dat is niet alles.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-08-2025 om 14:18 Topicstarter

En aanvullend op mijn eerdere punt: sancties tegen illegale nederzettingen wil de VVD wel in Europees verband, is het kabinet dan echt gevallen op het punt of we nu wel of geen zieke kinderen opnemen in Nederland? Dat zou echt heel treurig zijn.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-08-2025 om 14:24 Topicstarter

Rake analyse van het reformatorisch dagblad:

Wie er garen spint bij de nieuwe situatie? Volgens Otjes zijn dat vooral een stel ambitieuze, jonge VVD’ers. „Die zullen blij zijn dat ze het ministerschap op hun cv kunnen zetten. De VVD heeft kasten vol politici die wel even op de winkel willen passen. Electoraal gezien profiteert CDA het meest van mislukte experiment van kabinet-Schoof. Dat zal denk ik niet veranderen.”
https://archive.is/LzBvS#selection-748.0-748.1

Nicole123 schreef op 22-08-2025 om 17:05:

Het is een algemeen psychologisch verschijnsel dat als je ergens bewust of onbewust een focus op hebt je het vervolgens opeens overal ziet, ook al komt het helemaal niet veel of extra voor. Het Baader-Meinhof fenomeen heet dat. Ik zie zelf ook eigenlijk bijna nooit mensen in boerka, misschien eens per maand ofzo. En stellen waarbij een hippe man voorop loopt en een gesluierde vrouw er meters achteraan zie ik eigenlijk nooit. Terwijl ik in een regio woon met gemiddeld zo ongeveer het meeste mensen van niet-westerse komaf / moslims. Misschien vallen ze me juist daarom ook niet zo op: ik vind het zo normaal om met ze samen te leven dat ik er geen 'brr, wat eng' kriebels van krijg. Het zijn net mensen namelijk, heb ik ervaren. Soms heel aardig, soms irritant, soms vriendelijk, soms bot. Zoals ieder ander. Het zijn gewoon mijn buren, mijn collega's, de mensen voor me in de supermarkt en mijn tandartsassistente, niet een of andere enge soort mensen om bang voor te zijn.

Bij mij viel het juist extra op omdat ik in een gehucht woon. Waar wel een aantal moderne moslims wonen. En één  oudere vrouw die ik persoonlijk ken en in jurk en hoofddoek loopt. Maar nu verschijnen er ineens meerdere jongere  vrouwen totaal gekleed en bedekt  hier in dit gehucht. En dat valt dan erg op. We hebben  hier minder dan 1000 inwoners, het is 4 straten het hele dorpje. Dus dat  is dan wel bijzonder. 

Daglichtlamp schreef op 23-08-2025 om 14:18:

En aanvullend op mijn eerdere punt: sancties tegen illegale nederzettingen wil de VVD wel in Europees verband, is het kabinet dan echt gevallen op het punt of we nu wel of geen zieke kinderen opnemen in Nederland? Dat zou echt heel treurig zijn.

Nou, 1 positief punt. Volgens mij kan een kabinet niet twee keer vallen. Ik ben overigens benieuwd of we tegen het eind van de kabinetsperiode een 1-mans kabinet overhouden met alleen Dick Schoof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-08-2025 om 14:57 Topicstarter

PensioNada schreef op 23-08-2025 om 14:40:

[..]

Nou, 1 positief punt. Volgens mij kan een kabinet niet twee keer vallen. Ik ben overigens benieuwd of we tegen het eind van de kabinetsperiode een 1-mans kabinet overhouden met alleen Dick Schoof.

Nee een kabinet kan maar 1 keer demessionair worden. 

Herfstappeltaart schreef op 23-08-2025 om 13:53:

[..]

We leven niet op een eilandje in de grote oceaan. We hebben ook een morele plicht. En ja, natuurlijk is het belangrijk om de woningnood aan te pakken, en de MILIEUcrisis. Maar dat is niet alles.

Nee, dat wij niet aan de grote oceaan wonen was mij bekend. Zou ik nog steeds heel graag willen dat onze politici hun werk gaan doen voor Nederland. We hebben een paar  kleine probleempjes op te lossen.

lientje69 schreef op 23-08-2025 om 14:32:

[..]

Bij mij viel het juist extra op omdat ik in een gehucht woon. Waar wel een aantal moderne moslims wonen. En één oudere vrouw die ik persoonlijk ken en in jurk en hoofddoek loopt. Maar nu verschijnen er ineens meerdere jongere vrouwen totaal gekleed en bedekt hier in dit gehucht. En dat valt dan erg op. We hebben hier minder dan 1000 inwoners, het is 4 straten het hele dorpje. Dus dat is dan wel bijzonder.

Ik zag er een aantal lopen in  de outlet. Compleet bedekt. Het ziet er echt niet uit. Ik schrik me elke keer een ongeluk als zo'n zwart gewaad op mij af komt. 

Herfstappeltaart schreef op 23-08-2025 om 13:28:

[..]

Ja hoor, daar is tie weer

Excuses, Over wie wil jij het graag hebben? Over Dilan misschien? Carolien of Wilders?

Herfstappeltaart schreef op 23-08-2025 om 08:48:
Misschien rommelt het stiekem toch binnen de VVD en wordt ze afgezet als leider. Ik hoop het.

Daglichtlamp schreef op 23-08-2025 om 13:32:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens, maar als je wilt dat de bedrijven die dit doen aangepakt gaan worden zul je echt links moeten gaan stemmen, en volgens mij ben jij dat niet van plan.

Klopt, Inderdaad van ze lang-zal-ze-leven niet, nee ik zal nooit op links (GL/PvdA) gaan stemmen. Die helpen Nederland op een andere manier naar de Filistijnen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.