Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
PensioNada
14-08-2025 om 16:06
Fleurtje_5 schreef op 14-08-2025 om 15:11:
[..]
Onzin. Alleen omdat jij het anders wil, betekend het niet dat zij daarom Trumpiaanse trekjes heeft/krijgt.
Het is nou eenmaal een vet probleem voor veel Nederlanders. En het is zoals die journalist schreef (ik zal een klein stukje herhalen):
Wat is het échte probleem: de persoon Wilders of de partij PVV? 16 juni 2025
Door Sjors van Beek Onderzoeksjournalist
.....................
Mijn inschatting is als volgt: of we het nu leuk vinden of niet, voor heel veel kiezers is verkiezingsthema nummer één ‘immigratie’ in de brede zin van het woord. Op twee staat immigratie, op drie immigratie. Daarna komen woningbouw en bestaanszekerheid. En dáárna klimaat, Gaza, racisme, gendergelijkheid en wat al niet.
Immigratie is de hete aardappel. Wie die oppakt is voor een groot deel van keurig Nederland per definitie de gebeten hond, of die nu Geert, Fikkie, Henk of Ingrid heet.
En als die hete pieper níet wordt opgepakt, blijft die dooretteren. Het probleem meneer, dat blijft: Fortuyn zei het bijna 25 jaar geleden al.
Voor veel kiezers staat immigratie op nr. 1, 2 en 3 omdat er overtrokken veel aandacht voor is en de goede oplossingen uitblijven zoals vermindering van het aantal arbeidsmigranten, zorgen dat de procedures voor asielmigranten veeeeel sneller gaan verlopen. Zorgen dat statushouders beter integreren. Als ik op Geert Wilders zijn X kijk, zie ik alleen maar tweets met moslimhaat. Geen enkele oplossing. Ja roepen: we willen ze niet, ze moeten weg. Ik had er laatst over met een Marokkaanse kennis. Hij zei toen: "in Marokko ben ik een verkaasde Marokkaan. In Nederland een kut Marokkaan." Dit ondanks dat hij heel zijn leven hard gewerkt heeft. Ik vond dat best wel tragisch.
Stardust
15-08-2025 om 01:24
Het is niet zo ingewikkeld. Als ons systeem voor 18 miljoen mensen (vooruitkijkend naar 19M), zou het nooit onderdruk mogen staan op het punt dat het bijna in elkaar stort van 40k asielzoekers. Dan heb je gewoon je systeem niet goed ingericht. Ons systeem moet beter. In de basis. Op zorg, onderwijs, veiligheid en participatie.
maar als er vanaf morgen 0 asielzoekers en nareizigers meer binnenkomen, zijn er precies 0 problemen opgelost. Niet met je Limburgse ziekenhuis, niet met de woningcrisis. Want het beleid is helemaal kapot. Ook door de Rutte vvd (sommige mensen maken daar een tegenstelling van, maar er zijn weinig mensen die niet in asielzoekerwerende oplossingen geloofden en wel in de VVD onder Rutte, een schijn tegenstelling die sommigen graag willen creëren)
we hebben systemische issues die systemisch opgelost moeten worden. Maar met dat verhaal win je geen verkiezingen.
rionyriony
15-08-2025 om 06:11
Prima dat Van Baarle zich teruggetrokken heeft van de lijst.
Ik trek een dergelijke persoonlijkheid heel slecht. Hoewel hij alleen maar de ruimte aanpakt die hij vanwege politieke correctheid krijgt en er flink gebruik van maakt heb ik echt de pest aan dat hoofd.
Ik denk overigens dat dit niet lang gaat duren, dat dit spierballenspel is en dat hij zijn plek weer gaat innemen.
Daglichtlamp
15-08-2025 om 06:45
Nog een verwachte overstapper: https://www.trouw.nl/politiek/diederik-boomsma-stapt-voor-verkiezingen-over-van-nsc-naar-ja21~b74b5d13/ Hij neemt niet zijn huidige zetel mee, dat is netjes. Jammer dat Nanninga weer op twee komt bij JA21.
Boomsma komt op plek zes van de kieslijst van JA21. De partij publiceerde vrijdag ook de kandidatenlijst. Het enige huidige Tweede Kamerlid Joost Eerdmans staat bovenaan de lijst. Medeoprichter van de partij Annabel Nanninga staat op de tweede plaats en de voormalige PVV-staatssecretaris Ingrid Coenradie staat op de derde plek. De jongste broer van Pim Fortuyn, Simon, staat onderaan de kieslijst.
Miraval
15-08-2025 om 08:00
Geen gemis, Van Baarle die opstapt. Al vraag ik me wel af hoe dit gaat ontvouwen aangezien 2 andere kamerleden oproepen tot het vertrek van het bestuur.
En wie weet wie ervoor in de plaats komt? Misschien wel iemand met hele sterke banden met Turkije?
Loeki72
15-08-2025 om 08:12
Daglichtlamp schreef op 15-08-2025 om 06:45:
Nog een verwachte overstapper: https://www.trouw.nl/politiek/diederik-boomsma-stapt-voor-verkiezingen-over-van-nsc-naar-ja21~b74b5d13/ Hij neemt niet zijn huidige zetel mee, dat is netjes. Jammer dat Nanninga weer op twee komt bij JA21.
Boomsma komt op plek zes van de kieslijst van JA21. De partij publiceerde vrijdag ook de kandidatenlijst. Het enige huidige Tweede Kamerlid Joost Eerdmans staat bovenaan de lijst. Medeoprichter van de partij Annabel Nanninga staat op de tweede plaats en de voormalige PVV-staatssecretaris Ingrid Coenradie staat op de derde plek. De jongste broer van Pim Fortuyn, Simon, staat onderaan de kieslijst.
Knap, sinds 2024 in de politiek en nu al de derde partij. Dat past wel bij een partij die opgericht is door populistische partijhoppers,
Daglichtlamp
15-08-2025 om 08:14
Loeki72 schreef op 15-08-2025 om 08:12:
[..]
Knap, sinds 2024 in de politiek en nu al de derde partij. Dat past wel bij een partij die opgericht is door populistische partijhoppers,
Nu doe je hem onrecht, al vanaf 2016.
Loeki72
15-08-2025 om 08:22
Daglichtlamp schreef op 15-08-2025 om 08:14:
[..]
Nu doe je hem onrecht, al vanaf 2016.
Oh ja, correctie, sinds hij in de tweede kamer zit (2024).
Miraval
15-08-2025 om 08:29
Loeki72 schreef op 15-08-2025 om 08:12:
[..]
Nou ja blijven zitten bij NSC is ook geen optie, die partij staat in de peilingen op 0 zetels. Beter dat hij dan zijn kennis en motivatie meeneemt naar een andere partij.
Of hij daar dan wel terug in de kamer zal komen is een vraag, maar iig meer kans dan bij NSC.
Daglichtlamp
15-08-2025 om 08:48
rionyriony schreef op 15-08-2025 om 06:11:
Prima dat Van Baarle zich teruggetrokken heeft van de lijst.
Ik trek een dergelijke persoonlijkheid heel slecht. Hoewel hij alleen maar de ruimte aanpakt die hij vanwege politieke correctheid krijgt en er flink gebruik van maakt heb ik echt de pest aan dat hoofd.
Ik denk overigens dat dit niet lang gaat duren, dat dit spierballenspel is en dat hij zijn plek weer gaat innemen.
Dat denk ik ook. Van Baarle is veel populairder dan het bestuur van DENK. Blijkbaar heeft hij ook de twee andere fractieleden achter zich staan.
felija
15-08-2025 om 10:41
Stardust schreef op 15-08-2025 om 01:24:
Het is niet zo ingewikkeld. Als ons systeem voor 18 miljoen mensen (vooruitkijkend naar 19M), zou het nooit onderdruk mogen staan op het punt dat het bijna in elkaar stort van 40k asielzoekers. Dan heb je gewoon je systeem niet goed ingericht. Ons systeem moet beter. In de basis. Op zorg, onderwijs, veiligheid en participatie.
maar als er vanaf morgen 0 asielzoekers en nareizigers meer binnenkomen, zijn er precies 0 problemen opgelost. Niet met je Limburgse ziekenhuis, niet met de woningcrisis. Want het beleid is helemaal kapot. Ook door de Rutte vvd (sommige mensen maken daar een tegenstelling van, maar er zijn weinig mensen die niet in asielzoekerwerende oplossingen geloofden en wel in de VVD onder Rutte, een schijn tegenstelling die sommigen graag willen creëren)
we hebben systemische issues die systemisch opgelost moeten worden. Maar met dat verhaal win je geen verkiezingen.
Fleurtje_5
15-08-2025 om 11:12
PensioNada schreef op 14-08-2025 om 16:06:
[..]
Voor veel kiezers staat immigratie op nr. 1, 2 en 3 omdat er overtrokken veel aandacht voor is en de goede oplossingen uitblijven zoals vermindering van het aantal arbeidsmigranten, zorgen dat de procedures voor asielmigranten veeeeel sneller gaan verlopen. Zorgen dat statushouders beter integreren. Als ik op Geert Wilders zijn X kijk, zie ik alleen maar tweets met moslimhaat. Geen enkele oplossing. Ja roepen: we willen ze niet, ze moeten weg. Ik had er laatst over met een Marokkaanse kennis. Hij zei toen: "in Marokko ben ik een verkaasde Marokkaan. In Nederland een kut Marokkaan." Dit ondanks dat hij heel zijn leven hard gewerkt heeft. Ik vond dat best wel tragisch.
Wat heb je toch tegen arbeidsmigranten? Die mensen helpen daar waar handen tekort zijn en gaan (als het goed is) weer terug naar het land van herkomst. Het zijn ook niet de arbeidsmigranten die met regelmaat voor problemen zorgen. Je zegt het zelf al 'de statushouders moeten beter integreren'.
Klopt, een Marokkaan of Turk die hier gewerkt heeft en daardoor salaris kon verdienen, (met dat geld de hele familie in het vaderland konden steunen) , en misschien zelfs hier geboren getogen is kan zich een vreemde voelen (tussen alle andere landgenoten?? zie de foto's in NOS linkje), en een vreemde in het vaderland van zijn ouders....waar hij nooit gewoond heeft.
Ik kan me ook eenzaam voelen in een land waar ik van hou (of waar mijn oma geboren is) maar waar ik nooit gewoond heb. Dat is nou eenmaal zo. Moet ik niet over klagen.
Maar is het echt zo? Zie de Nederlandse straten als er iets gaande is in het land dat ze als hun vaderland zien maar waar ze nooit gewoond.

Feest in Tilburg na de overwinning van Turkije
https://nos.nl/artikel/2527168-feest-op-straat-na-overwinningen-van-oranje-en-turkije
Herfstappeltaart
15-08-2025 om 12:28
Dit. Helemaal.
Fleurtje_5
15-08-2025 om 13:17
O, ik zie het nu pas, je had het tegen mij. Nee tuurlijk niet, problemen waren er altijd al, en zullen er ook altijd zijn. Dat houd je bezig of maakt je wijzer.
In mijn omgeving stonden vroeger kleine huisjes die noodwoningen werden genoemd. Nooit eerder had ik er over nagedacht dat deze zijn gebouwd na de WOII omdat er veel vernield was en mensen toch een dak boven het hoofd nodig hadden. Zolang ik me kan herinneren waren er oorlogen. Maar nooit heb ik zulke grote AZC's gezien als de laatste jaren. Een groot azc om vluchtelingen op te vangen is niet het probleem, maar de wantoestanden, de mentaliteit in en rond die AZC's, zelfs op stations, op straat en winkelcentra's zijn wel erg. Maar daar is een ander topic voor.
Als hier in dit piepkleine landje al een grote woningnood is, waarom dan zoveel buitenlandse mensen nog binnen halen en met voorrang een woning geven? Probeer dat eens in Australië of Nieuw-Zeeland klaar te krijgen.
Nee, problemen zijn niet opgelost als overlastgevende veilige landers terug gestuurd worden, maar het scheelt wel behoorlijk flink...Nee, het scheelt alles.
Ik hoorde gisteren, en las vanmorgen in de krant, over de plannen van GL/PvdA om vliegvelden te sluiten en daar woningen te bouwen. Volgens Onno Hoes een zeer slecht plan. Ik ben het helemaal eens met Onno Hoes. Wie wil er op zwaar vervuilde grond wonen?
Iemand had het hier eergisteren over Trumpiaanse trekjes. Valt dat daar ook onder?
Zie vanaf 12:40 minuut over het plan van Timmermans en het antwoord van Onno. (redelijk vooraan in het fragment)
Fleurtje_5
15-08-2025 om 13:32
Herfstappeltaart schreef op 15-08-2025 om 12:28:
[..]
Dit. Helemaal.

Kun je het stipje zien op de wereldkaart? Je hoeft niet paranormaal te zijn, maar je kan toch wel uitrekenen wat er gebeurd als je alle landen in die stip stopt als overlastgevende mannen (vooral uit veilige landen) bij de opvang zich nu al niet kunnen gedragen. We vangen zelfs asielzoekers op die ongewenst zijn in Duitsland en België.
Ooooo maar dan gaat Timmermans er voor zorgen dat oa het vliegveld in Limburg gesloten word zodat er een dorp gebouwd kan worden? En boeren worden uitgekocht zodat op hun mooie akkers (als die nog niet vol geplempt liggen met lelijke zonnepanelen) huizen gebouwd worden. Met maanden lang heen en weer stikstof-rijdend werkverkeer. Is dat dan de oplossing op alles?
Nee, problemen zijn niet opgelost als overlastgevende veilige landers terug gestuurd worden, maar het scheelt wel behoorlijk flink...Nee, het scheelt alles. Dit. Helemaal.