Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
15-08-2025 om 13:49
Daglichtlamp schreef op 15-08-2025 om 08:48:
[..]
Dat denk ik ook. Van Baarle is veel populairder dan het bestuur van DENK. Blijkbaar heeft hij ook de twee andere fractieleden achter zich staan.
Dat zet je wel te DENKen.
'Buiten DENK' zullen de meningen daarover wel verdeeld zijn.
Miraval
15-08-2025 om 14:27
Het probleem is niet perse de instroom van migranten, maar de druk op het hele systeem/stelsel.
Daar moet je als land gewoon iets mee doen. Het is toch ook niet te verkopen dat jaarlijks 40.000 nieuwkomers erbij komen, die woning, zorg, onderwijs nodig hebben, en je als inwoner van Nederland aan de andere kant alle kosten (en wachttijden) ziet stijgen? Van wonen, energie, zorg tot aan dagelijkse levensbehoeften? En dat de politiek dan begint over de betaalbaarheid van de AOW... ook al heeft op papier het 1 niks met het andere te maken, het is wel iets wat gewoon gebeurd.
Het is een feit dat de bijstandsgerechtigden voor iets meer dan de helft bestaat uit mensen met een migratieachtergrond. Dan kun je wel wijzen naar het systeem (wat ook moet veranderen dat klopt) maar die mensen weten niet wat hun overkomt, ze krijgen een woning toegewezen op basis van hun behoeften, hoeven niet te werken en krijgen maandelijks genoeg geld om niet te hoeven werken. Dat is in land van herkomst ondenkbaar. De hele prikkel om te werken is gewoon compleet afwezig. En door allerlei wetten en regels kan het gewoon zo ook.
Dan komt de politiek in de problemen met een begrotingstekort, en dan gaan ze het halen bij de middeninkomens en het MKB, ow en de huizenbezitters want die zijn allemaal slapend rijk geworden.
Dus nee migratie is niet het grootste probleem, maar het is zeker wel een probleem. (Alle vormen van migratie, maar arbeidsmigranten kosten een heel stuk minder geld)
Los nou eerst eens alle bestaande problemen op, en ga eens een realistisch plan maken voor het aantal migranten wat jaarlijks op een fatsoenlijke manier met draagvlak opgevangen kan worden. Ipv iedere maand weer moeten smeken om nieuwe plekken voor noodopvang. Het draagvlak in Nederland ontbreekt, het grootste deel van de Nederlanders wil migratie beperken. Daar moet je als politiek naar luisteren, anders heeft een democratie totaal geen waarde meer.
Fleurtje_5
15-08-2025 om 22:53
Ik zag bij Oranje Zomer twee partijleden van DENK die het bestuur van DENK wou wegsturen. Waarom bespreken ze dit niet binnenkamers? Lekker zooitje daar.
felija
16-08-2025 om 00:03
De Jack van Gelderisering van het medialandschap: de mening van een sportcommentator wordt eerder voor waarheid aangenomen dan de feiten van deskundigen en mensen met ervaring:
https://chrisklomp.nl/jack-van-gelder-de-terreur-van-talkshows/?fbclid=IwY2xjawMMjKJleHRuA2FlbQIxMQABHq9uqmBFRjyzSFnkNIa5Eqf0Ehr3HWqyxSRsv0S8kxefkQqJdGqZaoy5GVXl_aem_Ib3E0egsfHRRbNCkT6aONQ
Fleurtje_5
16-08-2025 om 09:26
Fleurtje_5 schreef op 15-08-2025 om 22:53:
Ik zag bij Oranje Zomer twee partijleden van DENK die het bestuur van DENK wou wegsturen. Waarom bespreken ze dit niet binnenkamers? Lekker zooitje daar.
Ik heb het wat raar geschreven zie ik.
Die DENK-leden waren niet bij Oranjezomer, maar bij Oranjezomer lieten ze een filmpje zien van twee DENK-leden.
Gisteravond was de laatste Oranjezomer van dit jaar, volgende week begint weer VandaagInside.
Waar overigens geregeld Kamerleden hun 'mening' komen zeggen. (want geregeld dat er politici aan talkshowtafels zitten) Net zoals afgelopen week bij Oranjezomer óók Henri Bontenbal aan tafel zat, en ook in gesprek was met oa Jack van Gelder. Want Nederland bestaat niet alleen uit Kamerleden. Kamerleden die beslissingen nemen waar burgers vaak de gevolgen van dragen, en daar gelukkig een mening over mogen hebben.
Fleurtje_5
16-08-2025 om 09:32
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-radio-1-journaal/0198ad3e-fc91-7294-b38a-3987630ab8d0/2025-08-15-van-vroonhoven-toch-op-de-kandidatenlijst-van-nsc-zetelroof-was-de-druppel
Nicolien van Vroonhoven blijft toch op de kandidatenlijst staan.
rionyriony
16-08-2025 om 12:14
Fleurtje_5 schreef op 16-08-2025 om 09:32:
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-radio-1-journaal/0198ad3e-fc91-7294-b38a-3987630ab8d0/2025-08-15-van-vroonhoven-toch-op-de-kandidatenlijst-van-nsc-zetelroof-was-de-druppel
Nicolien van Vroonhoven blijft toch op de kandidatenlijst staan.
Die partij vond nooit richting; Omtzigt wilde ooit doelen bereiken waar ik ook helemaal achterstond (tegen bureaucratische onrechtvaardigheid, verlies van controle door immigratie, achterstelling van burgers), maar raakte overstuur door zijn eigen eis van rechtstatelijkheid. Dat gaat gewoon niet samen. Als je iets wil bereiken moet je iets durven breken. Maar elk minibarstje werd een compleet drama voor die man.
Ik heb nooit de relatie tussen Omtzigt en Nicolien begrepen. Volgens mij is zij de schuld van de teloorgang van deze partij.
Herfstappeltaart
16-08-2025 om 12:17
rionyriony schreef op 16-08-2025 om 12:14:
[..]
Die partij vond nooit richting; Omtzigt wilde ooit doelen bereiken waar ik ook helemaal achterstond (tegen bureaucratische onrechtvaardigheid, verlies van controle door immigratie, achterstelling van burgers), maar raakte overstuur door zijn eigen eis van rechtstatelijkheid. Dat gaat gewoon niet samen. Als je iets wil bereiken moet je iets durven breken. Maar elk minibarstje werd een compleet drama voor die man.
Ik heb nooit de relatie tussen Omtzigt en Nicolien begrepen. Volgens mij is zij de schuld van de teloorgang van deze partij.
Huh? Dat denk ik niet. Ik denk dat het meer ligt aan de totale ongeloofwaardigheid en het gedraai van Pieter Omtzigt zelf. Die man is ongeschikt gebleken en van zijn principes is niets terecht gekomen.
Fleurtje_5
16-08-2025 om 12:58
Pieter Omtzigt is een keurige politicus die niet van onrechtvaardigheid houd. En niet loslaat als hij zich ergens in vastbijt. Maar toen het op verkiezingentijd aanging was hij nog lang niet voldoende herstelt van zijn burn-out. Zelfs al was hij hersteld, dan nog moet hij zich de eerste tijd in acht nemen want een burn-out komt dan graag weer terug.
Iedereen bleef aan hem trekken. En iemand zoals Pieter heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel en gaat dan vaak weer over zijn eigen grenzen.
Daarbij vond ik dat hij ook meteen in een chaos terecht was gekomen, chaos van financiële lijken, die pas na lang aandringen uit de kast kwamen. Daar was hij heel duidelijk over.
https://nos.nl/collectie/13962/video/2507851-omtzigt-reageert-bij-rtl-programma-humberto-ik-wilde-weten-welke-financiele-lijken-er-in-de-kast-lagen 6 februari 2024 Pieter Omtzigt zegt bij Humberto dat hij al vanaf dag één inzake probeerde te krijgen in wat de precieze staat van de overheidsfinanciën is.
En de angst dat het een en ander niet netjes zou verlopen met dit kabinet. Waar de ene partij deze mening had en de andere partij een hele andere mening. Ondanks alles vond ik dat deze vier partijen er wel het beste van hebben proberen te maken om op een lijn te komen. En toen kwam Nicolien. En dat ene stukje wat voor Wilders belangrijk was, daar ontbrak die onderlinge steun. Vooral ook omdat Nicolien steeds de boel tegen hield. Wilders noemde de NSC daarom dan ook:
https://nos.nl/collectie/13996/video/2569919-wilders-noemt-nsc-nederlandse-sabotage-club
4 juni 2025,
Wilders noemt NSC 'Nederlandse Sabotage Club'
ps. Ik vind Nicolien er heel moe en onzeker uitzien. Ook zij moet zich in acht nemen.
Fleurtje_5
16-08-2025 om 13:05
rionyriony schreef op 16-08-2025 om 12:14:
[..]
Dat Pieter weg ging was niet goed voor de partij, maar idd, Nicolien was geen goede opvolger en m.i. ongeschikt als partijleider van NSC.
Herfstappeltaart
16-08-2025 om 15:23
Fleurtje_5 schreef op 16-08-2025 om 12:58:
Pieter Omtzigt is een keurige politicus die niet van onrechtvaardigheid houd. En niet loslaat als hij zich ergens in vastbijt. Maar toen het op verkiezingentijd aanging was hij nog lang niet voldoende herstelt van zijn burn-out. Zelfs al was hij hersteld, dan nog moet hij zich de eerste tijd in acht nemen want een burn-out komt dan graag weer terug.
Iedereen bleef aan hem trekken. En iemand zoals Pieter heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel en gaat dan vaak weer over zijn eigen grenzen.
Daarbij vond ik dat hij ook meteen in een chaos terecht was gekomen, chaos van financiële lijken, die pas na lang aandringen uit de kast kwamen. Daar was hij heel duidelijk over.https://nos.nl/collectie/13962/video/2507851-omtzigt-reageert-bij-rtl-programma-humberto-ik-wilde-weten-welke-financiele-lijken-er-in-de-kast-lagen 6 februari 2024 Pieter Omtzigt zegt bij Humberto dat hij al vanaf dag één inzake probeerde te krijgen in wat de precieze staat van de overheidsfinanciën is.
En de angst dat het een en ander niet netjes zou verlopen met dit kabinet. Waar de ene partij deze mening had en de andere partij een hele andere mening. Ondanks alles vond ik dat deze vier partijen er wel het beste van hebben proberen te maken om op een lijn te komen. En toen kwam Nicolien. En dat ene stukje wat voor Wilders belangrijk was, daar ontbrak die onderlinge steun. Vooral ook omdat Nicolien steeds de boel tegen hield. Wilders noemde de NSC daarom dan ook:
https://nos.nl/collectie/13996/video/2569919-wilders-noemt-nsc-nederlandse-sabotage-club
4 juni 2025,
Wilders noemt NSC 'Nederlandse Sabotage Club'ps. Ik vind Nicolien er heel moe en onzeker uitzien. Ook zij moet zich in acht nemen.
Als Pieter Omtzigt zo'n keurige politicus was geweest, was hij nooit in zee gegaan met de PVV. Dat is namelijk een niet-democratische, onfatsoenlijke partij. Dat er problemen van zouden komen had Omtzigt kunnen weten.
Daglichtlamp
16-08-2025 om 15:30
Herfstappeltaart schreef op 16-08-2025 om 15:23:
[..]
Als Pieter Omtzigt zo'n keurige politicus was geweest, was hij nooit in zee gegaan met de PVV. Dat is namelijk een niet-democratische, onfatsoenlijke partij. Dat er problemen van zouden komen had Omtzigt kunnen weten.
Juist vanwege zijn ervaring had hij dat moeten weten, hij was ook al Kamerlid bij het eerste kabinet waar de PVV bij betrokken was. Ook nu denk ik dat NSC best ook goede plannen heeft staan in hun conceptverkiezingsprogramma. Maar ze hadden kunnen weten dat daar in een kabinet met Wilders niets van terecht zou komen.
https://nos.nl/artikel/2578828-verkiezingsprogramma-nsc-nederland-heeft-basis-niet-op-orde
Maar de analyse is nog dezelfde als die van partijoprichter Pieter Omtzigt: door een onbetrouwbare overheid komen gewone burgers in de knel. De partij voegt daar nu aan toe dat het een lange adem vergt "om de vastgeroeste culturen binnen de politiek en de overheid te veranderen".
-------
De partij wil er onder meer voor gaan zorgen dat mensen meer zekerheid in hun bestaan krijgen. Dat betekent bijvoorbeeld dat het minimumloon (nu 14,40 euro per uur) moet worden verhoogd naar 18 euro en dat mbo'ers en hbo'ers een verplichte stagevergoeding van 450 euro per maand moeten krijgen. Ook moeten er meer betaalbare huur- en koopwoningen worden gerealiseerd en moet het toeslagenstelsel plaatsmaken voor een eenvoudiger belasting- en inkomensstelsel.
NSC wil 1 miljard euro investeren in een "weerbare samenleving" waarin burenhulp, burgersteunpunten en zorgnetwerken een belangrijke rol spelen. Verder wil de partij een sterk leger, dat ons land en het NAVO-gebied goed kan verdedigen. Er moet gekeken worden naar een militaire dienstplicht naar voorbeeld van Zweden, waar iedereen die 18 jaar wordt verplicht moet aangeven of hij/zij in het leger wil.
rionyriony
16-08-2025 om 15:55
Fleurtje_5 schreef op 16-08-2025 om 13:05:
[..]
Dat Pieter weg ging was niet goed voor de partij, maar idd, Nicolien was geen goede opvolger en m.i. ongeschikt als partijleider van NSC.
Vreselijk jammer dat ze meer aan het vechten waren met elkaar dan aan het samenwerken. Vanaf het begin was er zichtbare spanning: NSC-leider Omtzigt had principiële bezwaren tegen de rechtsstatelijke betrouwbaarheid van de PVV en de VVD hield de PVV jarenlang op afstand tot het echt niet meer kon omdat ze anders kiezers zouden verliezen. Ze waren voortdurend op een negatieve manier bezig met Wilders door zich hoe dan ook van hem te onderscheiden. Dat leek hun hoofdtaak. De media speelden daar ook graag een rol in. Ze zagen de zwakten en buitten die uit.
Al snel werd immigratie weer het taboe-onderwerp wat het altijd was geweest. Geen idee meer waar ik zou moeten zijn voor de grenzen van mijn land en de bescherming van eigen cultuur. Het probleem hier is dat de politieke partijen elkaar fundamenteel wantrouwen. En ze gaan alleen nog maar voor hun eigen baan. Vier jaar in Den Haag zitten en hun carrière is weer een stuk opgeschoten.
Daglichtlamp
16-08-2025 om 16:02
rionyriony schreef op 16-08-2025 om 15:55:
[..]
Al snel werd immigratie weer het taboe-onderwerp wat het altijd was geweest.
De tweede Kamer heeft op de dag voor keer zomerreces nog strengere asielwetten aangenomen als al afgesproken was in het regeerakkoord. Hoe kom je erbij dat migratie een taboe-onderwerp is?
rionyriony
17-08-2025 om 06:11
Daglichtlamp schreef op 16-08-2025 om 16:02:
[..]
De tweede Kamer heeft op de dag voor keer zomerreces nog strengere asielwetten aangenomen als al afgesproken was in het regeerakkoord. Hoe kom je erbij dat migratie een taboe-onderwerp is?
Het was aan de orde dankzij Wilders in het kabinet voor wie het een onderhandelingsvoorwaarde was. Het valt nog maar af te wachten wat hiervan wet gaat worden.
Voorts bestaat slechts 14,5% van de immigratie uit asielzoekers en de overige immigratie (arbeidsmigranten, internationale studenten, gezinshereniging, kennismigranten) maakt 85,5 uit van de instroom.
Het is volkomen absurd dat Nederland zijn identiteit heeft verpatst voor geld. Dat kan je maar een keer doen. Het is een serieuze onomkeerbare stap.