Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
kerstbeer
12-08-2025 om 23:04
Daglichtlamp schreef op 12-08-2025 om 19:58:
[..]
LPF verdween pas uit de Tweede kamer na de derde Tweede Kamerverkiezing waar ze aan deelnamen, dus ik denk het niet. https://www.verkiezingsuitslagen.nl/partij/lijst-pim-fortuyn
Ja, die zakten wel snel, maar gingen niet van 0 naar 20 naar 0, oid.
Heb het even opgezocht.
Zij gingen van 0 naar 26 naar 8 naar 0.
Ze hadden dus nog wel een tijdelijke tussenfase.
Stardust
13-08-2025 om 00:05
misschien kan de jonge generatie wel een voorbeeld nemen aan Omtzigt. Als je als een soort van Batman echt groot onrecht in onze maatschappij blootlegt (dat onrecht moet wel aan bepaalde criteria voldoen om genoeg mensen aan te spreken) en je daarin vastbijt, kun je, met de juiste timing daar een enorme partij uit bouwen. Maar dan moet je wel momentum weten vast te houden en dus een lange termijn visie hebben en weten hoe je in Den Haag je energie kan doseren.
Ik ben op zich enorm voor technocratische dossiervreters. En ik hoop dat we daar in de toekomst ruimte voor kunnen houden. Maar dat NSC nu uit lijkt te gaan als een nachtkaars is ook geen verrassing. Wel een interessante case.
Fleurtje_5
13-08-2025 om 14:15
Mag ik hier nog even een beetje klagen over voormalig minister van gezondheid Fleur Agema? Ik meende dat zij zich om de tuin had laten leiden door de 'baas' van het Zuijderlandziekenhuis Geleen, toen ze een werkbezoek had gebracht aan het ziekenhuis in Heerlen.
Gisteravond kwam ik dit artikel uit 2009 tegen en hier spreekt Fleur Agema heel goed. Ze wist dus van de hoed en de rand.
https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi5o9f651zzw
Waarom dan zo in 2024/2025 met die baas meepraten Fleur?
Die baas van het ziekenhuis in Geleen wou een afdeling in het ziekenhuis Heerlen laten sluiten. Veel protest natuurlijk, ook van huisartsen.
Heerlen was altijd een volwaardig groot mooi ziekenhuis.
Het ziekenhuis in Sittard was goed, maar het wou een nieuw ziekenhuis een paar kilometer verderop in Geleen. Maar Els Borst gaf geen toestemming. Fleur Agema zegt dan ook:
Quote Fleur Agema: Toenmalig minister Borst wilde Orbis geen toestemming geven om een nieuw ziekenhuis te bouwen, behalve als men van het nieuwe ziekenhuis een groot experiment wilde maken. Het moest een ziekenhuis worden dat niet bij oplevering al verouderd zou zijn, een ziekenhuis voor een nieuw tijdperk, de 21ste eeuw.
En dat werd een gigantisch groot ziekenhuis dat al gauw in de financiële problemen kwam. Er werd ergens ver-weg een mijn opgekocht voor de marmer etc.etc.etc.etc. En dan gebeurd het dat het ziekenhuis in de problemen komt en drastisch moet bezuinigen:
Quote uit artikel: Per maand lijdt Orbis volgens de directievoorzitter een verlies van 2,5 mln. tot 3 mln. 700 man personeel moeten eruit. De kwaliteit van de zorg staat onder grote druk. Een faillissement lijkt onafwendbaar.
Later fuseert Geleen met Heerlen en komt de naam Zuijderland in beeld voor beide ziekenhuizen. Geleen had niet zo veel met de centen moeten gooien, dan had de baas van het ziekenhuis in Geleen niet zoveel mensen op straat hoeven gooien. Let op, die ontslagen in 2009 stonden los van de volgende ontslagen vanwege bezuinigingen vanuit de Overheid.
De Overheid én Raad van Toezicht hadden ook veel beter moeten opletten.
Er is schandalig omgegaan met het zorgpersoneel.
Jorni
13-08-2025 om 16:17
Tsja dat is nu een typisch staaltje van lekker hard roepen aan de zijlijn zolang ze niet aan de macht zijn, maar eenmaal aan de macht komt de ware aard naar boven. Dat is ook bij Agema heel duidelijk gebleken. Het zijn allemaal loze woorden geweest tijdens en voor de verkiezingen van de PVV. De PVV geeft niets om onze bevolking alleen maar om buitenlanders pesten. Dat is de ware aard van de PVV.
FaithfulDuck87
13-08-2025 om 17:00
Jorni schreef op 13-08-2025 om 16:17:
Tsja dat is nu een typisch staaltje van lekker hard roepen aan de zijlijn zolang ze niet aan de macht zijn, maar eenmaal aan de macht komt de ware aard naar boven. Dat is ook bij Agema heel duidelijk gebleken. Het zijn allemaal loze woorden geweest tijdens en voor de verkiezingen van de PVV. De PVV geeft niets om onze bevolking alleen maar om buitenlanders pesten. Dat is de ware aard van de PVV.
En tussen 2009 en 2025 kan er heel veel gebeuren
Daglichtlamp
13-08-2025 om 17:23
https://nos.nl/artikel/2578527-verkiezingsprogramma-bbb-minder-asiel-klimaatregels-en-symboolpolitiek
De BBB wil deze keer wèl haar verkiezingsprogramma laten doorrekenen. Al kun je nu al zien dat er onrealistische bezuinigen inzitten door bijvoorbeeld rijksambtenaren nog langer op de nullijn te houden en door te bezuinigen op de uitvoering bij het UWV. Terwijl die zoveel problemen moeten oplossen daar daar waarschijnlijk geld bij moet.
felija
13-08-2025 om 17:55
Ik hoop (wellicht tegen beter weten in) dat steeds meer mensen dat inzien.
Neweve
13-08-2025 om 18:28
Daglichtlamp schreef op 13-08-2025 om 17:23:
https://nos.nl/artikel/2578527-verkiezingsprogramma-bbb-minder-asiel-klimaatregels-en-symboolpolitiek
De BBB wil deze keer wèl haar verkiezingsprogramma laten doorrekenen. Al kun je nu al zien dat er onrealistische bezuinigen inzitten door bijvoorbeeld rijksambtenaren nog langer op de nullijn te houden en door te bezuinigen op de uitvoering bij het UWV. Terwijl die zoveel problemen moeten oplossen daar daar waarschijnlijk geld bij moet.
Ik heb wel respect voor hoe de bbb in de politiek groeit en steeds volwassener gedraagt. Zich inzetten voor de verschillende commissies, programma laten doorrekenen.
Daglichtlamp
13-08-2025 om 18:31
Neweve schreef op 13-08-2025 om 18:28:
[..]
Ik heb wel respect voor hoe de bbb in de politiek groeit en steeds volwassener gedraagt. Zich inzetten voor de verschillende commissies, programma laten doorrekenen.
Zeker, ze zijn mij veel te rechts en te populistisch, maar ze doen wel hun werk als Kamerlid. Heel anders dan de PVV.
Fleurtje_5
13-08-2025 om 19:02
Dat ging alleen over dat stukje ziekenhuisbezoek van Fleur Agema aan Heerlen.
Het ontslagen zorgpersoneel wegens bezuinigingen vanwege het veel te dure ziekenhuis ....en daar bovenop de bezuinigingen vanuit de Overheid,.... dát laatste komt van de kabinetten-Rutte vandaan.
https://www.groene.nl/artikel/de-zeven-plagen-in-de-zorg 14 september 2016 De afgelopen vier jaar heeft het kabinet in de gezondheidszorg een bezuiniging van tien miljard euro doorgevoerd. Een hoger eigen risico, minder tegemoetkomingen, minder zorg aan huis… wat zijn de gevolgen voor de samenleving?
De PVV geeft niets om onze bevolking? Is dat zo? Dat denk ik toch van niet. Wilders heeft wel vaker geklaagd, en echt niet alleen over buitenlanders (zijn echtgenote is ook buitenlandse geweest) maar bv omdat hij het niet eens was over het sluiten van 800 verzorgingstehuizen. En daar had hij wel degelijk heeeeeel groot gelijk in. Voor ouderen die steeds meer hulpbehoevend werden kwam een gesloten deur. En bijvoorbeeld ook 'plaag 4' (in bovenstaande link) is niet oké. Gek genoeg is daar nooit iemand voor naar een politiebureau getrommeld om aangifte te doen.
Heeft iemand toen ook geschreven dat de VVD niets om zijn bevolking geeft?
https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/rutte-en-wilders-hard-tegen-hard-over-zorg 14 maart 2017
Wilders noemde het een ‘schande en een beschaving onwaardig wat er nu gebeurt’, doelend op gesloten verzorgingshuizen, ontslagen van zorgpersoneel en bezuinigingen op huishoudelijke hulp. ‘Ik schaam me, u hebt de ouderenzorg laten verpieteren. Gevangenen hebben het beter dan ouderen.’
felija
13-08-2025 om 19:57
Ben heel benieuwd wat Wilders er van had gebakken als hij toen aan het roer had gestaan en hij het echt had moeten waarmaken ipv verontwaardigd van alles roepen zoals over afschaffing van het eigen risico.
VVD ben ik ook geen fan van en nu al helemaal niet meer.
Fleurtje_5
14-08-2025 om 08:54
Gisteren Henri Bontenbal bij Oranjezomer. Mooi mens, maar zijn streven met asiel zal hem de das omdoen. De burgers willen niet elk jaar zo'n groot aantal migranten in dit landje waar veel onderlinge heibel en grote woningnood is.
Fleurtje_5
14-08-2025 om 08:57
https://www.msn.com/nl-nl/entertainment/nieuws/bbb-presenteert-verkiezingsprogramma-harde-lijn-op-asiel-en-wil-ingrijpen-bij-raad-van-state/ar-AA1KrffW BBB presenteert verkiezingsprogramma: harde lijn op asiel en wil ingrijpen bij Raad van State
De BBB wil onder meer de grenscontroles opvoeren. Ik denk dat Carolien beter zal scoren.
Loeki72
14-08-2025 om 12:49
Fleurtje_5 schreef op 14-08-2025 om 08:57:
https://www.msn.com/nl-nl/entertainment/nieuws/bbb-presenteert-verkiezingsprogramma-harde-lijn-op-asiel-en-wil-ingrijpen-bij-raad-van-state/ar-AA1KrffW BBB presenteert verkiezingsprogramma: harde lijn op asiel en wil ingrijpen bij Raad van State
De BBB wil onder meer de grenscontroles opvoeren. Ik denk dat Carolien beter zal scoren.
Ik mag hopen van niet. Wat een gedrocht is dat concept van hun verkiezingsprogramma.
Ik vind haar veel Trumpiaanse en dus doctorale trekjes hebben/krijgen.
Fleurtje_5
14-08-2025 om 15:11
Loeki72 schreef op 14-08-2025 om 12:49:
[..]
Ik mag hopen van niet. Wat een gedrocht is dat concept van hun verkiezingsprogramma.
Ik vind haar veel Trumpiaanse en dus doctorale trekjes hebben/krijgen.
Onzin. Alleen omdat jij het anders wil, betekend het niet dat zij daarom Trumpiaanse trekjes heeft/krijgt.
Het is nou eenmaal een vet probleem voor veel Nederlanders. En het is zoals die journalist schreef (ik zal een klein stukje herhalen):
Wat is het échte probleem: de persoon Wilders of de partij PVV? 16 juni 2025
Door Sjors van Beek Onderzoeksjournalist
.....................
Mijn inschatting is als volgt: of we het nu leuk vinden of niet, voor heel veel kiezers is verkiezingsthema nummer één ‘immigratie’ in de brede zin van het woord. Op twee staat immigratie, op drie immigratie. Daarna komen woningbouw en bestaanszekerheid. En dáárna klimaat, Gaza, racisme, gendergelijkheid en wat al niet.
Immigratie is de hete aardappel. Wie die oppakt is voor een groot deel van keurig Nederland per definitie de gebeten hond, of die nu Geert, Fikkie, Henk of Ingrid heet.
En als die hete pieper níet wordt opgepakt, blijft die dooretteren. Het probleem meneer, dat blijft: Fortuyn zei het bijna 25 jaar geleden al.